Mix & Match
Moderator: Beheerdersteam
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Dat de poort zo kort wordt vindt ik geen prettig idee, wat dat betreft geloof ik wel dat er veel "ruis" door de poort zal komen....
De bedoeling is om de tv op de center te plaatsen, misschien toch maar de boel aan de achterkant vrijhouden zodat daar de br poort kan komen.
Loop ook met het idee om de tweeter los op de center (voet tv) te zetten, volgens mij is dat beter voor het afstraalgedrag.
Qua klankkleur wil ik alles hetzelfde houden dus een middentoner wordt het dan niet...
De bedoeling is om de tv op de center te plaatsen, misschien toch maar de boel aan de achterkant vrijhouden zodat daar de br poort kan komen.
Loop ook met het idee om de tweeter los op de center (voet tv) te zetten, volgens mij is dat beter voor het afstraalgedrag.
Qua klankkleur wil ik alles hetzelfde houden dus een middentoner wordt het dan niet...
De klankkleur kun je juist meer gelijk houden aan die van je fronts als je wél een middentoner toepast. Wat denk je van een Dayton RS52?amanda schreef:Qua klankkleur wil ik alles hetzelfde houden dus een middentoner wordt het dan niet...
De liggende MTM opstelling zorgt buiten de hoofdas voor interferentie, waardoor op elke andere as de klankkleur weer anders is.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
De RS52 komt overal goed uit de test, alleen hij is zo groot! 130mmMartijn M schreef:De klankkleur kun je juist meer gelijk houden aan die van je fronts als je wél een middentoner toepast. Wat denk je van een Dayton RS52?
De liggende MTM opstelling zorgt buiten de hoofdas voor interferentie, waardoor op elke andere as de klankkleur weer anders is.
Die kan ik echt niet kwijt.
Er zijn ook wel andere interessante 2" dome's maar die zijn ook nog aan de forse kant. Een 4" midwoofer is in diameter vaak nog kleiner...
Eerst de MTM maar eens realiseren en als dat niet bevalt verder kijken
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Misschien een idee om de tweeter een eigen behuizing te geven en deze op de behuizing te zetten met de woofer en midrange.
Dan zou ik toch voor een Morel 2" dome gaaan, de EM1308
Dan zou ik toch voor een Morel 2" dome gaaan, de EM1308
- Bijlagen
-
- Specs sheet EM 1308.pdf
- 2" dome
- (218.49 KiB) 74 keer gedownload
Die dome heeft een wat lage gevoeligheid. Met je gevoelige 18sound drivers, die (afhankelijk van de plaatsing van je centre) waarschijnlijk niet al te veel BSC hoeven hebben, zou ik zoeken naar een wat efficiëntere mid. De RS52 is een echte aanrader, niet alleen gezien z'n lage prijs. De Hi-Vi DMN-A heeft een frontplaat die net iets groter is dan die van de gemiddelde tweeter. Die zou je misschien nog wel kwijt kunnen op je voorgestelde baffle.
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=1498
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=1498
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Dacht al dat dat problemen zou geven....
En de TangBand 2" dome, zou dat wat zijn?
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/50-1426sa.htm
En de TangBand 2" dome, zou dat wat zijn?
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/50-1426sa.htm
De metingen van de 2-weg hoofdmonitors zijn gedaan. Hieronder de resultaten. Gaat waarschijnlijk een standaard 4de orde worden op niet al te hoge crossover frequentie. In het filter zal ik corrigeren voor het afstraalgedrag van de tweeter, dat in het tophoog wel heel mooi is maar niet ideaal rond 2500Hz (waarschijnlijk meer effect van de baffle dan van de tweeter).
De afstemfrequentie van de poort ligt op het minimum van de woofer. Die sterke dip van de woofer geeft het maximum van de poort aan.amanda schreef:Tweeter loopt zeker mooi door![]()
Woofer lijkt aardig rommelig zo? Ligt de br afstemming nu op zo'n 105Hz? of lees ik de impedantie verkeerd af?
Wat je aan rommel van de woofer ziet is opbreken rond 5kHz. Verder een dip iets boven 1000Hz. Dit zijn zaken inherent aan de woofer. Verder zie je een brede bult net beneden 1000Hz. Dit is door diffractie aan de rand van de baffle. Dan is er nog een bult net boven 500Hz. Die zie je ook terug in de impedantiegrafiek. Ook in de close range meting is deze onregelmatigheid zichtbaar in de respons van de woofer. Dit is een restant van een interne staande golf in de kast.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Oke, duidelijk... voor zover ik het kan volgen danjeroen_d schreef:De afstemfrequentie van de poort ligt op het minimum van de woofer. Die sterke dip van de woofer geeft het maximum van de poort aan.amanda schreef:Tweeter loopt zeker mooi door![]()
Woofer lijkt aardig rommelig zo? Ligt de br afstemming nu op zo'n 105Hz? of lees ik de impedantie verkeerd af?
Wat je aan rommel van de woofer ziet is opbreken rond 5kHz. Verder een dip iets boven 1000Hz. Dit zijn zaken inherent aan de woofer. Verder zie je een brede bult net beneden 1000Hz. Dit is door diffractie aan de rand van de baffle. Dan is er nog een bult net boven 500Hz. Die zie je ook terug in de impedantiegrafiek. Ook in de close range meting is deze onregelmatigheid zichtbaar in de respons van de woofer. Dit is een restant van een interne staande golf in de kast.
Wat betreft die staande golf in de kast, is daar nog wat aan te doen met meer demping?
