vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Hoi,

Recentelijk heb ik een goodmans forty forty versterker gekregen. Helaas gebeurt er niks als ik deze in het stopcontact doe. Nou heb ik hem wel opengemaakt, maar als beginner weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen met kijken. Iemand die mij hier bij kan helpen?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door RobertD »

Plaats eens een foto van de versterker.
Hoe ver strekt jouw technische kennis?
Heb je een multimeter om wat spanningen te kunnen meten?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door RobertD »

Ik kwam nog wat info tegen op een UK website. De Versterker 40-40 is eigenlijk een model 80 waar geen tuner-gedeelte in zit.
Bijgaand de schema's van de model 80.
Bijlagen
Goodmans Module 80 a.pdf
(504.36 KiB) 932 keer gedownload
Goodmans Module 80 b.pdf
(382.1 KiB) 497 keer gedownload
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Dat schema had ik inderdaad ook al gevonden. Maar bedankt! Mijn technische kennis is vrij beperkt, maar basiskennis van natuurkunde en stroom heb ik wel. Een multimeter heeft mijn huisgenoot gelukkig ook. Welke onderdelen zou ik moeten doormeten dan?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door RobertD »

Ik zou beginnen met het netsnoer door te meten met een ohmmeter. Draden moeten ongeveer nul Ohm zijn.
Dan de zekeringen in het toestel controleren.

Daarna de stekker in het stopcontact en meten of er spanning uit de voedingstransformator komt.

Bij zo'n oud apparaat kan er van alles mis zijn.
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Nou heb het allemaal doorgemeten en ben inderdaad een kapotte zekering tegengekomen. Nu op weg naar de winkel om eens te kijken wat die doet als deze vervangen is.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door RobertD »

Koop gelijk een doosje met zekeringen hè.... De zekering zal niet "zomaar" kapot zijn.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door nl3prc »

90% van de tijd als er een zekering doorslaat zit daar een diepere oorzaak achter zoals een defecte eindtrap.

10% van de tijd ligt het aan ouderdom van de zekering vooral als deze traag is en steeds op zijn piek stroom opstart kan deze na verloop van de tijd doorbranden tijdens het inschakelen.
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Had er gelukkig inderdaad meer gehaald en helaas is dit zo'n 90% gevalletje. Ik zet hem aan en hij maakt duidelijk kortsluiting. Zag de vonken er vanaf vliegen. Dan maar weer mijn vervolgvraag.Wat zouden de mogelijk oorzaken kunnen zijn en hoe kan ik die controleren? Hoorde al dus dat de eindtrap een mogelijke oorzaak is, maar hoe controleer ik dan of dat inderdaad de oorzaak is?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door Barry2001 »

Mooie 'harde' fout, oorzaak moet goed te vinden zijn. Bij het begin beginnen, kun je de voeding (trafo / gelijkrichter) loskoppelen, vliegt de zekering er dan nog uit?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door SuperR »

Even inventariseren. Gezien je nickname misschien wel even verstandig;

Weet je wat een elco is?
Weet je wat een diode is?
Weet je hoe je stroom en spanning meet?
Heb je wel eens naar een schema van een eindversterker gekeken?
Weet je hoe weerstanden, transistors en condensators eruit zien?
Weet je waar ik het over heb als ik naar TR21 en TR22 verwijs?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door nl3prc »

Ik zou zeggen zoek eens op de plaats waar de vonken uit kwamen of je daar iets ziet.
Maak er ook eens wat duidelijke foto's van en post die hier op het forum zodat we wat meer inzicht hebben.

Want
:foto:
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Kan de voeding wel loskoppelen, maar dit gaat een erg lastig klusje worden. Dan moet ik echt alles loshalen en de draadjes later weer vast solderen. Stel ik liever even uit als dat kan :roll:

Om dan maar even mijn kennis duidelijk te maken

Weet je wat een elco is?
Als ik me niet vergis de condensatoren...oftewel de onderdeeltjes die ik niet met mijn vingertjes moet aanraken :lol:

Weet je wat een diode is?
Als het ware een soort terugslagventiel voor de stroom. Meestal met ingebouwde weerstand.

Weet je hoe je stroom en spanning meet?
Ja :)

Heb je wel eens naar een schema van een eindversterker gekeken?
Ja. En daar krijg ik hoofdpijn van. Oftewel ik kan er weinig wijs uit. Heb eventueel wel mensen in mijn omgeving die mij hierbij kunnen helpen.

Weet je hoe weerstanden, transistors en condensators eruit zien?
Met hulp van wikipedia kom ik daar wel uit :) Met weerstand bedoel je diode toch? En met condensator Elco?

Weet je waar ik het over heb als ik naar TR21 en TR22 verwijs?
Absoluut niet!

Oké ik ga me toch maar even buigen over de voeding, want ik moet toch wat op mijn vrije dag. Ik hoor graag weer verdere tips!
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Foto's komen eraan! :D
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Et voila.De foto's. Vonken zag ik aan de zijkant. Dus vermoedelijk gaat daar iets mis inderdaad. Dat er een zekering mist klopt, want die had ik er net weer even uitgehaald.
Bijlagen
photo.JPG
photo2.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door nl3prc »

Een diode is natuurlijk niet hetzelfde als een weerstand.

een diode is een halfgeleider deze geleid dus de spanning maar één kant op. ( denk hier bijvoorbeeld aan om AC wissel spanning DC Gelijkspanning te maken )

Een weerstand vertraagd en heeft een bepaalde doormeting in ohms of Kohms om zo de gewenste koppel te krijgen.

Op een schema wordt een weerstand aangeduid als R en een diode als D met transistors staat er vaak Q maar TR kan ook this maar net wat de fabriekant in zijn hoofd had

TR of Q kan zijn FET maar ook Transistor of stabilisator this maar net wat de fabrikant op dat moment gebruikt

Dan heb je ook IC voor de aanduiding van een geïntegreerde schakeling

Zie bijvoorbeeld op de pcb van hieronder.

Het lijkt meestal moeilijker dan het is.
Bijlagen
su-v10x-04.JPG
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door SuperR »

Dit wordt een bliksemcursus elektronica;
Weet je wat een elco is?
Als ik me niet vergis de condensatoren...oftewel de onderdeeltjes die ik niet met mijn vingertjes moet aanraken :lol:
-Beschouw iedere condensator als een emmertje waar je wat vermogen in kan gieten en uit kan halen. Je hebt ze in alle soorten en maten en allerlei doeleinden. In je voeding dienen ze als soort van buffer waar snel en veel energie uit gehaald kan worden indien nodig. Je hebt deze componenten in 2 verschillende opbouwen. Een waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de pootjes en één waarbij er een positieve en negatieve kant is.
Weet je wat een diode is?
Als het ware een soort terugslagventiel voor de stroom. Meestal met ingebouwde weerstand.
-Beschouw deze componenten als een eenrichtingsweg. De ene kant op kan de stroom prima bewegen en de andere kant op helemaal niet. Ze kunnen als een soort terugslagventiel fungeren wanneer inductieve lasten worden ontkoppeld, maar dat is slechts een toepassing.
Weet je hoe je stroom en spanning meet?
Ja :)
-Mooi, zolang je niet begint over voltage, amperage, ohmage en wattage vind ik het prima.
Wat terminologie;
Grootheid; Elektrische Spanning, Eenheid; Volt
Grootheid; Elektrische Stroom, Eenheid; Ampère
Grootheid; Weerstand, Eenheid; Ohm
Grootheid; Elektrische Capaciteit, Eenheid; Farad (de eenheid is niet microFarad!)
Heb je wel eens naar een schema van een eindversterker gekeken?
Ja. En daar krijg ik hoofdpijn van. Oftewel ik kan er weinig wijs uit. Heb eventueel wel mensen in mijn omgeving die mij hierbij kunnen helpen.
Als het makkelijk was, was er geen uitdaging. Probeer een aantal functies of delen van het schema te herkennen.
Waar dient je trafo voor?
Waar dienen je diodes voor na je trafo?
Waar dienen je elco's voor?
Als een PDF het over tone-control of EQ/loudness heeft, welke functie heeft die print dan in het schema?
Als er een signaal in een schema gaat waar op staat power-amp of power-stage oid. Welke functie kun je dan schatten dat deze print heeft?
Waarom zitten er bepaalde componenten op een koellichaam?

Stap voor stap moet je een eind komen,
Weet je hoe weerstanden, transistors en condensators eruit zien?
Met hulp van wikipedia kom ik daar wel uit :) Met weerstand bedoel je diode toch? En met condensator Elco?
-Een weerstand kun je zien als een kraan in analoog met water. Hoe hoger de weerstand, hoe moeilijker het is om bij een bepaalde waterdruk (Spanning), water (Stroom) door de kraan (Weerstand) te stuwen. Een transistor is ook een soort van kraan, maar dan één waarbij je controle hebt over hoe ver deze open staat. Met condensators bedoel ik die emmertjes waar ik het eerder over had. Een elco is een groep uit de familie condensators.
Weet je waar ik het over heb als ik naar TR21 en TR22 verwijs?
Absoluut niet!
-Heb je die twee PDF'jes al doorgebladerd die eerder zijn gepost? In een van de twee staat voor het rechter kanaal een schema met de opbouw van de versterker.

Probeer TR21 en TR22 te vinden.
Probeer het type component te achterhalen.
Probeer de functie te achterhalen.
Probeer de typische werkomstandigheden in te schatten, afhankelijk van mijn omschrijving hierboven.
Probeer te beredeneren wat de werkomstandigheden voor invloed kunnen hebben op de levensduur.
Bedenk waarom ik componenten als die überhaupt benoem.
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 31 jul 2013, 16:17, 5 keer totaal gewijzigd.
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Kijk dat is best verhelderend. Begrijp inderdaad ineens een stuk meer van het schema van mijn versterker. Alleen ben ik er nog niet uit waar de C dan voor staat 8-[
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Dan voor deze spoedcursus. ga er zo eens rustig voor zitten. houd jullie op de hoogtee.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door RobertD »

C staat in een schema voor Condensator. Dit kan een "gewone" condensator of een Elco (elektrolytische condensator) zijn.

Was er een zekering kapot op de tweede foto die je hebt geplaatst?
Kun je aanduiden welke zekering kapot was? Of zijn ze allemaal defect?
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

In het midden zit één zekering en daaronder een lege houder voor een zekering. Die (ontbrekende) zekering is dus kapot.
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Oké SuperR volgens mij ben ik uit je eerste lesvraag ;) Jij bedoelt de transistoren die achter mijn speakerknop zitten. Deze laten of geen stroom door of ineens een heleboel op het moment dat ik mijn speakers aanzet. Het klinkt logisch dat hier een probleem in zit aangezien hij kortsluiting maakte vanaf het moment dat ik deze knop omdraaide.

Ben ik warm? :)
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Correctie..kortsluiting weet ik niet zeker, maar in ieder geval vloog de zekering er toen uit.
technoob
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 9:59

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door technoob »

Nou ik begin langzamaan het te begrijpen. Alleen heb ik iets minder transistoren gevonden dan op het schema staan...maar dit zal dan wel te maken hebben met het feit dat mijn versterker geen tuner heeft.

Ik heb ze allemaal doorgemeten,en hoewel ik niet altijd de waardes goed kon meten omdat mijn meter nogal verrot is, leken ze het allemaal te doen. Dat betekend dus dat ik het of niet goed heb gedaan of het probleem elders ligt :?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen

Bericht door Barry2001 »

Heb je de voeding al losgekoppeld? Je zit nu in het wilde weg te meten, beter is het om te kijken in welk gedeelte de fout zit zodat je je daarop kunt concentreren.
Plaats reactie