Maar wel weer met geluid dat ook naar achter gestraald wordt en dat heeft zo weer z'n eigen karakter.
hier door wordt de ruimte waar de speaker in staat meer aangesproken en dat bevalt mij wel.
En hierdoor gaan OBs regelmatig hard op hun ... als er weer eens een demo gehouden wordt in een akoestisch lastige ruimte.
Heb hier bv een schitterende ruimte, estetisch zeker verantwoord. Alleen qua akoestiek, tja ... heb nu een setje met een zeer gecontroleerde afstraling die de ruimte zo min als mogelijk aanspreekt. Ten opzichte van het eerder gebruikte setje dat dat wel deed, een wereld van verschil in positieve zin.
Dat kan natuurlijk mijn speakers staan opgesteld in een appartement luister ruimte waar ik geen rekening hoef te houden met een waf waardoor het goed te doen is met de maggies.
Een citaat van de Perfect8 website over room modes
Monopolar vs Dipolar
A box speaker is a monopolar sound source, which basically is the physical equivalent of a pressure source with a non-linear, omni directional radiation pattern. The consequence is that a monopolar speaker maximally connects to the room modes, making it almost impossible to get clear and uniform bass.
Dipolar speakers in contrast are velocity sources, with a figure–8* polar response. Dipolar speakers can never excite all room modes, and always excite room modes less than monopolar speakers, whereas monopolar speakers can excite all room modes fully.
Because a dipolar speaker couple less with the room, and less energy is then stored in room resonances, dipolar speakers can reproduce sound with less room participation, and therefore reproduction (especially bass) from dipolar speakers is more articulate, accurate, and realistic.
THE FORCE behaves essentially as a full dipole source and even better as a dipole line source. A line source radiates only horizontally, not up and down. This radiation pattern eliminates the participation of the ceiling and the floor. The result is a shockingly clear and accurate sound stage, with such realistic percussion and bass, as you never thought to be possible.
* The PERFECT8 name is derived from a "perfect figure–8".
Een citaat van de Perfect8 website over room modes
Monopolar vs Dipolar
A box speaker is a monopolar sound source, which basically is the physical equivalent of a pressure source with a non-linear, omni directional radiation pattern.
Zou de achtergrond van alleen al deze bewering willen weten. Nog afgezien van de niet onderbouwde generalisaties in de rest van het verhaal.
Een citaat van de Perfect8 website over room modes
Monopolar vs Dipolar
A box speaker is a monopolar sound source, which basically is the physical equivalent of a pressure source with a non-linear, omni directional radiation pattern.
Zou de achtergrond van alleen al deze bewering willen weten. Nog afgezien van de niet onderbouwde generalisaties in de rest van het verhaal.
groet,
Aat
Zou ik ook wel eens willen zien.
Heb nou toch een aardig tijdje gezocht, maar heb nog nergens een simulatie van een dipole luidspreker gezien in Ease..... Overal aannames, maar waar is de onderbouwing!
Reclametaal is vaker ongedefinieerd, er komen nogal eens woorden in voor die niet in de "van Dale" staan.
Hoe maak je een product interessant, en kun je dat doen met wolkerige taal, die mensen niet begrijpen, maar wel de indruk wekken dat het de waarheid is.
Reclametaal is vaker ongedefinieerd, er komen nogal eens woorden in voor die niet in de "van Dale" staan.
Hoe maak je een product interessant, en kun je dat doen met wolkerige taal, die mensen niet begrijpen, maar wel de indruk wekken dat het de waarheid is.
Ben het met je eens, maar dan zouden dit soort verhalen beter geplaatst kunnen worden onder het forum "Persberichten".
En de opmerking hierboven dat een boxed speaker een omni-straler zou zijn, is natuurlijk wel eentje met de nodige 'dichterlijke vrijheid'. Om het maar heel aardig te zeggen.
Kijk bv eens naar de eerder genoemde pdf van Grimm. Daarin wordt duidelijk gesteld dat een bepaalde directivity wenselijk is, incl vanaf welke frequentie dit geldt. Een duidelijke ontwerp-spec.
Kijk bv eens naar de eerder genoemde pdf van Grimm. Daarin wordt duidelijk gesteld dat een bepaalde directivity wenselijk is, incl vanaf welke frequentie dit geldt. Een duidelijke ontwerp-spec.
Maar ook niet te veel. Anders krijg je een erg smalle sweetspot, wat ook niet prettig is. Trouwens over directivity en het verloop daarvan over de frequentie, is op dit forum al heel veel geschreven en gediscussieerd in het verleden.
De gewenste directivity is ook weer afhankelijk van luisterafstand, afstand en locatie van reflecterende objecten en wanden, galmtijd van je kamer en smaak/referentiekader. Voor een fabrikant is het natuurlijk interessant om de 'ideale luidspreker' te kunnen aanprijzen, maar in de praktijk bestaat er geen ideaal: horses for courses. Desalniettemin zijn en wel luidsprekers die in vele verschillende situaties tot uitstekende resultaten kunnen leiden.
In huiskamers hoor je naar mijn mening in de meeste gevallen te veel van de kamer. Een wat hogere directivity dan conventionele luidsprekers hebben, lijkt me daarom in het algemeen aan te raden.
Over de Maggies (dipool) een aardige anekdote: Toen ze net op de markt waren was er begin jaren '80 parallel aan de Firato in de RAI een speciale Hi-Fi beurs in het nabijgelegen Novotel. Daar demonstreerde de heer Tan trots de Maggies op een vrij ruime hotelkamer. In die tijd werkte ik samen met een componist die zich toelegde op composities die hij op de computer (PDP11) maakte. Vrolijke stukjes maar volledig met gesynthetiseerde klanken. Een van die stukjes had ik op cassette meegenomen en die wilde ik wel eens op de Maggies horen. Dat werd dolle pret, de aparte noten leken wel random vanuit alle hoeken van de kamer te komen zowel voor je, achter je, boven je als onder je, heel idioot. De heer Tan was minder amused en helemaal in paniek, dit was beslist geen reclame. Bijzonder was dat die muziek afgemixt was in de studio op gewone monitoren waar dat effect helemaal niet optrad en het een gewoon stereobeeld gaf.
Heel misschien heb ik dat casettebandje nog wel ergens. Als citroen nog eens naar de daudio's gaat luisteren mag hij die cassette er op los laten, eens kijken (liuisteren) wat er gebeurt
Een citaat van de Perfect8 website over room modes
Monopolar vs Dipolar
A box speaker is a monopolar sound source, which basically is the physical equivalent of a pressure source with a non-linear, omni directional radiation pattern.
Zou de achtergrond van alleen al deze bewering willen weten. Nog afgezien van de niet onderbouwde generalisaties in de rest van het verhaal.
groet,
Aat
Onderbouwing is niet nodig als je mee wilt denken in plaats van zaken meteen als marketing blabla te de-kwalificeren (ook al is het dat natuurlijk, maar dat maakt het niet per definitie onzin). De box speaker straalt omni rond in het laag en heeft een toenemende bundeling naar het hoog toe. Dat is om te beginnen al niet lineair. Natuurlijk zal de perfect-8 niet helemaal perfect zijn, want kan dit ook niet handhaven tot 20kHz. Wel heeft de perfect-8 een veel meer frequentie-onafhankelijk afstraalgedrag dan de box speaker.
Onderbouwing is niet nodig als je mee wilt denken in plaats van zaken meteen als marketing blabla te de-kwalificeren (ook al is het dat natuurlijk, maar dat maakt het niet per definitie onzin). De box speaker straalt omni rond in het laag en heeft een toenemende bundeling naar het hoog toe. Dat is om te beginnen al niet lineair. Natuurlijk zal de perfect-8 niet helemaal perfect zijn, want kan dit ook niet handhaven tot 20kHz. Wel heeft de perfect-8 een veel meer frequentie-onafhankelijk afstraalgedrag dan de box speaker.
De kwalificatie marketing blabla is niet van mij maar van jezelf. Erg moeilijk om hierop te reageren.
Wat het plaatje betreft; links en rechts lijken hetzelfde afstraalgedrag te vertonen. Kan hier helaas niet zoveel mee.
Vraagje 1: wat gebeurt er met het patroon van een mic als je em teveel, te dicht omklemt?
Vraagje 2: wat blijft er over van de mooie 8 afstraling van een OB als je em te dicht op een wand / muur etc plaatst?
Er is genoeg aan perfect rondstralende monopool op de markt gebracht om de bewering te ontzenuwen dat monopolen het zouden afleggen vanwege wisselend afstraalgedrag. Ik ben inmiddels we zover dat ik denk dat de voorwandreflectie een cruciale rol speelt in de beleving. Welke, daar ben ik niet achter. Ook werkt de hoge DI van dipolen mee, de balans tussen direct veld en 'diffuus' veld is anders dan bij systemen met een lage DI.
Toch blijf ik vinden dat zulke kwaliteiten eenvoudiger zijn na te streven met gerichte akoestische keuzes.
En overigens mag iemand ook wel eens uitleggen wat nou wordt bedoeld met een 'velocity source'...
Laatst gewijzigd door markbakk op do 05 sep 2013, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderbouwing is niet nodig als je mee wilt denken in plaats van zaken meteen als marketing blabla te de-kwalificeren (ook al is het dat natuurlijk, maar dat maakt het niet per definitie onzin). De box speaker straalt omni rond in het laag en heeft een toenemende bundeling naar het hoog toe. Dat is om te beginnen al niet lineair. Natuurlijk zal de perfect-8 niet helemaal perfect zijn, want kan dit ook niet handhaven tot 20kHz. Wel heeft de perfect-8 een veel meer frequentie-onafhankelijk afstraalgedrag dan de box speaker.
De kwalificatie marketing blabla is niet van mij maar van jezelf. Erg moeilijk om hierop te reageren.
Wat het plaatje betreft; links en rechts lijken hetzelfde afstraalgedrag te vertonen. Kan hier helaas niet zoveel mee.
groet.
Aat
Je hebt gelijk, marketing blabla is mijn interpretatie van wat er zoal wordt gepost. Excuus hiervoor.
Echter, ik ga dat plaatje niet uitleggen, het spreekt voor zich als je de tekst leest die Linkwitz erbij heeft geschreven. Wellicht helpt het volgende: voor de linkerluidspreker in het plaatje, de box speaker, is rood het laag, groen het midden en paars het hoog. De rest van de tekst ga ik hier niet kopieren van zijn mooie website. De meesten kunnen hier engels lezen, ik heb verwezen naar de link waar het plaatje vandaan komt. Daarin beschrijft Linkwitz uitgebreid zijn idee van opname en afspelen en hoe de verschillende systemen hier een rol in spelen. Ik ben hooguit gemotiveerd om in te gaan op concrete vragen naar aanleiding van zijn verhaal, die gericht zijn op beter snappen. Vragen die erop gericht zijn om het verhaal van Linkwitz onderuit te halen, daar heb ik geen zin in. Dat is negatieve energie voor mij, vind ik zonde van mijn tijd.