Ik hoop dat hiermee duidelijk is geworden dat men niet meer bij mij moet zijn voor zaag-&freeswerk, aangezien de levertijden nogal uit de hand lopen
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hè hè, je pakketje is op de post.
Ik hoop dat hiermee duidelijk is geworden dat men niet meer bij mij moet zijn voor zaag-&freeswerk, aangezien de levertijden nogal uit de hand lopen
Ik hoop dat hiermee duidelijk is geworden dat men niet meer bij mij moet zijn voor zaag-&freeswerk, aangezien de levertijden nogal uit de hand lopen
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dank, dank, dank...
Ik mag aannemen dat het niet zozeer onwil is van jouw kant, maar gewoonweg tijdgebrek ?
Zelf had ik dat ook met het maken van printen voor anderen, daarom ben ik er ook mee gestopt.
Ik mag aannemen dat het niet zozeer onwil is van jouw kant, maar gewoonweg tijdgebrek ?
Zelf had ik dat ook met het maken van printen voor anderen, daarom ben ik er ook mee gestopt.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De meeste mensen kennen mij als heel behulpzaam, maar door tijdgebrek lukt het gewoon niet meer inderdaad (als je een beetje handig bent weten veel mensen je te vindenray5150 schreef:Ik mag aannemen dat het niet zozeer onwil is van jouw kant, maar gewoonweg tijdgebrek ?
Daarbij steek de magere vrijetijd die ik heb momenteel liever in andere hobby's, zoals muziek maken. Vandaar dat ik hier ook niet meer echt actief ben.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat is ook een prachtige bezigheid.Arno schreef:ray5150 schreef:andere hobby's, zoals muziek maken.
Dus nu begint het grote wachten op de pakketpost...op z'n vroegst dinsdag...
En dan heb ik het komende zaterdag ook nogal druk...en het weer werkt ook al niet mee...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik hoop dat hiermee duidelijk is geworden dat men niet meer bij mij moet zijn voor zaag-&freeswerk, aangezien de levertijden nogal uit de hand lopen
Verder suc6 met alle andere hobby's zoals de muziek en de andere twee zelfbouwertjes.
Hebben ze al een eigen werkbankje met gereedschapset trouwens?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En, niet te vergeten :
Het wachten is nu nog op "My First Makita"...
Het wachten is nu nog op "My First Makita"...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Doosje uit Dordrecht is gearriveerd.
Nou, ja. doosje...d'r zouden makkelijk twee monitor speakers in passen.
Nou, ja. doosje...d'r zouden makkelijk twee monitor speakers in passen.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Jawel, het is freestijd !
Van het weekend eindelijk eens tijd gehad om de spanten uit te pakken en te bekijken.
Wat een prachtig hout is dat berken multiplex, voelt heel degelijk aan. ook het MDF is van zwaardere kwaliteit dan dat van de bouwmarkt
Er kon nog wel een gaatje bij, vond ik. en daarna gelijk een radiusje om de gaten gefreesd. Er blijkt ook iets mis te zijn gegaan, de maten van de MDF boven en onderstukken kloppen niet met die van de spanten.
Ik heb nog even wat tekeningen bekeken en teruggelezen, en zeer waarschijnlijk is vinculum ervan uitgegaan dat de boven stukken op en onder de kast zouden komen,
in plaats van erin. dat was niet helemaal mijn bedoeling. constructief is het veel makkelijker als alle spanten dezelfde afmetingen hebben.
Het heeft geen zin om iemand hiervan de schuld te geven. ik had beter moeten opletten. mea culpa...
Nu moet ook nog het probleem worden opgelost. namelijk de MDF spanten wat kleiner maken.
de multiplex spanten kunnen uitstekend als mal dienen.
frezen lijkt me de beste oplossing. zagen en schuren is een hele klus met 22 mm MDF. en word nooit zo strak als frezen. en strak moet worden, anders past het niet goed.
Nu moet ik daarvoor wel een freesje met een kogerlager eronder bestellen.
Ik heb er wel een aantal, maar niet in die lengte. ik wil bij Ecotools bestellen, is redelijk goed spul voor een leuke prijs.
Nu zag ik dat ze verschillende frezen met dezelfde maten hebben :
http://www.ecotools.nl/kantenfrees-25/ en http://www.ecotools.nl/kantenfrees-25s/
Wat houdt dat in, met scherende sneden ? bied dat een bepaald voordeel ?
Van het weekend eindelijk eens tijd gehad om de spanten uit te pakken en te bekijken.
Wat een prachtig hout is dat berken multiplex, voelt heel degelijk aan. ook het MDF is van zwaardere kwaliteit dan dat van de bouwmarkt
Er kon nog wel een gaatje bij, vond ik. en daarna gelijk een radiusje om de gaten gefreesd. Er blijkt ook iets mis te zijn gegaan, de maten van de MDF boven en onderstukken kloppen niet met die van de spanten.
Ik heb nog even wat tekeningen bekeken en teruggelezen, en zeer waarschijnlijk is vinculum ervan uitgegaan dat de boven stukken op en onder de kast zouden komen,
in plaats van erin. dat was niet helemaal mijn bedoeling. constructief is het veel makkelijker als alle spanten dezelfde afmetingen hebben.
Het heeft geen zin om iemand hiervan de schuld te geven. ik had beter moeten opletten. mea culpa...
Nu moet ook nog het probleem worden opgelost. namelijk de MDF spanten wat kleiner maken.
de multiplex spanten kunnen uitstekend als mal dienen.
frezen lijkt me de beste oplossing. zagen en schuren is een hele klus met 22 mm MDF. en word nooit zo strak als frezen. en strak moet worden, anders past het niet goed.
Nu moet ik daarvoor wel een freesje met een kogerlager eronder bestellen.
Ik heb er wel een aantal, maar niet in die lengte. ik wil bij Ecotools bestellen, is redelijk goed spul voor een leuke prijs.
Nu zag ik dat ze verschillende frezen met dezelfde maten hebben :
http://www.ecotools.nl/kantenfrees-25/ en http://www.ecotools.nl/kantenfrees-25s/
Wat houdt dat in, met scherende sneden ? bied dat een bepaald voordeel ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als ik naar de afbeelding kijk,zie ik dat het mes enigszins schuin staat, dat zal het scherende zijn.
Ik vermoed dat het een mooier resultaat zal geven, misschien dan bedoeld voor origineel hout, en kan misschien ook voor MDF goed gebruikt worden?
Ik vermoed dat het een mooier resultaat zal geven, misschien dan bedoeld voor origineel hout, en kan misschien ook voor MDF goed gebruikt worden?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Klopt Hans, dat scherend betekent i.d.d. scheef. De frees snijdt dan niet steeds in één keer met een klap over de volle lengte ,maar aflopend over de lengte. Freest rustiger en geeft een gladder resultaat meestal.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dan lijkt het me het verstandigst als ik dus het model met de scherende snede neem.
Vanvond even bestellen.
Vanvond even bestellen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik snap er niks van, mijn ervaring met Arno zijn freeswerk is dat het op de 0.1mm exact op de maat is...
Even serieus: vervelend foutje, maar is wel te herstellen, volgende keer de tekening beter bekijken, het is net een elektrisch schema, maakt je het anders werkt het niet
Groetjes Walter
Even serieus: vervelend foutje, maar is wel te herstellen, volgende keer de tekening beter bekijken, het is net een elektrisch schema, maakt je het anders werkt het niet
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Klopt, het stond dan ook niet goed op de tekening aangegeven...en dus is het ook gemaakt zoals op de tekening staat.Walt schreef:Ik snap er niks van, mijn ervaring met Arno zijn freeswerk is dat het op de 0.1mm exact op de maat is...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, jij als project leider had die tekening natuurlijk beter moeten controleren
Alles uitbesteden is dus ook niet altijd aan te raden
Groetjes Walter
Alles uitbesteden is dus ook niet altijd aan te raden
Groetjes Walter
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik snap het probleem niet zo hoor.
Hier is de open versie van de tekening: Idd als het niet goed was dan had je het makkelijk kunnen zien maar nogmaals, ik zie het probleem niet. Op deze wijze heb ik mijn Elysium's en Epilogue's gebouwd, beide met gebogen zijkanten.
Je legt de voorkant vlak, dan alle bracing er op plakken, achterkant er op leggen en de zijkanten er tegen. Lijmklemmen er op en klaar.
Alternatief bij gebrek aan lange klemmen: voorkant vlak, bracing erop, achterkant er op en klemmen. Laten drogen en dan de bodem er op lijmen. Eigen gewicht en wat extra massa drukken hem goed genoeg aan. Herhaal voor bovenkant en klaar.
Hier is de open versie van de tekening: Idd als het niet goed was dan had je het makkelijk kunnen zien maar nogmaals, ik zie het probleem niet. Op deze wijze heb ik mijn Elysium's en Epilogue's gebouwd, beide met gebogen zijkanten.
Je legt de voorkant vlak, dan alle bracing er op plakken, achterkant er op leggen en de zijkanten er tegen. Lijmklemmen er op en klaar.
Alternatief bij gebrek aan lange klemmen: voorkant vlak, bracing erop, achterkant er op en klemmen. Laten drogen en dan de bodem er op lijmen. Eigen gewicht en wat extra massa drukken hem goed genoeg aan. Herhaal voor bovenkant en klaar.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Al heeft de opbouw zoals Vinculum hem heeft getekend ook niet mijn voorkeur, het is toch ook weer niet zóóóóó dramatisch dat je er van alles voor uit de kast moet trekken om het anders te doen.
Of is je andere materiaal nu ongeschikt geworden?
Of is je andere materiaal nu ongeschikt geworden?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Eventueel kan ik voor €6,75 (verzendkosten) nog wel vier van die dingen frezen hoor. Het programmaatje is toch al klaar.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, ik snap je punt wel. het is meer dat voor mijn gevoel zoals op onderstaande foto de zijwanden dan veel beter contact maken met de bovenkanten :Vinculum schreef:Ik snap het probleem niet zo hoor.
Hier is de open versie van de tekening: Idd als het niet goed was dan had je het makkelijk kunnen zien maar nogmaals, ik zie het probleem niet. Op deze wijze heb ik mijn Elysium's en Epilogue's gebouwd, beide met gebogen zijkanten.
Je legt de voorkant vlak, dan alle bracing er op plakken, achterkant er op leggen en de zijkanten er tegen. Lijmklemmen er op en klaar.
Alternatief bij gebrek aan lange klemmen: voorkant vlak, bracing erop, achterkant er op en klemmen. Laten drogen en dan de bodem er op lijmen. Eigen gewicht en wat extra massa drukken hem goed genoeg aan. Herhaal voor bovenkant en klaar.
voor mij, met beperkte ervaring in houtbewerking en luidsprekerbouw lijkt me dat de beste, en meest praktische oplossing om tot een goed resultaat te komen.
Nogmaals, ik geef je niet de schuld. Ik had zelf beter moeten kijken.
Het is gewoon een verschil van inzicht en ervaring.
Nee, gelukkig niet zeg, dan was ik weer terug bij af geweest. dramatisch is niet het juiste woord.Arno schreef:Al heeft de opbouw zoals Vinculum hem heeft getekend ook niet mijn voorkeur, het is toch ook weer niet zóóóóó dramatisch dat je er van alles voor uit de kast moet trekken om het anders te doen.
Of is je andere materiaal nu ongeschikt geworden?
Ik heb een bepaalde bouwtechniek en volgorde in mijn hoofd zoals ik het wil gaan uitvoeren.
Dan moet het materiaal daar natuurlijk wel bijpassen. geloof me, ik heb in mijn hoofd die luidspreker al tien keer gebouwd. ik probeer te anticiperen op mogelijke problemen, en om die voor te zijn oplossingen te bedenken en te kiezen die zo eenvoudig en praktisch mogelijk zijn.
Maar, ik kan nu eenmaal niet alles van te voren bedenken. zo heb ik nog geen flauw idee hoe of waar ik de filters ga plaatsen, om de simpele reden dat ik nog niet weet hoe groot ze gaan worden en hoe ze eruit gaan zien. misschien moeten ze wel extern.
daarom de keuze voor 4-polige speakON's. zo hou ik met meerdere mogelijkheden rekening.
Eh ja, da's net zo veel als de verzendkosten voor de freesjes. maar dan weet ik wel zeker dat het goed en strak word.Arno schreef:Eventueel kan ik voor €6,75 (verzendkosten) nog wel vier van die dingen frezen hoor.
Het programmaatje is toch al klaar.
Ik ga je straks even een PB sturen.
