Ik heb een probleem.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: Ik heb een probleem.

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Nu zijn het toch 3 groepen met aardlek en 3 groepen met randaarde?
Ja en?

In het huidige bouwbesluit wat al meer dan 6 jaar oud is moeten alle groepen via een aardlek lopen en ook allemaal van randaarde voorzien zijn.

En dat is ook een prima zaak. En zeker je PC zou ik toch lekker WEL op de randaarde houden voor je eigen veiligheid. Stuur je de bliksem maar een straatje om :lol: Als er een Y-condensator in de voeding doorslaat staat er 230V op de kast.

Overigens op de foto van dat filter zie ik daar een veel te kleine VDR zitten. Dat blauwe ronde dingetje. Die leeft denk ik al lang niet meer en nou juist dat ding kapt de netpieken af.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als er een nieuwe (Audio)groep komt, heeft het dan de voorkeur om daar ook een randaarde bij te hebben.?

Edit: is al verplicht begrijp ik. :mrgreen:
Dat blauwe dingetje is een Siemens S10K /250, dat staat er op tenminste.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 04 sep 2013, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bouwbesluit is voor nieuwe installaties... maar uiteraard wel een goede richtlijn voor wat je aan moet houden. ik heb ook pas sinds begin van t jaar (toen ik t huis kocht) überhaupt een aardlek, tot dan zat er nog het antiek met smeltzekeringen van de bouw van t huis. :roll:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

hannesie schreef:
Als er een nieuwe (Audio)groep komt, heeft het dan de voorkeur om daar ook een randaarde bij te hebben.?

Edit: is al verplicht begrijp ik. :mrgreen:
Dat blauwe dingetje is een Siemens S10K /250, dat staat er op tenminste.
Randaarde is een must voor een audio groep!

En aan de apparatuur ook randaarde.

mattere weergave, dynamiekverlies en dit soort waarnemingen kunnen te maken hebben met minder vervorming door interferenties van stoorsignalen. Als je vindt dat de set minder klinkt na iets dat juist een verbetering moet zijn dan kan dat wel eens beteken dat er ergens anders nog een probleem zit, dat maakt allemaal best wel ingewikkeld.

PS

een trafo houdt weinig HF storing tegen tenzij er een shield zit tussen de primaire en secundaire wikkeling, de inkoppeling is vooral capacitief en is soms enkele nF. Je kan je voorstellen dat HF signalen zich een weg banen tussen de apparaten via de interlinks en interne bedrading, interferentie levert een klank verschil op (hoog wordt scherper).
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”