[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zo, de speakers vorderen aardig, er is nog wel wat te doen maar in 2de helft van september kunnen ze wel naar de spuiter verwacht ik. Dus tijd om te starten met de elektronica voor de actieve aansturing van de speakers. Dit project zal ook wel wat tijd vergen en zolang het niet klaar is, maar de speakers wel zullen die via een tijdelijke oplossing aangestuurd worden.
De keten voor aansturing van de speakers zal bestaan uit:
- MiniSharc van MiniDSP, die via I2S gekoppelt wordt aan
- AFDAC 2 van knuisje in een 8 kanaals uitvoering die dan
- 6 UcD eindtrappen van Hypex aanstuurt.
MiniSharc en de door Knuisje al deels geassembleerde AFDAC zijn al langer in huis maar heb er nog niks mee gedaan tot zonet.
Vanmorgen de MiniDSP software geïnstalleerd en de Sharc aangesloten. In eerste instantie werd de Sharc niet gevonden door de software maar na een keer alles gestopt en gestart te hebben lukte het wel en bleef het ook stabiel werken.
Volgende stap is om even een geluidsbron aan te sluiten en dan op de niet nog niet van een connector voorziene expansion header de I2S signalen opzoeken op de pins zoals in de manual de bepinning staat beschreven. T' is maar goed dat ik die ooit gekregen scoop nooit heb opgedoekt, die komt nu van pas.
Vraagje:
Wat is doorgaans de consensus in het nummeren van de pins? in onderstaand screenshot van de manual is aangegeven wat pin 1 is maar waar zit pin 2? is dat de pin boven pin 1 (en de telling van de pins is tegen de klok in waardoor pin 30 links naast pin 1 zit) of zit pin 2 links naast pin 1 en zit pin 3 boven pin 1 (etc etc)
De keten voor aansturing van de speakers zal bestaan uit:
- MiniSharc van MiniDSP, die via I2S gekoppelt wordt aan
- AFDAC 2 van knuisje in een 8 kanaals uitvoering die dan
- 6 UcD eindtrappen van Hypex aanstuurt.
MiniSharc en de door Knuisje al deels geassembleerde AFDAC zijn al langer in huis maar heb er nog niks mee gedaan tot zonet.
Vanmorgen de MiniDSP software geïnstalleerd en de Sharc aangesloten. In eerste instantie werd de Sharc niet gevonden door de software maar na een keer alles gestopt en gestart te hebben lukte het wel en bleef het ook stabiel werken.
Volgende stap is om even een geluidsbron aan te sluiten en dan op de niet nog niet van een connector voorziene expansion header de I2S signalen opzoeken op de pins zoals in de manual de bepinning staat beschreven. T' is maar goed dat ik die ooit gekregen scoop nooit heb opgedoekt, die komt nu van pas.
Vraagje:
Wat is doorgaans de consensus in het nummeren van de pins? in onderstaand screenshot van de manual is aangegeven wat pin 1 is maar waar zit pin 2? is dat de pin boven pin 1 (en de telling van de pins is tegen de klok in waardoor pin 30 links naast pin 1 zit) of zit pin 2 links naast pin 1 en zit pin 3 boven pin 1 (etc etc)
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Volgens mij is onderstaande de meest gangbare pin-nummering.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Klopt. Als je het helemaal zeker wil weten meet je met een multimeter (op de ' pieper' ) even die GND pinnen na, of die op de plek zitten waar je ze verwacht.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Heren, dank.
De nummering is als borreltje aangaf. Op alle GND aansluiting piept de multimeter. En na aansluiten van de voeding meet ik ook de 3.3v op de 2 pinnen waarvoor dat is aangegeven.
Ga er dadelijk toch nog even de scoop er aan hangen om te zien of er ook iets uit de i2s aansluitingen komt als ik via spdif iets naar binnen jaag.
De nummering is als borreltje aangaf. Op alle GND aansluiting piept de multimeter. En na aansluiten van de voeding meet ik ook de 3.3v op de 2 pinnen waarvoor dat is aangegeven.
Ga er dadelijk toch nog even de scoop er aan hangen om te zien of er ook iets uit de i2s aansluitingen komt als ik via spdif iets naar binnen jaag.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Even via de optische uitgang van de PC aangesloten en muziek gespeeld, en het werkt! Of althans in de software/dsp gebeurt iets waardoor de VU-meters gaan bewegen.
Youtube filmpje :
http://youtu.be/lDlC6v4A-fk
Youtube filmpje :
http://youtu.be/lDlC6v4A-fk
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
zul je net hebben....jaaaaaaaren lang stond er een scoop op zolder die ik ooit gekregen had maar ik kan hem niet meer vinden, waarschijnlijk toch ooit opgeruimd onder het motto : ik doe er toch niks mee. FCUK. 
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
De MiniSharc wordt geleverd met zo'n bekende netstekkervoeding (schakelende) maar die wil ik straks niet in de kast inbouwen en ben aan het kijken naar andere opties. Ik zag bij elpro.org Meanwell voedingen (schakelende) staan en die van 5V 20VA is "precies" wat de MiniSharc nodig heeft.
Als ik die Meanwell voeding straks in de kast goed inblik/afscherm zouden er dan nog heel grote bezwaren kunnen zijn om hem in te zetten of ben ik gewoon met een klassieke voeding altijd beter af?
Schiet maar eens...
Als ik die Meanwell voeding straks in de kast goed inblik/afscherm zouden er dan nog heel grote bezwaren kunnen zijn om hem in te zetten of ben ik gewoon met een klassieke voeding altijd beter af?
Schiet maar eens...
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Vergeet niet dat een Meanwell een industriële voeding is. Daarnaast zijn deze voedingen niet voor niks een stuk goedkoper dan andere geschakelde voedingen zoals bv Block. Ze lijken me prima voor een Klasse T versterker op 12V, maar ik zou ze niet toepassen in een project als hetgene waar jij mee bezig bent.
Ik persoonlijk zie liever een lineaire voeding met een setje LM317's voor de eventueel verschillende spanningen.
Groeten,
Mischa
Ik persoonlijk zie liever een lineaire voeding met een setje LM317's voor de eventueel verschillende spanningen.
Groeten,
Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Gevoelsmatig denk ik dat een lineaire voeding ook beter is en met een regel ic als een 319 kan dat met weinig componenten, maar een kant en klare voeding is natuurlijk weer 'makkelijk voor den luien mensch'.
ja, met een LM319 maar die kan zelf niet genoeg sap leveren voor de Minisharc, die kan tot 3 a 4 ampere verlangen.
Van vroeger herinner ik mij wel schema's met een 78xx waar dan nog een stevige transistor zoals een 3055/2955 overheen zat om de stroom te leveren. de Minisharc heeft zelf nog een spanningsregelaar aan boord dus heel nauwkeurig 5V hoeft het niet te zijn, als het maar 5V of iets meer en goed afgevlakt/schoon is
effe googlen.....
ja, met een LM319 maar die kan zelf niet genoeg sap leveren voor de Minisharc, die kan tot 3 a 4 ampere verlangen.
Van vroeger herinner ik mij wel schema's met een 78xx waar dan nog een stevige transistor zoals een 3055/2955 overheen zat om de stroom te leveren. de Minisharc heeft zelf nog een spanningsregelaar aan boord dus heel nauwkeurig 5V hoeft het niet te zijn, als het maar 5V of iets meer en goed afgevlakt/schoon is
effe googlen.....
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Is niet zo lastig Huib, als je daar hulp nodig hebt hoor ik het wel
.
Je zorgt dat je ingangsspanning hoog genoeg is, vervolgens zet je een weerstand van 1 ohm in serie met de ingang van de LM317. De basis van de transistor komt tussen de weerstand en de ingang, de emitteraan de andere kant van de weerstand en de collector komt aan de uitgang van de LM317. Je hebt ook regelaars die 5 of 7,5A aan kunnen, mocht dat verder nog een probleem zijn.
Plaatje bij het praatje
.
Groeten,
Mischa
Je zorgt dat je ingangsspanning hoog genoeg is, vervolgens zet je een weerstand van 1 ohm in serie met de ingang van de LM317. De basis van de transistor komt tussen de weerstand en de ingang, de emitteraan de andere kant van de weerstand en de collector komt aan de uitgang van de LM317. Je hebt ook regelaars die 5 of 7,5A aan kunnen, mocht dat verder nog een probleem zijn.
Plaatje bij het praatje
Groeten,
Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ik heb voor de voeding van mijn MiniDsp een TentLabs module genomen, is ook prima af te regelen op 5,1 V
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
ja het begint weer een beetje te dagen, ik zie grofweg twee varianten van de oplossing met de pass transistor: zoals in jouw schema maar ook een topologie waar de transistor als een soort emitter-volger geschakeld is waarbij de spanningsval in de B-E overgang nog gecompenseerd wordt door bv in de massa aansluiting van het regel-ic een diode op te nemen. Of in het geval van een LM319 een aanpassing van de 2 weerstanden waarmee je de uitgangsspanning instelt.
Zouden er specifieke voor of nadelen zijn aan de ene of andere schakeling?
Zouden er specifieke voor of nadelen zijn aan de ene of andere schakeling?
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Je hebt de verkeerde typenummers te pakken Huib. Een LM319 is een dual comparator. Een voltage regulator is een LM317.
Ook deze stel je in middels een paar weerstanden. De uitgangsspanning wordt ingesteld met behulp van een referentiespanning tussen uitgang en massapunt van 1,25V. Deze staat los van de ingangsspanning, dus als deze hoog genoeg is, kun je ervoor hangen wat je wil. Ik heb gekozen voor 1 ohm, zodat de transistor al bij 0,7A in geleiding gaat. Zo hoeft de LM317 niet op zijn tenen te lopen en wordt hij minder heet
.
Groeten,
Mischa
Ook deze stel je in middels een paar weerstanden. De uitgangsspanning wordt ingesteld met behulp van een referentiespanning tussen uitgang en massapunt van 1,25V. Deze staat los van de ingangsspanning, dus als deze hoog genoeg is, kun je ervoor hangen wat je wil. Ik heb gekozen voor 1 ohm, zodat de transistor al bij 0,7A in geleiding gaat. Zo hoeft de LM317 niet op zijn tenen te lopen en wordt hij minder heet
Groeten,
Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
euh ja, 319 --> 317 slip of the keyboard 
Ik snap hoe het werkt in jouw voorbeeld maar vraag mij af of er nog heel specifieke voor of nadelen met deze schakeling LM317 met een 3055:
Ook hier hoeft de LM317 niet op zijn tenen te lopen en alleen de Ib te leveren, toch?
Keek nog even naar een LT1084/1085 regelaar die zelf wat meer sap kan leveren, mhmm, die zijn met een prijs van € 10,-- a € 12,-- euro vrij prijzig (conrad). Heeft zoiets nog voordelen naast de low-drop eigenschappen en dat je minder componenten nodig hebt? Een LM317 gecombineerd met een bypass transistor is veel goedkoper.
Ik snap hoe het werkt in jouw voorbeeld maar vraag mij af of er nog heel specifieke voor of nadelen met deze schakeling LM317 met een 3055:
Ook hier hoeft de LM317 niet op zijn tenen te lopen en alleen de Ib te leveren, toch?
Keek nog even naar een LT1084/1085 regelaar die zelf wat meer sap kan leveren, mhmm, die zijn met een prijs van € 10,-- a € 12,-- euro vrij prijzig (conrad). Heeft zoiets nog voordelen naast de low-drop eigenschappen en dat je minder componenten nodig hebt? Een LM317 gecombineerd met een bypass transistor is veel goedkoper.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ik kan even geen antwoord geven op je schakeling, maar wellicht is deze wel handig:
http://www.electronics-lab.com/articles/LM317/
Gr. Mischa
http://www.electronics-lab.com/articles/LM317/
Gr. Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zo, even boodschappen gedaan en zonet de nodige zaken gekocht die een normale e-hobbyist op de plank heeft liggen: soldeerbout, tin, draad, krimpkous, m3 afstandsbussen, boutjes en moertjes, nog wat aansluitmateriaal etc. Loopt toch weer direct in de papieren...lang nagedacht over een Weller soldeerstation maar de prijs is mij toch wat te gortig en heb de gok genomen en dat soldeerstation bij elv.de gekocht waarin in een ander draadje gewag van gemaakt wordt. Pay'n'Pray.
Heb voor het laatst printjes ge-etst/gesoldeerd toen ik 16, 17 was. Kuch. Inmiddels weet ik waar Abraham de mosterd haalt...dus echt al lang geleden, voorzichtig beginnen dus want de skills zijn behoorlijk roestig.
Heb voor het laatst printjes ge-etst/gesoldeerd toen ik 16, 17 was. Kuch. Inmiddels weet ik waar Abraham de mosterd haalt...dus echt al lang geleden, voorzichtig beginnen dus want de skills zijn behoorlijk roestig.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
De minisharc kun je als volgt aansluiten op de dac:hsmeets schreef:Volgende stap is om even een geluidsbron aan te sluiten en dan op de niet nog niet van een connector voorziene expansion header de I2S signalen opzoeken op de pins zoals in de manual de bepinning staat beschreven. T' is maar goed dat ik die ooit gekregen scoop nooit heb opgedoekt, die komt nu van pas.
minisharc ---- dac
pin 5 ---- X5-G
pin 15 ---- X5-BC
pin 14 ---- X5-WC
pin 16 ---- X5-12
pin 17 ---- X6-34
pin 18 ---- X6-56
pin 19 ---- X6-78
Hou deze verbindingen zo kort mogelijk, in ieder geval max. 10cm.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Hoeveel stroom heb je dan nodig, Huib ?hsmeets schreef:euh ja, 319 --> 317 slip of the keyboard
Ik snap hoe het werkt in jouw voorbeeld maar vraag mij af of er nog heel specifieke voor of nadelen met deze schakeling LM317 met een 3055:
Ook hier hoeft de LM317 niet op zijn tenen te lopen en alleen de Ib te leveren, toch?
Keek nog even naar een LT1084/1085 regelaar die zelf wat meer sap kan leveren, mhmm, die zijn met een prijs van € 10,-- a € 12,-- euro vrij prijzig (conrad). Heeft zoiets nog voordelen naast de low-drop eigenschappen en dat je minder componenten nodig hebt? Een LM317 gecombineerd met een bypass transistor is veel goedkoper.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ja, had ik ook al zo gevonden, evengoed bedankt voor je input!knuisje schreef:
De minisharc kun je als volgt aansluiten op de dac:
minisharc ---- dac
pin 5 ---- X5-G
pin 15 ---- X5-BC
pin 14 ---- X5-WC
pin 16 ---- X5-12
pin 17 ---- X6-34
pin 18 ---- X6-56
pin 19 ---- X6-78
Hou deze verbindingen zo kort mogelijk, in ieder geval max. 10cm.
Ik zet de sharc and je dac straks zo dicht mogelijk bij elkaar zodat ik ruim onder de 10cm denk te blijven.
Ik was uitgegaan van de meegeleverde voeding en die is 5V, 3A (althans dat staat er op). Maar als ik in de datasheet van de Sharc kijk staat daar : Typical < 5W maar op zich is dat wat vreemde manier want als spanning staat er 5 - 24V Ik ga uit van 5V dan is het 1 ampere wat de sharc maximaal opslurpt.ray5150 schreef:Hoeveel stroom heb je dan nodig, Huib ?
Met 1 ampere kunnen we natuurlijk met een enkele goedgekoelde LM317 volstaan en er zijn genoeg kitjes te vinden zoals deze van Velleman http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=8904 dan zit alles mooi op een printje en hoeft er alleen nog een trafootje en koellichaam erbij. Ziet er altijd beter uit dan zelf iets op een proto print aan elkaar bakken. Mooier nog als ook de trafo op de print zat, diegene die een kitje weet: ik hou mij aanbevolen.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Huib,
Ik weet niet of je een labvoeding hebt, zo nee, geef die mini-haai dan een keer even af, dan hang ik hem op de zaak aan de voeding, dan weet je precies hoeveel die slurpt. Je kunt ook zelf een amperemeter tussen je huidige voeding en de haai hangen, dan weet je het ook
.
Groeten,
Mischa
Ik weet niet of je een labvoeding hebt, zo nee, geef die mini-haai dan een keer even af, dan hang ik hem op de zaak aan de voeding, dan weet je precies hoeveel die slurpt. Je kunt ook zelf een amperemeter tussen je huidige voeding en de haai hangen, dan weet je het ook
Groeten,
Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Da's ook een goeie, Mischa. lost het vraagstuk ook simpel op.
Dat van die 5 tot 24 Volt kan wel kloppen. 99 van de 100 keer zitten er op dat soort printen onboard regulators die de spanning tot 5 en 3.3 Volt terug brengen.
Ik zit net even wat op ebay te kijken voor 317 printjes, wagonladingen bouwpakketjes en modules in alle soorten en maten.
Maar niks met een trafo op een PCB compleet. heel gek.
Dat van die 5 tot 24 Volt kan wel kloppen. 99 van de 100 keer zitten er op dat soort printen onboard regulators die de spanning tot 5 en 3.3 Volt terug brengen.
Ik zit net even wat op ebay te kijken voor 317 printjes, wagonladingen bouwpakketjes en modules in alle soorten en maten.
Maar niks met een trafo op een PCB compleet. heel gek.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Mischa,
jij bent wel erg gehaaid
Ja, ik heb hier een fatsoenlijke multimeter van Fluke liggen en dat was inderdaad al het plan om die er tussen te hangen. Ik ga er van uit dat de DSP in rustte minder stroom slurpt dus ik zet er ook een signaal op en stel wat filters in zodat er gerekend moet worden.
Dank voor het meedenken!
jij bent wel erg gehaaid
Ja, ik heb hier een fatsoenlijke multimeter van Fluke liggen en dat was inderdaad al het plan om die er tussen te hangen. Ik ga er van uit dat de DSP in rustte minder stroom slurpt dus ik zet er ook een signaal op en stel wat filters in zodat er gerekend moet worden.
Dank voor het meedenken!
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
You're welcom Huib
, nu kun je verder met je project zonder je druk te hoeven maken over iets simpels als een voeding
.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
De minisharc heeft inderdaad nog regelaars onboard om er 5 en 3.3 van te maken.ray5150 schreef:Da's ook een goeie, Mischa. lost het vraagstuk ook simpel op.
Dat van die 5 tot 24 Volt kan wel kloppen. 99 van de 100 keer zitten er op dat soort printen onboard regulators die de spanning tot 5 en 3.3 Volt terug brengen.
Ik zit net even wat op ebay te kijken voor 317 printjes, wagonladingen bouwpakketjes en modules in alle soorten en maten.
Maar niks met een trafo op een PCB compleet. heel gek.
Ja, typisch dat kit's met printtrafo moeilijk te vinden zijn, was ik ook al achtergekomen.
Ik zat er eerder al eens aan te denken om Knuisje te vragen om nog een tweede setje trafo/voeding prints te leveren maar dan gooi je weer zoveel ruimte weg omdat je ze maar voor de helft gebruikt.....terwijl het eigenlijk allemaal op een klein printje past.
