6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Aat capaciteit is maar 2,7pf.

Het kan maar zo dat ik iets niet goed heb. Maar dat zie ik wel als ik de curves genereer van het concept. Ik kan zeer gemakkelijk de correcties meten en dan de waardes veranderen voor de goede RIAA correctie.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door AatV »

koifarm schreef:
Aat capaciteit is maar 2,7pf.
Je vergeet de Millercapaciteit (16,3 x 1,5 pF = 24,5 pF). Hierbij komen nog de andere buiscapaciteiten (toegegeven, dit is niet veel) en de onvermijdelijke parasitaire capaciteit. Het zal niet echt veel afwijken van 30pF.

groet,
Aat
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Oke, Aat.

Dan moet ik Tubecad en een excel sheet die ik gebruik corrigeren.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Vanmiddag, het concept aan het spelen gemaakt. :rock:
En in lichte euforie moet ik zeggen, boven verwachting goed.
Geen waarneembare ruis, brom en vervorming.
Voor de Riaa curve zie foto's. Het hoog vraagt nog extra aandacht maar ik heb nu ook niet met de origeneel berekende waardes gebouwd.
Jammer dat ik nu maar 1 kanaal luister, want Stevie Ray Vaugh klinkt nu al lekker.

Om brom en ruis te beoordelen heb ik de versterker voluit staan op 86db gevoelige boxen met de ingang kortgesloten.

Als de goede onderdelen binnen zijn, tijd om een mooie print te ontwerpen. De trafo's in de voeding zijn in het schema te licht deze zal ik nog aanpassen. Daardoor zal de spanning ook wat hoger worden.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Aan de hand van de gedane metingen en de opmerkingen van Aat en Anne. :rock:

Het schema aangepast.

- De RIAA correctie voor de hoge tonen was niet geweldig, daarvoor R15 verhoogd naar 316k en het 50khz kantelpunt laten vervallen door R16 en R17 weg te laten. Nu ook een perfecte hoog correctie.
- Een trafo uitgezocht zodat ik een iets hogere anodespanning heb( was maar 122v), nu 160v.
- De anode stroom rond de 3mA per triode ingesteld, dit is wel het minimum voor deze audio applicatie.

Ronny
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door maikbike »

mooi duidelijk schema, makkelijk voor de nabouwers O:)
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Een print ontwerp volgt ook nog, zo snel alle onderdeln er zijn. De print zal ook voorzien zijn van ingangsimpedantie en capaciteit keuze en misschien ook nog een MC voorversterker. Verder komt er een mogelijkheid op om alles te besturen met een arduino bordje. Met de mogelijkheid om tussen 3 ingangen te kiezen.

Print zal uit meerdere delen bestaan die allen ook afzondelijk gebruikt kunnen worden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door democles »

Mooi werk :rock:


Vraagje,die twee 100nF ,wat ga je daar voor gebruiken?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Ik ga onderstaande proberen.
Vishay MKP1839
http://www.ebay.nl/itm/151043043710?ssP ... 1497.l2649

als dit niet bevalt heb ik nog mundorf of wima condensatoren.

En onderstaande voor de 200pf,
http://www.ebay.nl/itm/170820578526?ssP ... 1497.l2649
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Vandaag met het printontwerp bezig geweest.
Ik heb een paar extra's toegevoegd.
De print bestaat uit 3 delen.

Deel 1 - MC voorversterker
Deel 2 - MM ingangsimpedantie keuze
Deel 3 - MM voorversterker

Print van de voeding volgt nog.
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 25 sep 2013, 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Barry2001 »

Wordt de onderkant solid gnd?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Nee, gewoon enkelzijdig.

Het MM gedeelte was op de universele print zeer stil en zeer ongevoelig voor straling van buiten af. Hoe de MC trap zich gedraagt moet ik nog testen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Barry2001 »

Ja, een phonodude bv is gewoon hardwired, heb je alleen de behuizing als referentie, je gnd. En die is ook stil te krijgen. Volg het met grote belangstelling, hoop dat we op de volgende luisterdag een phonovoorversterker kunnen toevoegen naast die van vorig jaar.

Misschien kun je nog een uitsparing (je gaat zelf etsen?) voor schroeven maken, zodat je niet direkt de gnd van je bord al in de versterker aan de kast knoopt, maar dit in de voeding laat gebeuren. Of plastic schroeven gebruiken.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Barry, bedankt voor de tips.

De eerste print komt in een eurokaart behuizing waar deze wordt ingeschoven.
Moet dan alleen een beetje van de massa banen aan de buitenkant verwijderen.

Als hij dan voldoet zal ik de dipschakelaars vervangen voor relaisprinten. Dit kan makelijk als ik voetjes voor de dipschakelaars gebruik. De relais zullen worden aangestuurd door een arduino mega met kleuren touchscreen. Dan zal alles in een grotere behuizing komen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Regenachtige zondag morgen weer nuttig besteed.
Jammer dat alle onderdelen er nog niet zijn.
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 25 sep 2013, 19:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Dan »

Leuk projekt zeg. Past wel een beetje in mijn Phonoprojectjes. Zeker na mijn niet helemaal gelukte Hongkong avontuur ;)
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Komende weken heb ik wel uit bruikbare versie klaar. En zal dan wel enkele metingen doen en luister ervaringen delen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Dan »

koifarm schreef:
Komende weken heb ik wel uit bruikbare versie klaar. En zal dan wel enkele metingen doen en luister ervaringen delen.
Leuk voor de wintermaanden. Ben nu mijn hobbyschuurtje aan het klaarmaken voor nieuwe projecten. Ik ga hoe dan ook een nieuwe phono stage bouwen. daarbij heb ik behoefte aan aan bufferversterker om mijn UL40s wat beter uit de verf te laten komen. Dan heb ik nog een drietal platenspelers waaronder één zelfbouw op basis van het loopwerk van een TD150.
Dan tenslotte nog mijn digitale "5 jaren project luidprekers". Werk zát ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Barry2001 »

Het is een mooie print geworden, je hebt de hoogspanning zo direkt mogelijk naar de buisjes geroute, gloei wappert wel wat over de print (die serie verbinding van pin 4 naar pin 8 bedoel ik) maar is slechts een gelijkspanning. Bij problemen, of als je nog wilt verbeteren zou je naar een bi-layer kunnen gaan, maar dit zou maar zo goed kunnen gaan.
Ben erg benieuwd naar je resultaten.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Dan, bij mij hetzelfde projecten genoeg om deze winter door te komen.

Barry, ik zie nu hoe ik de gloeispanning banen kan verkorten. Aanpassing volgt.

Single layer printen zijn voor mij eenvoudig zelf te maken. 1 minuut belichten,10 seconden ontwikkelen, 15 minuten etsen, 30 minuten boren, beetje Action matzwarte spuitlak erop en klaar.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Alle onderdelen zijn binnen.
De voorversterkerprint is afgemonteerd. Ik heb de uitgangscondensatoren aan moeten passen want de 3,3uf wima mkp waren veel te groot. Ik heb er nu 2,2uf wima mks opzitten.

Begin gemaakt met de voedingsprint.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:

Trafo vandaag binnengekomen, gemonteerd en spelen maar.
Korte eerste indruk, wat klink dat mooi.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Dan »

Ben nu toch wel benieuwd. Maareh, moeten die buisjes niet ingespeeld worden?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Barry2001 »

Goed man. Brom?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Dan schreef:
Ben nu toch wel benieuwd. Maareh, moeten die buisjes niet ingespeeld worden?
De buisjes kwamen uit mijn hoofdtelefoon versterker en hadden er al wel een paar honderd uur opzitten. Maar eerlijk gezegt merk ik weinig bij de 6N16 buisjes betreffende inspeeltijd.
Barry2001 schreef:
Goed man. Brom?
In het begin een heel klein brommetje, moest nog de behuizing aarden. Hierna stil.

Heb net samen met mijn zoon een vergelijk gedaan met een opamp phono pre. Er is duidelijk verschil tussen deze twee. De opamp phono pre is zeer strak, gedetaileerd en is ongelovelijk beheerst. De buizenpre maakt het geluid breder en levendiger, daardoor iets minder strak en beheerst maar zeer plezierig om naar te luisteren.

De uitgangspanning is wel hoog, 3,6Vrms. Ik denk dat ik de versterking van de eerste trap iets lager maak door R3 te verlagen naar 22k.Morgen maar eens proberen.
Laatst gewijzigd door koifarm op ma 16 sep 2013, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie