Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Volgende week donderdag is de dag......
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Dan wordt het ds23vrouw? :rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Dan wordt het ds23vrouw? :rofl: :rofl: :rofl:

Nee, dan krijg ik een Michael Jackson neus! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

ds23man schreef:
knuisje schreef:
Dan wordt het ds23vrouw? :rofl: :rofl: :rofl:

Nee, dan krijg ik een Michael Jackson neus! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dat is toch gewoon een gat in je gezicht tussen je mond en ogen? :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Volgende week donderdag is de dag......
Een Lobotomie !

:mrgreen: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Volgende week donderdag is de dag......
Een Lobotomie !
:mrgreen: :rofl: :rofl:
En ergens anders vind ik
ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Gelijk een CT scan van mijn hoofd ( ja Ray, geen hersens te bekennen! :mrgreen: )
Holle vaten, klinken het hardst ! :rofl: :rofl:
Hier klopt iets niet :o
Een epidemie van hersenloosheid :?

Dat alles des ondanks maar goed verloopt,
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Jij houdt ook alles bij, hé... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik ben er bijna... :mrgreen:

Ik zit met twee major bugs waar ik niet helemaal uitkom :

Het eerste probleem betreft de DC protectie. volgens knuisje heeft die een drempel waarde van ongeveer 1.1 VDC.
Op de uitgang van de versterker meet ik in bedrijf slechts enkele milliVolts DC spanning.
Zodra ik de GND kabel van de versterker GND (massa punt van de grote elco's ) aan de controller aansluit schiet deze in de protectie stand. zonder deze koppeling werk hij normaal. en dat is raar. :think:
De controller is elektrisch gescheiden gemonteerd van de kast.

Het tweede probleem betreft de koppeling tussen programmer en controller, zodra ik deze aansluit doet de controller niks meer.
Zou ermee te maken kunnen hebben dat de massa van de programmer aan de massa van de controller voeding zit ?
Had ik deze beter geheel gescheiden kunnen houden ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Kun je met een scope zien wat er gebeurt met de dc- en massadraad?

En meet je een spanningsverschil tussen de versterkermassa en de controllermassa?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Dat kan ik wel proberen, maar dan moet je wel enigzins uitleggen hoe ik die metingen moet uitvoeren, want een scoop meting tussen 2 verschillende massa's heb ik nog nooit gedaan.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Probeer eerst even het spanningsverschil tussen de twee massa's te meten met de multimeter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

De meetresultaten met de multimeter :

+ van de meter aan de controller GND.
- van de meter aan de versterker GND.
DC stand. aarde van versterker aangesloten.

Ik kom op een getal van -5 tot -10 milliVolt. (het is net op welke plek je meet.)

In de AC stand, zelfde aansluitingen :

+90 tot +100 milliVolt.

Zeg 't maar... :think:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Op de een of andere manier is het spanningsverschil tussen LS+ en de controllermassa groter dan 1.1V.
Test de dc-detectie nog eens los van de versterker met een batterijtje. Dan weet je in elk geval of de schakeling goed werkt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ja, ik had de controller gisteren al aan de labvoeding gehangen. resultaten waren het zelfde...
Echter de controller was wel verbonden met de voeding omdat ik spanning had gezet op de inputs van de 7824 en 7812.

Ik krijg de indruk dat ik het moet zoeken in de in de gelijkrichting van de voeding.
Deze is namelijk opgebouwd volgens het door Anne aangeleverde principe :
dubbV.JPG
dubbV.JPG (19.74 KiB) 317 keer bekeken
Ik had eerst geprobeerd om twee brug gelijkrichters te gebruiken, maar dat ging niet helemaal goed. (lees: verkeerde spanningen en massapunt dat verkeerd lag.)

Dit werkt op zich wel, maar ik heb het vermoeden dat er toch iets niet in de haak is.
Toen ik een paar weken geleden de testen met de programmer had gedaan en het flashen van de firmware hing de zaak ook aan de labvoeding.
Dit zegt verder niets over het probleem met de DC detectie, maar wel over het probleem van de verbinding van de programmer en controller.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Trouwens, er is nog een ander probleempje opgedoken.

De versterker vonkt bij het opstarten. dit word veroorzaakt doordat een van de bouten waarmee een grote elco aan de koperen massaplaat vastzit niet goed contact maakt.
Het blijkt namelijk dat de schroefdraad in de aluminium bus uitgesleten is. (M6.)
De elco op zich is in goede staat, dus vervangen is niet echt een optie. ook niet door de (zeer waarschijnlijk) forse prijs.

De vraag is dus, hoe kan ik dit het beste herstellen,
Ik heb al wat geprobeerd met dun koperdraad om de bout heen gewikkeld.
Dat werkte niet.
De schroefdraad schoontappen met M6 heb ik al gedaan, had ook niet veel zin.
Ik zou kunnen optappen naar M7 of M8, maar daar ben ik nogal huiverig voor. heb ik nog nooit gedaan en ben bang dat ik de elco mol.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

Kun je er geen dunne koperfolie tussen doen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik zou kunnen optappen naar M7 of M8, maar daar ben ik nogal huiverig voor. heb ik nog nooit gedaan en ben bang dat ik de elco mol.
Mwah als ze heel blijven als je die schroefdraad aan gort weet te draaien hoef je daar niet bang voor te zijn.

Schoonboren naar 6,5 mm en optappen naar M8. Tenminste als de bussen dik genoeg zijn. M7 bestaat wel maar lijkt mij geen courante hobbymaat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik krijg de indruk dat ik het moet zoeken in de in de gelijkrichting van de voeding.
Deze is namelijk opgebouwd volgens het door Anne aangeleverde principe.
Welja,geef mij de schuld maar :hide:
Voor de elco misschien zo :-s als er tenminste voldoende bovenuitsteekt 8-[ .
Anne
Bijlagen
Klm.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door nl3prc »

M7 is inderdaad een moeilijk verkrijgbare maat.
Een tapje in die maat zal nog niet eens het probleem zijn maar zoek maar eens een bout in die maat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Een citroen DS zit vol met M7 en ook M9 trouwens......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Henkjan »

breng er dan ff een paar bij Ray als je toch bij Kamp op de koffie gaat :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Hier hebben ze genoeg liggen:

http://www.civer.nl/
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Ja, ik had de controller gisteren al aan de labvoeding gehangen. resultaten waren het zelfde...
Echter de controller was wel verbonden met de voeding omdat ik spanning had gezet op de inputs van de 7824 en 7812.
Dus als je de controller aan een labvoeding hangt werkt de dc-detectie ook niet goed? Dan zit er toch iets in de schakeling niet goed. Vreemd want bij mij doet ie het prima.

Ik denk dat de programmer zodra hij spanning krijgt direct de controller in reset brengt om hem te kunnen programmeren. Daarom reageert de controller niet, hij start dan nml. niet op. Ik denk dat je het beste nog een extra schakelaartje kan monteren om de programmer spanningloos te kunnen maken.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door SuperR »

Die theorie kun je ook gewoon testen door naar het potentiaal van de reset pin te kijken toch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Hoe moet ik dat zien, Robert ?

Ik heb gisteravond nog een paar testjes gedaan met de controller.
Met de labvoeding 1.5 VDC op de ingang van de DC protectie van de controller gezet. dat werkt gewoon. spanning erop, "DC" knippert, spanning eraf, "DC" brand continu.daarna kan ik de versterker gewoon opstatrten volgens mij is er met de ingangstrap niks mis, componenten nagekeken op de juiste waarde, en juiste plaatsing, ook in orde.

Er is mij wel iets anders opgevallen, Als ik de massa kabel tussen versterker en controller aansluit op de controller is het hele apparaat natuurlijk spanningsloos. ik doe de netspannings stekker erin, de controller komt onder spanning, wan deze zit direct op het netspannings bord onder in de versterker kast. de standby led gaat in en uit faden, ik druk de grote knop, de controller gaat direct in DC protectie stand. de versterker heeft dan nog geen spanning gehad, hoe kan de controller DC meten op een versterker die spanningsloos is ?

Knuisje heeft de ingangstrap op zijn prototype natuurlijk wel getest, maar niet met een Aleph 5 eraan. :wink:
Plaats reactie