Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Rumble

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Rumble

Bericht door ds23man »

Ik zet onderwerp hier maar neer.

Wat mij steeds meer opvalt sinds de opnameprocessen steeds meer volledig digitaal zijn, is dat er toch vrij vaak rare dingen gebeuren in het gebied van DC tot pak hem beet 20hz!

Je ziet je woofer steeds vaker rare hele langzame bewegingen maken die totaal geen muziekinformatie zijn.
De cd Ray of light van Madonna maakt het wel heel erg bont, daar staat zelfs een nummer op waarbij je in 1 kant de woofer ziet bewegen met een frequentie van ongeveer 2 Hz!

Dit kost alleen maar een hoop vermogen en bij hogere luisternivo's klappen je conussen er helemaal uit!

Ik heb nu in mijn DLCP een laagaffilter gebruikt van 12db op 20Hz en er is rust!

Als voorbeeld kan je bijvoorbeeld If you were a sailboat van Katie Meluha pakken......
Laatst gewijzigd door ds23man op za 03 aug 2013, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door dre »

ik zal het straks eens bekijken!
als ik die muziek heb..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door Walt »

Zo nu en dan de woofers een beetje losspelen kan geen kwaad natuurlijk, zolang je de spoel niet tegen de achterste poolplaat hoort tikken zou ik me niet te druk maken.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door ds23man »

Dat het geen kwaad kan betwijfel ik. Het is nou niet erg bevorderlijk voor de geluidskwaliteit dat je woofer allerlei bewegingen maakt in het infragebied, dat gaat ook ten koste van je uitsturingsvermogen en introduceert vervorming. En dan hebben we het nog niet eens over de extra thermische belasting van je spreekspoel!

Zal er eens een filmpje van maken.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door ds23man »

Katie zonder rumblefilter:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BFvWpqULNTA[/youtube]

Met 20Hz filter:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WXd1I6eKguI[/youtube]

Beide opnames zijn met dezelfde geluidsterkte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door Pjotr »

Laat me raden, je hebt een DAC met rumble? :shock: :D

Normaliter wordt ook bij CD onder de 20Hz afgefilterd. Zijn ze vast vergeten dan.... :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door ds23man »

Zie deze fout steeds vaker voorbijkomen....... Zeer slordige nabewerking van de master in de editing.

Als het nog even zo doorgaat, komt de rumblefilter weer in zwang. Maar dan op je DAC :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door Pjotr »

'Tis mij nog niet opgevallen. Welke nog meer dan? Maar fouten werden er altijd al gemaakt, muziek blijft mensenwerk hè.

Van klassieke opnamen worden er meestal meerdere takes in elkaar geplakt. Heb hier een plaat met kamermuziek uit de jaren '80 waar een noot achterstevoren is geplakt :D
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door pvanlingen »

Heb hier een plaat met kamermuziek uit de jaren '80 waar een noot achterstevoren is geplakt :D[/quote]

Dan zal dat wel een toon zijn. :lol:

Paul.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door John P »

[blonde modus aan] Er wordt toch altijd gezegd dat een cd frequenties van 20-20000 Hz weergeeft? Waar komen die lage tonen dan vandaan? [ik ben mijzelf weer enigszins].
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door b_force »

John P schreef:
[blonde modus aan] Er wordt toch altijd gezegd dat een cd frequenties van 20-20000 Hz weergeeft? Waar komen die lage tonen dan vandaan? [ik ben mijzelf weer enigszins].
Sterker nog, de meeste cd-spelers en versterkers lopen af rond de 10-20Hz. :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames

Bericht door ds23man »

John P schreef:
[blonde modus aan] Er wordt toch altijd gezegd dat een cd frequenties van 20-20000 Hz weergeeft? Waar komen die lage tonen dan vandaan? [ik ben mijzelf weer enigszins].
Das een misverstand, digitaal loopt vanaf DC. Normaliter heb je door de in en uitgangscondensatoren van je dac en amp een laag af filter. Alleen is de trend tegenwoordig om alles dc te gaan koppelen.

In mijn geval gaat het digitaal in op de DLCP en die heeft dc gekoppelde uitgangen en de Ncore's dc gekoppelde ingangen en krijg je dit resultaat. Iets om toch serieus rekening mee te houden!
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb hetzelfde probleem, vooral in de elektronische muziek word er een hoop gerommeld op cd's onder de 20 Hz
Mijn speakers staan dan te langzaam maar flink te wapperen op een zacht geluidsniveau. Mijn versterker al vernieuwd maar daar lag het niet aan. Ben nu nog steeds op zoek naar een filtertje tussen de cd speler en de versterker. Die ik trouwens ook had gevonden, maar toen ik hem wilde bestellen bestonden ze niet meer op die site :?

edit: ze staan er weer op! http://www.hlabs.com/products/crossovers/index.htm
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ds23man »

Dat is geen crossover, maar twee condensatotoren en een weerstand in een verloopplug..........

Voor heel veel geld! :shock:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door fritzie »

Dat is geen crossover, maar twee condensatotoren en een weerstand in een verloopplug..........
en dat werkt niet als subsonicfilter?

mvg bert
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ds23man »

fritzie schreef:
Dat is geen crossover, maar twee condensatotoren en een weerstand in een verloopplug..........
en dat werkt niet als subsonicfilter?

mvg bert
Op zich werkt het wel, alleen is de invloed van ingangsimpedantie van de amp van invloed op het -3db punt.
Het is gewoon een T netwerkje en om daar nou 27 dollar voor te vragen?????

Kun je zelf simpel uitrekenen en maken, desnoods in je amp of cd speler:

http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRCRkeisan.htm
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door fritzie »

ik snap het

als de ingangs impendatie 10 kohm is
welke waarden heb ik dan nodig bij deze http://schematicdiagrams.net/20hz-high- ... ocker.html


mvg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ds23man »

Nou haal je twee dingen doorelkaar: passieve en actieve filternetwerken. Bij actief heb je niet met de ingangsimpedantie van de opvolgende trap te maken. Dat word gebufferd door de opamp.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ray5150 »

Hoe doe je dat op de DLCP, je selecteert dan gewoon een extra filter uit een lijstje ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Hoe doe je dat op de DLCP, je selecteert dan gewoon een extra filter uit een lijstje ?
Yep, gewoon een 12db High pass op de laagkanalen en het probleem is opgelost! Moet zeggen dat het laag er een stuk rustiger van wordt en strakker....
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door fritzie »

Nou haal je twee dingen doorelkaar: passieve en actieve filternetwerken. Bij actief heb je niet met de ingangsimpedantie van de opvolgende trap te maken. Dat word gebufferd door de opamp.
ja klopt ik had de verkeerde link gepost

bij deze als nog de goede http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html


met andere woorden hoe maak ik zelf een subsonic filter 20 hz voor tussen de line in als de ingangs impendantie van de amp 10 kohm is


mvg bert
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ds23man »

rumble.png
R2 moet je weglaten, dat is de impedantie van de amp!
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door CoenvanDongen »

ds23man schreef:
fritzie schreef:
Dat is geen crossover, maar twee condensatotoren en een weerstand in een verloopplug..........
en dat werkt niet als subsonicfilter?

mvg bert
Op zich werkt het wel, alleen is de invloed van ingangsimpedantie van de amp van invloed op het -3db punt.
Het is gewoon een T netwerkje en om daar nou 27 dollar voor te vragen?????

Kun je zelf simpel uitrekenen en maken, desnoods in je amp of cd speler:

http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRCRkeisan.htm
Excuses als ik je topic kaap, maar ik heb een ingangsvermogen van 200 mV/47 kohm,
waar moet ik dat invullen?

Of is het wijzer om ff een nieuw topic aan te maken?

gr
Coen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ds23man »

rumble2.png
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door fritzie »

oke nou wordt het duidelijk

ik zie dat bij mij de ferquentie dan 23 hz is
als ik de condensator verhoog naar 800n verhoog dan kom ik op 19 hz uit

wat voor condensators moet ik hiervoor gebruiken

mvg bert
Plaats reactie