Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Volgende week donderdag is de dag......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
knuisje schreef:Dan wordt het ds23vrouw?![]()
![]()
Nee, dan krijg ik een Michael Jackson neus!
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat is toch gewoon een gat in je gezicht tussen je mond en ogen?ds23man schreef:knuisje schreef:Dan wordt het ds23vrouw?![]()
![]()
Nee, dan krijg ik een Michael Jackson neus!![]()
![]()
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Een Lobotomie !ds23man schreef:Volgende week donderdag is de dag......
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
En ergens anders vind ikray5150 schreef:Een Lobotomie !ds23man schreef:Volgende week donderdag is de dag......
![]()
![]()
Hier klopt iets nietray5150 schreef:Holle vaten, klinken het hardst !ds23man schreef:Gelijk een CT scan van mijn hoofd ( ja Ray, geen hersens te bekennen!)
![]()
Een epidemie van hersenloosheid
Dat alles des ondanks maar goed verloopt,
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik ben er bijna...
Ik zit met twee major bugs waar ik niet helemaal uitkom :
Het eerste probleem betreft de DC protectie. volgens knuisje heeft die een drempel waarde van ongeveer 1.1 VDC.
Op de uitgang van de versterker meet ik in bedrijf slechts enkele milliVolts DC spanning.
Zodra ik de GND kabel van de versterker GND (massa punt van de grote elco's ) aan de controller aansluit schiet deze in de protectie stand. zonder deze koppeling werk hij normaal. en dat is raar.
De controller is elektrisch gescheiden gemonteerd van de kast.
Het tweede probleem betreft de koppeling tussen programmer en controller, zodra ik deze aansluit doet de controller niks meer.
Zou ermee te maken kunnen hebben dat de massa van de programmer aan de massa van de controller voeding zit ?
Had ik deze beter geheel gescheiden kunnen houden ?
Ik zit met twee major bugs waar ik niet helemaal uitkom :
Het eerste probleem betreft de DC protectie. volgens knuisje heeft die een drempel waarde van ongeveer 1.1 VDC.
Op de uitgang van de versterker meet ik in bedrijf slechts enkele milliVolts DC spanning.
Zodra ik de GND kabel van de versterker GND (massa punt van de grote elco's ) aan de controller aansluit schiet deze in de protectie stand. zonder deze koppeling werk hij normaal. en dat is raar.
De controller is elektrisch gescheiden gemonteerd van de kast.
Het tweede probleem betreft de koppeling tussen programmer en controller, zodra ik deze aansluit doet de controller niks meer.
Zou ermee te maken kunnen hebben dat de massa van de programmer aan de massa van de controller voeding zit ?
Had ik deze beter geheel gescheiden kunnen houden ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Kun je met een scope zien wat er gebeurt met de dc- en massadraad?
En meet je een spanningsverschil tussen de versterkermassa en de controllermassa?
En meet je een spanningsverschil tussen de versterkermassa en de controllermassa?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat kan ik wel proberen, maar dan moet je wel enigzins uitleggen hoe ik die metingen moet uitvoeren, want een scoop meting tussen 2 verschillende massa's heb ik nog nooit gedaan.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Probeer eerst even het spanningsverschil tussen de twee massa's te meten met de multimeter.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
De meetresultaten met de multimeter :
+ van de meter aan de controller GND.
- van de meter aan de versterker GND.
DC stand. aarde van versterker aangesloten.
Ik kom op een getal van -5 tot -10 milliVolt. (het is net op welke plek je meet.)
In de AC stand, zelfde aansluitingen :
+90 tot +100 milliVolt.
Zeg 't maar...
+ van de meter aan de controller GND.
- van de meter aan de versterker GND.
DC stand. aarde van versterker aangesloten.
Ik kom op een getal van -5 tot -10 milliVolt. (het is net op welke plek je meet.)
In de AC stand, zelfde aansluitingen :
+90 tot +100 milliVolt.
Zeg 't maar...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Op de een of andere manier is het spanningsverschil tussen LS+ en de controllermassa groter dan 1.1V.
Test de dc-detectie nog eens los van de versterker met een batterijtje. Dan weet je in elk geval of de schakeling goed werkt.
Test de dc-detectie nog eens los van de versterker met een batterijtje. Dan weet je in elk geval of de schakeling goed werkt.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja, ik had de controller gisteren al aan de labvoeding gehangen. resultaten waren het zelfde...
Echter de controller was wel verbonden met de voeding omdat ik spanning had gezet op de inputs van de 7824 en 7812.
Ik krijg de indruk dat ik het moet zoeken in de in de gelijkrichting van de voeding.
Deze is namelijk opgebouwd volgens het door Anne aangeleverde principe :
Ik had eerst geprobeerd om twee brug gelijkrichters te gebruiken, maar dat ging niet helemaal goed. (lees: verkeerde spanningen en massapunt dat verkeerd lag.)
Dit werkt op zich wel, maar ik heb het vermoeden dat er toch iets niet in de haak is.
Toen ik een paar weken geleden de testen met de programmer had gedaan en het flashen van de firmware hing de zaak ook aan de labvoeding.
Dit zegt verder niets over het probleem met de DC detectie, maar wel over het probleem van de verbinding van de programmer en controller.
Echter de controller was wel verbonden met de voeding omdat ik spanning had gezet op de inputs van de 7824 en 7812.
Ik krijg de indruk dat ik het moet zoeken in de in de gelijkrichting van de voeding.
Deze is namelijk opgebouwd volgens het door Anne aangeleverde principe :
Ik had eerst geprobeerd om twee brug gelijkrichters te gebruiken, maar dat ging niet helemaal goed. (lees: verkeerde spanningen en massapunt dat verkeerd lag.)
Dit werkt op zich wel, maar ik heb het vermoeden dat er toch iets niet in de haak is.
Toen ik een paar weken geleden de testen met de programmer had gedaan en het flashen van de firmware hing de zaak ook aan de labvoeding.
Dit zegt verder niets over het probleem met de DC detectie, maar wel over het probleem van de verbinding van de programmer en controller.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Trouwens, er is nog een ander probleempje opgedoken.
De versterker vonkt bij het opstarten. dit word veroorzaakt doordat een van de bouten waarmee een grote elco aan de koperen massaplaat vastzit niet goed contact maakt.
Het blijkt namelijk dat de schroefdraad in de aluminium bus uitgesleten is. (M6.)
De elco op zich is in goede staat, dus vervangen is niet echt een optie. ook niet door de (zeer waarschijnlijk) forse prijs.
De vraag is dus, hoe kan ik dit het beste herstellen,
Ik heb al wat geprobeerd met dun koperdraad om de bout heen gewikkeld.
Dat werkte niet.
De schroefdraad schoontappen met M6 heb ik al gedaan, had ook niet veel zin.
Ik zou kunnen optappen naar M7 of M8, maar daar ben ik nogal huiverig voor. heb ik nog nooit gedaan en ben bang dat ik de elco mol.
De versterker vonkt bij het opstarten. dit word veroorzaakt doordat een van de bouten waarmee een grote elco aan de koperen massaplaat vastzit niet goed contact maakt.
Het blijkt namelijk dat de schroefdraad in de aluminium bus uitgesleten is. (M6.)
De elco op zich is in goede staat, dus vervangen is niet echt een optie. ook niet door de (zeer waarschijnlijk) forse prijs.
De vraag is dus, hoe kan ik dit het beste herstellen,
Ik heb al wat geprobeerd met dun koperdraad om de bout heen gewikkeld.
Dat werkte niet.
De schroefdraad schoontappen met M6 heb ik al gedaan, had ook niet veel zin.
Ik zou kunnen optappen naar M7 of M8, maar daar ben ik nogal huiverig voor. heb ik nog nooit gedaan en ben bang dat ik de elco mol.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Kun je er geen dunne koperfolie tussen doen?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Mwah als ze heel blijven als je die schroefdraad aan gort weet te draaien hoef je daar niet bang voor te zijn.ray5150 schreef:Ik zou kunnen optappen naar M7 of M8, maar daar ben ik nogal huiverig voor. heb ik nog nooit gedaan en ben bang dat ik de elco mol.
Schoonboren naar 6,5 mm en optappen naar M8. Tenminste als de bussen dik genoeg zijn. M7 bestaat wel maar lijkt mij geen courante hobbymaat.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Welja,geef mij de schuld maarray5150 schreef:Ik krijg de indruk dat ik het moet zoeken in de in de gelijkrichting van de voeding.
Deze is namelijk opgebouwd volgens het door Anne aangeleverde principe.
Voor de elco misschien zo
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
M7 is inderdaad een moeilijk verkrijgbare maat.
Een tapje in die maat zal nog niet eens het probleem zijn maar zoek maar eens een bout in die maat
Een tapje in die maat zal nog niet eens het probleem zijn maar zoek maar eens een bout in die maat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Een citroen DS zit vol met M7 en ook M9 trouwens......
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
breng er dan ff een paar bij Ray als je toch bij Kamp op de koffie gaat 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dus als je de controller aan een labvoeding hangt werkt de dc-detectie ook niet goed? Dan zit er toch iets in de schakeling niet goed. Vreemd want bij mij doet ie het prima.ray5150 schreef:Ja, ik had de controller gisteren al aan de labvoeding gehangen. resultaten waren het zelfde...
Echter de controller was wel verbonden met de voeding omdat ik spanning had gezet op de inputs van de 7824 en 7812.
Ik denk dat de programmer zodra hij spanning krijgt direct de controller in reset brengt om hem te kunnen programmeren. Daarom reageert de controller niet, hij start dan nml. niet op. Ik denk dat je het beste nog een extra schakelaartje kan monteren om de programmer spanningloos te kunnen maken.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Die theorie kun je ook gewoon testen door naar het potentiaal van de reset pin te kijken toch?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hoe moet ik dat zien, Robert ?
Ik heb gisteravond nog een paar testjes gedaan met de controller.
Met de labvoeding 1.5 VDC op de ingang van de DC protectie van de controller gezet. dat werkt gewoon. spanning erop, "DC" knippert, spanning eraf, "DC" brand continu.daarna kan ik de versterker gewoon opstatrten volgens mij is er met de ingangstrap niks mis, componenten nagekeken op de juiste waarde, en juiste plaatsing, ook in orde.
Er is mij wel iets anders opgevallen, Als ik de massa kabel tussen versterker en controller aansluit op de controller is het hele apparaat natuurlijk spanningsloos. ik doe de netspannings stekker erin, de controller komt onder spanning, wan deze zit direct op het netspannings bord onder in de versterker kast. de standby led gaat in en uit faden, ik druk de grote knop, de controller gaat direct in DC protectie stand. de versterker heeft dan nog geen spanning gehad, hoe kan de controller DC meten op een versterker die spanningsloos is ?
Knuisje heeft de ingangstrap op zijn prototype natuurlijk wel getest, maar niet met een Aleph 5 eraan.
Ik heb gisteravond nog een paar testjes gedaan met de controller.
Met de labvoeding 1.5 VDC op de ingang van de DC protectie van de controller gezet. dat werkt gewoon. spanning erop, "DC" knippert, spanning eraf, "DC" brand continu.daarna kan ik de versterker gewoon opstatrten volgens mij is er met de ingangstrap niks mis, componenten nagekeken op de juiste waarde, en juiste plaatsing, ook in orde.
Er is mij wel iets anders opgevallen, Als ik de massa kabel tussen versterker en controller aansluit op de controller is het hele apparaat natuurlijk spanningsloos. ik doe de netspannings stekker erin, de controller komt onder spanning, wan deze zit direct op het netspannings bord onder in de versterker kast. de standby led gaat in en uit faden, ik druk de grote knop, de controller gaat direct in DC protectie stand. de versterker heeft dan nog geen spanning gehad, hoe kan de controller DC meten op een versterker die spanningsloos is ?
Knuisje heeft de ingangstrap op zijn prototype natuurlijk wel getest, maar niet met een Aleph 5 eraan.
