Zou een scope willen aanschaffen
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Via Ebay zijn ze nog iets goedkoper.Pjotr schreef:Yup, voor onder de 300 heb je al een nette 50 MHz Rigol met flink geheugen:
http://www.arbenelux.com/merken/rigol-technologies/
http://www.batronix.com/shop/oscillosco ... 3godp2YAXQ
B.t.w. Zelf vind ik Rigol degelijker en overzichtelijker dan Owon
Rigol schijnen trouwens behoorlijk goed te modificeren qua software.
Zo schijnen de 70Mhz en 200Mhz identiek te zijn, en is het enkel een kwestie van een trucje met de software uithalen.
Ik vind het scherm van Owon weer net even wat fijner kijken.
'T is maar net waarvoor je het wilt gebruiken en waar je voorkeuren liggen
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Eigenlijk kun je beter door sparen voor de DS2000 serie van Rigol. Die heeft 12bits DA converters, is erg ruisarm, heeft vrijwel geen overshoot en intensity modulation waardoor ie vrijwel niet meer verschilt van een analoge scoop qua beeld. Overshoot is een beetje de makke van die hele goedkope dingen, het moet ten slotte uit de lengte of uit de breedte komen.
Zelf zou ik zoiets niet via Ebay kopen maar bij een gerenommeerde lokale distributeur (zoals AR) i.v.m. service en garantie (kun je ze alleen niet gaan hacken
).
Zelf zou ik zoiets niet via Ebay kopen maar bij een gerenommeerde lokale distributeur (zoals AR) i.v.m. service en garantie (kun je ze alleen niet gaan hacken
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Peter, worden er eigenlijk nog wel analoge scope's gemaakt ?
Re: Zou een scope willen aanschaffen
De DS2000 serie heeft geen 12-bits converters, het is gewoon een 8-bits scope met interpolatie (en dat merk je ook als je 12-bits aan zet). Verder ben ik het eens met je, ik heb zelf de 2102 uitvoering aangeschaft met 56MB sample geheugen. Heel mooie scope.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Ze worden i.i.g. nog wel nieuw verkocht, al moet je er wel erg naar zoeken. Maar toch ook niet meer in het top segment van de Teks van weleer. Volgens mij worden de buizen al lang niet meer gemaaktray5150 schreef:Peter, worden er eigenlijk nog wel analoge scope's gemaakt ?
Op die manier. Zoveel heb ik er nou ook weer niet mee gespeeld. Vind ze wel lekker intuïtief werken. Waarom zoveel geheugen? Dat heb je alleen nodig bij foutzoeken in digitale schakelingen. In de meeste gevallen gebruik je dat niet. Ik overweeg al een tijdje om voor mij zelf die 2102 eens aan te schaffen.Leon schreef:De DS2000 serie heeft geen 12-bits converters, het is gewoon een 8-bits scope met interpolatie (en dat merk je ook als je 12-bits aan zet). Verder ben ik het eens met je, ik heb zelf de 2102 uitvoering aangeschaft met 56MB sample geheugen. Heel mooie scope.
@HJ
Halverwege dit (lange) filmpje staat een mooi vergelijk tussen een analoge scoop, een simpele DSO en een modernere DSO
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_TSr9nFN1GU[/youtube]
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Dat filmpje ken ik, wordt alleen gek van zijn stem! Lijkt wel of "iets" heeft laten hangen in een Dynacrot versterker!

Re: Zou een scope willen aanschaffen
ik heb mijn Rigol gekocht via een groepsaankoop geregeld op Circuits-Online een hele tijd geleden.
Ze zijn aangekocht bij Nederlandse distributeur Elquip
Zij verkopen ook nog analoge scopen van het merk B&K Precision.
Ze zijn aangekocht bij Nederlandse distributeur Elquip
Zij verkopen ook nog analoge scopen van het merk B&K Precision.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Trouwens, de Owon ( en waarschijnlijk ook de Rigol) heeft de onhebbelijkheid om weg te schuiven of te kantelen als je op de knoppen drukt. Komt door het lage gewicht en ondiepte.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
vind ik persoonlijk wat veel voor een 2dehands van een minder bekend merk.
Als je de service manual hebt kan je het eventueel wel overwegen, maar ik zou toch wat afpingelen
Als je de service manual hebt kan je het eventueel wel overwegen, maar ik zou toch wat afpingelen
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Dat is echt veel te veel voor zo'n oud simpel 20 MHz scoopje. Hooguit 50 - 75 euries in goed werkende staat.Berre schreef:Hung Chang vraagt 150€...
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Absoluut, en dan compleet met user manual en probe's.Pjotr schreef:Dat is echt veel te veel voor zo'n oud simpel 20 MHz scoopje. Hooguit 50 - 75 euries in goed werkende staat.Berre schreef:Hung Chang vraagt 150€...
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Toch wel. http://www.iti.iwatsu.co.jp/en/products ... top_e.html De nieuwere en snellere broertjes van m'n eigen iwatsu. Tot voor kort hadden ze nog leuker analoog spul: http://www.iti.iwatsu.co.jp/en/products ... top_e.html.Pjotr schreef:Ze worden i.i.g. nog wel nieuw verkocht, al moet je er wel erg naar zoeken. Maar toch ook niet meer in het top segment van de Teks van weleer. Volgens mij worden de buizen al lang niet meer gemaaktray5150 schreef:Peter, worden er eigenlijk nog wel analoge scope's gemaakt ?
In de buizenfabriek in heerlen (ex philips) werden tot voor kort ook nog buizen gemaakt (simpel spul). Is naar China gegaan.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Zoveel geheugen zit er nu eenmaal in, nadat de licentie was geinstalleerd die ik gratis erbij kreeg. En dat foutzoeken is nu juist wat ik van plan ben ermee te doen, ook in digitale schakelingen.Pjotr schreef:Op die manier. Zoveel heb ik er nou ook weer niet mee gespeeld. Vind ze wel lekker intuïtief werken. Waarom zoveel geheugen? Dat heb je alleen nodig bij foutzoeken in digitale schakelingen. In de meeste gevallen gebruik je dat niet. Ik overweeg al een tijdje om voor mij zelf die 2102 eens aan te schaffen.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Iwatsu is ook de laatste der Mohikanenguido schreef:Toch wel. http://www.iti.iwatsu.co.jp/en/products ... top_e.html De nieuwere en snellere broertjes van m'n eigen iwatsu. Tot voor kort hadden ze nog leuker analoog spul: http://www.iti.iwatsu.co.jp/en/products ... top_e.html.
Denk toch dat het puur analoge gebeuren wel snel voorbij is op oscilloscoop gebied. Evenals de oude vertrouwde degelijkheid er van helaas.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Wees blij, ben ooit begonnen op een HP buizenscoop. Dat ding kon eigenlijk. terug bezien, geen flikker,,,,,,,,
Re: Zou een scope willen aanschaffen
En nou heb je een Owon en die flikkert om als je op een knopje druktds23man schreef:Wees blij, ben ooit begonnen op een HP buizenscoop. Dat ding kon eigenlijk. terug bezien, geen flikker,,,,,,,,
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Ik gebruik nu een Tektronix 475 (200MHz) en een Philips PM3215(50MHz), ik ben met Tek opgegroeid en zou niks anders willen. Onlangs nog twee exemplaren gescoord voor onderdelen maar eigenlijk gaan deze apparaten zelden stuk. Tek is al zo'n 35 jaar oud, is gewoon superdegelijk gebouwd en zou nog wel een tijd meekunnen. Tektronix is in mijn beleving een van de beste scopes en ook heel veel toegepast in bedrijven, zijn nu redelijk goed tweedehands te vinden.
Philips is ook mooi, zou toch voor 50MHz of meer gaan.
Welke ik nog wel eens zou willen hebben.... Tek 7904A mainframe met 4 losse modules, daar heb ik in mijn stage periode mee mogen werken... 500MHz...
Philips is ook mooi, zou toch voor 50MHz of meer gaan.
Welke ik nog wel eens zou willen hebben.... Tek 7904A mainframe met 4 losse modules, daar heb ik in mijn stage periode mee mogen werken... 500MHz...
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Ik was een tijdje geleden bij een niet nader te noemen forumlid, die verzameld ze.Mr Tube schreef:Welke ik nog wel eens zou willen hebben.... Tek 7904A mainframe met 4 losse modules, daar heb ik in mijn stage periode mee mogen werken... 500MHz...
Hij had ruim een meter van die modules op de plank liggen.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Mmm. Als ik hier rondkijk..
7704A met normale modules (2x amp, 2x tijdbasis), 7603 met 7A22/7A13 differential amps, 7623a met 7L5 SA...
reserve 7603, 7623 met nog diverse modules, 7603 voor onderdelen. zelfbouw extender kabel, zodat je modules kan afregelen/repareren. Maar geen 'snel' mainframe/plugins.
Maar je hebt modules en modules; i.p.v. normale modules in een groot mainframe kan je net zo goed een normale analoge scope gebruiken. Digitale sampling modules zijn sterk verouderd (zijn er ook niet veel van). ''Speciale'' plugins zijn wel interessant, dan kan je dingen die een normale scope niet kan, al dan niet combineren met de normale scope functie. Maar die zijn nog steeds erg prijzig...
7704A met normale modules (2x amp, 2x tijdbasis), 7603 met 7A22/7A13 differential amps, 7623a met 7L5 SA...
reserve 7603, 7623 met nog diverse modules, 7603 voor onderdelen. zelfbouw extender kabel, zodat je modules kan afregelen/repareren. Maar geen 'snel' mainframe/plugins.
Maar je hebt modules en modules; i.p.v. normale modules in een groot mainframe kan je net zo goed een normale analoge scope gebruiken. Digitale sampling modules zijn sterk verouderd (zijn er ook niet veel van). ''Speciale'' plugins zijn wel interessant, dan kan je dingen die een normale scope niet kan, al dan niet combineren met de normale scope functie. Maar die zijn nog steeds erg prijzig...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Ik heb er persoonlijk helemaal geen last van.ds23man schreef:Trouwens, de Owon ( en waarschijnlijk ook de Rigol) heeft de onhebbelijkheid om weg te schuiven of te kantelen als je op de knoppen drukt. Komt door het lage gewicht en ondiepte.
Blijft het een prima scoopje vinden.
Zolang ik er Class-D versterkers mee kan meten (300/400kHz schakel + nog meer hoog frequent residu/troep) vind ik het allemaal prima
Hoger ga ik toch niet komen.
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Zat er natuurlijk aan te komen: De tablet scoop
http://www.micsig.com/en/product_detail.asp?id=24
https://www.rtelecom.net/product/226/to ... icsig.html
Wel mooi maar of ik dit nou handig ga vinden? Doe mij maar knopjes, regelt toch fijner dan zo'n touch screen
https://www.rtelecom.net/product/226/to ... icsig.html
Wel mooi maar of ik dit nou handig ga vinden? Doe mij maar knopjes, regelt toch fijner dan zo'n touch screen
Re: Zou een scope willen aanschaffen
Is dit misschien iets voor je
http://www.eleshop.nl/owon-sds-oscilloscope.html
http://www.eleshop.nl/owon-sds-oscilloscope.html
