paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor (bouw)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

paasproject 2009 - Black Beauty - budget mini monitor (bouw)

Bericht door Henkjan »

zo, het paasweekeinde is weer daar, tijd voor een paasproject... ik had eerst het (wilde) plan opgevat om een rondstraler te gaan doen, maar vanwege drukte met andere dingen de afgelopen weken niet echt wat aan voorbereiding kunnen doen, dus dat komt een andere keer... Wat ook meespeelde om de lat wat lager te leggen was dat ik nu voor t eerst met Arta aan de slag zou gaan, wat an sich al een project op zich is......

Wat al wel stond te pruttelen (en voor een zuiver paasproject is er een valse start geweest) waren een stel kleine monitortjes met de nieuwe budget breedbander van Markaudio, de CHR70
Afbeelding
waarvan ik al een tijdje een koppel testexemplaren had liggen.

Deze zouden het volgens simulatie erg netjes doen in 4 liter GHP, dus dat gaan we proberen :!: Arno is zo vriendelijk geweest om voor mij van zwart MDF de plankjes te frezen, die dankzij z'n vakwerk en goede tips dan ook al snel in elkaar zaten (dat bedoelde ik met valse start....)... Een paar lagen blanke lak later stonden de lege kastjes daar toch flink mooi te wezen... dat zwarte MDF heeft echt een mooie uitstraling.. De inspiratie voor de naam was gevoed, het :idea: kwam toen tijdens het "verhaaltje voor het slapengaan" het verhaal over dat zwarte paard aan de beurt was..... het is mooi weer, dus ik zal later vandaag alvast een paar foto-kes schieten.

volgende stappen zijn dus het monteren van de drivers in de kastjes, en dan het downloaden van de jongste versie van Arta, het aan de praat krijgen van Arta, nieuwe geluidskaart, nieuwe mic, etc..... als dat gedaan is kan er gemeten worden en het BSC filterke worden bepaald...
Arno

Bericht door Arno »

Ah, dáár zijn de plankjes gebleven. :) Ik ben benieuwd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

een paar plaatjes....
Bijlagen
BB_back.jpg
ja, had de belichting wat verkeerd staan, en geen sjop dus moest me behelpen met de effecten van Irvanview...   zo was zwart tenminste redelijk zwart....
ja, had de belichting wat verkeerd staan, en geen sjop dus moest me behelpen met de effecten van Irvanview... zo was zwart tenminste redelijk zwart....
Arno

Bericht door Arno »

Wat een rare foto, nr 1 :-k

Voor zover ik kan zien zijn ze netjes gelijmd Henkjan.

Tof materiaal hè? Het heeft een beetje de uitstraling van natuursteen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

idd erg mooi materiaal. lijmen ging perfect, gewoon plakband er op, de witte lijm met een kwast uitgesmeerd, en in elkaar, 15 minuten later plakband er af en de overtollige lijm weggehaald.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

hout sluit super netjes aan elkaar !! net of het gegoten is.

die speakers lijken op die monitors van de audio special van elektuur.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hier alvast de afmetingen (bij 16mm dik MDF), met dank aan Arno voor de tekening
Bijlagen
blackbeauty_3D.jpg
Laatst gewijzigd door Henkjan op za 16 mei 2009, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, na wat testen had ik voldoende vertrouwen opgebouwd om voor t eggie aan de slag te gaan met Arta. na een paar versies van het notch filter kwam er onderstaande grafiek op t scherm... lijkt me net genoeg om morgen te gaan beluisteren (nog wel ff de andere box in elkaar batsen)
Bijlagen
wel een beetje gladde curve uiteraard ;-)
wel een beetje gladde curve uiteraard ;-)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zow hee! Dat ziet er niet verkeerd uit, de plot bedoel ik (kastje ook hoor). Uiteraard zal het wel scherp klinken, gezien dat het hoog 10dB oploopt, maar dat is te filteren.

Ik blijf gefascineerd door breedbanders en helemaal, omdat deze een nogal vriendelijker prijsje hebben dan de Jordan's!

Neem je deze toevallig ook mee naar de aankomende ZBA?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
Neem je deze toevallig ook mee naar de aankomende ZBA?
nou omdat je zo aandringt 8)

goed, wegens t mooie weer meer in dierentuin dan luiterzolder geweest, maar zo net toch ff geluisterd... dat is helemaal niet verkeerd, zo op gehoor is de tonale balans wel in orde, dus de sperkring laten we lekker zo. het hoog is (zoals) verwacht duidelijk aanwezig, maar niet zo scherp als andere betaalbare metal cone breedbanders. uiteraard is het niet zo verfijnd als de Alpairs of vriendelijk als de FR125, maar prima te doen. detaillering is gewoon erg goed, en het laag is ook zeer netjes, strak en redelijk diep, mist weinig aan. al met al een geslaagd paasproject.

onderstaand een foto van hoe ze er nu bij staan, als het definitieve filter er in zit en ze definitief dicht zitten maak ik nog wel een paar betere
Bijlagen
IMG_1865.jpg
arjank

Bericht door arjank »

Ziet er goed uit (de kastjes en de grafiek).
Dat het hoog oploopt lijkt me geen probleem omdat dat waarschijnlijk onder 15 graden al behoorlijke afgezwakt is. Met breedbanders is het gewoon verstandig het hoog (axiaal) op te laten lopen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
..... gezien dat het hoog 10dB oploopt, maar dat is te filteren.
idd: om de fabrikant te citeren "je kan wel er uit filteren, maar niet er in filteren" 8) ik zou voor de grap eens wat kunnen testen met een klein spoeltje en een weerstand, gewoon ter lering ende vermaek, want zoals Arjank al zegt is dat prima op te lossen door wat off axis te luisteren (en dat past ook beter in het principe van budget, alles wat er niet is hoef je ook niet te betalen)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

10dB is wel erg fors....

Met welke meetmic meet je?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
10dB is wel erg fors....
niet ongewoon in breedbanderland, maar weinig is t niet idd, beetje aard van t beestje 8)
b_force schreef:
Met welke meetmic meet je?
Behringer 8000 (nog niet gecalibreerd) op M-Audio mobilepre usb-geluidskaart
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan KAN (hoeft niet) het ook nog wat extra zijn van je mic, die heeft op exact dezelfde plek een bult.
(sommigen veel, sommigen weinig)
arjank

Bericht door arjank »

niet ongewoon in breedbanderland
Inderdaad, en gezien het feit dat de "bult" mooi linear oploopt kun je met het in/uitdraaien van de luidspreker naar de luisterpositie een mooi resultaat bereiken.

De w5-1611sa is ook zo'n driver die er van profiteert als het hoog axiaal oploopt. Sommigen plaatsen deze driver in een brede kast zodat ze geen bafflestep hoeven weg te filteren, het nadeel hieraan is dat je de speaker dus echt naar de luisterpositie moet richten anders kom je (naar mijn idee) hoog te kort. In een smalle kast moet je de bafflestep gladstrijken waardoor het hoog meer naar voren komt (+6db). Ik heb gemerkt dat een smalle kast met bafflestep compensatie een heel mooi resultaat oplevert bij de W5-1611sa.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
..... maak ik nog wel een paar betere foto's
bij deze dan
Bijlagen
bb_final_3.jpg
bb_final_2.jpg
bb_final_1.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

mooooooi
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Zien er goed uit! Ik ben benieuwd wat het nu gekost heeft. De chr70's staan nog niet op je site.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de CHR70's *) dobberen nog.... mij heeft het geheel extreem winig gekost, de units zijn de demo exemplaren die ik van de fabriek kreeg, het MDF heeft Arno uit de restantenbak gered, en aan dure filtercomponenten heb ik het ook al niet uitgegeven 8)

*) reken op €75 per paar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik lees dit nog eens door, en merk dat ik verzuimd had het filter te vermelden...

er zit een dikke 680µF condensator in serie met de woofer als HP cap.
de sperkring bestaat uit 47µF, 0.39mH, 2.7ohm paralel en dat samen dus in serie met de driver.

als demping heb ik wat vilt achter de driver tegen de achterwand en zijwanden, en onderin de kast een beetje BAF

ik heb die 680µF opgebouwd uit meerdere kleinere elko's met een mkp-tje voor t nette, en ook de 47µF is een stel goedkope elko's en een nette folie cap om t af te ronden. de spoel heb ik wel een dikke (1.4mm) luchtspoel voor genomen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor de duidelijkheid, een schema
Bijlagen
filter BB.png
simon

Bericht door simon »

Echt een supermooi project Henkjan! Ik vroeg me af of je ook nog een simulatie-plotje hebt van de GHP? Ben namelijk wel benieuwd hoe laag deze schatjes komen.

groet,

Simon
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bedankt voor t compliment

die sim moet ik ff zoeken... iirc ergens 55Hz ofzo
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: