Ik heb er zelf een paar, 12", dacht Mission, maar na 35 jaar, gebouwd op mijn 16de, weet ik dat niet meer zeker. Ik ben er nog steeds dolblij mee, mijn buren soms minder...
Het Muiderkring-boekje heb ik ook ooit zelf in handen gehad. Een paar maanden geleden heb ik ook nog een 19 of meer pagina dik pdf-document over Karlson, alhoewel de eigenlijke naam Carlsson is, doorgenomen. Ah, heb het al gevonden: Carlsson Ortho- Acoustic Loudspeakers: Design and Performance Principles.
Uit het blote hoofd een paar aandachtspunten:
Carlsson heeft ze in zijn jonge jaren ontworpen om ze net niet in de hoek tegen het plafond te plaatsen. Na testen is er ook een mat van schuimrubber of steenwol in de hoeken rondom de achter/boven/zijkant van de kasten. Niet om de bas te dempen, maar vanwege een betere deflectie van het midden/hoog.
Verder is er niets kritisch aan de kast behalve de poort ten opzichte van de basluidspreker, daarbij is mij de volgende vergelijking ingeprent: De oppervlakte van de conus (bv. als in cm2)is gelijk aan de omtrek van de poort (dan in cm, dus niet in het kwadraat).
M.a.w: Als je een 15" vervangt voor een kleinere, moet de poort ook herberekend & aangepast worden.
De gordijnen hebben behalve spreiding, deflectie, & de inbouw van squeek/tweeters eigenlijk geen functie. Zonder doen ze het even goed, de bas die klapt alleen rechtdoor een eind verder de ruimte in.
Tot slot: Carlssons, indien goed uitgerekend & lekvrij, beginnen het pas echt leuk te doen naarmate de maximale belasting van de basspeaker dichter benaderd word.
Ilja. _\\//
