Subwoofer zelfbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Subwoofer zelfbouw

Bericht door teunj1995 »

Beste forumleden,

Sinds vandaag ben ik in het bezit van een losse JBSystems SP15/250 Subwoofer, deze subwoofer heeft een vermogen van 250 watt, een impedantie van 8 ohm en de doorsnede 15 inch.
Ik heb hierbij een Marantz model 1150 erbij gekregen alleen werkt deze helaas niet zo als ie zou moeten werken.

Nu wil ik dus een speakerbox gaan bouwen, maar... ik heb hier dus totaal geen verstand van en zou hiermee dus wat hulp kunnen gebruiken.

Nu is dus mijn vraag: heeft iemand misschien tips voor mij voor het ontwerp van de speakerbox?

Er zijn wel een klein probleempje en dat is dat de ruimte op mijn kamer nogal beperkt is, dus ik kan de box niet al te groot maken.

dus als iemand een paar tips heeft ben ik die persoon erg dankbaar.

Avast bedankt!

Groetjes Teun Jansen :)
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door nxs77 »

Een 15" sub op een kleine kamer... Als je de sub niet te groot wil zou ik zeggen neem een 10 of 12"er.
Als je meer gegevens hebt van de sub zoals qts vas e.d. Dan zou je met winisd kunnen simuleren.
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door teunj1995 »

ik heb deze sub gekregen bij een ruilhandeltje dus ik weet er niet al te veel van maaar ik heb eens op internet doorzocht voor meer specificaties en heb het volgende gevonden:

Product:
JB Systems SP15/250 woofer 38cm

Algemeen:
Zware subwoofer met een belastbaarheid van 250 Watt RMS op 8 ohm. Ga zelf aan de slag en bouw een prachtige luidspreker of ter vervanging van een huidige woofer met dezelfde specificaties.

Specificaties:
- diameter: 38cm
- 250W RMS / 8 Ohm
- Mid / Bass luidspreker
- frequentiebereik: 50 Hz - 4,5 kHz
- gevoeligheid: 96 dB
- gewicht: 4 kg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door bas focal m180 »

Niets over te vinden .

ik zie wel iets ingebouwd liter of 60-80 bassreflex .

Deze woofer 60-80 liter in gesloten kast , echt heel laag zal hij dan niet gaan eerder wat luider .

Het beste wat je kan doen is opzoek naar een woofer waarvan gegevens beschikbaar zijn .

Mivoc levert goede luidsprekers / woofers voor niet al te veel geld .
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door buisje »

Zeker te weten heb een aw3000 sub met mivoc 120W plate amp en de buren kunnen ook van een rumble genieten zonodig :lol:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door bartsegers »

Deze (ene vele eenvoudige pa 15"units) zal het beste spelen in een flinke basreflex kast. (litertje of 100)
De inzet is namelijk niet gericht op thuisgebruik in een kleine kamer / kleine kast.

EDIT, TSP kloppen niet... excuses

Als je de woofer eventueel nog eens voor wat knalwerk wilt inzetten, dan zou hij in de CUBO15 moeten kunnen.

http://img204.imageshack.us/img204/8380/54588699.jpg
Laatst gewijzigd door bartsegers op ma 16 sep 2013, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door Vuurkat »

Weet je zeker dat deze T/S-parameters bij deze woofer horen? De BL is wel erg hoog en de Qts laag voor zo'n budgetwoofer met een kleine magneet. De parameters zijn onderling ook niet consistent.
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door teunj1995 »

ik wil de sub voornamelijk voor hardstyle en house muziek gaan gebruiken dus ik weet niet of het muziek type een grote rol speelt bij het ontwerp
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door CoenvanDongen »

teunj1995 schreef:
ik wil de sub voornamelijk voor hardstyle en house muziek gaan gebruiken dus ik weet niet of het muziek type een grote rol speelt bij het ontwerp
Jazeker! Met hardstyle is het zaak dat de subwoofers goed geïntegreerd worden in de muur zodat de buren iedere basdrum stevig in hun servieskast terug kan horen. :rock:

Nee hoor gekkigheid.. Een goede sub is niet geïnteresseerd in de muziekstroming ;)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door bartsegers »

Casper schreef:
Weet je zeker dat deze T/S-parameters bij deze woofer horen? De BL is wel erg hoog en de Qts laag voor zo'n budgetwoofer met een kleine magneet. De parameters zijn onderling ook niet consistent.
schaamteloos kopietje van new-line forum :-$ :oops:

Klopt inderdaad niet zoals ik het nu nareken!

Zal de hele mik verwijderen.

Ontopic: Als je plaats hebt voor een CUBO15, bouw die kast, en je bent het mannetje, zeker gezien de muziekkeuze!
Bijlagen
cubo15_3.jpg
C15_Constructie_tek.jpg
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door teunj1995 »

Oke ik ben er uit ik ga dan maar een CUBO 15 bouwen en dan zoek ik even een mooi plaatsje op zodat ie niet in de weg staat

in ieder geval hartstikke bedankt voor jullie hulp :)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door meiborg »

Post je nog een keer een plaatje als het klaar is? Ik houd altijd wel van bashoorns :mrgreen: . Succes met het bouwen!

Mvg Reinder
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door teunj1995 »

als ie af is zal ik wel even een repost doen met het resultaat :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door bartsegers »

Ga je geen spijt van krijgen :!:

Ik heb een proefmodel CUBO12 gebouwd met een goedkope woofer van DAP (vergelijkbaar met jouw woofer, slagje kleiner)
Best verbazingwekkend wat je met een 12" aan druk kunt maken.
(vergeet 20hz diepe bas, maar de punch is echt super)
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: Subwoofer zelfbouw

Bericht door teunj1995 »

bartsegers schreef:
Ga je geen spijt van krijgen :!:

Ik heb een proefmodel CUBO12 gebouwd met een goedkope woofer van DAP (vergelijkbaar met jouw woofer, slagje kleiner)
Best verbazingwekkend wat je met een 12" aan druk kunt maken.
(vergeet 20hz diepe bas, maar de punch is echt super)
Ik ben zeer benieuwd naar het geluid ik ga zaterdag beginnen met bouwen als ik tijd heb :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”