W8-740P anders-dan-ander.......

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

W8-740P anders-dan-ander.......

Bericht door Boerenterprise »

Enige tijd geleden bij Henkjan een Tangband W8-740P gekocht. Ik wilde voor mijn auto (Golf III) een subje hebben die een lekkere strakke bas kan produceren, voldiende diepgang heeft een "ergens" weg te werken is. Ik had een Clarion sub (weet alleen zo even niet welke :oops: ) die in de achterbak lag. Deze dreunde mij te veel en ging toch redelijk snel over zijn nek. Tijd voor wat anders dus, want zo'n Golfje heeft echt een serieus bas probleem. Een lekker stukje muziek zit er niet echt in zonder sub. Na wat zoeken, denken en rekenen was ik er uit. Een Tangband. dat zou hem worden. Ik heb in eerste instantie een tweetal test kisten gemaakt. Eén van 5 en een van 10 liter. Uiteindelijk voor de 10 liter gekozen. Ik heb de kisten ook even voor de proef in de achterbak gehad, maar ook de TB begon hier te dreunen. In de kabine was toch echt fijner. Ik wil hem dus graag kwijt, zonder dat ik er last van heb..... Onder het dashboard leek mij dus de meest ideale plek. :idea: Hoe weet ik niet precies, maar ik heb wel zo mijn ideeen. Een goede werktekening en een 3D weergave van hoe het er uit komt te zien, heb ik dus ook niet. Dat is iets wat ik normaal altijd maak, maar de omgeving waar de sub weg gewerkt moet worden werkt niet echt mee.
Ik ben 2e paas dag begonnen en heb geen idee hoelang ik er over zal doen. Wanneer ik vorderingen heb gemaakt, dan zal ik deze posten.

M.v.g.

Chris
Bijlagen
Test kast 10 liter.JPG
dash 1.JPG
Dash 2.JPG
Karton modellen.JPG
mal met kartonnen driver.JPG
Grof gezaagde delen.JPG
IMG0002A.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, stevige verbouwing van die Golf....

die ervaring van dat niet lekker klinken met de sub ik de kofferbak had ik ook met m'n S2, dat was een MDS08 subje. op de achterbank klonk het wel goed, maar dat was weer niet zo praktisch... die is nu voetenbank achter de bestuurderstoel geworden.
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

Ik heb een horn loaded Tangband W8-740C in de achterbak van een station liggen, dat gaat wel aardig. Compact is het niet, het zou een aardig stukje kofferbak van een Golfje opvullen :)
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

afgelopen weekend weer aardig vorderingen gemaakt. Op een laag na zit ik aan 12liter. 10 voor de kast en 2 voor de driver. Het weer werkte weer een prima mee, maar vandmiddag toch echt even lekker de stad in geweest om terrasjes onveilig te maken. \:D/ komende week kijken of ik weer een gaatje kan vinden.

M.v.g.

Chris
Bijlagen
CIMG2614.JPG
CIMG2612.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leuk project. Wat wordt de funtie van het kanaal in je behuizing? Is dat de BR?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Nee, deze heeft geen functie, alleen bedoeld als gewicht besparende oplossing. Leek mij wel handig, gezien een massief MDF stuk op die plek niets zou hebben toegevoegd.
Het wordt een gesloten kast.

M.v.g.

Chris
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Waarom haal je die hele "lus" er dan niet gewoon vanaf? Of heeft die nog een bevestigingsfunctie?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Het is natuurlijk wel zo netjes dat die woofer het stuk dashboard dat nu ontbreekt ook in zn geheel weer opvult, zo'n witte draagbalk constructie onder je handschoenenkastje is natuurlijk ook niet alles! ;).
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Werkelijk prachtig freewerk!
En een zeker niet alledaagse methode van subwoofer integratie.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Yannick jij snapt hem :wink: Ik heb de mal even geklemd op de positie waar de "kist" straks zal komen. Let wel: de scherpe hoeken zijn straks afgerond.
Ik heb inderdaad liever niet zo'n verstevigings balk in mijn interieur. Al ben ik van nature een techneut, dat gaat mij toch ook net even te ver :roll:
Bijlagen
CIMG2647.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Helemaal duidelijk !! Ik heb niks met Golf, dat verklaart natuurlijk een hoop :oops:

Het idee is in elk geval goed. Betekent dit dat je bijrijder altijd koude voeten heeft? :P

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Nee, zeker niet. De kanalen voor de verwarming blijven gewoon in takt. Ook kan de bijrijder de voeten nog fatsoenlijk kwijt :roll: Over een tijdje zal het wel duidelijker worden. Ik heb vanavond de laatste laag van de "kast" gefreesd. De afdichtende wanden zitten nu in be lijmklemmen. Ook heb ik de verbredings "randen" grof uitgezaagd. Deze "randen zullen straks de overgebleven ruimte afdichten zodat het een geheel lijkt. Het zijn dus echter verbredingsranden, want de werkelijke kist zal ongeveer 2/5 deel voor zijn rekening nemen. Plaatjes zeggen meer en zullen zo snel mogelijk volgen.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Zooo, elkedag probeer ik een aantal "randen" toe te voegen. Zoals jullie kunnen zien, schiet het al aardig op. Ik heb een proefpassing gedaan en de kast klemt perfect op de toekomstige plaats. Hier was ik erg blij mee. Zie hieronder het resultaat tot nu toe.

M.v.g.

Chris
Bijlagen
CIMG2656.JPG
CIMG2652.JPG
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Net nog even een paar foto's geschoten waar de kast ongeveer op zijn toekomstige plek zit. Je kunt ook zien dat er qua beenruimte nog voldoende over is :wink:

Chris
Bijlagen
CIMG2657.JPG
CIMG2658.JPG
CIMG2659.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

da's mooi gedaan zo..
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Gestaagd gaan we verder...
Op een van de foto's zie je dat ik extra platen achter het paneel gemonteerd heb. Dit heb ik gedaan, omdat er twee kleine scheurtjes zaten in één van de MDF planken. Dit merkte ik pas bij de laatste laag :cry: Toen heb ik maar besloten om er twee restplankjes achter te lijmen. Nu voelt het geheel goed stijf aan. Volgens mij niet meer iets om zorgen om te maken.
Ik ben er nog niet uit wat ik voor de driver ga doen ter bescherming en ook een beetje voor de sjiek-ig-heid. De tangband is niet een van de mooiste driver. Ik vind de schuimrand nou niet een van de mooiste. Het enige minpuntje van deze driver.

Groeten,

Chris
Bijlagen
CIMG2737.JPG
CIMG2736.JPG
CIMG2738.JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Respect hoor. Al die laagjes, da's noeste arbeid.

Netjes gedaan, en mooi geïntegreerd in je auto.

Ik maak me wel een beetje zorgen over het werken van het mdf. Je hebt nu een blok mdf van bijna 40 cm dik. Mdf werkt vrij veel in de dikte, zeker zo bij de verwarming, en sterke schommelingen in luchtvochtigheid.

Misschien is het een idee om de kast nog te omtrekken met glasmat/epoxy? Of was je al zoiets van plan?
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Hoi Arno,

Bedoel je het werken van het MDF in combinatie met de vele lagen? Ik neem aan dat je bedoelt dat de lagen los zouden kunnen gaan scheuren? Eigenlijk heb ik mij hier nog geen moment druk om gemaakt, maar had ik dit misschien wel moeten doen. Ik was niet van plan om de kast met een laag epoxy te gaan bekleden. De zicht delen worden bekleed met skai a.k.a kunstleer (zwart). Ik zou de rest in een aantal lagen lak kunnen zetten.
Hoe zit het dan met de doorsne baskasten die je koop in de car audio zaken. Die zijn toch ook niet volledig luchtdicht afgesloten?
Het interieur van een auto is inderdaad een "agressieve" omgeving. Alles daar binnen wordt aan extremen bloodgesteld. Echter "nat" zal het niet echt worden vermoed ik. De carrosserie balk die je op een van de foto's zie is niet volledig behandeld. m.a.w. gewoon blank staal. De auto is nu 13 lentes jong en er zit alleen een beetje vliegroest op. Maar misschien heeft iemand anders ervaring met een dergelijke kas in een soortgelijke omgeving. Ik ben benieuwd.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Dat is leuk gedaan zeg!

Ik zou de kist zeker behandelen. Het klopt inderdaad dat subwoofer kistjes ook van hout zijn alleen heb je hier gebruik gemaakt van de stapelmethode. Omdat MDF juist aan de zijkanten gemakkelijk vocht (luchtvochtigheid) opneemt zou de constructie naar verloop van tijd gemakkelijk kunnen scheuren. Ik zou proberen om de kist zowel van binnen alsook van buiten te sealen. Zeker ook van binnen.

Er bestaat spul dat heet "waterglas", keihard en sealed geloof ik behoorlijk goed. Ik zou hier eens naar informeren om te zien of dat geschikt is. Op het HT forum is er iemand die hier zijn sub mee heeft behandeld.


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68057.25

Als ik nog een andere tip mag geven, zorg dat die kist heel, heel, heel goed vast zit. Bij een aanrijding van achteren heeft jouw passagier twee gebroken of verbrijzelde benen.....

Succes ermee, ik ben benieuwd hoe het er verder gaat uitzien.

Gr,

Bukem.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Ik heb ook goede ervaring met motip fillerop de kopse kanten. Wel verschillende lagen aanbrengen en tussenin schuren. Eventueel nog verder afwerken met spuitplamuur.
Hiermee zou je ook strakke resultaten moeten krijgen. Je mag alleen niet verlegen zijn om een extra laagje aan te brengen als het nog niet helemaal strak is. Verder is alles op voorhand al zo egaal mogelijk schuren ook een must.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

Leuk te zien dat er hier nog mensen bezig zijn met fatsoenlijke zelfbouw audio in de wagen. Ik volg dit projectje al even in stilte en ben zeer benieuwd naar het resultaat.

Ikzelf rij een Volvo 940 sedan en daar komt het volgende in:
- Met MDF, bitumen en polyester aangepast en versterkte deurpanelen vooraan die elk 2 stuks TangBand W6-1139SC (vanwege de gigantische x-max die toelaat zelfs op hoge volumes voldoende diepgang te bereiken zonder grote subwoofer) zullen huisvesten
- 'Pods' op het dashboard waar hoogst waarschijnlijk TangBand W4-1337 breedbandertjes in zullen komen (schijnt zeer goed te klinken en de x-max van 3mm laat een lage scheidingsfrequentie tussen woofers en breedbanders toe).

Deze manier van aanpak is niet veel voorkomend in de caraudio wereld en heb ikzelf nog nooit gespot op Sound Quality wedstrijden. Oorspronkelijk had ik ook een veel uitgebreidere opstelling met een collectie Peerless drivers in gedachten (zelfs dat was al genoeg om voor opschudding te zorgen in de caraudio wereld, 'home audio' drivers in een wagen, hoe kwam ik er toch bij? :lol: ).
Ik zie echter niets dan voordelen (ruimtebesparing, eenvoudiger af te stellen, bijna alle klank wordt weergegeven door speakers die voor je staan...) aan de richting die ik nu uit ga en over de grote plas begint men zelfs op competitieniveau ook meer en meer voor deze aanpak te kiezen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Hoi Chris,

Het is niet ongewoon dat mdf van 18 mm, als de luchtvochtigheid laag is, 0.3 mm krimpt in de dikte, en als de luchtvochtigheid hoog is, 0.3 mm uitzet in de dikte. Dat is een verschil van 0.6 mm.

Als ik het goed heb gezien, heb jij 21 lagen gebruikt, dus jouw box kan straks zomaar 12 mm in breedte verschillen. Aangezien je hem goed gaat vastmaken in je auto, wordt de box beperkt in zijn bewegingsruimte, en dan gaat het mdf splijten.

Zeker omdat hij ook nog eens voor de kachel hangt, krijgt het mdf erg op zijn donder.

Ik heb er het volste vertrouwen in dat jij de lagen goed op elkaar hebt gelijmd, daar zal het ook niet zo snel misgaan. Maar de onderlinge samenhang van de vezels in mdf is ronduit slecht te noemen.

Het grote verschil met boxen die gebouwd zijn met normale panelen (dus niet van gestapelde laagjes) is dat een normaal paneel in de lengte en de breedte nauwelijks krimpt/uitzet.

Ik wil je werk zeker niet afkraken, hoor. Ik wil je alleen behoeden voor teleurstellingen.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Het is sowieso verstandig om de kopse kanten te behandelen. Ik heb goede ervaringen met licht verdunde houtlijm. Hiermee kan je ook super strak en glad krijgen.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Candisa schreef:
Deze manier van aanpak is niet veel voorkomend in de caraudio wereld en heb ikzelf nog nooit gespot op Sound Quality wedstrijden. Oorspronkelijk had ik ook een veel uitgebreidere opstelling met een collectie Peerless drivers in gedachten (zelfs dat was al genoeg om voor opschudding te zorgen in de caraudio wereld, 'home audio' drivers in een wagen, hoe kwam ik er toch bij? :lol: ).
.
Euh,,,, eigenlijk is dit al jaaaaaaaaren gebruikelijk.
Paar jaar geleden nog 1tje europees kampioen geworden met een 2"breedbandertje op het dash.

En die W4-1337 klonken in mijn auto erg goed, alleen waren ze toch ietsie te groot.( en moesten redelijk on-axis staan)


@Boerenterprise, haal een liter grondverf.
en verf de binnen en buiten kant, dan ben je gelijk klaar.
Een Golf III (tenminste die van mij) heeft eigenlijk geen vochtproblemen.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

Gebruikelijk is toch wel een erg groot woord, zeker als je binnen de Benelux kijkt.
Ikzelf heb nog nooit eerder een installatie gezien met enkel breedbanders op het dashboard die ook bij hogere volumes erg laag gefilterd kunnen worden (ik dacht aan 150Hz), gecombineerd met woofers in de deuren die voldoende lucht kunnen verplaatsen (4 stuks TangBand W6-1139SC hebben een gelijkaardig oppervlak en x-max als een gemiddelde 12" subwoofer) om niet enkel het slaglaag, maar ook het volledige sublaag voor zich te kunnen nemen.

On-topic: Het vermijden van vochtopname/-afgift van het MDF lijkt me een ideaal karweitje om met polyesterhars aan te pakken. Een dikke laag is helemaal niet nodig, zolang ieder vierkante millimeter die aan lucht blootgesteld wordt maar bedekt is met het goedje.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”