Eerste buizenproject; Lampucera

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De condensator aan de uitgang mag best wat groter zijn, dan komen de lage tonen tenminste ook goed door.

Om met B-Force te spreken: Waarom zit er achter die uitgangscondensator geen weerstand naar Massa?
Die uitgangscondensator krijgt straks aan één kant de halve voedingsspanning, dus iets van 80V. Deze C moet dat weghouden van de volgende trap, maar bij het inschakelen wil je liever niet dat deze zich oplaadt via de volgende trap.
Bovendien, wanneer er geen weerstand zit, staat die 80V op je uitgangsbusje wanneer er niets op aangesloten is. Dat wil je niet aanraken en ook niet "live" in de volgende trap steken.

Zet even een weerstand vanaf de uitgang naar massa. Pakweg 270k is goed. En wel zo veilig.

Die ingangs condensator mag ook groot zijn, maar kun je die niet weglaten? Hoeveel DC komt er uit de DAC chip?
Weglaten is wellicht de beste optie.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ok, duidelijk.

Mjah het ziet er zo nogal typisch uit. Het frequentie gedrag van de condensator is nu nmlk afhankelijk van de trap die erna komt.
Leek mij wel zo netjes om dat een beetje tegen te gaan.

Lage tonen nog beter ? :P

1e filter geeft een -3dB van 3Hz tweede (met die 270k die je verteld) 0,6Hz, dus opzich zit dat wel snor 8) :wink:

De ingangs condensator KAN je weghalen, maar dat hangt wel een beetje van het soort DAC af die je hebt. Je hebt nmlk ook bepaalde DACs die altijd een offset spanning geven, dus dan ontkom je er niet aan.

Daarnaast weet ik niet of je buis bv toch wat lekt (als hij bv defect raakt). Dan is je DAC ook direct beschermt tegen de hoge voedingspanning.

Aangezien de waardes niet groot zijn, kun je prima kwaliteits caps gebruiken (mocht je dat willen). Ik zou ze persoonlijk lekker laten zitten :wink:
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Bedankt voor de uitleg! :D

De offset is eventueel weg te modden:
http://theartofsound.net/forum/showpost.php?p=14693&postcount=96

Misschien nog iets voor later, ben wel benieuwd of dit nog verbetering geeft.

Van het weekend eerst maar eens bezig er uberhaupt eerst een werkende buizentrap voor te krijgen!
ray5150

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef:
De condensator aan de uitgang mag best wat groter zijn, dan komen de lage tonen tenminste ook goed door.
Ik heb er in mijn versie ook 1 uF in zitten op de uitgangen en 220 nF op de ingangen en er komt een hele prettige bas uit. niks mis mee. :wink:

Maar je kunt natuurlijk altijd eens experimenteren met 2.2 uF of andere merken .
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik heb nu het hoogspannings circuit af, en hij werkt ook nog :wink:

Ik bedenk me nu pas dat ik alles "slechts" met 1/4 watt weerstanden heb uitgevoerd, gaat dit goed? En moeten er op de IC's ook koelblokjes? Ik had hier nog niet echt over nagedacht :oops:

Alvast bedankt!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Over welke weerstanden en "ic's" heb je het dan?

(is een beetje vaagjes zo :wink: )
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Het volgende schema:

Afbeelding
thetris

Bericht door thetris »

ik zou zeggen dat R1 van 470 ohm en R3 van (niet goed leesbaar) 120 ohm zwaarder moeten zijn. Dit zijn namelijk denk ik de weerstanden waar de grotere stromen doorheen lopen.

Overigens kun je als volgt het noodzakelijke vermogen van de weerstanden berekenen

bereken eerst de stroom door de weerstand, i=u/r (meet de spanning over de weerstand)
bereken het vermogen dat de weestand moet hebben: p=u*i of p=i2*r

succes

tom
ray5150

Bericht door ray5150 »

Deze is wat groter en duidelijker.

(het zijn trouwens transistoren en geen IC's.... :wink: )
Bijlagen
Voeding.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

opzich redelijk te berekenen lijkt me.

Voor stereo heb je volgens mij twee 6N6P buizen nodig.
Per 6N6P verbruik je 30mA (volgens de datasheet), dus in totaal 60mA.

Voor R1:
P=I^2 * R = 0.06^2 * 470 = 1,7W
Hier komt nog een klein beetje meer bij van de stabilisatie circuit.
Dus ergens tussen de 2-3Watt ofzo?

Raar dat ze dat niet in het schema hebben aangegeven.

Zelfde verhaal voor R3, dan kom je uit op:
0,44W (wordt 0,5W ofzo)

Voor de rest zou je even spanningval over T1 (BF459) moeten weten.
Dat maal de stroom is het vermogen door de transistor.

Maar ik zal het schema wel even simuleren, dan weten we het precies allemaal 8) :wink:
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

B_Force, wat voor programma gebruik je voor simuleren?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is een beetje verschillend.

Meestal gebruik ik Multsim van National Insturments, maar ook wel LTspice of Microcap.
Heel erg soms Pspice, maar ik vind dat eerlijk gezegd een heel naar programma om mee te werken.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In de datasheet van de 6N1P staat wellicht 30mA als maximale anodestroom, maar in dit soort circuits loopt dat vrijwel nooit.

Even nameten en dan weet je het. Als het daadwerkelijk 1,7W zou zijn, dan was je kwartwattertje er allang uitgepiept.

In elk geval zou ik die weerstanden die al eerder aangemerkt zijn en die in serie zitten met de voedingsstroom (R1 en R3) wat groter maken, 2 of 3 Watt ofzo. De BF459 zou ik van een koellichaampje voorzien.

Wat zijn je ervaringen met de klank tot dusver?
RobertD
Contacteer:

Re: Eerste buizenproject; Lampucera

Bericht door RobertD »

Fokko schreef:
Goedemiddag,

Ik wil graag eens wat met buizen gaan doen, en daarom heb ik besloten om een Lampucera te gaan maken. Ik wil hem graag in een gebalanceerde uitvoering, maar dit vertaalt zich in de praktijk door het schema twee keer te bouwen.

Hoewel het topic van Wowly erg veel informatie heb ik nog een paar vragen met de hoop dat jullie antwoorden hebben. :wink: Ik wil hem wel graag met 6N6P buizen bouwen ipv de 6N1P buizen die Wowly heeft gebruikt.

Ik wil graag voor de 6.3 voedingsspanning gebruik maken van een 9Volt transformator icm met een LM317 die ik beide heb liggen. Mijn vraag is of dit problemen gaat leveren? En of ik genoeg prik kan leveren voor twee buizen.

Voor het leveren van de 120 volt, wil ik net zoals Hilbren transformatoren in serie schakelen. Mijn vraag is alleen; hoeveel vermogen zal er opgenomen worden van deze transformatoren. Ik weet zelf niet hoe ik dit uit kan rekenen.

Alvast bedankt!
Wanneer je in dit schema de spanning bekijkt over de weerstanden aan de anode (hier ook R1) dan zie je dat daar 15V over valt. (150-135=15)
De weerstanden zijn 1K, dus de stroom is 15 / 1000 = 15mA.

Het totale schakelingetje trekt dus inderdaad 30mA (best veel voor zo'n trapje). Die stroom loopt door de R1 en R3 uit jouw voedingsschakeling.

Even rekenen met I^2 * R en je weet hoeveel Watt er in de weerstanden gedissipeerd wordt. Ik vind die weerstandjes aan de anode met 1/4W ook een beetje mager. Daar wordt al 0,225W in verstookt, dus de marge is heel klein. Gebruik in buizenschakelingen als deze liever 1W of 2W weerstanden.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

B_Force, bedankt zal er eens mee spelen als ik tijd heb ;)

Robert,

Ik zal er vanmiddag voor de zekereheid een koelblokjes tegenaan schroeven.

Ik heb hem nog niet draaiend, heb nog wat onderdeeltjes via E-Bay gekocht waar ik nu nog op wacht. Onder andere buizenvoetjes ;)

Ik had de voeding getest zonder buisjes.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Fokko schreef:
Ik had de voeding getest zonder buisjes.
Dan loopt er geen stroom, dus wordt het ook niet warm.....

Nog even geduld dus.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Enkel een beetje stroom van het stabilisatie circuitje.
Je kan trouwens ook wel een weerstand al een soort Rload er aan hangen. Als jij je uitgangsspanning op 120V hebt, dan heb je R=V/I=120/0.06=2kohm nodig van 7,2Watt.

Ik heb overigens het schema gesimuleerd, maar ik zie dat de uitgangsspaning behoorlijk inzakt wanneer de stroom in gaat.
vin ik persoonlijk niet bepaald stabiel te noemen :wink:

ging je nu nog een LM317 voor de gloeispanning nemen?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Heb zo niet van die weerstanden liggen van dat vermogen, wordt wachten op de laatste onderdelen ;)

Als ik de opstelling gebalanceerd wil uitvoeren dan worden er 4 buizen ingezet. Dan wordt er vrij veel vermogen verstookt. Misschien dan alleen de trafo gebruiken (110x1.41=155Volt) met goede afvlakking, heb nog 8 220uF 250 Volt elko's liggen. Zal stabilisatie circuit veel toevoegen denken jullie?

Ja, er komt een LM317 voor de gloeispanning op 12,6 Volt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik moest even in de boeken duiken, maar ik kwam het volgende schema tegen.

Naar mijn idee een stuk steviger en hij heeft minder last van dat de spanning ernstig in zakt.
Heeft ook ergens in een application note van National Semiconductor gestaan.
Bijlagen
Stab schema.png
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Die ziet er dergelijk uit! Geweldig! Alleen Probe 4 is nogal verhullend. Heb je de waarde van R2 misschien nog voor mij?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ow lol, dat is idd niet te zien, R2 is 100ohm hier, maar 47ohm werkte beter zag ik. Dus ik zou gaan voor 47ohm.
Overigens is dit schema niet voorzien nog van zekeringen, maar die zou ik voor de veiligheid wel plaatsen na de trafo.
Wat een vermogen slurpers zijn die 6N6P trouwens. Je kunt er zo een versterker mee bouwen :lol:

(te bedenken dat de oude vertrouwde ECC83/12AX7 net 1,2mA nodig heeft)

Owjha de transistor en de spanningsregelaar moeten beiden op een klein heatsinkje. Stukje aluminium van 3mm schijnt genoeg te zijn.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Elektronica is niet mijn sterkste punt, de tor heb ik al gevonden. Alleen de bzx79-c15 zener kan ik niet vinden, is deze nog te vervangen door een ander model.
Gewoon 15v 1.3Watt type?

De Zener datasheet:
http://www.datasheetpro.com/165850_download_BZX79C15_datasheet.html
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

dissipatie van die BZX79C15 is 500mW, dus dat zou voldoende moeten zijn.
Meer mag natuurlijk altijd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Overigens even een gedachte sprong hoor....

Ik begrijp dat eigenlijk de anode stroom nagenoeg constant is?
Als dat zo is betekent het dat je ook prima kunt volstaan aan een heel erg simpel circuitje met enkel een elco, weerstand, elco (om zo een lowpass te vormen).

Je krijgt dan wel een spanningsdeler, maar dat is niet erg als de belasting constant is. Heel erg simpele, docht effectieve manier om de filteren.
(hoewel een echte spanningsregelaar altijd beter is)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb in mijn cd-speler ook een buizenuitgang zonder stabilisatie in de voeding zitten. Werkt uitstekend en bromvrij.
Wellicht is de C-R-C oplossing wel zo gemakkelijk. Gooi er niet teveel capaciteit in, twee van die 220uF elco's zouden genoeg moeten zijn.

Voor buizen begrippen is dit inderdaad een stroomslurper, maar voor 30mA heb je geen supercaps nodig.

BForce, leuk schema. Heb je een speciale LM317 nodig om met deze spanningen te kunnen werken? Ik wil dit eens gaan uitproberen. Vooral voor phonotrapjes is dit wel interessant.
Plaats reactie