Midkast vorm vergelijk

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Dus dan ga je er van uit dat het dempingsmateriaal die dempende werking voornamelijk heeft in het lage middengebied (100-300 Hz)?
Nee, dempingsmateriaal werkt het beste in het hogere middengebied. Maar als je teveel in de kast stopt, om in het hogere middengebied werkelijk helemaal geen backwave meer te hebben, dan ga je dat negatief merken in het lage middengebied.
De discussie is alweer oud, maar ik begrijp het nog steeds niet. Zou je willen uitleggen hoe het principe werkt?
Dat van het inleveren van rendement snap ik ook niet. Of je nou dempingsmateriaal toevoegt of de kast fysiek groter maakt, het effect op het gedrag van de woofer is in mijn ogen hetzelfde.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Jeroen, betekent dat dan volgens jou dat het dempingsmateriaal in het hogere mid-gebied niet die niet-lineariteit heeft, maar wel in het lagere id-gebied?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
jeroen_d schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Dus dan ga je er van uit dat het dempingsmateriaal die dempende werking voornamelijk heeft in het lage middengebied (100-300 Hz)?
Nee, dempingsmateriaal werkt het beste in het hogere middengebied. Maar als je teveel in de kast stopt, om in het hogere middengebied werkelijk helemaal geen backwave meer te hebben, dan ga je dat negatief merken in het lage middengebied.
De discussie is alweer oud, maar ik begrijp het nog steeds niet. Zou je willen uitleggen hoe het principe werkt?
Dat van het inleveren van rendement snap ik ook niet. Of je nou dempingsmateriaal toevoegt of de kast fysiek groter maakt, het effect op het gedrag van de woofer is in mijn ogen hetzelfde.
Je kan de gesloten box voorstellen als een 2de orde hoogdoorlaatfilter met weerstand, condensator en spoel. Het dempingsmateriaal beinvloedt de weerstand, hij maakt hem groter en minder lineair. Het dempingsmateriaal beinvloedt ook de condensator, maakt de waarde groter. Het groter maken van de box beïnvloedt vooral de condensator, nauwelijks de weerstand. Als je hieraan niet genoeg hebt, moeten we off-line nog maar eens discussiëren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hans Nootdorp schreef:
Jeroen, betekent dat dan volgens jou dat het dempingsmateriaal in het hogere mid-gebied niet die niet-lineariteit heeft, maar wel in het lagere id-gebied?
Nee, maar als je de backwave volledig dempt, dan merk je de niet-lineariteit niet. Het lage midden krijg je niet weggedempt, wil je ook niet, maar je hoort daar dus beter de invloed van het dempingsmateriaal.

N.B. dit is voornamelijk mijn theorietje en anecdotische luisterervaring, ik durf dit niet al te stellig vol te houden.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Dank voor je uitleg. Is inderdaad erg moeilijk om sommige zaken hard te maken. Wetenschap en DIY-audio gaan niet altijd samen. Gelukkig maar, anders was alles perfect te berekenen en viel er niets meer te hobbyen.
Ik waardeer jouw analyse en durf om zaken genuanceerd uit te spreken, soms tegen mening/opvatting van anderen in. Geeft toch extra inzicht en aardig wat houvast.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroen,

bedankt voor de uitleg. Ik begrijp wat je hier bedoelt, maar ik zie inderdaad nog niet precies wat het dempingsmateriaal in natuurkundige zin doet. We hebben het er nog wel eens over :wink: .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

op diyaudio.com
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=140842
hebben ze ook Jeroen z'n monitor gevonden :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik wil met de Neo3 eens gaan experimenteren met een kastje daarvoor... nu kan ik daar natuurlijk me flink uitleven, maar als ik al wat kan uitsluiten altijd fijn natuurlijk..

ik zie dat B&W ook voor de tweet een bol/hoorn laat zien... zou dat in het hoog (>2kHz) ook extra goed werken zoals we dat in t mid gebied zien, of is een goed gedempt taps toelopend kastje ook goed genoeg?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de tweeter is het inwendig een tapered tube, alleen uitwendig een bol om diffractie te voorkomen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ah, dat maakt het aantal experimenten weer wat kleiner... ik wil wel gaan experimenteren met gesloten en open einde. en ik wil dan ook Sonofil, Wol, en twaron gaan vergelijken (nu nog een manier vinden om dit goed te kunnen wegen, want mijn keukenweegschaal is never nooit nauwkeurig genoeg)
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Brievenweegschaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk dat ook die nog niet goed genoeg is... maar ik had ergens wat precisie weegschalen voor een schappelijk prijsje gezien... of anders een leuke oude lab-mettler proberen op de kop te tikken 8)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik heb voor de hoeveelheid twaron in mijn tri-nextels ook een brievenweegschaaltje in hele grammen gebruikt. ging prima.
ik denk niet dat een 10de gram verschil enig verschil in resultaten zal opleveren, en dat een hele gram nauwkeurig genoeg is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

maar ik ga t dus achter een Neo3 tweeter testen, als daat een hele gram in gaat is t al veel ...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ah... een gevalletje "DUH..." van mijn kant... :roll:
in dat geval is een 100e gram inderdaad wat beter.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Misschien werkt zo'n weegschaal die je bij de smartshop kunt kopen wel goed in dit geval.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Kun je niet beter volume van het dempingsmateriaal vergelijken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

massa is het enige dat goed vast te stellen is, volume wordt nogal beïnvloed door hoe hard je t indrukt bv...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, heb voor een nog te openbaren project :wink: een leuk midkastje in elkaar gefreubeld... 30cm lange gevouwen tapered pipe, twaron demping, bitumen en vilt op de wanden, lege ruimte opgevuld met audiofiel zand.
Bijlagen
sneak preview :!:
sneak preview :!:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door Wim P »

Hoi,

even een vraagje, ik zie dat je vilt gebruikt in de behuizing, is dat beter dan pritex??
sorry misschien is dit een domme vraag maar ik zelf heb altijd alleen maar pritex gebruikt, wist niet eens dat vilt ook er in verwerkt werd.

en waar is dat vilt eventueel te koop??


gr

Wim
Ragaman
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 20:53

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door Ragaman »

Een bumpje als dat OK is...

Ik luister al jaren naar zo'n los middencompartiment zoals Piotr beschreef, zie mijn showcase http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=13077
Hij staat op een Bailey's TL-kast op een paar bloempotten ;)

Als 3d-er leek het me wel grappig om die speakers 's in 3d na te maken, als oefenprojectje. Zie attachments.

Ik heb deze ooit gemaakt omdat ik helemaal ziek werd van paneel-bijgeluiden (kastgeluid) die vooral optraden bij gitaarmuziek.
Het is een afgeschuinde PVC-pijp met een hexagonaal triplex omhulsel, met zand in de tussenruimte. De driver, een Visaton WS100, is gemonteerd op multiplex blokjes die met constructiekit zitten vastgelijmd op de binnenkant van de PVC-buis (niet 3d gemodelleerd, ik zou dat project 's helemaal moeten afmaken!). Er zit een dot schapenwol in.

Het is een akoestisch dood ding, zand is zwaar maar dempt geweldig! De binnenkant zou misschien bekleed moeten worden met vilt...
Bijlagen
PVCbuis-middentonercompleet10a2.jpg
PVCbuis-middentoner10a1.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door richard »

Niet over de kastvorm maar een experimentele zoektocht naar het optimale kastmateriaal:
http://www.tnt-audio.com/clinica/cabinet_walls_e.html
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door markbakk »

Wel een beetje weinig verantwoord experiment zeg! Dit doet mij dus helemaal niets.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door Wieger61 »

Hoe verminder je staande golven in de kast?

Een truc die ik toepas is interne kastdimensies zo te kiezen, dat de staande golven van tonen uit onze en meest voorkomende toonladder (Gelijkzwevende stemming) niet ontstaan. Een luidspreker die bijvoorbeeld een 'a' van 440Hz kan weergeven moet dan niet in een box zitten met een maat gelijk aan 440/343/2=64,2 cm. Beter zou zijn een afstand tussen deze en de volgende toon, bijv 415,3Hz (of 466; zie toonhoogtetabel op Wikipedia), bijvoorbeeld halverwege: 62,3 cm. Aan de hand van de toonhoogtetabel heb ik een lijst met interne voorkeursmaten berekend.

Ik heb hieraan (nog) geen metingen aan gedaan, maar de panelen van boxen die zo gebouwd waren trilden weinig. Ik heb dit niet met Indiase raga's getest ....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re:

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
zo, heb voor een nog te openbaren project :wink: een leuk midkastje in elkaar gefreubeld... 30cm lange gevouwen tapered pipe, twaron demping, bitumen en vilt op de wanden, lege ruimte opgevuld met audiofiel zand.
Hoe is dit experiment eigenlijk afgelopen HJ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”