Eerste project: De Lancetta

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
edwinwijnja
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 8:40

Eerste project: De Lancetta

Bericht door edwinwijnja »

Door een aanbieding op Samenkopen.net ben ik op het idee gekomen om zelf 2 speakers te gaan bouwen. Het oorspronkelijke idee was een Cyburg Needle, maar na overleg met een kennis heb ik besloten om dezelfde luidspreker in een Lancetta kast te zetten. Het pakket bestaat uit:

1x W3-871
0,5x BAF dempingsmateriaal
1m 1,5mm² OFC Kabel
1x Terminal T75
4x Parker
0,5m Afdichtingstape
1x 0,56mH 0.7mm luchtspoel Jantzen Audio
1x 6,8Ohm MOX10 Jantzen Audio
1x 6,8uF ClarityCap PX

De eerste stap is het bouwen van de kast. Via dit Zweedse forum zijn al wat foto's te bekijken, maar ik zal hier mijn eigen foto's van het project ook neerzetten.

Het bouwplan van de Lancetta heb ik bijgevoegd. Het enige wat ontbreekt is de lengte van de PVC-pijpen in de Helmholtz resonantiekamers. Kan iemand mij hier bij helpen?

Verder gok ik dat ik gewoon hetzelfde schema voor de filter kan gebruiken als voor de Needle. Ik hoor het graag als ik er naast zit:
Afbeelding
Dit is mijn eerste project, dus alle tips zijn welkom!

Foto van de Lancetta's van iemand anders:
Afbeelding
Bijlagen
lancetta bouwplan.pdf
(350.4 KiB) 1949 keer gedownload
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door S3R »

Dag Edwin,

Lancetta's zijn niet overgecompliceerd, mooi start project.
Filter is goed, niks meer aan doen.

De Helmholz pvc pijpjes heb ik op 50mm. gehouden, werkt prima.

Ik weet niet hoever je al bent, maar mijn lancetta's staan niks te doen, misschien heb je interesse.
W3's zijn er uit voor in m'n Scimitars, kabel en filter zit er nog in. Zijn niet afgewerkt.
Bijlagen
DSC_0074.jpg
edwinwijnja
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 8:40

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door edwinwijnja »

Mooi dat de filter al goed is, standaard LRC-circuitje, had ook niet veel meer verwacht eigenlijk.

Waarom 50 mm? Hoe kom je daar bij? Ik kan het wel van je aannemen en dat doe ik ook graag hoor, maar ik ben nieuwsgierig :-).
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door clrs »

Volgens het artikel in Hobby Hifi 6, dienen ze 60 mm lang te zijn. Buitendiameter 50 mm, binnendiameter 46 mm.

Mocht je interesse hebben in het artikel, stuur een pb'tje.
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door S3R »

@ Edwin, maten komen uit het originele artikel.

Wel vind ik de Lancetta's vrij kritisch qua versterking. Heb er een Philips design setje en een Onkyo all-in-one aan gehad.
Daarbij klonk alles erg klinisch en opgepoetst. Inmiddels speel ik met een Cyrus III en komen ze een heel stuk warmer uit de verf.
edwinwijnja
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 8:40

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door edwinwijnja »

Al het hout is gezaagd! Onderweg een aantal problemen tegengekomen:
- Het MDF is geen 12 mm, maar 12,4 mm. Ik moet de onderdelen voor de Helmholtz-Resonator en de achterkant van 76 mm dus inkorten naar 75,2 mm, anders is de voorkant te smal.
- Deel A (het schuine gedeelte van de Helmholtz-Resonator) wordt in de tekening gemeten van punt tot punt (zie bijlage). Maar dat is te klein. De 124,5 mm moet worden gemeten vanaf de scherpe hoek tot aan de stompe hoek aan de andere kant. Hierdoor wordt deel A dus iets langer.

Verder moet ik nu gaten gaan zagen, maar hoe maak ik gaten van 50mm en 76mm? Zulke grote speedboren bestaan niet volgens mij en een gatenzaag zwabbert een beetje, dus is het eerder puur geluk dan kunde dat je een gat van 50mm maakt.

De onderdelen voor de filter heb ik nu ook binnen, ik neem aan dat ik die op een breadbordje kan solderen? Of is daar een elegantere oplossing voor?
Bijlagen
Deel A
Deel A
DeelA.jpg (53.14 KiB) 1877 keer bekeken
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door John P »

edwinwijnja schreef:
De onderdelen voor de filter heb ik nu ook binnen, ik neem aan dat ik die op een breadbordje kan solderen? Of is daar een elegantere oplossing voor?
Je kunt de weerstand en de condensator gewoon op de spoel leggen, pootjes aan elkaar solderen, evt samenbinden met tape, en dit geheel in de kabel tussen aansluitpunt en luidspreker monteren. De spoel kan tegen de binnenkant van de kast worden geschroefd (met messing schroefje) of gelijmd worden op de binnenkant van het plastic bakje waar de aansluitpunten zitten.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door blueznl »

Een goede gatenzaag zwabbert niet, die dingen met 'blikken zaagbladen' die zwabberen wel.

Zwabber:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... enzaag.jpg

Geen zwabber:

http://www.powertoolshop.nl/product-gal ... wertools/0
edwinwijnja
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 8:40

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door edwinwijnja »

Met een 51 mm niet-zwabberende gatenboor (dankje blueznl!) een gat geboord, en met een 11mm frees nog 22mm aan de diameter toegevoegd.

Het enige wat ik fout heb gedaan is van 1 speaker het gat voor de Tang Band 1cm te hoog gemaakt....

Ik had bedacht dat ik best 1 cm van de onderkant kan afhalen en aan de bovenkant een zelfde stukje er op kan zetten? Hier kan niet zoveel aan fout gaan toch? Goed vastlijmen en een schroefje...

Morgen komen er wat foto's en ga ik de klankgaten + gat voor de aansluitingen achterop maken.
Bijlagen
Voor het frezen
Voor het frezen
Gefreesd, 72 mm precies!
Gefreesd, 72 mm precies!
Past precies
Past precies
Ziet er al wel goed uit
Ziet er al wel goed uit
Laatst gewijzigd door edwinwijnja op ma 08 aug 2011, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
edwinwijnja
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 8:40

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door edwinwijnja »

Hmm, ik heb een PVC-pijp, maar die heeft een binnendiameter van 43mm ipv 46mm. Ook de praxis/gamma hebben geen pijp met binnendiameter van 46mm... Is dat heel erg?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door SARK »

edwinwijnja schreef:
Hmm, ik heb een PVC-pijp, maar die heeft een binnendiameter van 43mm ipv 46mm. Ook de praxis/gamma hebben geen pijp met binnendiameter van 46mm... Is dat heel erg?
Als je ze voor de IHA gaat gebruiken is het niet heel erg, hou er wel rekening mee dat je ze korter moet maken om dezelfde afstemming te geven :idea:
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door simon »

en de correcte lengte kun je als volgt uitrekenen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

Tevens ook terug te vinden in de meeste akoestiek studieboeken.

Dus eerst even uitrekenen wat de resonantiefrequentie van beide Helmholtzresonatoren is. En vervolgens uitrekenen welke lengte nodig is om mbv de gevonden pvc-pijpen dezelfde resonantiefrequentie te krijgen.
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door simon »

nog vorderingen?
edwinwijnja
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 8:40

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door edwinwijnja »

Het ligt tijdelijk even stil. Ik studeer in Delft en al het gereedschap + materiaal ligt bij mijn ouders. Wel ondertussen een 46 mm pijpje gevonden (oude kitspuit).
edwinwijnja
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 8:40

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door edwinwijnja »

Na een (erg) lange pauze, ben ik afgelopen weekend weer verder gegaan. Met wat PU-lijm en wat lijmklemmen begint het nu al wat meer op een speaker te lijken! Volgend weekend waarschijnlijk weer verder. :D
Bijlagen
IMG_20130713_175108.jpg
image.jpeg
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door simon »

Hey Edwin,

Goed om te zien dat je het project weer hebt opgepakt. Ik ben benieuwd naar het verdere proces, de afwerking en wat je van de weergave gaat vinden.
edwinwijnja
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 8:40

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door edwinwijnja »

Hey Simon,

Leuk dat je de voortgang nog een beetje in de gaten houdt. Na volgend weekend zal ik weer wat foto's posten, nu ben ik te druk met in de rivieren van Luxemburg zwemmen :)
edwinwijnja
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 8:40

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door edwinwijnja »

Het houtpakket zit in elkaar, dus weer even een foto-update. Als de laatste lijmresten zijn opgedroogd kan de elektronica er in!
Bijlagen
2013-08-10 13.40.27.jpg
Het begint ergens op te lijken!
Het begint ergens op te lijken!
De blokjes draaien de lijmklem zodat het plankje ook draait en goed wordt aangedrukt.
De blokjes draaien de lijmklem zodat het plankje ook draait en goed wordt aangedrukt.
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: Eerste project: De Lancetta

Bericht door Teigetje »

En hoe staat het met de Lancetta? Al opgeschoten?
Omdat ik nog een paar Tangbands had liggen, ben ik zelf inmiddels ook een paartje aan het maken van 12 mm Russisch grenenmultiplex.
De pijpjes van de Helmholtzresonators heb ik gemaakt van ø 50 mm pvc pijp met een binnendiameter van 43 mm en heb ze op 50 mm lengte gezaagd (uitgerekend m.b.v. Basta).
Ik heb voor grenen gekozen omdat ik dan alleen hoef te schuren en af te werken... Scheelt weer fineren ;-)

Suc6 met bouwen!

Groet, Frank
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”