[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Komt er nou al eens herrie uit die dingen????? 
- MechanicalAnimal
dit weekend dus even een begin maken met het solderen aan de filters.
Aansluiting van de luidsprekers gaat straks middels bi-wiring omdat ik dan wat meer ruimte heb voor de dikke OFC kabels voor de laagsectie.
dit zal 'm wel gaan worden: WBT-0703 Cu
De interne bekabeling wordt als volgt:
mid en hoog:
Jantzen Audio 5N Supra
99,999% pure 5N oxygen free copper 2x 2,50mm2 (204 pcs. 0,127mm) / figure-eight design 3,6 x 7,4 mm / white pvc insulation / Made in Sweden by Supra Cable. Neutral sounding cable, great price / performance
12" en 15"
Acoustic Research
OFC 2x3.3mm, productlink kan ik ff niet vinden.
Aansluiting van de luidsprekers gaat straks middels bi-wiring omdat ik dan wat meer ruimte heb voor de dikke OFC kabels voor de laagsectie.
dit zal 'm wel gaan worden: WBT-0703 Cu
De interne bekabeling wordt als volgt:
mid en hoog:
Jantzen Audio 5N Supra
99,999% pure 5N oxygen free copper 2x 2,50mm2 (204 pcs. 0,127mm) / figure-eight design 3,6 x 7,4 mm / white pvc insulation / Made in Sweden by Supra Cable. Neutral sounding cable, great price / performance
12" en 15"
Acoustic Research
OFC 2x3.3mm, productlink kan ik ff niet vinden.
- MechanicalAnimal
geduld......mijn grote groningse vrind....geduld.....is een schone zaak!ds23man schreef:Komt er nou al eens herrie uit die dingen?????
Je gaat toch wel mooie spades of bananen gebruiken bij zulke fraaie connectors?
- MechanicalAnimal
Zekers!
daarom verkies ik die safetyline WBT's ook boven de "normale". Ik heb ze beide even in mijn handen gehad, die safety's hebben een doordraaibeveiliging erop zitten, zodra je je spade geklemd hebt, draait de knop gewoon door. Die dingen zijn echt heel fraai afgewerkt
daarom verkies ik die safetyline WBT's ook boven de "normale". Ik heb ze beide even in mijn handen gehad, die safety's hebben een doordraaibeveiliging erop zitten, zodra je je spade geklemd hebt, draait de knop gewoon door. Die dingen zijn echt heel fraai afgewerkt
- MechanicalAnimal
Hoppekee......de eerste soldering is een feit
allereerst ga ik even een grote condensatorbank vastbakken, van daaruit kan ik bepalen waar de rest vd onderdeeltjes kunnen komen.
Kan iemand even mijn soldering bekijken, voor zover mogelijk, en allicht wat tips&tricks/feedback geven?
Op de laatste foto zie je wat verontreinigingen zitten, is dan mijn temperatuur te hoog? beweeg ik te langzaam? Of is dat normaal en kan het geen kwaad?
Kan iemand even mijn soldering bekijken, voor zover mogelijk, en allicht wat tips&tricks/feedback geven?
Op de laatste foto zie je wat verontreinigingen zitten, is dan mijn temperatuur te hoog? beweeg ik te langzaam? Of is dat normaal en kan het geen kwaad?
- MechanicalAnimal
juist........bout op 350......en Mundorf zegt: Smeltpunt 290°C, Sn88,6%, Cu1,8%, Ag9,5%, Au0,1% , Ø 1,0mm
ff naar beneden draaien dus
Dit zijn niet erg gevoelige componenten volgens mij.
Maar als je ze wilt beschermen voor de hitte pak ik massieve draad die net uit de component vast zit beet met een combinatie tangetje of brede punt tang.
Op deze manier gaat de warmte niet in het component.
En als je temperatuur hoger zet, smelt de tin sneller, dus breng je meer warmte tijdelijk in het component, maar voor veel kortere tijd, dus beter.
Maar dat is niet je vraag over de tin, ik wou het alleen even mijn ervaring delen.
Ik heb ergens nog wel een stukje zilver soldeer, is dit het zelfde?
Geen idee of het uberhaubt uitmaakt trouwens...
Maar als je ze wilt beschermen voor de hitte pak ik massieve draad die net uit de component vast zit beet met een combinatie tangetje of brede punt tang.
En als je temperatuur hoger zet, smelt de tin sneller, dus breng je meer warmte tijdelijk in het component, maar voor veel kortere tijd, dus beter.
Maar dat is niet je vraag over de tin, ik wou het alleen even mijn ervaring delen.
Ik heb ergens nog wel een stukje zilver soldeer, is dit het zelfde?
Geen idee of het uberhaubt uitmaakt trouwens...
MechanicalAnimal schreef:en zo ziet dat er uit in de woonkamer
Geen opmerkingen!
Op het gemakkie!
Zeer fraai vakwerk!
- MechanicalAnimal
hey Peet, ik heb een krokodillenklemmetje met wat aluminiumfolie dat ik als heatsink laat fungeren. Dat werkt prima om verhitting van het component tegen te gaan.Peertje schreef:Dit zijn niet erg gevoelige componenten volgens mij.
Thanks MarcusHondasnl schreef:Geen opmerkingen!
Op het gemakkie!
Zeer fraai vakwerk!
- MechanicalAnimal
Volgens mij zie je gewoon wat restanten vloeimiddel op je soldeerverbinding.
- MechanicalAnimal
ah juist....dank je.....ik heb wat verschillende settings geprobeerd en als ik echt onder de 300 graden kwam dan kreeg ik het spul allemaal niet heet genoeg gestookt, dan duurt het uren voordat er ook maar 1 molecuul aan het overwegen is om eindelijk eens in vloeibare fase over te gaan
de soldering ziet er verder goed uit heb ik het idee.....zit muurvast en glimt prima. Niks meer aan doen dus, gauw doorhobbelen
de soldering ziet er verder goed uit heb ik het idee.....zit muurvast en glimt prima. Niks meer aan doen dus, gauw doorhobbelen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De ruimtes tussen de condensatoren zijn niet evenwijdig!

- MechanicalAnimal
ja weet ik, maar dit zijn de testcondensatoren gelukkig.
- MechanicalAnimal
maar met een Rorschachtest beginnen? 
- MechanicalAnimal
Dit is idd wat rest van de hars/vloeimiddel, maak je geen zorgen hierover ... de verbinding is primaMechanicalAnimal schreef:... Op de laatste foto zie je wat verontreinigingen zitten, is dan mijn temperatuur te hoog? beweeg ik te langzaam? Of is dat normaal en kan het geen kwaad?
ps.
Geen kritiek maar imho is het gebruik van krimpkous in dit filter wel een beetje overkill
Kun je een deel van dit project aanwijzen dat geen overkill is?SARK schreef:MechanicalAnimal schreef:Geen kritiek maar imho is het gebruik van krimpkous in dit filter wel een beetje overkill
- MechanicalAnimal
Thanks sark,SARK schreef:Dit is idd wat rest van de hars/vloeimiddel, maak je geen zorgen hierover ... de verbinding is primaMechanicalAnimal schreef:... Op de laatste foto zie je wat verontreinigingen zitten, is dan mijn temperatuur te hoog? beweeg ik te langzaam? Of is dat normaal en kan het geen kwaad?Kans is trouwens groot dat als je even een stevig borsteltje over de verbinding haalt dat je de verkleurde delen wegpoetst ... maar ja, jij moet zo nodig je restjes krimpkous gebruiken om de boel in te pakken dus je kan dit niet meer testen
![]()
ps.
Geen kritiek maar imho is het gebruik van krimpkous in dit filter wel een beetje overkill
ff vraagje over die krimpkous dan nog.....daarmee voorkom je toch de kans op kortsluiting, niks mis mee toch?
Leon schreef:Kun je een deel van dit project aanwijzen dat geen overkill is?
KortsluitingMechanicalAnimal schreef:ff vraagje over die krimpkous dan nog.....daarmee voorkom je toch de kans op kortsluiting, niks mis mee toch?
Maar vooral doen hoor, het smoelt namelijk prachtig en het oog luistert ook mee
Eeeehhhhhmmmmm ....... nope, kan niets aanwijzenLeon schreef:Kun je een deel van dit project aanwijzen dat geen overkill is?
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Ik zet 'm altijd hoger dan het smeltpunt van het soldeer, er gaat namelijk altijd een vrij groot deel van de hitte zitten in het opwarmen van de filtercomponenten. Dat "verlies" wil je zo klein mogelijk houden, dus de tijd dat de bout aan het component zit kort houden. Kort en heet is mijn advies. Op (kleine) componenten met dunne draadjes zit ik meestal rond de 350 graden, dikker spul (zoals spoelen met dik draad) rond de 400 graden. Het hangt ook samen met de gebruikte soldeer, standaard soldeertin vloeit al vrij snel en gelijkmatig, varianten met zilver, koper of andere toevoegingen eisen wat meer geduld. Met een beetje oefening krijg je er wel gevoel voor, dan merk je wel of de bout te koud of te heet staat.MechanicalAnimal schreef:juist........bout op 350......en Mundorf zegt: Smeltpunt 290°C, Sn88,6%, Cu1,8%, Ag9,5%, Au0,1% , Ø 1,0mm
- MechanicalAnimal
Thanks, ik zat gister ook zo rond de 400 uiteindelijk......dat vloeide snel en kwam mooi overal tussen, was ff trial&error
.