5.2 Visaton W300S(2x) met 2 stellalight, soundbar 3x stella

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

5.2 Visaton W300S(2x) met 2 stellalight, soundbar 3x stella

Bericht door Easygoingmartin »

na een tijdje te hebben overwogen wat ik wilde gaan maken, ben ik begonnen aan een 5.2 project.
ik ben begonnen met de subwoofer, dat 1 grote kast is met 2 kasten binnenin. 2 maal 155 liter met Visaton W300s/8 drivers.

ik heb de kast via WinISD gesimuleerd en daarna de kast ontworpen in SolidWorks.
SolidWorks MSA Sub
SolidWorks MSA Sub
ben toen begonnnen aan de bouw, met 22mm MDF. dempingsmateriaal erin gelegd en toen 1 unit al aangesloten.
Heb het aangesloten op een "oude" Harman Kardon receiver met een Kenwood als versterker.

de eerste indruk is dat hij wel erg lekker laag gaat. hij kan behoorlijk hard maar hij klinkt erg mooi gebalanceerd,zelfs zonder al echt iets te hebben gefilterd.
IMG_0013.JPG
het plan is daarnaast een grote soundbar te maken met 3 volledige stella light's overdwars en 2 stella's op de gewone manier.
Laatst gewijzigd door Easygoingmartin op do 09 jan 2014, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: 2e Project, 5.2 Visaton W300S(2x) zoekend naar hoog/midd

Bericht door SuperR »

Wat een bakbeest! Lijkt wel een (hoek) borrelmeubel. 110 cm hoog? Ik kan niet zo goed opmaken of je twee van deze gaat beesten bouwen met in ieder 2 W300S, of dat je met .2 bedoelt dat je twee W300S' in totaal gaat gebruiken.
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

Re: 2e Project, 5.2 Visaton W300S(2x) zoekend naar hoog/midd

Bericht door Easygoingmartin »

hij is inderdaad gigantisch. en je zat er neit ver vandaan! 108,8 cm hoog, en het zijn eigenlijk 2 kasten boven elkaar, dat samen 1 grote kast vormt
en het is inderdaad voor in een hoek;)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: 2e Project, 5.2 Visaton W300S(2x) zoekend naar hoog/midd

Bericht door SuperR »

Krijgen ze straks ook een identiek signaal aangeleverd of wordt het een "stereo" sub?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: 2e Project, 5.2 Visaton W300S(2x) zoekend naar hoog/midd

Bericht door serum »

Ik ben persoonlijk geen fan van ben bij een enkele decentrale sub, het sublaag trekt het stereobeeld aan flarden is mijn persoonlijke ervaring.

Wat doet dit qua SPL in 1/8 space? Ik denk dat je er een knappe laag/mid/hoog tegenover mag zetten. (geen idee of je actief of passief gaat filteren?) Maar aangezien het een enkele sub is die in een hoek staat, zou ik hem niet al te ver door laten lopen (hz of 65) en daarboven het laag/mid/hoog.

Geen kritiek, maar meer een observatie; knap dat je een set kan beginnen te bouwen, zonder al te hard hebben nagedacht over het laag/mid/hoog. Ik kan zoiets niet,Ik moet het van te voren in detail uitgedacht hebben, anders begin ik er niet aan. :)

Heb je gebrek aan hoeken of praktische ruimte in je huis dat je met 1 sub moet werken of kan je hem nog in 2en hakken en 1 in de linker en 1 in de rechterhoek plaatsen?
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

Re: 2e Project, 5.2 Visaton W300S(2x) zoekend naar hoog/midd

Bericht door Easygoingmartin »

SuperR schreef:
Krijgen ze straks ook een identiek signaal aangeleverd of wordt het een "stereo" sub?
ze komen parallel, dus identiek.

heeft iemand ervaring met de Fostex FE166en? of weet iemand een andere fullrange driver?
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

Re: 2e Project, 5.2 Visaton W300S(2x) zoekend naar hoog/midd

Bericht door Easygoingmartin »

oke, na enige tijd heb ik een update.

de Sub is aangesloten op een 165W RMS (x2) versterker, en klinkt werkelijk super! zeer laag, vol, en kan erg hard mocht je het ooit nodig hebben. tot plafond en vloer trillingen toe.

nu ben ik bezig om 5 Stella light's van Visaton te bouwen. 2 normale en dan 3 in de vorm van een grote soundbar voor in mijn ruimte.
ik zal zo snel mogelijk wat foto's posten en dit updaten
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 5.2 Visaton W300S(2x) met 2 stellalight, soundbar 3x ste

Bericht door bartsegers »

flinke sub!

Als ik het zo in boxsim bekijk moet dat idd laag gaan.

Je wilt met de stella's dus breedbanders gaan gebruiken voor de overige 5 speakers?

Ik heb meestal het idee dat ik toch echt hoog mis bij breedbandertjes. Denk je hier geen last van te krijgen?
(dan is het natuurlijk helemaal oke :mrgreen: )
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

Re: 5.2 Visaton W300S(2x) met 2 stellalight, soundbar 3x ste

Bericht door Easygoingmartin »

bartsegers schreef:
flinke sub!

Als ik het zo in boxsim bekijk moet dat idd laag gaan.

Je wilt met de stella's dus breedbanders gaan gebruiken voor de overige 5 speakers?

Ik heb meestal het idee dat ik toch echt hoog mis bij breedbandertjes. Denk je hier geen last van te krijgen?
(dan is het natuurlijk helemaal oke :mrgreen: )
het gaat erg laag en vol, maar ikz et hem meestal niet overdreven hard, gewon net voelbaaer, maar zo'n volle diepe bass krijg je gewoon niet met wat kleiners. en op feestjes is het handig :mrgreen:

en in de stella's gaan visaton's FRS 8. persoonlijk vind ik dat hij hoog best aardig presteerd. scheelt ook dat ik 18KHZ al bijna niet meer zal horen haha.
maar het is inderdaad de bedoeling de stella's als mid/hoog te gebruiken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”