Eigenbouw draaitafel
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Eigenbouw draaitafel
Hallo,
Ik ben al n tijdje Vinyl liefhebber.
Na het verbouwen van mijn Lenco L78 (waar ik een dikke vette multiplex plint voor heb gemaakt).
Vind ik het wel tijd om wat dingen te gaan maken/proberen.
Zo ben ik begonnen met een lineaire toonarm, Ik denk dat ik deze "mobiel" ga maken zodat ik hem naast n willekeurige draaitafel kan opstellen. Later wil ik wel graag n eigen draaitafel maken.
Het hart van mn lineaire toonarm is een kogelomloop lagertje.
Mijn installatie is:
Denon DP-60l met een denon MC element DL-301
Lenco L78 met een Grado Reference wood (met een ortofon batterijgestuurde pre-pre)
Marantz PM-84 DMA
B&W DM7 speakers
Ik ben al n tijdje Vinyl liefhebber.
Na het verbouwen van mijn Lenco L78 (waar ik een dikke vette multiplex plint voor heb gemaakt).
Vind ik het wel tijd om wat dingen te gaan maken/proberen.
Zo ben ik begonnen met een lineaire toonarm, Ik denk dat ik deze "mobiel" ga maken zodat ik hem naast n willekeurige draaitafel kan opstellen. Later wil ik wel graag n eigen draaitafel maken.
Het hart van mn lineaire toonarm is een kogelomloop lagertje.
Mijn installatie is:
Denon DP-60l met een denon MC element DL-301
Lenco L78 met een Grado Reference wood (met een ortofon batterijgestuurde pre-pre)
Marantz PM-84 DMA
B&W DM7 speakers
Laatst gewijzigd door bartarie op ma 23 sep 2013, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Linear?
Lol,
Ik heb n groens met tennisbal-gele wielen er in.
Nu nog weten met wie ik het genoegen heb!
Techniek is mijn Grootste hobby
Correct, gevonden!! Hey hoe istie? Jij hier!?
Ik heb n groens met tennisbal-gele wielen er in.
Nu nog weten met wie ik het genoegen heb!
Techniek is mijn Grootste hobby
Correct, gevonden!! Hey hoe istie? Jij hier!?
Re: Linear?
Dat je nog tijd over houdt naast die groen gele kanarie!
Goeie plannen in elk geval, en met jou handen erbij ook een goeie kans dat t een mooi resultaat oplevert.
En ikke.... ik zwerf hier ook geregeld rond. Ben niet de meest actief bouwende, en er zwerven hier zeker creatievere geesten rond, maar sinds ik pak m beet 25 jaar geleden serieus naar muziek begon te luisteren is het dromen over zelfbouwen nooit ver weg geweest. Ben nu weer veel bezig met vinyl, kort geleden een Sansui SR222 platendraaier erbij gekocht voor de hobby, mooi platform voor een zelfbouw toonarm. Iets met een golfbal moet t worden.
Goeie plannen in elk geval, en met jou handen erbij ook een goeie kans dat t een mooi resultaat oplevert.
En ikke.... ik zwerf hier ook geregeld rond. Ben niet de meest actief bouwende, en er zwerven hier zeker creatievere geesten rond, maar sinds ik pak m beet 25 jaar geleden serieus naar muziek begon te luisteren is het dromen over zelfbouwen nooit ver weg geweest. Ben nu weer veel bezig met vinyl, kort geleden een Sansui SR222 platendraaier erbij gekocht voor de hobby, mooi platform voor een zelfbouw toonarm. Iets met een golfbal moet t worden.
Re: Linear?
Ik heb een proefje gemaakt om de toonarm van glasvezel te maken (conisch).
De vorm zelf was geen probleem, maar hij is veel te slap.
Hij weegt dan ook minder als dat ik op de keukenweegschaal kan wegen....
De wanddikte is 0,3mm
Misschien moet ik toch naar wat anders kijken (Carbon pijp met n wanddikte van n halve mm?)
Blijven proberen dus!
De vorm zelf was geen probleem, maar hij is veel te slap.
Hij weegt dan ook minder als dat ik op de keukenweegschaal kan wegen....
De wanddikte is 0,3mm
Misschien moet ik toch naar wat anders kijken (Carbon pijp met n wanddikte van n halve mm?)
Blijven proberen dus!
Re: Linear?
een idee wat ik bij een ander toonarm onderwerp tegenkwam, pijl schachten. Recht, licht, redelijk makkelijk te vinden.
Re: Linear?
Dat ben ik deels ook wel met je eens,
Toch geloof ik ook wel in n beetje in diameter.
Mijn "ontwerp" heeft een buisje van 12 nodig, immers hoe groter de diameter hoe dunner je hem kan maken.
Polyester kun je ook wel dikker maken maar dan toch blijft het te flexibel, beter kijken naar een standaard carbon buis denk ik.
Opvullen met PUR is misschien ook wel een optie.
Toch geloof ik ook wel in n beetje in diameter.
Mijn "ontwerp" heeft een buisje van 12 nodig, immers hoe groter de diameter hoe dunner je hem kan maken.
Polyester kun je ook wel dikker maken maar dan toch blijft het te flexibel, beter kijken naar een standaard carbon buis denk ik.
Opvullen met PUR is misschien ook wel een optie.
Re: Linear?
Dan nog es goed kijken naar de opbouw van je pijp. Lijkt me, als min of meer leek, dat er zat glas in zit, maar misschien niet in de handigste richting? Verder liever epoxy als polyester, en goed verdichten cq vacuumtrekken in een mal?
Re: Linear?
Is het misschien een idee om eens te kijken naar carbon vishengels
Die zijn toch ook conisch om ze in te kunnen schuiven 
Om het budget een beetje op peil te houden zou ik wel even naar de tweedehands winkels gaan want volgens mij is dat spul nieuw niet te betalen
Volgens mij heeft SME ook alleen maar wat stoer uitziende gewichtjes en scharniertjes op een hengel geplakt
Om het budget een beetje op peil te houden zou ik wel even naar de tweedehands winkels gaan want volgens mij is dat spul nieuw niet te betalen
Volgens mij heeft SME ook alleen maar wat stoer uitziende gewichtjes en scharniertjes op een hengel geplakt
Re: Linear?
Daar heb ik er drie van en ze klinken allemaal anders, de beste vind ik nog de oude Engelse persing (beter laag). Een nieuwe remaster vind ik eigenlijk tegenvallen.SARK schreef:Welkom![]()
Leuk stuk vinyl heb je op de tafel liggen
Dan heb ik nog een oude persing waarbij ze bij de mastering ook wat zuinig zijn geweest met het laag.
Re: Linear?
Die oude Engelse persing heb ik ook, en wel compleet met de bijbehorende attributen als foto's e.d.
Ik was destijds in Engeland, en heb hem daar gekocht (in Londen).

Ik was destijds in Engeland, en heb hem daar gekocht (in Londen).
Re: Linear?
Yep, die heb ik ook met dat bekende poster o.a. met die pyramides.hannesie schreef:Die oude Engelse persing heb ik ook, en wel compleet met de bijbehorende attributen als foto's e.d.
Ik was destijds in Engeland, en heb hem daar gekocht (in Londen).![]()
Re: Linear?
Nou de SME is echt wel wat anders hoor! er staat op dat ie van Magnesium is, een merk van wereldfaam zal dat toch niet misleidend op zon arm zetten?
Er zal een goed alternatief komen, n pijl zou ook kunnen hoor. En misschien stap ik uiteindelijk ook wel over naar een luchtlager.
Ja de LP, dit is een Reissue 180grams. Ik vind hem erg lekker klinken en luister hem ook regelmatig.
Ik heb heel veel verschillende soorten muziek, van Take Five tot In gadda da vida zegmaar...
Morgen eerst n paar dagen Duitsland voor andere zaken, (Racen natuurlijk!). Ik ben er al klaar voor.
Zijn er ook mensen die eventueel een foto willen zien van mijn geheel? dan zal ik dat eerdaags eens op foto zetten.
Er zal een goed alternatief komen, n pijl zou ook kunnen hoor. En misschien stap ik uiteindelijk ook wel over naar een luchtlager.
Ja de LP, dit is een Reissue 180grams. Ik vind hem erg lekker klinken en luister hem ook regelmatig.
Ik heb heel veel verschillende soorten muziek, van Take Five tot In gadda da vida zegmaar...
Morgen eerst n paar dagen Duitsland voor andere zaken, (Racen natuurlijk!). Ik ben er al klaar voor.
Zijn er ook mensen die eventueel een foto willen zien van mijn geheel? dan zal ik dat eerdaags eens op foto zetten.
Re: Linear?
Ja sorry ... ik bedoel die andere hengelsport-gigantenbartarie schreef:Nou de SME is echt wel wat anders hoor! er staat op dat ie van Magnesium is, een merk van wereldfaam zal dat toch niet misleidend op zon arm zetten?
http://www.iconaudio.com/products-page/ ... n-tonearm/
http://www.symphonyaudioimport.com/nobile-tonearm/
Re: Linear?
Je zou hier eens kunnen kijken:
http://www.easycomposites.co.uk/Categor ... ducts.aspx
Ik heb daar voor mijn dipool driver experimenten carbon plaat gekocht, prima service en snelle levering.
Gerrit
http://www.easycomposites.co.uk/Categor ... ducts.aspx
Ik heb daar voor mijn dipool driver experimenten carbon plaat gekocht, prima service en snelle levering.
Gerrit
Re: Linear?
Dan zal een carbonpijl lastig worden, deze zijn normaal gesproken rond de 6mm max.bartarie schreef:Mijn "ontwerp" heeft een buisje van 12 nodig, immers hoe groter de diameter hoe dunner je hem kan maken.
Je zou eventueel naar deze jachtpijlen kunnen kijken. Deze zijn weliswaar iets dunner, maar dat is volgens mij zowat het dikste wat je kunt krijgen.
Groeten,
Mischa
Re: Linear?
Het is even rustig,
Ik ben niet elke dag actief zal ik maar zeggen.
Wel heb ik een stukje materiaal opgesnord. Misschien morgen meer hier over!
B
Ik ben niet elke dag actief zal ik maar zeggen.
Wel heb ik een stukje materiaal opgesnord. Misschien morgen meer hier over!
B
Re: Linear?
Bij een modelbouw zaak kun je gevlochten carbonbuis kopen in allerlei diameters. Ok heb mijn draaitafel arm ermee voorzien ipv de alu buis en ben zeeer tevreden met het resultaat.
Re: Linear?
Zagen zagen wiede wiede...
Inderdaad, ik heb een stuk acrylaat van 80mm dik weten te bemachtigen.
Ik wil graag een plateau gaan maken voor men eigen draaitafel. Waarom niet gewoon in een keer goed?
De toonarm maak ik denk ik niet af op deze manier, maar ik maak denk ik een luchtgelagerde toonarm.
Het is namelijk het geval dat ik ook nog een koelkastcompressor krijg als het goed is.
Heeft iemand enig idee wat de steek van de draaitafel ten opzichte van het montagepunt van de toonarm moet zijn voor een gemiddelde normale toonarm? dus niet een toonarm van 12 inch oid.
Het plateau word 300mm in doorsnee.
Inderdaad, ik heb een stuk acrylaat van 80mm dik weten te bemachtigen.
Ik wil graag een plateau gaan maken voor men eigen draaitafel. Waarom niet gewoon in een keer goed?
De toonarm maak ik denk ik niet af op deze manier, maar ik maak denk ik een luchtgelagerde toonarm.
Het is namelijk het geval dat ik ook nog een koelkastcompressor krijg als het goed is.
Heeft iemand enig idee wat de steek van de draaitafel ten opzichte van het montagepunt van de toonarm moet zijn voor een gemiddelde normale toonarm? dus niet een toonarm van 12 inch oid.
Het plateau word 300mm in doorsnee.
Re: Linear?
Bij thevinylengine kun van diverse spelers zoals dual en linn de armlengte en draaipuntafmetingen vinden
Re: Linear?
Het lachen is die smilie inmiddels wel vergaan zekerbartarie schreef:Nou de SME is echt wel wat anders hoor! er staat op dat ie van Magnesium is, een merk van wereldfaam zal dat toch niet misleidend op zon arm zetten?
Er zal een goed alternatief komen, n pijl zou ook kunnen hoor. En misschien stap ik uiteindelijk ook wel over naar een luchtlager.
Ja de LP, dit is een Reissue 180grams. Ik vind hem erg lekker klinken en luister hem ook regelmatig.
Ik heb heel veel verschillende soorten muziek, van Take Five tot In gadda da vida zegmaar...
Morgen eerst n paar dagen Duitsland voor andere zaken, (Racen natuurlijk!). Ik ben er al klaar voor.
Zijn er ook mensen die eventueel een foto willen zien van mijn geheel? dan zal ik dat eerdaags eens op foto zetten.
Re: Linear?
Die steek verschild per type en merk. je kunt daar geen standaard maat voor nemen.
Wel leuk dat je de uitdaging aangaat om een tafel te maken.
ik ben benieuwd hoe je het allemaal in gedachte had.
Normaal wordt voor een lucht lager een pomp gebruikt voor een aquarium.
of de koelkast pomp goed werkt durf ik niet te zegen.
je hebt voor ee lucht lager een lage maar constante druk nodig.
Wel leuk dat je de uitdaging aangaat om een tafel te maken.
ik ben benieuwd hoe je het allemaal in gedachte had.
Normaal wordt voor een lucht lager een pomp gebruikt voor een aquarium.
of de koelkast pomp goed werkt durf ik niet te zegen.
je hebt voor ee lucht lager een lage maar constante druk nodig.
Re: Linear?
Of misschien iets simpeler: http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... nearm.html
