Restauratie Nikko STA-4030

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Beste forumleden,

Terwijl ik wacht op mijn onderdelen en printen van mijn zelfbouw honey badger, viel mijn wellustig oog op een versterker die ik staan had. Een oude Nikko STA 4030. Ik heb hem idd via marktplaats gekocht voor werkende, maar helaas heeft het transport hem geen deugd gedaan en is hij niet werkende bij mij gearriveerd. Toen ik hem open deed kreeg ik bijna een hartaanval. Een paar losse elco's rolde er zo los uit en er bleken verschillende dingen te zijn die niet echt..eum.. katholiek waren (om het zo te noemen). Lampjes die niet werken, losse printen? Zekeringen gesoldeerd langs de achterkant enz..

Nu moet ik eerlijk toegeven, ik had er bijna alles uitgegooid om er ook iets van zelfbouw in te steken, maar ik ben toch zo benieuwd naar het oude geluid van die zalige jaren 70. Daarom zou ik hem graag restaureren, print voor print helemaal losstrippen, alles uitmeten, terug mooi solderen en vervolgens de verbindingen ook wat netter aanpakken. Het lijkt mij een enorm leuk project en ik vind het trouwens qua uitzicht ook een mooie receiver.

Mijn vragen aan jullie zijn nu het volgende, ik zal nog enkele foto's toevoegen, zodat jullie kunnen oordelen:

- Is deze de moeite om te reviseren?
- Is dat normaal dat bv die zekeringen daar gewoon achteraan aan gesoldeerd zijn? En die losse print? Dat lijkt echt een mislukte modif te zijn;.. ik weet niet wat ik ervan moet denken.
- Verder wat tips bij restauratie? En ja hoor, ik ben volop andere threads hierover aan het lezen ;)

De service manual moet ik mij nog aanschaffen.
Het schema vind je hier: http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/Nikko.php
DSCF4490.JPG
DSCF4491.JPG
Verloren elco's..
Verloren elco's..
Tja, losse print
Tja, losse print
DSCF4494.JPG
DSCF4495.JPG
DSCF4496.JPG
DSCF4497.JPG
DSCF4498.JPG
DSCF4499.JPG
DSCF4500.JPG
Zekeringen langs achter??
Zekeringen langs achter??
DSCF4502.JPG
DSCF4503.JPG
DSCF4504.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Barry2001 »

Voorop gesteld, alles kan en alles is weer mooi te krijgen. Dit is zo te zien wel dusdanig mishandeld dat je je af moet vragen of je er de moeite in moet steken... maar nogmaals, alles kan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Het is wel een stortvloed aan oude meuk hier de laatste dagen. :lol:
Wat Barry al zegt, alles is te repareren, als je er maar genoeg geld in pompt.
Ach, naar de kroeg gaan kost ook een hoop geld... :mrgreen:

Ik zou wel voorlopig van het afstem gedeelte afblijven, dat is zonder meetapparatuur en specifieke kennis niet goed te krijgen.
Als het werkt, dan werkt het. niet mee rotzooien.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Het is idd ferm mishandeld, maar de versterker zelf oogt zeer mooi vind ik.. :)

Het ontvanger gedeelte ging ik sowieso niet aankomen ;) maar bedankt voor de tip.

Hoe kan ik dat dan oplossen ivm met die losse printen, losse zekeringen enzoverder? Ik heb me er nu nog niet helemaal op kunnen toeleggen, maar voor de moment weet ik de bedoeling van die losse print nog niet echt.

Tja Ray, jouw reclame ivm recycleren doet het goed é :lol:

Groeten,

Bruno
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Er is blijkbaar weinig interesse in een receiver? :)

Ik zal het dan moeten doen met de posts die ik vind.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Kijk hier eens wat rond voor wat ideeën :
http://cdkands.com/

Tja, wat wil je exact weten ?
Doet hij het eigenlijk wel, komt er geluid uit of niet ?
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

ray5150 schreef:
Tja, wat wil je exact weten ?
Doet hij het eigenlijk wel, komt er geluid uit of niet ?
Wel, eerlijk gezegd weet ik niet waar te beginnen. En neen, er komt geen geluid uit.

Ik weet ook geen raad met die rare mislukte toevoegingen, die losse print en zekeringen. Wat moet ik daarmee? Ik weet het doel ervan niet en kan hen niet plaatsen.

Misschien een logische werkvolgorde om mee te beginnen? Dingen waar ik zeker op moet letten? Ik ben bereid veel te leren.

Bedankt! :wink:
Ps bedankt voor de site
swblom
Berichten: 29
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 10:16

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door swblom »

Zou je eens kunnen vertellen wat er op die onderdelen van die losse print staat? Misschien is er een extra (regelbare)voedingsspanning mee gemaakt. Ik ben ooit zoiets tegengekomen dat was bedoelt om de lampjes wat zachter te laten branden. Dit lijkt er van een afstand verdacht veel op.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Ziet er inderdaad niet uit.... ik zou zo veel mogelijk proberen om hem weer helemaal in originele staat te brengen
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Het is idd de bedoeling om hem terug helemaal origineel te zetten. Een klein vraagje hierover. Wat betreft bv de weerstanden, is het verstandig om deze te vervangen door metaalfilm exemplaren, of hergebruiken jullie terug de oude? Zodat de klank hetzelfde blijft zoals vroeger? Vervangen jullie enkel de defecte exemplaren?

Ik heb nog enkele foto's bijgenomen. Op dat losse printje staat een weerstand of 3 (naar ik denk 2x0,25W exemplaren en 1x1W exemplaar), een diode, een instelpotmeter en twee transistoren, waarvan één een BD138 (die met de grootste koeling). Op het eerste zicht lijken de draadjes niet te lopen naar de lampjes. Het zijn pilootlampen, deze branden toch niet zo fel van zijn eigen?

Dit printje is verbonden via draden met een soort rechthoekig blok (zoals een 9V batterij) met opschrift: Matsushita NS2-S-DC24V AE2222 HP.

Verder heb ik ook gezien dat van de eindversterkerprint achteraan de traces beschadigd zijn. Ze zijn losgescheurd door een mislukt soldeersel.

Zie voor dit alles de extra foto's, ik heb mijn best gedaan om alles goed te fotograferen.
DSCF4544.JPG
DSCF4545.JPG
DSCF4546.JPG
DSCF4547.JPG
Helemaal losgescheurd...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Van dicht bij het er pas echt errug uit...
Zelfs ik zou er depri van worden. :mrgreen:

Gelukkig ziet er front er best redelijk uit, toch ?

Dat matsushita ding is een relais, spoelspanning 24 Volt DC, zo te zien enkel voudig wissel.

De vraag is nu, wat schakelt dat relais ?

Kun je aangeven of uittekenen waar de kleuren wit/geel, blauw, en wir of grijs heen gaan ?
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

ray5150 schreef:
Van dicht bij het er pas echt errug uit...
Zelfs ik zou er depri van worden. :mrgreen:

Gelukkig ziet er front er best redelijk uit, toch ?
Ja, idd, en het ergste is nog dat ik deze als "werkend" gekocht heb.... Hiermee bedoel ik dat de verkoper mij 100% overtuigde dat hij werkte, het was via marktplaats.
Toen hij niet ging was de teleurstelling groot, maar toen ik hem open deed nog meer..

Gelukkig is de front nog mooi en de houten behuizing zelf is ook goed bewaard gebleven.. ;)

Ahzo, een relais had ik er nooit van gemaakt ^^

De wit/gele draad gaat samen met één blauwe draad naar de schakelaargroep => waarschijnlijk naar de FM muting schakelaar.(zie foto's van het front om te situeren) De andere blauwe draad verdwijnt onder het chassis. Ik moet hem nog opengooien, maar ik wil alles zeer secuur doen, zodat ik er terug iets van kan maken :)
De grijze draden lopen naar de achterkant en hangen vast aan iets raars wat de "sqelch - switched (rem.)" heet.

Het kleine printje lijkt direct verbonden te zijn met de voedingsprint als ik het goed opheb, en takt vandaar af.

Misschien idd een variabele voedingsspanning om vervolgens wat meer vermogen eruit te halen? Geen idee.
Laatst gewijzigd door Vintagelover op di 24 sep 2013, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Ik zou graag vanavond er al wat aan beginnen, nu ik de avond wat vrij heb.

Kan iemand me een methodiek meegeven die ik het beste kan volgen? Of een volgorde van werken?
Is het belangrijk dat ik alle verbindingen (tussen de printen onderling) opschrijf of hoe zien jullie dit?
Mag ik gewoon met de eindversterker print beginnen te desolderen en te reinigen of wat is een goede manier?

Welke dingen best vervangen? => zie vorige post ivm metaalfilmweerstanden.

Ik denk dat ik heel veel werk ga hebben, dus ik zou er graag al wat aan beginnen ^^
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ds23man »

Voorgloeirelais? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Maar zonder gekheid:

http://en.wikipedia.org/wiki/Squelch
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

ds23man schreef:
Voorgloeirelais? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Maar zonder gekheid:

http://en.wikipedia.org/wiki/Squelch
Dus als ik het goed opheb een soort filter die mijn audio signaal compleet uitschakelt wanneer ik de fm muting aanleg?

En verder, methodiek om te beginnen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ds23man »

Er is dus een squelch schakeling in het tuner gedeelte geknupt.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Ik neem aan dat ik dit eruit mag laten? FM muting is voor mij een ongebruikte functie eerlijk gezegd.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Ja ik zou die meuk er gewoon uit halen en een paar foto's maken waaraan je kan zien waar de draden horen te zitten, schrijven op een papiertje is ouderwets en papiertjes raken zoek.

verder het schema volgen.

ik zou inderdaad maar met de eindversterker beginnen maar eerst de zooi die er niet hoort eruit slopen.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Ok bedankt, dat had ik nodig als antwoord ;)

De sporen van de eindversterkerprint zijn een stuk beschadigd. Wat raden jullie me hiervoor aan?

En wat is een goede manier om de print helemaal schoon te maken zonder iets schade toe te brengen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

glassex
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

ray5150 schreef:
glassex
Alleen dit, of ieder gelijkaardig soort kuismiddel?

Enkel op de sporen? Of ook op de circuit kant?

Sorry voor de vele vragen, maar jullie hebben hier echt ervaring in en ik wil er op doen, dus met jullie advies kom ik al heel ver, bedankt voor de hulp, ik waardeer dat echt :)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door nl3prc »

Ik gebruik altijd gedenatureerde alcohol 96% om schoon te maken
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

nl3prc schreef:
Ik gebruik altijd gedenatureerde alcohol 96% om schoon te maken
Open wrijven met een doekje?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Vintagelover schreef:
ray5150 schreef:
glassex
Alleen dit, of ieder gelijkaardig soort kuismiddel?

Enkel op de sporen? Of ook op de circuit kant?

Sorry voor de vele vragen, maar jullie hebben hier echt ervaring in en ik wil er op doen, dus met jullie advies kom ik al heel ver, bedankt voor de hulp, ik waardeer dat echt :)
Alsof je iets aan dat wrak kan verpesten. :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

ray5150 schreef:
Vintagelover schreef:
ray5150 schreef:
glassex
Alleen dit, of ieder gelijkaardig soort kuismiddel?

Enkel op de sporen? Of ook op de circuit kant?

Sorry voor de vele vragen, maar jullie hebben hier echt ervaring in en ik wil er op doen, dus met jullie advies kom ik al heel ver, bedankt voor de hulp, ik waardeer dat echt :)
Alsof je iets aan dat wrak kan verpesten. :rofl: :rofl:
Dat is natuurlijk ook waar, maar misschien is dat juist de ideale beginnersopdracht dan, niet onmogelijk om te doen maar toch weer een ervaring rijker :D
Plaats reactie