W5-1611 in (kleine) TL?
Moderator: Beheerdersteam
W5-1611 in (kleine) TL?
Hoi allemaal.
Ik wil een paar vensterbank-luidsprekers gaan maken met de W5 1611 van Tangband. Doordat ze in de vensterbank komen is het formaat beperkt.
De buitenwerkse maten worden maximaal 200 x 200 x 650 mm, wat bij een materiaaldikte van 18 mm resulteert in een inhoud van 16.5 liter.
Het lijkt me leuk om eens een TL te maken. Is dit mogelijk in zo'n klein kastje?
Groet,
Arno
Ik wil een paar vensterbank-luidsprekers gaan maken met de W5 1611 van Tangband. Doordat ze in de vensterbank komen is het formaat beperkt.
De buitenwerkse maten worden maximaal 200 x 200 x 650 mm, wat bij een materiaaldikte van 18 mm resulteert in een inhoud van 16.5 liter.
Het lijkt me leuk om eens een TL te maken. Is dit mogelijk in zo'n klein kastje?
Groet,
Arno
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Heb even in AJhorn geprust.
kwam op het volgende uit

Zwart is 14 liter basreflex, rood is 24 liter TL en groen is wat je in het schermpje ziet.
dL 0,2 houdt in dat de TL poort 20 cm verschoven is t.o.v. de voorplaat, in jouw geval de opening dus aan de achterzijde.
Deze simulatie is 16,5 liter, maar je kunt hier ivm binnenwerk wel iets vanaf snoepen, beter dan dunner plaatmateriaal.
De AT is 290, das de oppervlakte aan het begin van de TL
De driver positie is met 0,35 dan met het hart van de driver 35 cm na het begin van de 1,00 meter lengte TL
De poort eindigt met 40 cm2
Zoals je ziet is deze simulatie niet echt optimaal, maar zal best lekker stevig kunnen klinken. Meer liters lijkt handig, maar een lagere afstemming gaat ook vaak ten koste van de belastbaarheid. Misschien ben je in de gelegenheid dit Thee elletje te vergelijken met een basflexconstructie. Moet je meer bouwen, meer lol dus
Succes, later nog evt. meer simulaties als je wilt
kwam op het volgende uit

Zwart is 14 liter basreflex, rood is 24 liter TL en groen is wat je in het schermpje ziet.
dL 0,2 houdt in dat de TL poort 20 cm verschoven is t.o.v. de voorplaat, in jouw geval de opening dus aan de achterzijde.
Deze simulatie is 16,5 liter, maar je kunt hier ivm binnenwerk wel iets vanaf snoepen, beter dan dunner plaatmateriaal.
De AT is 290, das de oppervlakte aan het begin van de TL
De driver positie is met 0,35 dan met het hart van de driver 35 cm na het begin van de 1,00 meter lengte TL
De poort eindigt met 40 cm2
Zoals je ziet is deze simulatie niet echt optimaal, maar zal best lekker stevig kunnen klinken. Meer liters lijkt handig, maar een lagere afstemming gaat ook vaak ten koste van de belastbaarheid. Misschien ben je in de gelegenheid dit Thee elletje te vergelijken met een basflexconstructie. Moet je meer bouwen, meer lol dus
Succes, later nog evt. meer simulaties als je wilt
Bedankt voor de hulp.
Ik heb wat met die sheet zitten worstelen. Ik vind het allemaal bijzonder lastige materie, maar goed, ik heb dan ook nog nooit een kast ontworpen.
Met die sheet kom ik alleen maar op kasten uit met hele grote grondvlakken.
De kans is echter groot dat ik van alles fout doe.
Ik zal morgen eens kijken of ik een sketchup tekening kan maken met de gegevens die Wouter en Weidok geven. Ik ben namelijk niet eens zeker of ik die gegevens helemaal snap.
Aangezien het maken van kasten voor mij goed te doen is, is het misschien wel leuk, zoals Wouter al aangaf, om verschillende typen behuizingen te maken en eea te vergelijken.
Het dubieuze idee om een open baffle te maken was zelfs al in me opgekomen, gewoon omdat die drivers zo'n mooie korf hebben
Ik heb wat met die sheet zitten worstelen. Ik vind het allemaal bijzonder lastige materie, maar goed, ik heb dan ook nog nooit een kast ontworpen.
Met die sheet kom ik alleen maar op kasten uit met hele grote grondvlakken.
De kans is echter groot dat ik van alles fout doe.
Ik zal morgen eens kijken of ik een sketchup tekening kan maken met de gegevens die Wouter en Weidok geven. Ik ben namelijk niet eens zeker of ik die gegevens helemaal snap.
Aangezien het maken van kasten voor mij goed te doen is, is het misschien wel leuk, zoals Wouter al aangaf, om verschillende typen behuizingen te maken en eea te vergelijken.
Het dubieuze idee om een open baffle te maken was zelfs al in me opgekomen, gewoon omdat die drivers zo'n mooie korf hebben
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Wat zijn we lekker behulpzaam - zou bijna zelf met die W5's willen werken
Ben ook nog even bezig geweest. Die dip bij 400 Hz is niet zomaar weg te krijgen met demping denk ik. In ajhorn heb ik vergeleken wat er met Akabak uitrolde (1,05 meter - 260 naar 80cm2 en luidspreker op 1/3)
Dit vergeleek ik met mijn Ajhorn ontwerp, waarbij ik de TL dip weggewerkt had.

De zwarte lijn is die Akabak versie, de rode is de 16,5 liter TL zoals ik hem eerder al gaf. Om even duidelijk te vergelijken heb ik het rendement wat aangepast zodat de grafieken dichter bij elkaar komen. Wanneer de TL opening aan de achterzijde zit zal het rendement in het laag ook wel wat toe nemen (bij bijv. je ventsterbank opstelling)

Om nog even aan te geven dat 17,8 liter (zwarte lijn) of 16,5 liter veel verschil maakt hier een vergelijking. Ik had je opgegeven liters (16,5 bij bepaalde buitenafmetingen) als uitgangspunt genomen bij bovenstaand ontwerp.

Ben ook nog even bezig geweest. Die dip bij 400 Hz is niet zomaar weg te krijgen met demping denk ik. In ajhorn heb ik vergeleken wat er met Akabak uitrolde (1,05 meter - 260 naar 80cm2 en luidspreker op 1/3)
Dit vergeleek ik met mijn Ajhorn ontwerp, waarbij ik de TL dip weggewerkt had.

De zwarte lijn is die Akabak versie, de rode is de 16,5 liter TL zoals ik hem eerder al gaf. Om even duidelijk te vergelijken heb ik het rendement wat aangepast zodat de grafieken dichter bij elkaar komen. Wanneer de TL opening aan de achterzijde zit zal het rendement in het laag ook wel wat toe nemen (bij bijv. je ventsterbank opstelling)

Om nog even aan te geven dat 17,8 liter (zwarte lijn) of 16,5 liter veel verschil maakt hier een vergelijking. Ik had je opgegeven liters (16,5 bij bepaalde buitenafmetingen) als uitgangspunt genomen bij bovenstaand ontwerp.

-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Excuses voor de grote foto's, ben er nog steeds niet zo handig in - en weet in welk programmaatje ik me moet gaan verdiepen
Omdat ik aangaf dat binnen 20x20x65 het grondvlak van 290 niet paste heb ik nog even 270cm2 als begin oppervlakte gesimuleerd (zwarte lijn).

Zoals je ziet, niets om je druk over te maken
Omdat ik aangaf dat binnen 20x20x65 het grondvlak van 290 niet paste heb ik nog even 270cm2 als begin oppervlakte gesimuleerd (zwarte lijn).

Zoals je ziet, niets om je druk over te maken
Vergeet niet dat de geluidssnelheid omlaag gaat in een gevulde boxweidok schreef:sim in akabak
begin TL ca. 260 cm2
einde ca. 80 cm2
lengte 343/4 : 50 = 1.70 m * 0.6 = 1.05 m
klein beetje demping naar smaak 1 matje sonofil
(filter afzuigkap)
grafieken
Erg leuk trouwens om een TL in ontwerpproces te kunnen zien
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
nee.... in akabak of de sheets van MJK gewoon de echte geluidssnelheid opgeven, het effect van demping wordt daar in het model verwerkt, en hoef je niet te vogelen....
check de site van MJK maar eens, in een van de pdf-en daar debunkt hij dat met wat eenvoudige metingen...
AJHorn overdrijft de dips&pieken altijd... en daarnaast kan je in AJHorn niet de demping geplaatst simuleren. maar al met al denk ik toch dat we zo een leuk compact TL-letje gaan krijgen..
@wouter: kan je de platjes als bijlage (attachment) doen, en niet hosten op zo'n plaatjeshostingsite (want ik denk dat we dan over niet al te lange tijd naar een paar rode kruisjes kijken en begrijpt nietmand meer wat van deze draad). zenks
check de site van MJK maar eens, in een van de pdf-en daar debunkt hij dat met wat eenvoudige metingen...
AJHorn overdrijft de dips&pieken altijd... en daarnaast kan je in AJHorn niet de demping geplaatst simuleren. maar al met al denk ik toch dat we zo een leuk compact TL-letje gaan krijgen..
@wouter: kan je de platjes als bijlage (attachment) doen, en niet hosten op zo'n plaatjeshostingsite (want ik denk dat we dan over niet al te lange tijd naar een paar rode kruisjes kijken en begrijpt nietmand meer wat van deze draad). zenks
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
ik weet het Henkjan, ik zal hier binnenkort even mee aan de slag gaan- beetje laffe 'weg van de minste weerstand/bekende weg' houding van me.
Wat betreft geluidssnelheid en demping - meer iets van vroeger denk ik.
Vroeger moet je echt gaan meten aan een TL, en werd veel rekening gehouden met verkorting van de pijp door snelheid en het feit dat de luchtkolom buiten de kast nog even doorgaat in dezelfde richting. Ook zaten kasten vaak vol met langharig schapenwol.
Dit type TL heeft minder demping en een wat optimalere afstemming van luidsprekerpositie en baffle/poort offset(?)
De meeste tips zijn samengevat: vilt in een U-vorm achter de basunit, een beetje demping in het begin van de pijp - evt het laag wat temperen door vulling vlak bij de poort.
Gister heb ik voor mezelf een TL (straightline) bouwpakket gezaagd, en binnenkort weet ik of theorie, tips en praktijk bij mij positief uitwerken.
Het design met de W5 is voorgekomen uit de vraag van Arno.
Een vergelijking met een basreflex zou super leuk zijn denk ik. Die simuleren namelijk ongelofelijk veel verschil in 'laag'output, toch denk ik dat in de praktijk de TL 'schoner' en natuurlijker klinkt, met voldoende 'body'
Wat betreft geluidssnelheid en demping - meer iets van vroeger denk ik.
Vroeger moet je echt gaan meten aan een TL, en werd veel rekening gehouden met verkorting van de pijp door snelheid en het feit dat de luchtkolom buiten de kast nog even doorgaat in dezelfde richting. Ook zaten kasten vaak vol met langharig schapenwol.
Dit type TL heeft minder demping en een wat optimalere afstemming van luidsprekerpositie en baffle/poort offset(?)
De meeste tips zijn samengevat: vilt in een U-vorm achter de basunit, een beetje demping in het begin van de pijp - evt het laag wat temperen door vulling vlak bij de poort.
Gister heb ik voor mezelf een TL (straightline) bouwpakket gezaagd, en binnenkort weet ik of theorie, tips en praktijk bij mij positief uitwerken.
Het design met de W5 is voorgekomen uit de vraag van Arno.
Een vergelijking met een basreflex zou super leuk zijn denk ik. Die simuleren namelijk ongelofelijk veel verschil in 'laag'output, toch denk ik dat in de praktijk de TL 'schoner' en natuurlijker klinkt, met voldoende 'body'
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
@ weidok: zou je eens een TL van Ajhorn in Akabak willen invoeren? ben benieuwd of je dan met demping nog wat exacter kunt werken.
Lengte: 100 cm
driver positie: 34,5 cm
begin: 270 cm2
eind: 40 cm2
offset poort/baffle: 20cm (als je dit niet kunt invoeren onstaat er een dal bij 400 Hz en heeft het dus allemaal weinig zin)
Lengte: 100 cm
driver positie: 34,5 cm
begin: 270 cm2
eind: 40 cm2
offset poort/baffle: 20cm (als je dit niet kunt invoeren onstaat er een dal bij 400 Hz en heeft het dus allemaal weinig zin)
Aah kijk weer wat geleerd, ik had geen idee dat allemaal in de software al gedaan wordt. Moet ook bekennen dat ik nagenoeg 0-kennis heb met het ontwerpen van TL's. Ik heb alleen het artikel van Sietse gelezen en daarin werd dat aangekaartHenkjan schreef:nee.... in akabak of de sheets van MJK gewoon de echte geluidssnelheid opgeven, het effect van demping wordt daar in het model verwerkt, en hoef je niet te vogelen....
In ieder geval volg ik dit draadje met veel interesse (TL met de monacor SPW-205 staat in de planning).
offset staat in akabak script op - 32 cm ...wouter schreef:@ weidok: zou je eens een TL van Ajhorn in Akabak willen invoeren? ben benieuwd of je dan met demping nog wat exacter kunt werken.
Lengte: 100 cm
driver positie: 34,5 cm
begin: 270 cm2
eind: 40 cm2
offset poort/baffle: 20cm (als je dit niet kunt invoeren onstaat er een dal bij 400 Hz en heeft het dus allemaal weinig zin)
heb wat zitten simuleren met de offset op -20 cm
dip verschuift naar ca. 600 hz wordt minder diep
maar er komt daarna een bult op va. 650/700 hz
maar simuleren met een TL boven de 250/300 Hz ??
is dat nog wel zinvol ???
het TL script wat ik voor deze Tangband sim heb gebruikt is
door onze oosterburen ontwikkeld en met metingen
verfijnt waabij men ook de simulaties met oa
AJ Horn en Mathcad (MJ King) heeft vergeleken
dus je mag aannemen dat de resultaten een goed
uitgangspunt zal zijn om een TL te bouwen
kan zijn dat het sommige speakers slechter kan
uitpakken maar dat verwacht met deze Tangband niet
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Dat programma wil ik dan ook snel eens mee aan de slag!
met dat het geen zin heeft doelde ik op het invoeren van een offset. Als dat niet kon in Akabak dan zou er ook met mijn Ajhorn ontwerp een dip ontstaan op 400 Hz. Maar... akabak kan dat dus wel.
Dan ben ik nog steeds benieuwd of die Ajhorn en Akabak overeenkomen met mijn ontwerp suggestie. Wil je dat eens posten?
met dat het geen zin heeft doelde ik op het invoeren van een offset. Als dat niet kon in Akabak dan zou er ook met mijn Ajhorn ontwerp een dip ontstaan op 400 Hz. Maar... akabak kan dat dus wel.
Dan ben ik nog steeds benieuwd of die Ajhorn en Akabak overeenkomen met mijn ontwerp suggestie. Wil je dat eens posten?
Henkjan schreef:@wouter: kan je de platjes als bijlage (attachment) doen, en niet hosten op zo'n plaatjeshostingsite (want ik denk dat we dan over niet al te lange tijd naar een paar rode kruisjes kijken en begrijpt nietmand meer wat van deze draad). zenks
off topic mode aan
wouter wil wel meer simuleren met akabak maar daar
gaat dit topic niet over..
en jouw plaatjes raken over een tijd weg zoals Henkjan al
heeft opgemerkt..
dus is het handiger dit in het software "hoekje"te doen
en de "plaatjes" als attachment te uploaden zodat de
discussie duidelijk blijft...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Je hebt gelijk, binnenkort kijk ik even hoe bijlages goed geplaatst moeten worden.
Qua simuleren heb ik de wensen van Arno voor ogen. Aangezien we op bijna gelijke constructie uitkomen, en gekeken wordt hoe die dip weg gewerkt kan worden was ik benieuwd of mijn suggestie ook een problematische dip vertoont in Akabak.
In iedergeval is de potentie van een TL duidelijk. Qua simulatie niet zo veel diepgang in ca 17 liter, maar zeker wel een optie.
Nog even puzzelen om alles in 20x20x65 te krijgen, maar dat zal wel gaan.
succes
Qua simuleren heb ik de wensen van Arno voor ogen. Aangezien we op bijna gelijke constructie uitkomen, en gekeken wordt hoe die dip weg gewerkt kan worden was ik benieuwd of mijn suggestie ook een problematische dip vertoont in Akabak.
In iedergeval is de potentie van een TL duidelijk. Qua simulatie niet zo veel diepgang in ca 17 liter, maar zeker wel een optie.
Nog even puzzelen om alles in 20x20x65 te krijgen, maar dat zal wel gaan.
succes
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
tot 1 octaaf er boven gaat dat nog wel, maar van wat ik gezien heb is hetgeen boven de 600Hz zit minder nauwkeurig zullen we maar zeggen. zeker de dips die dan voorspeld worden heb ik in het eggie nog nooit kunnen meten (voorbeeld: de "ga voor goud" TL uit de Elektor special)weidok schreef:maar simuleren met een TL boven de 250/300 Hz ??
is dat nog wel zinvol ???
Ik vind het nogal lastig om met een zinnige reactie te komen, aangezien de materie maar langzaam tot me doordringt
Maar ik waardeer jullie hulp zeer.
Als ik het goed begrijp gaat het er dus om dat de vorm van de kast een schuin toelopende koker is, van 105 cm lang, met een basis van 16.4 x 16.4 cm (269 cm2), en een uiteinde van 16.4 x 4.8 cm (80 cm2).
De driver komt dan op 1/3 vanaf het vlak van 16.4 x 16.4. (Niet vanaf de andere kant?)
Deze koker kan ik dan één (of meerdere?) ke(e)r(en) vouwen.
De lengte van de lijn wordt gemeten langs de hartlijn van het labyrint.
Waar de lijn bij de vouw de bocht omgaat, is het volume groter. Is het daar nuttig om de "buitenbocht" rond te maken?
@Wouter:
In jouw BR-simulatie, had je daar ook al gegevens over de lengte/doorsnede van de baspijp, bij het volume van 16.5 liter?
Ter vergelijking wil ik namelijk ook een setje BR-kasten maken.
Groeten,
Arno
Maar ik waardeer jullie hulp zeer.
Als ik het goed begrijp gaat het er dus om dat de vorm van de kast een schuin toelopende koker is, van 105 cm lang, met een basis van 16.4 x 16.4 cm (269 cm2), en een uiteinde van 16.4 x 4.8 cm (80 cm2).
De driver komt dan op 1/3 vanaf het vlak van 16.4 x 16.4. (Niet vanaf de andere kant?)
Deze koker kan ik dan één (of meerdere?) ke(e)r(en) vouwen.
De lengte van de lijn wordt gemeten langs de hartlijn van het labyrint.
Waar de lijn bij de vouw de bocht omgaat, is het volume groter. Is het daar nuttig om de "buitenbocht" rond te maken?
@Wouter:
In jouw BR-simulatie, had je daar ook al gegevens over de lengte/doorsnede van de baspijp, bij het volume van 16.5 liter?
Ter vergelijking wil ik namelijk ook een setje BR-kasten maken.
Groeten,
Arno

