Mix & Match

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Dat de poort zo kort wordt vindt ik geen prettig idee, wat dat betreft geloof ik wel dat er veel "ruis" door de poort zal komen....

De bedoeling is om de tv op de center te plaatsen, misschien toch maar de boel aan de achterkant vrijhouden zodat daar de br poort kan komen.

Loop ook met het idee om de tweeter los op de center (voet tv) te zetten, volgens mij is dat beter voor het afstraalgedrag.

Qua klankkleur wil ik alles hetzelfde houden dus een middentoner wordt het dan niet...
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Foto van de binnenkant van de PartsExpress behuizing.
Door de groothoeklens lijkt de kast dieper, de kast is 32,5cm diep.
Bijlagen
Binnenkant
Binnenkant
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Dit is de definitieve center, br pijpjes komen aan de achterkant van de kast.
Bijlagen
Center
Center
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

amanda schreef:
Qua klankkleur wil ik alles hetzelfde houden dus een middentoner wordt het dan niet...
De klankkleur kun je juist meer gelijk houden aan die van je fronts als je wél een middentoner toepast. Wat denk je van een Dayton RS52?
De liggende MTM opstelling zorgt buiten de hoofdas voor interferentie, waardoor op elke andere as de klankkleur weer anders is.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

waarm dan niet gewoon een 2,5 weg center.
dan kom je dich bij de fronts qua klank, en is je afstraalgedrag beter
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een 2.5 weg is al weer beter dan een liggende 2-weg MTM, maar nog steeds niet optimaal. Het afstraalgedrag zal beter zijn als je het mid en hoog verticaal ten opzichte van elkaar plaatst.
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Martijn M schreef:
De klankkleur kun je juist meer gelijk houden aan die van je fronts als je wél een middentoner toepast. Wat denk je van een Dayton RS52?
De liggende MTM opstelling zorgt buiten de hoofdas voor interferentie, waardoor op elke andere as de klankkleur weer anders is.
De RS52 komt overal goed uit de test, alleen hij is zo groot! 130mm
Die kan ik echt niet kwijt.
Er zijn ook wel andere interessante 2" dome's maar die zijn ook nog aan de forse kant. Een 4" midwoofer is in diameter vaak nog kleiner...

Eerst de MTM maar eens realiseren en als dat niet bevalt verder kijken :wink:
Arno

Bericht door Arno »

Als je wilt kan ik wel eerst een test-baffle voor je maken, voordat ik de originele frees.
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Misschien een idee om de tweeter een eigen behuizing te geven en deze op de behuizing te zetten met de woofer en midrange.

Dan zou ik toch voor een Morel 2" dome gaaan, de EM1308
Bijlagen
Specs sheet EM 1308.pdf
2" dome
(218.49 KiB) 74 keer gedownload
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Die dome heeft een wat lage gevoeligheid. Met je gevoelige 18sound drivers, die (afhankelijk van de plaatsing van je centre) waarschijnlijk niet al te veel BSC hoeven hebben, zou ik zoeken naar een wat efficiëntere mid. De RS52 is een echte aanrader, niet alleen gezien z'n lage prijs. De Hi-Vi DMN-A heeft een frontplaat die net iets groter is dan die van de gemiddelde tweeter. Die zou je misschien nog wel kwijt kunnen op je voorgestelde baffle.

http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=1498
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Dacht al dat dat problemen zou geven....

En de TangBand 2" dome, zou dat wat zijn?

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/50-1426sa.htm
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Je houdt dan nogsteeds teveel gevoeligheid in het laag met 2 18sounds. Ik denk dat 2.5 weg de beste oplossing is. Eventueel demp je de woofers iets. Een 3 weg filteren is wat lastiger ook, als je niet zelf kan fine tunen.

Je 2weg surround ook bij de center zetten is wel het allermakkelijkste!
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik denk het wel, maar 90 dB op een watt is ook wel zo'n beetje het minimum.
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Montana schreef:

Je 2weg surround ook bij de center zetten is wel het allermakkelijkste!
Inderdaad, dat was eigenlijk ook het idee maar ja.....
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Martijn M schreef:
Ik denk het wel, maar 90 dB op een watt is ook wel zo'n beetje het minimum.
Misschien eerst maar eens afwachten hoe de 2 wegjes meten wat betreft gevoeligheid. In het laag lijken ze op de plots wat minder gevoelig te zijn.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De metingen van de 2-weg hoofdmonitors zijn gedaan. Hieronder de resultaten. Gaat waarschijnlijk een standaard 4de orde worden op niet al te hoge crossover frequentie. In het filter zal ik corrigeren voor het afstraalgedrag van de tweeter, dat in het tophoog wel heel mooi is maar niet ideaal rond 2500Hz (waarschijnlijk meer effect van de baffle dan van de tweeter).
Bijlagen
woofer_close_range.jpg
woofer_dispersion.jpg
tweeter_dispersion.jpg
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Tweeter loopt zeker mooi door 8)

Woofer lijkt aardig rommelig zo? Ligt de br afstemming nu op zo'n 105Hz? of lees ik de impedantie verkeerd af?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

ongeveer 64Hz br afstemming. Die woofer zal wel een notch nodig moeten hebben(?), maar dat was al bekend..
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Okee, is WinISD toch wel behoorlijk betrouwbaar. De br-poorten heb ik op die afstemming namelijk afgekort 8)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

amanda schreef:

Woofer lijkt aardig rommelig zo? Ligt de br afstemming nu op zo'n 105Hz? of lees ik de impedantie verkeerd af?
De afstemfrequentie van de poort ligt op het minimum van de woofer. Die sterke dip van de woofer geeft het maximum van de poort aan.

Wat je aan rommel van de woofer ziet is opbreken rond 5kHz. Verder een dip iets boven 1000Hz. Dit zijn zaken inherent aan de woofer. Verder zie je een brede bult net beneden 1000Hz. Dit is door diffractie aan de rand van de baffle. Dan is er nog een bult net boven 500Hz. Die zie je ook terug in de impedantiegrafiek. Ook in de close range meting is deze onregelmatigheid zichtbaar in de respons van de woofer. Dit is een restant van een interne staande golf in de kast.
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

jeroen_d schreef:
amanda schreef:

De afstemfrequentie van de poort ligt op het minimum van de woofer. Die sterke dip van de woofer geeft het maximum van de poort aan.

Wat je aan rommel van de woofer ziet is opbreken rond 5kHz. Verder een dip iets boven 1000Hz. Dit zijn zaken inherent aan de woofer. Verder zie je een brede bult net beneden 1000Hz. Dit is door diffractie aan de rand van de baffle. Dan is er nog een bult net boven 500Hz. Die zie je ook terug in de impedantiegrafiek. Ook in de close range meting is deze onregelmatigheid zichtbaar in de respons van de woofer. Dit is een restant van een interne staande golf in de kast.
Oke, duidelijk... voor zover ik het kan volgen dan :roll:
Wat betreft die staande golf in de kast, is daar nog wat aan te doen met meer demping?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, met wat meer demping kun je er wat aan doen. Het zal niet echt ten koste gaan van het laag, aan de impedantiegrafiek (maximum van 100ohm) is te zien dat de kast/poort erg weinig verliezen kent.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Amanda had nog geen tijd gehad voor een fotootje, bij deze dan alsnog!
Bijlagen
amanda.jpg
TubeHead

Bericht door TubeHead »

ziet er goed uit ! 8)
Arno

Bericht door Arno »

Hé Amanda, je zou toch nog een zwarte stift door die sponning halen? Wat moet iedereen nu wel niet van het freeswerk denken... :lol:
Gesloten