6N16 phonovoorversterker , Mini-Me
Moderator: Beheerdersteam
Re: 6N16 phonovoorversterker
Aat capaciteit is maar 2,7pf.
Het kan maar zo dat ik iets niet goed heb. Maar dat zie ik wel als ik de curves genereer van het concept. Ik kan zeer gemakkelijk de correcties meten en dan de waardes veranderen voor de goede RIAA correctie.
Het kan maar zo dat ik iets niet goed heb. Maar dat zie ik wel als ik de curves genereer van het concept. Ik kan zeer gemakkelijk de correcties meten en dan de waardes veranderen voor de goede RIAA correctie.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Je vergeet de Millercapaciteit (16,3 x 1,5 pF = 24,5 pF). Hierbij komen nog de andere buiscapaciteiten (toegegeven, dit is niet veel) en de onvermijdelijke parasitaire capaciteit. Het zal niet echt veel afwijken van 30pF.koifarm schreef:Aat capaciteit is maar 2,7pf.
groet,
Aat
Re: 6N16 phonovoorversterker
Oke, Aat.
Dan moet ik Tubecad en een excel sheet die ik gebruik corrigeren.
Dan moet ik Tubecad en een excel sheet die ik gebruik corrigeren.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Vanmiddag, het concept aan het spelen gemaakt.
En in lichte euforie moet ik zeggen, boven verwachting goed.
Geen waarneembare ruis, brom en vervorming.
Voor de Riaa curve zie foto's. Het hoog vraagt nog extra aandacht maar ik heb nu ook niet met de origeneel berekende waardes gebouwd.
Jammer dat ik nu maar 1 kanaal luister, want Stevie Ray Vaugh klinkt nu al lekker.
Om brom en ruis te beoordelen heb ik de versterker voluit staan op 86db gevoelige boxen met de ingang kortgesloten.
Als de goede onderdelen binnen zijn, tijd om een mooie print te ontwerpen. De trafo's in de voeding zijn in het schema te licht deze zal ik nog aanpassen. Daardoor zal de spanning ook wat hoger worden.
En in lichte euforie moet ik zeggen, boven verwachting goed.
Geen waarneembare ruis, brom en vervorming.
Voor de Riaa curve zie foto's. Het hoog vraagt nog extra aandacht maar ik heb nu ook niet met de origeneel berekende waardes gebouwd.
Jammer dat ik nu maar 1 kanaal luister, want Stevie Ray Vaugh klinkt nu al lekker.
Om brom en ruis te beoordelen heb ik de versterker voluit staan op 86db gevoelige boxen met de ingang kortgesloten.
Als de goede onderdelen binnen zijn, tijd om een mooie print te ontwerpen. De trafo's in de voeding zijn in het schema te licht deze zal ik nog aanpassen. Daardoor zal de spanning ook wat hoger worden.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Aan de hand van de gedane metingen en de opmerkingen van Aat en Anne.
Het schema aangepast.
- De RIAA correctie voor de hoge tonen was niet geweldig, daarvoor R15 verhoogd naar 316k en het 50khz kantelpunt laten vervallen door R16 en R17 weg te laten. Nu ook een perfecte hoog correctie.
- Een trafo uitgezocht zodat ik een iets hogere anodespanning heb( was maar 122v), nu 160v.
- De anode stroom rond de 3mA per triode ingesteld, dit is wel het minimum voor deze audio applicatie.
Ronny
Het schema aangepast.
- De RIAA correctie voor de hoge tonen was niet geweldig, daarvoor R15 verhoogd naar 316k en het 50khz kantelpunt laten vervallen door R16 en R17 weg te laten. Nu ook een perfecte hoog correctie.
- Een trafo uitgezocht zodat ik een iets hogere anodespanning heb( was maar 122v), nu 160v.
- De anode stroom rond de 3mA per triode ingesteld, dit is wel het minimum voor deze audio applicatie.
Ronny
Re: 6N16 phonovoorversterker
Een print ontwerp volgt ook nog, zo snel alle onderdeln er zijn. De print zal ook voorzien zijn van ingangsimpedantie en capaciteit keuze en misschien ook nog een MC voorversterker. Verder komt er een mogelijkheid op om alles te besturen met een arduino bordje. Met de mogelijkheid om tussen 3 ingangen te kiezen.
Print zal uit meerdere delen bestaan die allen ook afzondelijk gebruikt kunnen worden.
Print zal uit meerdere delen bestaan die allen ook afzondelijk gebruikt kunnen worden.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Mooi werk
Vraagje,die twee 100nF ,wat ga je daar voor gebruiken?
Vraagje,die twee 100nF ,wat ga je daar voor gebruiken?
Re: 6N16 phonovoorversterker
Ik ga onderstaande proberen.
Vishay MKP1839
http://www.ebay.nl/itm/151043043710?ssP ... 1497.l2649
als dit niet bevalt heb ik nog mundorf of wima condensatoren.
En onderstaande voor de 200pf,
http://www.ebay.nl/itm/170820578526?ssP ... 1497.l2649
Vishay MKP1839
http://www.ebay.nl/itm/151043043710?ssP ... 1497.l2649
als dit niet bevalt heb ik nog mundorf of wima condensatoren.
En onderstaande voor de 200pf,
http://www.ebay.nl/itm/170820578526?ssP ... 1497.l2649
Re: 6N16 phonovoorversterker
Vandaag met het printontwerp bezig geweest.
Ik heb een paar extra's toegevoegd.
De print bestaat uit 3 delen.
Deel 1 - MC voorversterker
Deel 2 - MM ingangsimpedantie keuze
Deel 3 - MM voorversterker
Print van de voeding volgt nog.
Ik heb een paar extra's toegevoegd.
De print bestaat uit 3 delen.
Deel 1 - MC voorversterker
Deel 2 - MM ingangsimpedantie keuze
Deel 3 - MM voorversterker
Print van de voeding volgt nog.
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 25 sep 2013, 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Nee, gewoon enkelzijdig.
Het MM gedeelte was op de universele print zeer stil en zeer ongevoelig voor straling van buiten af. Hoe de MC trap zich gedraagt moet ik nog testen.
Het MM gedeelte was op de universele print zeer stil en zeer ongevoelig voor straling van buiten af. Hoe de MC trap zich gedraagt moet ik nog testen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 6N16 phonovoorversterker
Ja, een phonodude bv is gewoon hardwired, heb je alleen de behuizing als referentie, je gnd. En die is ook stil te krijgen. Volg het met grote belangstelling, hoop dat we op de volgende luisterdag een phonovoorversterker kunnen toevoegen naast die van vorig jaar.
Misschien kun je nog een uitsparing (je gaat zelf etsen?) voor schroeven maken, zodat je niet direkt de gnd van je bord al in de versterker aan de kast knoopt, maar dit in de voeding laat gebeuren. Of plastic schroeven gebruiken.
Misschien kun je nog een uitsparing (je gaat zelf etsen?) voor schroeven maken, zodat je niet direkt de gnd van je bord al in de versterker aan de kast knoopt, maar dit in de voeding laat gebeuren. Of plastic schroeven gebruiken.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Barry, bedankt voor de tips.
De eerste print komt in een eurokaart behuizing waar deze wordt ingeschoven.
Moet dan alleen een beetje van de massa banen aan de buitenkant verwijderen.
Als hij dan voldoet zal ik de dipschakelaars vervangen voor relaisprinten. Dit kan makelijk als ik voetjes voor de dipschakelaars gebruik. De relais zullen worden aangestuurd door een arduino mega met kleuren touchscreen. Dan zal alles in een grotere behuizing komen.
De eerste print komt in een eurokaart behuizing waar deze wordt ingeschoven.
Moet dan alleen een beetje van de massa banen aan de buitenkant verwijderen.
Als hij dan voldoet zal ik de dipschakelaars vervangen voor relaisprinten. Dit kan makelijk als ik voetjes voor de dipschakelaars gebruik. De relais zullen worden aangestuurd door een arduino mega met kleuren touchscreen. Dan zal alles in een grotere behuizing komen.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Regenachtige zondag morgen weer nuttig besteed.
Jammer dat alle onderdelen er nog niet zijn.
Jammer dat alle onderdelen er nog niet zijn.
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 25 sep 2013, 19:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Leuk projekt zeg. Past wel een beetje in mijn Phonoprojectjes. Zeker na mijn niet helemaal gelukte Hongkong avontuur 
Re: 6N16 phonovoorversterker
Komende weken heb ik wel uit bruikbare versie klaar. En zal dan wel enkele metingen doen en luister ervaringen delen.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Leuk voor de wintermaanden. Ben nu mijn hobbyschuurtje aan het klaarmaken voor nieuwe projecten. Ik ga hoe dan ook een nieuwe phono stage bouwen. daarbij heb ik behoefte aan aan bufferversterker om mijn UL40s wat beter uit de verf te laten komen. Dan heb ik nog een drietal platenspelers waaronder één zelfbouw op basis van het loopwerk van een TD150.koifarm schreef:Komende weken heb ik wel uit bruikbare versie klaar. En zal dan wel enkele metingen doen en luister ervaringen delen.
Dan tenslotte nog mijn digitale "5 jaren project luidprekers". Werk zát
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 6N16 phonovoorversterker
Het is een mooie print geworden, je hebt de hoogspanning zo direkt mogelijk naar de buisjes geroute, gloei wappert wel wat over de print (die serie verbinding van pin 4 naar pin 8 bedoel ik) maar is slechts een gelijkspanning. Bij problemen, of als je nog wilt verbeteren zou je naar een bi-layer kunnen gaan, maar dit zou maar zo goed kunnen gaan.
Ben erg benieuwd naar je resultaten.
Ben erg benieuwd naar je resultaten.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Dan, bij mij hetzelfde projecten genoeg om deze winter door te komen.
Barry, ik zie nu hoe ik de gloeispanning banen kan verkorten. Aanpassing volgt.
Single layer printen zijn voor mij eenvoudig zelf te maken. 1 minuut belichten,10 seconden ontwikkelen, 15 minuten etsen, 30 minuten boren, beetje Action matzwarte spuitlak erop en klaar.
Barry, ik zie nu hoe ik de gloeispanning banen kan verkorten. Aanpassing volgt.
Single layer printen zijn voor mij eenvoudig zelf te maken. 1 minuut belichten,10 seconden ontwikkelen, 15 minuten etsen, 30 minuten boren, beetje Action matzwarte spuitlak erop en klaar.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Alle onderdelen zijn binnen.
De voorversterkerprint is afgemonteerd. Ik heb de uitgangscondensatoren aan moeten passen want de 3,3uf wima mkp waren veel te groot. Ik heb er nu 2,2uf wima mks opzitten.
Begin gemaakt met de voedingsprint.
De voorversterkerprint is afgemonteerd. Ik heb de uitgangscondensatoren aan moeten passen want de 3,3uf wima mkp waren veel te groot. Ik heb er nu 2,2uf wima mks opzitten.
Begin gemaakt met de voedingsprint.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Trafo vandaag binnengekomen, gemonteerd en spelen maar.
Korte eerste indruk, wat klink dat mooi.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Ben nu toch wel benieuwd. Maareh, moeten die buisjes niet ingespeeld worden?
Re: 6N16 phonovoorversterker
De buisjes kwamen uit mijn hoofdtelefoon versterker en hadden er al wel een paar honderd uur opzitten. Maar eerlijk gezegt merk ik weinig bij de 6N16 buisjes betreffende inspeeltijd.Dan schreef:Ben nu toch wel benieuwd. Maareh, moeten die buisjes niet ingespeeld worden?
In het begin een heel klein brommetje, moest nog de behuizing aarden. Hierna stil.Barry2001 schreef:Goed man. Brom?
Heb net samen met mijn zoon een vergelijk gedaan met een opamp phono pre. Er is duidelijk verschil tussen deze twee. De opamp phono pre is zeer strak, gedetaileerd en is ongelovelijk beheerst. De buizenpre maakt het geluid breder en levendiger, daardoor iets minder strak en beheerst maar zeer plezierig om naar te luisteren.
De uitgangspanning is wel hoog, 3,6Vrms. Ik denk dat ik de versterking van de eerste trap iets lager maak door R3 te verlagen naar 22k.Morgen maar eens proberen.
Laatst gewijzigd door koifarm op ma 16 sep 2013, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
