Meerweg interne bekabeling krimpen - hoe?
Moderator: Beheerdersteam
- Perrin1710
Meerweg interne bekabeling krimpen - hoe?
Mijn twee woofers in mijn centerspeaker zijn parallel geschakeld. Ik ben nu niet tevreden met de oplossing die ik gekozen heb om intern de kabels te verbinden. Op dit moment heb ik een krimpkabelschoen gebruikt met aan één zijde een dubbele draad, aan de andere kant een enkele draad om naar de AS2.100 van Hypex te gaan.
Zijn er andere, betere mogelijkheden om zo'n verbinding te maken? Liefst zonder te solderen. En natuurlijk met zo min mogelijk signaalverlies?
Zijn er andere, betere mogelijkheden om zo'n verbinding te maken? Liefst zonder te solderen. En natuurlijk met zo min mogelijk signaalverlies?
Re: Meerweg interne bekabeling krimpen - hoe?
Als dat krimpen met de juiste tang is gedaan en er de juiste hoeveelheid mm2 koper aan iedere kant in de krimphuls zit, is er niks mis. Ik zou het solderen btw.
Iets als dit?
Maar ehhh ik zou de connectoren ook nog solderen hoor.
Maar ehhh ik zou de connectoren ook nog solderen hoor.
- Bijlagen
-
- image.jpg (5.87 KiB) 452 keer bekeken
En hoe zit het aangesloten op de terminal ?
Zo'n schuifstekker heet trouwens een Faston.
Zo'n schuifstekker heet trouwens een Faston.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
yep, zelfs ik soldeer de kabel aan de terminalsFR_Aad schreef:Maar ehhh ik zou de connectoren ook nog solderen hoor.
Qua degelijkheid en overgangsweerstand is solderen toch zo'n beetje het beste.
En, zeg nou zelf, je gaat toch niet iedere maand je drivers wisselen ?
En, zeg nou zelf, je gaat toch niet iedere maand je drivers wisselen ?
Is dat wel zo? Een goed uitgevoerde krimpverbinding heeft ook nauwelijks overgangsweerstand en is mechanisch veel sterker dan een soldeerverbinding.ray5150 schreef:Qua degelijkheid en overgangsweerstand is solderen toch zo'n beetje het beste.
Met het juiste krimpgereedschap is er met deze krimpstekkers helemaal niets mis en voegt solderen niets toe. Sterker dat is contraproductief, zeker als het trilt:

Maar een goede krimptang daarvoor is prijzig. Voor die enkele keer is solderen dan goedkoper.
Maar een goede krimptang daarvoor is prijzig. Voor die enkele keer is solderen dan goedkoper.
Je vergeet oxydatie, Peter en Richard. in de Dynacord waar ik mee bezig ben waren de faston's die aan de speakON's vastzitten compleet zwart uitgeslagen. er was dus dan ook nog amper contact tussen die twee. 
Hadden ze zeker in de zure regen gestaan en/of waren ze slecht gekrompen. Een goede krimpverbinding is gasdicht. Kan er wel mottig uitzien aan de buitenkant maar de verbinding intern is dan wel goed. Maar ja, als de boel weggerot is helpt niets, ook solderen niet.
Belangrijk met krimpen is wel dat je dan niet met je vette en zure vingers aan het blanke koper gaat zitten, wat je dan vrolijk mee krimpt. Veel mensen hebben de neiging om de losse koperdraadjes nog even in elkaar te draaien: FOUT!
Belangrijk met krimpen is wel dat je dan niet met je vette en zure vingers aan het blanke koper gaat zitten, wat je dan vrolijk mee krimpt. Veel mensen hebben de neiging om de losse koperdraadjes nog even in elkaar te draaien: FOUT!
Nee, een aantal jaren in een rokerig café, da's ook de pest voor je apparatuur.
Anyway, hoe je het ook went of keert, ik zie niet echt in wat het probleem is van de TS.
Ik mag aanemen dat het nu goed werkt, hij wil niet solderen. dan blijf er niet veel (zeg maar geen keus)over.
Enigste wat je eraan kunt verbeteren zijn vergulde Faston's (ja, die bestaan, zie caraudio handel)
Een goeie tang kopen en kabel met een audiofiele naam.
Voor een tientje of 5-6 in totaal heeft de TS dan weer een prettige nachtrust...
Anyway, hoe je het ook went of keert, ik zie niet echt in wat het probleem is van de TS.
Ik mag aanemen dat het nu goed werkt, hij wil niet solderen. dan blijf er niet veel (zeg maar geen keus)over.
Enigste wat je eraan kunt verbeteren zijn vergulde Faston's (ja, die bestaan, zie caraudio handel)
Een goeie tang kopen en kabel met een audiofiele naam.
Voor een tientje of 5-6 in totaal heeft de TS dan weer een prettige nachtrust...
- Perrin1710
Tja en dan heb ik een enorme blunder gemaakt
Ik kan natuurlijk ook via de terminals van de drivers een mooie parallele schakeling maken. Niks solderen, geen ingewikkelde zooi. Gewoon een extra faston op de tweede + of - aansluiting van de driver. Daarom hebben 99% van de drivers natuurlijk twee mogelijkheden voor de fastons. #fail
Vanmiddag de boel maar eens uit elkaar halen, nieuwe kabels erin, netjes krimpen en dan weer aansluiten. Mijn soldeervaardigheden zijn gewoon niet zo geweldig, dus dan is krimpen wel het goede alternatief.
Dank voor de reacties. Toont maar weer dat er soldeerders en krimpers zijn
Ik kan natuurlijk ook via de terminals van de drivers een mooie parallele schakeling maken. Niks solderen, geen ingewikkelde zooi. Gewoon een extra faston op de tweede + of - aansluiting van de driver. Daarom hebben 99% van de drivers natuurlijk twee mogelijkheden voor de fastons. #fail
Vanmiddag de boel maar eens uit elkaar halen, nieuwe kabels erin, netjes krimpen en dan weer aansluiten. Mijn soldeervaardigheden zijn gewoon niet zo geweldig, dus dan is krimpen wel het goede alternatief.
Dank voor de reacties. Toont maar weer dat er soldeerders en krimpers zijn
- Perrin1710
Bij Hypex heb ik laatst een hele goede tang gekocht voor 11 euro. Aanrader!
Deze denk ik?ray5150 schreef:Fotootje ?
(Kan even niet deeplinken op mijn tablet)
- Bijlagen
-
- image.jpg (4.14 KiB) 266 keer bekeken
- Perrin1710
Ik moet zeggen, ziet er voor het geld heel redelijk uit, alles is beter dan zo'n plat ding uit de 5 euro bak van het tankstation...
Maar, die 11 euro is wel ex BTW, en dan komen de verzendkosten er nog bij.
Dan nog is die goedkoper dan bij Ome Dick (19.95)
Maar, die 11 euro is wel ex BTW, en dan komen de verzendkosten er nog bij.
Dan nog is die goedkoper dan bij Ome Dick (19.95)
Jah maar die krimp dingen met zo'n rond plastic hulsje er omheen blijven eigenlijk rotdingen. De enig echt goede zijn die op dat plaatje eerder met bijpassende krimptang.