Terwijl ik wacht op mijn onderdelen en printen van mijn zelfbouw honey badger, viel mijn wellustig oog op een versterker die ik staan had. Een oude Nikko STA 4030. Ik heb hem idd via marktplaats gekocht voor werkende, maar helaas heeft het transport hem geen deugd gedaan en is hij niet werkende bij mij gearriveerd. Toen ik hem open deed kreeg ik bijna een hartaanval. Een paar losse elco's rolde er zo los uit en er bleken verschillende dingen te zijn die niet echt..eum.. katholiek waren (om het zo te noemen). Lampjes die niet werken, losse printen? Zekeringen gesoldeerd langs de achterkant enz..
Nu moet ik eerlijk toegeven, ik had er bijna alles uitgegooid om er ook iets van zelfbouw in te steken, maar ik ben toch zo benieuwd naar het oude geluid van die zalige jaren 70. Daarom zou ik hem graag restaureren, print voor print helemaal losstrippen, alles uitmeten, terug mooi solderen en vervolgens de verbindingen ook wat netter aanpakken. Het lijkt mij een enorm leuk project en ik vind het trouwens qua uitzicht ook een mooie receiver.
Mijn vragen aan jullie zijn nu het volgende, ik zal nog enkele foto's toevoegen, zodat jullie kunnen oordelen:
- Is deze de moeite om te reviseren?
- Is dat normaal dat bv die zekeringen daar gewoon achteraan aan gesoldeerd zijn? En die losse print? Dat lijkt echt een mislukte modif te zijn;.. ik weet niet wat ik ervan moet denken.
- Verder wat tips bij restauratie? En ja hoor, ik ben volop andere threads hierover aan het lezen
De service manual moet ik mij nog aanschaffen.
Het schema vind je hier: http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/Nikko.php