Ik heb een probleem.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ik heb een probleem.
Ik heb een probleem.
Bij mijn luidsprekers hoor ik af en toe een tik in het geluid, als mijn vrouw boven een lichtschakelaar omzet, dat hoor ik ook wel eens als ik in mijn hobbykamer zit via de 2.1 set die aan mijn PC verbonden zit, en zij doet hetzelfde.
Ik heb beneden dus op volgens mij dezelfde groep de audio staan, en dus nu dan eens op een ander stopcontact aangesloten.
Het nog niet helemaal weg, maar nu dus nog niet zoveel ervaring met deze set-up.
Het gebeurde ook wel dat als ik een schakelaar bediende van een lamp, dat dan de RelaiXed ook naar een ander kanaal schakelde.
Ik heb met mijn Hypex UCD 180 met SMPS die zelfde problemen gehad met dezelfde kant v.w.b. de aansluiting op de wandcontactdoos, en daar inmiddels al een nieuwe voeding in gekregen.
Ik wil graag het probleem tackelen, maar weet niet hoe.
Ik heb ook al veel last gehad van statische elektriciteit, maar dat lijkt opgelost door de luchtbevochtiger.
Kan het aan de aardlekschakelaar liggen?
Ik snap het namelijk niet meer zo goed, en ook waar ik dan moet zoeken.
Wie o wie helpt mij aan een oplossing.
Bij mijn luidsprekers hoor ik af en toe een tik in het geluid, als mijn vrouw boven een lichtschakelaar omzet, dat hoor ik ook wel eens als ik in mijn hobbykamer zit via de 2.1 set die aan mijn PC verbonden zit, en zij doet hetzelfde.
Ik heb beneden dus op volgens mij dezelfde groep de audio staan, en dus nu dan eens op een ander stopcontact aangesloten.
Het nog niet helemaal weg, maar nu dus nog niet zoveel ervaring met deze set-up.
Het gebeurde ook wel dat als ik een schakelaar bediende van een lamp, dat dan de RelaiXed ook naar een ander kanaal schakelde.
Ik heb met mijn Hypex UCD 180 met SMPS die zelfde problemen gehad met dezelfde kant v.w.b. de aansluiting op de wandcontactdoos, en daar inmiddels al een nieuwe voeding in gekregen.
Ik wil graag het probleem tackelen, maar weet niet hoe.
Ik heb ook al veel last gehad van statische elektriciteit, maar dat lijkt opgelost door de luchtbevochtiger.
Kan het aan de aardlekschakelaar liggen?
Ik snap het namelijk niet meer zo goed, en ook waar ik dan moet zoeken.
Wie o wie helpt mij aan een oplossing.
Re: Ik heb een probleem.
Nee Hannes dat is brak ontwerp van je eigen spulletjes
De voeding daarvan laat teveel netzooi door.
Maar goed sommige apparaten kunnen i.d.d. wel erg hoge pieken het net opgooien, waar weinig kruid tegen gewassen is. Wat je kunt proberen is om je spullen op zo'n PC stekkerblok met overspanningsbeveiliging er in aan te sluiten. Dat hielp bij mij in A'dam destijds afdoende tegen het schakelgetik van de koelkast.
Maar goed sommige apparaten kunnen i.d.d. wel erg hoge pieken het net opgooien, waar weinig kruid tegen gewassen is. Wat je kunt proberen is om je spullen op zo'n PC stekkerblok met overspanningsbeveiliging er in aan te sluiten. Dat hielp bij mij in A'dam destijds afdoende tegen het schakelgetik van de koelkast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik heb t zelfde met m'n Ncore (Hypex SMPS), TIK als de diepvries schakelt.Pjotr schreef:Nee Hannes dat is brak ontwerp van je eigen spulletjesDe voeding daarvan laat teveel netzooi door.....
ik ga daarom dit in de voeding zetten:hopelijk helpt dat
hier zelfde probleem met inschakel klikken
benieuwd of hier een oplossing voor is
mvg bert
benieuwd of hier een oplossing voor is
mvg bert
Ik had hier al tijden een filter voor de spanning in de stroomvoorziening staan, en dacht dat die door de ouderdom mogelijk niet meer functioneerde.
Die er dus tussen uit gehaald maar het probleem bleef.
Ik zal die eens open schroeven, en zien wat dat voor een type is.
@ HJ, een diepvries trekt denk ik dan meer als een lampje (100 W) laatste gloeilamp in huis,op de gang.
@ Pjotr, dat zal dan die voeding van jou zijn in de DAC.

Die er dus tussen uit gehaald maar het probleem bleef.
Ik zal die eens open schroeven, en zien wat dat voor een type is.
@ HJ, een diepvries trekt denk ik dan meer als een lampje (100 W) laatste gloeilamp in huis,op de gang.
@ Pjotr, dat zal dan die voeding van jou zijn in de DAC.
Hoe weet je dat nou? Als je daar geen verdere apparaten aanhangt hoor je echt helemaal niets hoorhannesie schreef:@ Pjotr, dat zal dan die voeding van jou zijn in de DAC.![]()
Heb je niet nog zo'n PC stekkerblok ergens liggen. Het is wel zo dat die overspanningsbeveiligingen kunnen slijten op den duur. Dus een oude die al wat tikken gehad heeft kan het een stuk minder doen dan een nieuwe.
Dat vindt mijn vrouw niet zo leuk, en heb ik niets meer om te luisteren behalve naar haar verhaal.Hoe weet je dat nou? Als je daar geen verdere apparaten aanhangt hoor je echt helemaal niets hoor![]()
![]()
Maar dit zou dan een oplossing kunnen zijn?
Edit: ik had er een paar schroefjes achter op geplakt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat is zo'n Y ding waarvan ik begreep dat je die absoluut niet voor audio moest gebruiken...
Gewoon proberen Hans. Bij mij Quad 33 + 303 hielp het toen niet 100% maar wel een heel stuk maar die zat ook vlakbij een oude koelkast op dezelfde groep aangesloten.

Klopt, gaan ze slecht van dromenHenkjan schreef:dat is zo'n Y ding waarvan ik begreep dat die absoluut nietvoor audio moest gebruiken...door audiofielen gebruikt mogen worden
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 24 feb 2013, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
als je netfilters plaats zorg er dan alleen voor dat ze geen Y-tap condensatoren hebben (van fase/nul naar PE).
Je kan zogenaamde "medische" netfilters daarvoor gebruiken aangezien voor zulke toepassingen geen lekstroom toegelaten is.
Je kan zogenaamde "medische" netfilters daarvoor gebruiken aangezien voor zulke toepassingen geen lekstroom toegelaten is.
Hoezo zou dat erg zijn? Je moet die aardaansluiting dan ook wel aan de randaarde leggen.BertDB schreef:als je netfilters plaats zorg er dan alleen voor dat ze geen Y-tap condensatoren hebben (van fase/nul naar PE).
Maar goed, dat ding van HJ heeft toch ook geen Y-condensatoren? Overigens klopt dat "Medisch" verhaal niet. Daar kunnen net zo goed Y-condensatoren inzitten voor EMC. Ze zijn alleen een stuk kleiner om aan de lekstroomeisen te voldoen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Je kunt natuurlijk ook gewoon het probleem bij de bron aanpakken: tikkende koelkast, even een goeie bluscondensator over de thermostaat zetten. 
Ik heb toch het idee bij dat mijn vrouw een schakelaar om zet, een lamp gaat dan branden, en de radio klikt dan toch echt goed hoorbaar.
Er lopen dan toch geen echt grote spanningen over een groep.
Kan het dan zijn dat er een schakelaar slecht gemonteerd is?
Er lopen dan toch geen echt grote spanningen over een groep.
Kan het dan zijn dat er een schakelaar slecht gemonteerd is?
Ja, gewoon de schuimblusser er overheends23man schreef:Je kunt natuurlijk ook gewoon het probleem bij de bron aanpakken: tikkende koelkast, even een goeie bluscondensator over de thermostaat zetten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Misschien een nieuwe schakelaar, slappe veren kunnen een te lang inschakelmoment veroorzaken....Pjotr schreef:Ja, gewoon de schuimblusser er overheends23man schreef:Je kunt natuurlijk ook gewoon het probleem bij de bron aanpakken: tikkende koelkast, even een goeie bluscondensator over de thermostaat zetten.Maar ik betwijfel toch wel of dat gaat helpen bij het lichtknopje van Hans
Ik wou ook de suggestie doen om de lichtschakelaar eens te vervangen.
Je mag gerust Y-type filters nemen, maar die moet dan voor de stekkerblok staan van heel je audio installatie, na de gehele stekkerblok dienen deze fillters vermeden te worden.
mvg Rudy
mvg Rudy
Ik ga die Y dinges er wel eens voor zetten, kijken of dat de oplossing is, die komt dan in de WCD en alle andere dingen erachter, gelukkig hangt er geen klasse A bak aan.
@ Ray, er zit daar in de buurt van die genoemde schakelaar nog 1, vanavond geconstateerd.
Er moet ook iets anders aan de hand zijn.
Het zit in die groep.
@ Ray, er zit daar in de buurt van die genoemde schakelaar nog 1, vanavond geconstateerd.
Er moet ook iets anders aan de hand zijn.
Het zit in die groep.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
kan je dat eens uileggen waarom?Rudy schreef:Je mag gerust Y-type filters nemen, maar die moet dan voor de stekkerblok staan van heel je audio installatie, na de gehele stekkerblok dienen deze fillters vermeden te worden.
ik heb ff gezocht, en de opmerking over deze filters kwam idd van SSassen af, toch niet iemand die in voodoo gelooft...Pjotr schreef:Klopt, gaan ze slecht van dromenHenkjan schreef:dat is zo'n Y ding waarvan ik begreep dat die absoluut nietvoor audio moest gebruiken...door audiofielen gebruikt mogen worden
zeer vele malen, SSassen schreef:Is dat een netfilter met Y-condensatoren (twee condensatoren naar massa). Zo ja, dan krijg je alle rotzooi uit 't net via de massa alsnog je versterker binnen, kortom geen netfilter met Y-condensatoren gebruiken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En zeker niet aanlsuiten op een ongeaard stopcontact, dan krijg je 110V op je kast

Dan zit wel in 1 keer mijn haar goedds23man schreef:En zeker niet aansluiten op een ongeaard stopcontact, dan krijg je 110V op je kast![]()
Een overspanningsbeveiliging doet waarschijnlijk niet zoveel, beter lijkt me een blok met een filter...Pjotr schreef:Wat je kunt proberen is om je spullen op zo'n PC stekkerblok met overspanningsbeveiliging er in aan te sluiten.
@Henkjan
Geel is de signaalground tussen de 2 toestellen, groen is de aarding, welke in ideale situaties geen audiosignaal bevat maar in de praktijk spijtig genoeg wel eens voorvalt.
De bedoeling is om de groene draad ( aarding ) zo laagohmig te houden en storings/stroomvrij.
Situatie blauw doet dit, donker rood niet.
Wanneer men echter werkt met schakelende voedingen gaat heel dit verhaal niet op want dan krijg je juist een ergere situatie, dan gewoon beter geen Y-filters, maar bij transfo's kan een y-filter voor het geheel wel degelijk.
Maar dat lost zelden alle problemen op, hoogstens verkleinen.
Dit is trouwens maar 1 van de vele wegen dat storingen kunnen binnengeraken/optreden.
mvg Rudy / die zich excuseerd voor het niet zo superieure paintwerk
Geel is de signaalground tussen de 2 toestellen, groen is de aarding, welke in ideale situaties geen audiosignaal bevat maar in de praktijk spijtig genoeg wel eens voorvalt.
De bedoeling is om de groene draad ( aarding ) zo laagohmig te houden en storings/stroomvrij.
Situatie blauw doet dit, donker rood niet.
Wanneer men echter werkt met schakelende voedingen gaat heel dit verhaal niet op want dan krijg je juist een ergere situatie, dan gewoon beter geen Y-filters, maar bij transfo's kan een y-filter voor het geheel wel degelijk.
Maar dat lost zelden alle problemen op, hoogstens verkleinen.
Dit is trouwens maar 1 van de vele wegen dat storingen kunnen binnengeraken/optreden.
mvg Rudy / die zich excuseerd voor het niet zo superieure paintwerk
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
het is duidelijk toch? zenks voor de uitlegRudy schreef:mvg Rudy / die zich excuseert voor het niet zo superieure paintwerk
Moet je wel een heel groot filter nemen. Die filters zijn bedoeld voor het temmen van EMC en zijn alleen werkzaam op hoge frequenties boven 1 MHz.blueznl schreef:Een overspanningsbeveiliging doet waarschijnlijk niet zoveel, beter lijkt me een blok met een filter...Pjotr schreef:Wat je kunt proberen is om je spullen op zo'n PC stekkerblok met overspanningsbeveiliging er in aan te sluiten.
Zo'n overspanningbeveiliging kapt de hoge inductiepieken op het net (die wel een paar KV kunnen zijn) af zodat er veel minder in je apparaat terecht komt. Dat helpt meer bij een trafovoeding dan bij een geschakelde voeding omdat bij die laatste de voedingselco's dat ook al doen. Gevolg is dan wel bij een SMPS dat die pulsstromen behoorlijk groot kunnen zijn en kunnen overspreken naar de secundaire kant. Heb je daar last mee dan zeg ik op mijn beurt of slecht ontwerp of niet geschikt voor audio.