Blanda rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Het geeft denk ik wel bekijks als ik die bollen en standaards op het dak van een Prius bint.
En dan kan de Workmate, de bovenfrees, de bandschuurmachine en wat andere prullaria er ook nog wel bij.
En kleding meenemen op vakantie is zoooooo 2012. Dat kun je in alle landen wel kopen :rofl:

Ach ja, dag dromen. Ik heb een zeer begrijpende echtgenote maar hier kom ik toch echt niet mee weg :mrgreen:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Zo, weer terug van vakantie. Morgen gaan we weer naar het werk maar toch nog wat gelegenheid om te knutselen.
Inmiddels is standaard nr. 2 in vorm geschuurd en ben ik begonnen met de voetplaten. Deze worden van vier lagen berken multiplex gemaakt, de standaard wordt twee lagen diep ingelaten. De ruimte hier voor is met wat hulpplankjes en de kopieer frees gemaakt. Het past precies :D
En toen kletterde mijn Makita accuboormachine van de Workmate, het motortje draaide nog wel maar de boorkop draaide niet meer mee.
Stom, stom, stom om dat apparaat op de Workmate te laten staan terwijl ik aan het frezen ben :boos: :boos: :boos:
Garantie zit er niet meer op dat apparaat dus dan maar open gemaakt. Nou ..... dat zitten dus héél véél tandwieltjes in. Het goede nieuws is dat ze van metaal zijn ipv kunststof (althans ik denk dat dat goed nieuws is). Ik heb de hele tandwiel kast uit elkaar gehad, ik had weinig keus wat alle tandwielen kwamen er uit pletteren toen ik wat schroeven te veel los draaide. Maar met wat moeite zit de boel weer in elkaar en........ hij doet het weer :shock: Alleen het schuifje voor de snelheid werkt niet meer, hij draait nu dus alleen nog op lage toeren. Jammer maar beter zo dan helemaal niets meer.
Door dit grapje heb ik vandaag niet zoveel kunnen doen als ik had gehoopt, maar toch weer een beetje verder gekomen.
De uitsparingen waar de standaard in komt... Dat luistert nauw.
De uitsparingen waar de standaard in komt... Dat luistert nauw.
2013-08-11 19.03.00.jpg
2013-08-11 19.03.15.jpg
2013-08-11 19.03.26.jpg
2013-08-11 19.05.22.jpg
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

De voeten vorderen langzaam. Dit weekend sparingen gemaakt in de diverse lagen en de hardhouten inzet stukjes om de aansluit bussen op te monteren. Zojuist even gespeeld met gesmolten lood om wat extra massa aan de voeten toe te voegen.
Gewoon direct in het hout gegoten, dat gaat prima. Ik heb vrijdag wel eerst even een proef stukje gedaan.
Ruimte voor de aansluitbussen
Ruimte voor de aansluitbussen
2013-08-17 16.26.24.jpg
Ruimte voor wat extra massa in de vorm van lood
Ruimte voor wat extra massa in de vorm van lood
De hardhouten inzetstukjes aan de achterkant van de voeten
De hardhouten inzetstukjes aan de achterkant van de voeten
2013-08-18 14.32.06.jpg
Een schroef in het gat zodat het lood een beetje verankerd is (hoewel ik niet denk dat het echt los kan gaat zitten)
Een schroef in het gat zodat het lood een beetje verankerd is (hoewel ik niet denk dat het echt los kan gaat zitten)
Lood smelten, dat gaat makkelijk in een goedkoop pannetje van de Action op een camping gastoestelletje. Euuuuh, ook van de Action.
Lood smelten, dat gaat makkelijk in een goedkoop pannetje van de Action op een camping gastoestelletje. Euuuuh, ook van de Action.
De eerste lading lood.
De eerste lading lood.
En alle gaten zijn vol. nu maar een tijd laten afkoelen, dat gaat niet zo snel in een blok hout.
En alle gaten zijn vol. nu maar een tijd laten afkoelen, dat gaat niet zo snel in een blok hout.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door avdboom »

Goed bezig weer!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Blanda rears

Bericht door MechanicalAnimal »

Slim gedaan met dat lood, daklood?

Goed denkwerk ook om zo'n schroef te plaatsen, werkt toch een beetje als betonstaal. Dat getuigt wel ervan dat je niet ff zomaar iets doet, goed zo :goeie:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Yep, dat is oud daklood een buurman heeft een schildersbedrijf en zo nu en dan komt hij wel zoiets tegen wanneer er een kozijn oid is vervangen. Hij heeft het ea voor mij bij elkaar gesprokkeld.
Wat de voorbereiding aan gaat, ik heb het eerst een keer geprobeerd met een klein beetje lood en een proefstukje hout.
Met gloeiend heet lood en moet je wel voorzichtig omgaan en heel zeker weten dat alles droog is en dat er niet per ongeluk een druppel water in het gesmolten lood kan vallen. In dat geval spat het alle kanten op. Dus ook goede handschoenen en een veiligheidsbril gebruiken. Het lood zelf krimpt nauwelijks na het stollen maar het hout kan natuurlijk wel gaan werken, vandaar de schroef als een soort anker. Het totaal gewicht van één voet is nu ruim 5Kg :D .
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Blanda rears

Bericht door TubeHead »

Vakmanschap ! Netjes !
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Zo, droog weer, de Km's hardlopen zitten er op dus .... aan de slag.
Vandaag de zijkanten van de voeten helemaal gelijkschuren met de bandschuurmachine.
De bandschuurmachine heb ik op zijn kant vast gezet aan de Workmate.
De bandschuur machine op de Workmate bevestigd met een paar lijmklemmen. Dat gaat echt makkelijk zo.
De bandschuur machine op de Workmate bevestigd met een paar lijmklemmen. Dat gaat echt makkelijk zo.
Dat ging prima en ik was net klaar met de eerste voet toen..... de motor draait maar de schuurband dus niet :cry:
Helaas voet nr. 2 zal nog even moeten wachten, de aandrijfriem van de bandschuurmachine is geknapt :evil:
Even het internet opgedoken en een paar nieuwe riemen besteld, het kost niet de wereld maar het houd wel op.
De gebroken riem.
De gebroken riem.
Dan maar verder met standaard nr.1 De hoeken van de voet zijn afgerond en alles is inmiddels geschuurd t/m korrel 400.
2013-08-25 14.05.44.jpg
2013-08-25 14.05.58.jpg
Ruimte om straks de draden aan de  aansluitbussen te solderen. De onderste plaat zit niet gelijmd maar geschroefd.
Ruimte om straks de draden aan de aansluitbussen te solderen. De onderste plaat zit niet gelijmd maar geschroefd.
De standaard is met twee lange schroeven aan de voet bevestigd.
De standaard is met twee lange schroeven aan de voet bevestigd.
De eerste standaard is gereed om in de eerste laag Osmo hardwax te zetten :rock:
Het effect is wat moeilijk zichtbaar te maken op de foto maar het strepen effect van de lagen multiplex komt tot leven.
Het hardhouten plaatje krijgt een beetje een "3D" effect.
2013-08-25 15.21.53.jpg
De achterkant van de boog.
De achterkant van de boog.
2013-08-25 15.22.21.jpg
2013-08-25 15.22.28.jpg
zo, nu 24 uur laten drogen voor de tweede en laatste laag en wachten op de nieuwe aandrijfriemen voor de bandschuurmachine.
Het einde van dit project begint inzicht te komen.
Gebruikersavatar
tonno51163
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 aug 2013, 16:10

Re: Blanda rears

Bericht door tonno51163 »

Ik kan uit de eerste hand bevestigen, dat ze SUPER-mooi worden
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Blanda rears

Bericht door MechanicalAnimal »

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf :goeie:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Dank u :dank: ! De tweede laag Osmo is zojuist aangebracht nu weer 24 uur wachten.
Die Osmo haalt echt het mooiste uit blank hout, wat een geweldig spul is het toch.

Nu maar hopen dat de aandrijfriemen voor de bandschuurmachine snel komen dan kan ik verder met de nr. 2
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Blanda rears

Bericht door MechanicalAnimal »

die osmo is idd echt briljant :goeie:
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Blanda rears

Bericht door Berre »

Ja, mooi ontwerp. En prima afgewerkt ook.

Gesmolten lood rechtstreeks in hout gieten had ik nog nooit gezien. :shock: Ik zou één grote vierkante holle ruimte hebben gemaakt en daarin laagjes bladlood hebben opgestapeld. Maar dit werkt dus blijkbaar ook :wink:

Benieuwd naar het eindresultaat en de testen. Nog even geduld?
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Dat lood gieten heb ik eerst wel even getest op een proefstukje :wink: .
Het hout schroeit wel maar doordat er geen zuurstof bij kan brand het niet.
Verder even opletten dat er zoveel mogelijk losse hout vezeltjes/rafels worden verwijderd, deze verkolen direct en dat zorgt er voor dat het vloeibare lood wat gaat sputteren. Het is dan ook weer niet zo dat het gesmolten lood je om de oren vliegt.
Draag wel een veiligheidsbril en goede handschoenen, bijv. las handschoenen.
Ik denk dat de hoeveelheid lood die je in één keer giet niet te groot moet zijn want het duurt wel behoorlijk lang voordat het afkoelt (het stolt wel heel snel). Na dik een half uur kon je de loden schijven nog niet te lang aanraken zonder je hand terug te trekken. Maar al met al werkt dit prima en kun je een in een relatief kleine ruimte een behoorlijk massa kwijt.
Eén complete voet (zonder standaard dus) weegt nu ruim 5Kg.

De metingen laten nog wel even op zich wachten, ik wil eerst de bollen op de standaards hebben gemonteerd. Dat maakt het wat eenvoudiger om de luidsprekers goed neer te zetten voor de meting. Alleen die bollen hebben nogal de neiging weg te rollen :mrgreen: . Maar de fonkel nieuwe meet set staat al in de startblokken !

De bollen spelen al wel een tijdje en ik ben nog steeds heel aangenaam verrast over wat een paar van die kleine breedbanders presteren. In deze constructie moet je er geen buikloopbassen van verwachten maar stemmen en snaar instrumenten klinken geweldig. Ik denk dat er een heel mooi FAST systeem te bouwen is met deze drivers. Er borrelen dus ook al plannen in die richting. Nog niets concreets maar zodra dit project klaar is zit er een samen werking met forum genoot avdboom aan te komen op dit gebied. :D
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Vandaag kwamen er twee aandrijfriemen voor de bandschuurmachine binnen dus ik kan weer los op mijn snipper(mid)dag :bounce:
De aandrijfriem is vervangen en nog één in reserve.
De aandrijfriem is vervangen en nog één in reserve.
Voet nr. 2 is nu ook helemaal op maat geschuurd en glad geschuurd.
Deze gaat vanavond in de eerste laag Osmo dan kan hij vannacht op de eettafel blijven staan om te drogen
(mijn hobby kamer is alweer een tijdje gelden ingepikt door zoon nr. 1 :cry: . Hij wilde ook een eigen kamer 8-[ ).
Standaard nr. 1 is voorzien van de nodige bling bling.
Nu nog even rustig uitdokteren hoe ik de bevestigingsgaten exact op de juiste plek op de bol ga aftekenen.
2013-08-27 16.12.00.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Blanda rears

Bericht door jeroen_d »

Potdorie zeg, dit begint er mooi uit te zien!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Blanda rears

Bericht door MechanicalAnimal »

Geweldig dit :goeie:

klein zat om meegesleept te worden naar een ZBA-meeting in elk geval :mrgreen:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door avdboom »

Uit ervaring weet ik dat foto's van osmo eindbewerkingen het echt geen recht toe doen.

Als ik terug ben van vakantie zal kom ik fan ook graag weer eens langs om ze te bewonderen! En te brainstormen over de toekomstige plannen. Voor de loze uurtjes hier heb ik het boek "luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance Dickason maar weer afgestoft :)
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Je bent welkom Alexander, ik hoor wel van je wanneer je weer terug bent van vakantie.
Inmiddels zit één exemplaar helemaal in elkaar, ik heb gisteravond alleen wat hele brakke foto's kunnen maken met mijn telefoon.
Ik zal kijken of ik vanmiddag buiten bij daglicht wat fatsoenlijke foto's kan maken van het einde resultaat.
Voor nummer 2 is nog het volgende te doen: Aansluitbussen monteren, dempingsmateriaal in de bol aanbrengen, de bol op de standaard monteren, spikes onder de voet aanbrengen.
Alvast een preview van de bol op de standaard nog zijn Alpair7.3
2013-08-28 20.56.50.jpg
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Wat foto's bij daglicht.
2013-08-29 17.25.18.jpg
2013-08-29 17.25.45.jpg
2013-08-29 17.26.03.jpg
2013-08-29 17.26.42.jpg
2013-08-29 17.27.10.jpg
2013-08-29 17.27.37.jpg
klein zat om meegesleept te worden naar een ZBA-meeting in elk geval :mrgreen:
Wie weet komt dat er ooit van :mrgreen:
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Blanda rears

Bericht door Berre »

Ja, ze zijn knap hoor. Proficiat met die afwerking. Eén ding snap ik niet. Op de ene foto lijkt het alsof hij voorover leunt, op de andere lijkt hij dan weer achterover te leunen. Vervorming van het perspectief door de lens?

't Is dat ik nu zelf met een ander project bezig ben, anders zou ik ook wel zo'n stelletje willen hebben. ;) Alleen zou ik dan de voet ook rond maken, dus nergens een rechte lijn. Misschien komt zo'n schaal voor de voet ook wel in aanmerking. (Zijn die dingen duur?) En dan volgieten met beton of ... lood :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Blanda rears

Bericht door MechanicalAnimal »

Berre schreef:
En dan volgieten met beton of ... lood :mrgreen:
Betonlood :rock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Dat voor of achter over leunen komt door vertekening van de lens (de foto's zijn gemaakt met een telefoon) en ze staan in de tuin op de klinkertjes. Die liggen alles behalve water pas 8-[ . Die bollen staan irl op een vlakke ondergrond gewoon recht maar zo hier en daar zitten er ook echt wel wat schoonheid foutjes in. Al met al heb ik heel veel plezier beleefd aan het bouwen en weer veel ervaring opgedaan, zo'n foutje hier en daar kan ik dan prima mee leven.

Duur is relatief :mrgreen: Die schalen zijn van de Ikea en kosten hier Eur. 19.99 per stuk. (Blanda Matt 28cm).
De inhoud van zo'n schaal is ongeveer 4,5 liter, wanneer je dat volgiet met lood zijn ze waarschijnlijk zwaarder dan de Galactica's van MechanicalAnimal :rofl:
Die kleine schijfjes onder in de voeten van deze luidsprekers wegen al zo'n kilo per schijfje.
Maar op zich is het denk ik goed te doen om voor de voeten zo'n schaal te gebruiken, verzwaren met beton is dan ruim voldoende voor e stabiliteit. Leuk idee trouwens 8) . Ik kan de voeten gemakkelijk demonteren en vervangen door een ander vorm voet, dus mocht ik de vierkante vorm ooit zat worden.....
Betonlood :rock: :mrgreen:
Een soort spekkoek er van maken, ligt ongeveer net zo zwaar op de maag :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Blanda rears

Bericht door MechanicalAnimal »

ErikW schreef:
Betonlood :rock: :mrgreen:
Een soort spekkoek er van maken, ligt ongeveer net zo zwaar op de maag :mrgreen:
:rofl:

een constrained layer damping kast met betonloodbetonloodbetonloodbetonloodbetonlood :goeie:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Zoooo, klaar :rock:
Rest alleen nog genieten en, zodra ik tijd/zin/gelegenheid heb, .... meten.
Oh, en een volgend project natuurlijk. :mrgreen:
Links achter...
Links achter...
Rechts achter...
Rechts achter...
klaar...
klaar...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”