Zou een scope willen aanschaffen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Niet geschoten is altijd mis. :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Yup, voor onder de 300 heb je al een nette 50 MHz Rigol met flink geheugen:

http://www.arbenelux.com/merken/rigol-technologies/
http://www.batronix.com/shop/oscillosco ... 3godp2YAXQ

B.t.w. Zelf vind ik Rigol degelijker en overzichtelijker dan Owon
Via Ebay zijn ze nog iets goedkoper.

Rigol schijnen trouwens behoorlijk goed te modificeren qua software.
Zo schijnen de 70Mhz en 200Mhz identiek te zijn, en is het enkel een kwestie van een trucje met de software uithalen.

Ik vind het scherm van Owon weer net even wat fijner kijken.
'T is maar net waarvoor je het wilt gebruiken en waar je voorkeuren liggen :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk kun je beter door sparen voor de DS2000 serie van Rigol. Die heeft 12bits DA converters, is erg ruisarm, heeft vrijwel geen overshoot en intensity modulation waardoor ie vrijwel niet meer verschilt van een analoge scoop qua beeld. Overshoot is een beetje de makke van die hele goedkope dingen, het moet ten slotte uit de lengte of uit de breedte komen.

Zelf zou ik zoiets niet via Ebay kopen maar bij een gerenommeerde lokale distributeur (zoals AR) i.v.m. service en garantie (kun je ze alleen niet gaan hacken :D ).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Peter, worden er eigenlijk nog wel analoge scope's gemaakt ?
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Leon »

De DS2000 serie heeft geen 12-bits converters, het is gewoon een 8-bits scope met interpolatie (en dat merk je ook als je 12-bits aan zet). Verder ben ik het eens met je, ik heb zelf de 2102 uitvoering aangeschaft met 56MB sample geheugen. Heel mooie scope.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Peter, worden er eigenlijk nog wel analoge scope's gemaakt ?
Ze worden i.i.g. nog wel nieuw verkocht, al moet je er wel erg naar zoeken. Maar toch ook niet meer in het top segment van de Teks van weleer. Volgens mij worden de buizen al lang niet meer gemaakt
Leon schreef:
De DS2000 serie heeft geen 12-bits converters, het is gewoon een 8-bits scope met interpolatie (en dat merk je ook als je 12-bits aan zet). Verder ben ik het eens met je, ik heb zelf de 2102 uitvoering aangeschaft met 56MB sample geheugen. Heel mooie scope.
Op die manier. Zoveel heb ik er nou ook weer niet mee gespeeld. Vind ze wel lekker intuïtief werken. Waarom zoveel geheugen? Dat heb je alleen nodig bij foutzoeken in digitale schakelingen. In de meeste gevallen gebruik je dat niet. Ik overweeg al een tijdje om voor mij zelf die 2102 eens aan te schaffen.

@HJ

Halverwege dit (lange) filmpje staat een mooi vergelijk tussen een analoge scoop, een simpele DSO en een modernere DSO

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_TSr9nFN1GU[/youtube]
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door ds23man »

Dat filmpje ken ik, wordt alleen gek van zijn stem! Lijkt wel of "iets" heeft laten hangen in een Dynacrot versterker! :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door BertDB »

ik heb mijn Rigol gekocht via een groepsaankoop geregeld op Circuits-Online een hele tijd geleden.
Ze zijn aangekocht bij Nederlandse distributeur Elquip
Zij verkopen ook nog analoge scopen van het merk B&K Precision.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door ds23man »

Trouwens, de Owon ( en waarschijnlijk ook de Rigol) heeft de onhebbelijkheid om weg te schuiven of te kantelen als je op de knoppen drukt. Komt door het lage gewicht en ondiepte.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Berre »

Hung Chang vraagt 150€...
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door BertDB »

vind ik persoonlijk wat veel voor een 2dehands van een minder bekend merk.
Als je de service manual hebt kan je het eventueel wel overwegen, maar ik zou toch wat afpingelen :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Berre schreef:
Hung Chang vraagt 150€...
Dat is echt veel te veel voor zo'n oud simpel 20 MHz scoopje. Hooguit 50 - 75 euries in goed werkende staat.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Berre schreef:
Hung Chang vraagt 150€...
Dat is echt veel te veel voor zo'n oud simpel 20 MHz scoopje. Hooguit 50 - 75 euries in goed werkende staat.
Absoluut, en dan compleet met user manual en probe's.
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door guido »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Peter, worden er eigenlijk nog wel analoge scope's gemaakt ?
Ze worden i.i.g. nog wel nieuw verkocht, al moet je er wel erg naar zoeken. Maar toch ook niet meer in het top segment van de Teks van weleer. Volgens mij worden de buizen al lang niet meer gemaakt
Toch wel. http://www.iti.iwatsu.co.jp/en/products ... top_e.html De nieuwere en snellere broertjes van m'n eigen iwatsu. Tot voor kort hadden ze nog leuker analoog spul: http://www.iti.iwatsu.co.jp/en/products ... top_e.html.

In de buizenfabriek in heerlen (ex philips) werden tot voor kort ook nog buizen gemaakt (simpel spul). Is naar China gegaan.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Leon »

Pjotr schreef:
Op die manier. Zoveel heb ik er nou ook weer niet mee gespeeld. Vind ze wel lekker intuïtief werken. Waarom zoveel geheugen? Dat heb je alleen nodig bij foutzoeken in digitale schakelingen. In de meeste gevallen gebruik je dat niet. Ik overweeg al een tijdje om voor mij zelf die 2102 eens aan te schaffen.
Zoveel geheugen zit er nu eenmaal in, nadat de licentie was geinstalleerd die ik gratis erbij kreeg. En dat foutzoeken is nu juist wat ik van plan ben ermee te doen, ook in digitale schakelingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Pjotr »

guido schreef:
Toch wel. http://www.iti.iwatsu.co.jp/en/products ... top_e.html De nieuwere en snellere broertjes van m'n eigen iwatsu. Tot voor kort hadden ze nog leuker analoog spul: http://www.iti.iwatsu.co.jp/en/products ... top_e.html.
Iwatsu is ook de laatste der Mohikanen :D Voor hoe lang nog? en vraag niet wat het kost.

Denk toch dat het puur analoge gebeuren wel snel voorbij is op oscilloscoop gebied. Evenals de oude vertrouwde degelijkheid er van helaas.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door ds23man »

Wees blij, ben ooit begonnen op een HP buizenscoop. Dat ding kon eigenlijk. terug bezien, geen flikker,,,,,,,,
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Wees blij, ben ooit begonnen op een HP buizenscoop. Dat ding kon eigenlijk. terug bezien, geen flikker,,,,,,,,
En nou heb je een Owon en die flikkert om als je op een knopje drukt :?
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
:rofl:
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door guido »

HP er dwars achter zetten, heeft die ook nog nut. :mrgreen:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Mr Tube »

Ik gebruik nu een Tektronix 475 (200MHz) en een Philips PM3215(50MHz), ik ben met Tek opgegroeid en zou niks anders willen. Onlangs nog twee exemplaren gescoord voor onderdelen maar eigenlijk gaan deze apparaten zelden stuk. Tek is al zo'n 35 jaar oud, is gewoon superdegelijk gebouwd en zou nog wel een tijd meekunnen. Tektronix is in mijn beleving een van de beste scopes en ook heel veel toegepast in bedrijven, zijn nu redelijk goed tweedehands te vinden.
Philips is ook mooi, zou toch voor 50MHz of meer gaan.
Welke ik nog wel eens zou willen hebben.... Tek 7904A mainframe met 4 losse modules, daar heb ik in mijn stage periode mee mogen werken... 500MHz...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Mr Tube schreef:
Welke ik nog wel eens zou willen hebben.... Tek 7904A mainframe met 4 losse modules, daar heb ik in mijn stage periode mee mogen werken... 500MHz...
Ik was een tijdje geleden bij een niet nader te noemen forumlid, die verzameld ze.
Hij had ruim een meter van die modules op de plank liggen. :shock:
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door guido »

Mmm. Als ik hier rondkijk..

7704A met normale modules (2x amp, 2x tijdbasis), 7603 met 7A22/7A13 differential amps, 7623a met 7L5 SA...
reserve 7603, 7623 met nog diverse modules, 7603 voor onderdelen. zelfbouw extender kabel, zodat je modules kan afregelen/repareren. Maar geen 'snel' mainframe/plugins.

Maar je hebt modules en modules; i.p.v. normale modules in een groot mainframe kan je net zo goed een normale analoge scope gebruiken. Digitale sampling modules zijn sterk verouderd (zijn er ook niet veel van). ''Speciale'' plugins zijn wel interessant, dan kan je dingen die een normale scope niet kan, al dan niet combineren met de normale scope functie. Maar die zijn nog steeds erg prijzig...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door b_force »

ds23man schreef:
Trouwens, de Owon ( en waarschijnlijk ook de Rigol) heeft de onhebbelijkheid om weg te schuiven of te kantelen als je op de knoppen drukt. Komt door het lage gewicht en ondiepte.
Ik heb er persoonlijk helemaal geen last van.

Blijft het een prima scoopje vinden.
Zolang ik er Class-D versterkers mee kan meten (300/400kHz schakel + nog meer hoog frequent residu/troep) vind ik het allemaal prima :D
Hoger ga ik toch niet komen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Zat er natuurlijk aan te komen: De tablet scoop :mrgreen:
e-book_02.jpg
http://www.micsig.com/en/product_detail.asp?id=24
https://www.rtelecom.net/product/226/to ... icsig.html

Wel mooi maar of ik dit nou handig ga vinden? Doe mij maar knopjes, regelt toch fijner dan zo'n touch screen :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zou een scope willen aanschaffen

Bericht door OpaBert »

Plaats reactie