Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Gerrit »

markbakk schreef:
Die zogenaamde kastkleuring is in een goed ontwerp prima in de hand te houden en van enige orden lager dan de kleuring die je luisterruimte veroorzaakt/toevoegt.
Als je de psycho-akoestiek buiten beschouwing laat klopt dit, maar het idee achter een dipool is nou net dat je de inzichten uit de psycho-akoestiek wel meeneemt in het verhaal.
Quote van Linkwitz http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#D
Much has been made about the wall behind an open baffle speaker, the front wall from the listeners perspective. The wall reflects the rearwards radiated sound which is 180 degrees out-of-phase with the forward radiated sound. The interference between the two leads to progressive cancellation at low frequencies and comb filtering at higher frequencies for steady-state sounds. A corresponding effect occurs with a box speaker, at least up to several hundred Hz, only the comb filter frequencies are different and the low frequencies are boosted. All of this is controlled by the distance between speaker and wall. If the speaker is at least 1 m (3 ft) in front of the wall, then the reflected sound is delayed by about 6 ms, which is sufficient not to be perceptually summed with the direct sound. The cognitive process disassociates it from the speaker and attributes it to the room with a sense of space.
Om dit te laten werken moet de afstraling naar voor en achter voor alle frequenties homogeen zijn, anders ontstaat er en verschil tussen direct geluid en reflectie waardoor je gehoor de luidspreker gaat lokaliseren. Dit is meestal het probleem met boxen, de afstraling naar voor en achter is duidelijk verschillend en dan gaat de reflectie tegen je werken. Deze vorm van 'kastkleuring' is alleen te vermijden door de luidsprekers in de muur te schroeven.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door ds23man »

Gerrit schreef:
markbakk schreef:
Die zogenaamde kastkleuring is in een goed ontwerp prima in de hand te houden en van enige orden lager dan de kleuring die je luisterruimte veroorzaakt/toevoegt.
Als je de psycho-akoestiek buiten beschouwing laat klopt dit, maar het idee achter een dipool is nou net dat je de inzichten uit de psycho-akoestiek wel meeneemt in het verhaal.
Quote van Linkwitz http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#D
Much has been made about the wall behind an open baffle speaker, the front wall from the listeners perspective. The wall reflects the rearwards radiated sound which is 180 degrees out-of-phase with the forward radiated sound. The interference between the two leads to progressive cancellation at low frequencies and comb filtering at higher frequencies for steady-state sounds. A corresponding effect occurs with a box speaker, at least up to several hundred Hz, only the comb filter frequencies are different and the low frequencies are boosted. All of this is controlled by the distance between speaker and wall. If the speaker is at least 1 m (3 ft) in front of the wall, then the reflected sound is delayed by about 6 ms, which is sufficient not to be perceptually summed with the direct sound. The cognitive process disassociates it from the speaker and attributes it to the room with a sense of space.
Om dit te laten werken moet de afstraling naar voor en achter voor alle frequenties homogeen zijn, anders ontstaat er en verschil tussen direct geluid en reflectie waardoor je gehoor de luidspreker gaat lokaliseren. Dit is meestal het probleem met boxen, de afstraling naar voor en achter is duidelijk verschillend en dan gaat de reflectie tegen je werken. Deze vorm van 'kastkleuring' is alleen te vermijden door de luidsprekers in de muur te schroeven.

Gerrit
Laat ik ook eens een kleurtje nemen! :mrgreen: :mrgreen:

Leuke quote die illustreert dat Linkwitz ook wel eens behoorlijk de weg kwijt is.....
In de eerste plaats klopt zijn aanname van 6ms niet, das veel te kort. Ga maar van 20ms uit, alle studio's worden ontworpen vanuit dat punt. Ten tweede gaat hij er vanuit dat onze hersenen de ITD voor alle frequenties kan onderscheiden. Ben bang dat beneden de 200Hz niet zo is. Bij het ontwerpen van een controleruimte ga je beneden de 200Hz uit van de ruimtemodi en daarboven van de eerste reflecties (ITD).


Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door markbakk »

Speakerkits schreef:
dan blijft de driver met zijn flinterdunne membraam een zwakke schakel.
Dat bedoel ik nou. Ik zal proberen uit te leggen waar dit volgens mij mis gaat.

Het geluid dat een unit aan de achterkant afstraalt is (meestal) vrij vergelijkbaar aan dat wat er aan de voorkant uit komt. Afgezien van de fase, maar dat is hier niet zo relevant. Het is echter geen geluid dat je a priori wilt hebben in je luisterruimte.

In verreweg de meeste speakers doen we dan ook niets met dat achterwaarts afgestraalde geluid. Dat wil zeggen: het moet worden geabsorbeerd, iets wat met behulp van moderne dempingsmaterialen uitstekend lukt, mits het kastontwerp wat meewerkt. Je kunt een uitzondering maken voor het lage frequentiebereik: daar waar kast en driver volgens een of ander massa-veer-mechanisme (of een transmissielijn) nog een zekere interactie aangaan en er in veel gevallen ergens uit een opening nog een hopelijk redelijk controleerbare bijdrage aan geluid komt.

Hoe anders gaat het met dipolen in zijn werk. Bij dipolen wordt niets van het (in principe niet-juiste) achterzijde-signaal gedempt. Alles belandt in de akoestisch doorgaans totaal niet ingerichte luisterruimte, die daar natuurlijk zijn eigen ding mee doet. De opvatting als zou dat laatste beter zijn dan dit signaal gecontroleerd te houden aan de binnenkant van een kast is er eentje die ik graag voor rekening laat van 'gelovers'.

Laat me overigens duidelijk stellen dat monopolen het zeker niet bij voorbaat beter doen in een gemiddelde luisterruimte. Maar het verheerlijken van open systemen in het algemeen en dipolen in het bijzonder is niet gebaseerd op akoestische kennis, de eerder genoemde effecten van minder laterale vroege reflecties (lees: een redelijk gecontroleerd afstraalgedrag)en een mogelijk andere interactie bij modale geluidsvelden daar even buiten gelaten. Die vrij duidelijke reflectie via de voorwand hoort in mijn ogen echter niet thuis in het rijtje wenselijke effecten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door ds23man »

markbakk schreef:
Die vrij duidelijke reflectie via de voorwand hoort in mijn ogen echter niet thuis in het rijtje wenselijke effecten.
En zeker niet als die reflectie de ruimte van de originele opname maskeert!

Ik zou eigenlijk willen stellen: dipole in kleine ruimte: NEE, in grote ruimte waarbij de afstand van de voorwand minimaal 3,5m is JA!

Blijven dan weinig huiskamers over ben ik bang als je ook nog 3,5 meter van de achtermuur wil zitten......
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:


In de eerste plaats klopt zijn aanname van 6ms niet, das veel te kort. Ga maar van 20ms uit, alle studio's worden ontworpen vanuit dat punt.

laatst ook gelezen dat het om 6ms ging , of dat nu wel of niet is daar meng ik me nu even niet in .

Wat er wordt gezegt is dat als het gereflecteerde geluid korter is dan 6ms of wat ds23 stelt 20ms zodra dat minimaal 6db zachter is dan het oorspronkelijke direct afgestraalde geluid dat de mens dat gereflecteerde geluid niet meer waarneembaar is voor onze hersenen en dat alleen het directe geluid wordt waargenomen .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
ds23man schreef:


In de eerste plaats klopt zijn aanname van 6ms niet, das veel te kort. Ga maar van 20ms uit, alle studio's worden ontworpen vanuit dat punt.

laatst ook gelezen dat het om 6ms ging , of dat nu wel of niet is daar meng ik me nu even niet in .

Wat er wordt gezegt is dat als het gereflecteerde geluid korter is dan 6ms of wat ds23 stelt 20ms zodra dat minimaal 6db zachter is dan het oorspronkelijke direct afgestraalde geluid dat de mens dat gereflecteerde geluid niet meer waarneembaar is voor onze hersenen en dat alleen het directe geluid wordt waargenomen .
Moest het even twee keer lezen, maar in essentie klopt het wat je zegt. Met een toevoeging daarbij, als de reflectie boven die grens van 6db komt en later dan 20ms gaan we dit als echo waarnemen. Als die reflectie in de zelfde situatie korter is dan 20ms kunnen we hem niet meer onderscheiden van het origineel en wordt ie erbij opgeteld. En daar zit hem nou de kneep, bij een dipole is het gereflecteerde geluid groter dan het 6db verschil en als je die dan ook nog eerder dan 20ms komt, smeert ie alles dicht.

En dat hoorde ik zondag nou net bij Hans gebeuren.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ik ken de situatie bij Hans. De speakers staan bij Hans zeker 1.2m van de voorwand af. Het geluid moet 2.4m afleggen voordat het weer in lijn is met de dipool. Alleen al vanwege dit propagatie verlies is er minimaal 6dB verschil in signaal sterkte. Tel daarbij op de demping door de panelen op de wand.

Ik durf te stellen dat met een 'gewone' speaker er minstens zoveel problemen zijn, zo niet meer. Op zich klopt het heel goed dat je de ruiimte terug hoort, dat kan ook niet anders.

Men dient zich te realiseren dat de energie van het gereflecteerde geluid in een huiskamer al snel 80% van de totale energie bepaalt. Maak de kamer dood en je moet ineens veel harder spelen voor dezelfde hoeveelheid 'lawaai'.

Als je weet dat reflecties het overgrote deel van de klank bepalen, zorg dan dat die reflecties zoveel mogelijk lijken op het origineel. Dat wil zeggen dat je de speaker van laag tot hoog een respons moet hebben die sterk gelijkend is onder alle hoeken, het is handig als het verzwakt is, maar het moet wel sterk gelijkend zijn. Een open baffle zoals de Daudio W1 voldoet daaraan. Heel veel andere speakers niet.

Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Maar zet maar eens een systeem neer bij Hans dat het beter doet. Ik zou eerlijk gezegd niet weten welk systeem dat zou moeten zijn. En daar gaat het ons om: de best mogelijke oplossing voor de standaard huiskamersituatie, met al zijn/haar tekortkomingen.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ik zou het trouwens wel prima vinden als deze discussie niet meer in dit topic wordt voortgezet. Er zijn flink wat argumenten heen en weer gegaan en het was een goede discussie. Maar het blijft hier wel persberichten.

En daarom even heel wat anders! Wij staan nu als bedrijf vermeld op de website van Audiotechnology bij de gebruikers en de partner link:
http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id ... 0%7C%7C%7C
http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id ... 6%7C%7C%7C
:D

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Mooi, mooi... betekent dit dan extra kortingen op de AT units? :mrgreen:

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door ds23man »

Jeroen,

In de eerste plaats had ik toch een iets meer gefundeerde reactie van jouw verwacht.

Je post daarna schiet mij totaal in het verkeerde keelgat.

Hierbij haak ik af, zeker gezien het feit dat ik nu begin te twijfelen of ik met een mod te maken heb of met iemand die commercieel actief is...... of sponsor. Of alle drie tegelijkertijd.

Maar ik kan beter helderziende worden, kon van te voren al zien waar mijn verhaal op uit zou draaien.

Tabee!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Hallo ds23man,

Ik denk als je even een nieuw topic opent hierover dat Jeroen daarin vrolijk mee gaat doen. Deze discussie is teveel omvattend voor een persberichten topic....

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Dat is precies wat ik bedoel en ik heb mijn post puur geschreven als topic starter die commercieel actief is, sponsor, en zijn product onder de aandacht probeert te brengen. En die al heel wat langs heeft zien komen in zijn topic, van kantine praat met foto's van dikke harige buiken tot mooie uitgebreide discussies.

Als mensen dan toch graag hier doorgaan met de onderhavige discussie dan doe ik daar niets aan. Maar ik vind het prima als dat elders gebeurt, dat is het enige wat ik heb gezegd en ik vind dat dat mag, ook al schiet dat in het verkeerde keelgat.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door dre »

ds23man schreef:
Jeroen,

In de eerste plaats had ik toch een iets meer gefundeerde reactie van jouw verwacht.

Je post daarna schiet mij totaal in het verkeerde keelgat.

Hierbij haak ik af, zeker gezien het feit dat ik nu begin te twijfelen of ik met een mod te maken heb of met iemand die commercieel actief is...... of sponsor. Of alle drie tegelijkertijd.

Maar ik kan beter helderziende worden, kon van te voren al zien waar mijn verhaal op uit zou draaien.

Tabee!
wat een snuiter ben je ook! :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

1 rare snuiter por favor! :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door dre »

in het eggie kan ie er zeker mee door! :wink:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door fritzie »

1meter20 van de voorwand af is naar mijn mening geen standard woonkamer situatie

dan staan ze op mijn salontafel :think:

bert
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Bij die 1.2meter gaat het om het voorzien in 6dB propagatieverlies. Je kan het verbeteren door demping en dan mogen ze dichterbij de wand staan.
Bij gewone boxen moet je ook aan de eis van 6msec voldoen, dus je zit minimaal aan 1 meter vast. Zet ze 1 meter van de wand en ervaar hoeveel mooier de plaatsing dan wordt.

Alle speakers die niet het geluid over het hele spectrum naar voren richten zullen van de muur af moeten staan of flush mounted met de muur moeten zijn voor een optimaal resultaat. Dat wil niet zeggen dat een suboptimaal resultaat meteen bagger klinkt, zo heb je waarschijnlijk ook met je eigen speakers ervaren.

Vanwege het zijwaartse afgestraalde geluid is het dan ook nog belangrijk om de wanden links en rechts op gelijke afstanden te hebben. Allemaal zaken die niet zo gemakkelijk te realiseren zijn.

Bij mij thuis staan de open baffles gewoon gelijk met het audiomeubel en dat betekent 70cm afstand. Dat klinkt prima, gewoon heel prettig om naar te luisteren en dat op elke plek in de kamer. Voor een heel mooi stereobeeld ga ik in het midden zitten en trek ik ze naar voren. Om dat gemakkelijk mogelijk te maken heb ik vilt onder de voetjes gezet, het helpt daarbij dat de vloer glad is.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door markbakk »

ds23man schreef:
JHierbij haak ik af
Niet zo fel, ik meen dat anderen dan de TS hier zijn begonnen over de voor- en nadelen van dipolen. =;
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Pjotr »

Ach in de praktijk valt het allemaal wel mee. Anders moet je in een volledig akoestisch dode kamer gaan zitten, dipool of monopool. Mahja dat is niet erg leefbaar meer.

Gerhard vindt een dipool duidelijk niks maar maakt zich er wel erg druk over. Drukte om niks dus ;)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door dre »

even grasmaaien en dan is ie weer afgekoeld! :lol:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door fritzie »

ik denk in 99 % van de gevallen ivm de waf 50 cm de max is
en de helekamer vol met dempings panelen en basstraps en helmholtz resonators komen vind de vrouw vast ook niet goed

en ik trouwens ook niet


ook met zonder deze fratsen en voor een leuk bedrag kan je best genieten van een mooi geluid in je kamer
ieder zijn ding

het het tenslotte geen HI-FI maar MY-FI

bert
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door fritzie »

Wellicht een idee

Dat Jeroen en Hans eens bij Gerhard gaan luisteren

alle drie voorzien van heel veel kennis en ervaring
misschien onstaat dan wel het perfecte systeem

want ongetwijfeld is dat van jeroen en hans of dat van gerhard het ook niet

de perfecte luidspreker bestaat gewoon nog niet

niets zo moeilijk als de natuur(lees de menselijke stem) te evenaren


bert
michelvandebeek
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 21:21

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door michelvandebeek »

Audio is net als boedhisme, het gaat om de persoonlijke weg.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door fritzie »

idd ieder zijn meug

wees een keer tevreden met wat je heb

voor mij leed vermaak hoe walter keer op keer zijn filter verbouwt en nog steeds niet tevreden is
elke dag is anders je gevoel je gesteldheid je emotie
zo ervaar je dan geluid ook wat de ene dag goed is kan de andere dag minder zijn

ook ik zou graag een dikke auto rijden
maar met mijn diesel 11 jaar oud 150 pk onder de kap en een van top 220
kan je toch best nog wel menig een verassen

is het niet met een sprintje dan wel met het tanken
1 op 20 makkelijk haalbaar :rofl:


bert
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Ik ben juist wel tevreden, maar het is leerzaam en hobby om een filter verder te optimaliseren. Dat je soms dan een zijweg inslaat die tot een suboptimaal resultaat leidt dat hoort erbij.

Groetjes Walter
Gesloten