Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Moderator: Beheerdersteam
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Er wordt alleen aan Marijke gedacht...........
Terwijl jullie eieren aan het zoeken waren heb ik even een proefje gedaan met de nieuwe, al zeg ik het zelf, uiterst professionele werktuig.
En nee, de NASA heeft nog geen interesse getoond maar weten zij veel……..
In ieder geval werkt het, en daar gaat het om.
Schuren tot de aanslag…….
Wel met men oorbeschermers op want stofzuiger en bandschuurmachine geven een bak herrie en ik wil die nieuwe speakertjes nog wel in detail horen…..
Tijdens het schuren komt er nagenoeg geen stof vrij.
Terwijl jullie eieren aan het zoeken waren heb ik even een proefje gedaan met de nieuwe, al zeg ik het zelf, uiterst professionele werktuig.
En nee, de NASA heeft nog geen interesse getoond maar weten zij veel……..
In ieder geval werkt het, en daar gaat het om.
Schuren tot de aanslag…….
Wel met men oorbeschermers op want stofzuiger en bandschuurmachine geven een bak herrie en ik wil die nieuwe speakertjes nog wel in detail horen…..
Tijdens het schuren komt er nagenoeg geen stof vrij.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Ja thanks,
gaat lekker zo
iedere hoek zal ik zo gaan schuren met shabloon, duurd ca. 20 minuten dus dat valt me erg mee,
alleen het aanbrengen van shablonen, inmeten, kost veel tijd, is wel belangrijk om geen oneffeheden te krijgen.
Ik moet nog ca. 6 shablonen maken. Komt omdat ik een trapezium vorm heb waardoor weinig hoeken "recht" / haaks zijn.
Gaat lukken,.........geen haast.
gaat lekker zo
iedere hoek zal ik zo gaan schuren met shabloon, duurd ca. 20 minuten dus dat valt me erg mee,
alleen het aanbrengen van shablonen, inmeten, kost veel tijd, is wel belangrijk om geen oneffeheden te krijgen.
Ik moet nog ca. 6 shablonen maken. Komt omdat ik een trapezium vorm heb waardoor weinig hoeken "recht" / haaks zijn.
Gaat lukken,.........geen haast.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Goed gezien, maar ik vind bracing niet nodig.
De wanden zijn ten minste 44mm tot 66mm.
Gewicht is richting 45kg.
Dood als een pier.
De hoeveelheid energie om dit aan het rammelen te krijgen stop ik er op huiskamernivo toch niet in (watts).
Mocht ik terug willen komen op dit besluit dan heb ik een "manhole" van ca.30cm om alsnog bracing aan te brengen.
Verder heb ik ook nog geen vilt aangebracht.
Hier wacht ik mee totdat alle schuren etc achter de rug is om de kast zo schoon mogelijk te houden als de units er in gaan.
gr
paul
EDIT
Ik heb natuurlijk alle vlakken geschuurd voordat ik ben gaan lijmen etc etc voor een goede hechting.
Maar ………….Vooruitlopend op wat komen gaat (over ca. 2 weken);
Vragen:
1. Moet je MDF eerst gronden en daarna palmuren of omgekeerd?
2. Welke grondverf is het beste?
3. Welke plamuursoort?
4. Nat of droog schuren? (nadat plamuur en grondlaag aangebracht zijn).
De ondergrond, voordat ik beits ga spuiten, zal crèmekleurig worden. De beits zal op waterbasis zijn. Rambo 1207. Ik heb Rambo al gemailed of de beits verdund kan/moet worden tbv het spuiten.
De wanden zijn ten minste 44mm tot 66mm.
Gewicht is richting 45kg.
Dood als een pier.
De hoeveelheid energie om dit aan het rammelen te krijgen stop ik er op huiskamernivo toch niet in (watts).
Mocht ik terug willen komen op dit besluit dan heb ik een "manhole" van ca.30cm om alsnog bracing aan te brengen.
Verder heb ik ook nog geen vilt aangebracht.
Hier wacht ik mee totdat alle schuren etc achter de rug is om de kast zo schoon mogelijk te houden als de units er in gaan.
gr
paul
EDIT
Ik heb natuurlijk alle vlakken geschuurd voordat ik ben gaan lijmen etc etc voor een goede hechting.
Maar ………….Vooruitlopend op wat komen gaat (over ca. 2 weken);
Vragen:
1. Moet je MDF eerst gronden en daarna palmuren of omgekeerd?
2. Welke grondverf is het beste?
3. Welke plamuursoort?
4. Nat of droog schuren? (nadat plamuur en grondlaag aangebracht zijn).
De ondergrond, voordat ik beits ga spuiten, zal crèmekleurig worden. De beits zal op waterbasis zijn. Rambo 1207. Ik heb Rambo al gemailed of de beits verdund kan/moet worden tbv het spuiten.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Antwoord van Rambo;Paul groot schreef:De ondergrond, voordat ik beits ga spuiten, zal crèmekleurig worden. De beits zal op waterbasis zijn. Rambo 1207. Ik heb Rambo al gemailed of de beits verdund kan/moet worden tbv het spuiten.
Geachte heer Groot,
Voor het verspuiten van de beits kunt u gebruik maken van wasbenzine voor het verdunnen van het product.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Robert,
Als ik ga spuiten dan verdun ik dus niet met wasbenzine.........
Wasbenzine en vernevelen.....i.c.m. elektrische apparaten (ventilator) die niet Eex zijn etc, is wachten op de knal. Gaat harstikke fout.
Maar goed dat je het noemt, beter voorkomen dan genezen.
Dre,
Ik ga de laag kasten wellicht dit weekend even aansluiten, en luisteren.
Je komt langs dus ken je meteen even meeluisteren.
Wellicht breng ik bracing aan bij de geringste twijfel.
Het gat aan de voorzijde is zoooo groot dat dat makkelijk kan.
gr
paul
Als ik ga spuiten dan verdun ik dus niet met wasbenzine.........
Wasbenzine en vernevelen.....i.c.m. elektrische apparaten (ventilator) die niet Eex zijn etc, is wachten op de knal. Gaat harstikke fout.
Maar goed dat je het noemt, beter voorkomen dan genezen.
Dre,
Ik ga de laag kasten wellicht dit weekend even aansluiten, en luisteren.
Je komt langs dus ken je meteen even meeluisteren.
Wellicht breng ik bracing aan bij de geringste twijfel.
Het gat aan de voorzijde is zoooo groot dat dat makkelijk kan.
gr
paul
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Vandaag een dagje vrij genomen en effe geschuurd.
Morgen kast 1 afmaken, luchtspuit erop om alle stof eruit te blazen en dan gronden en proefdraaien. Ik heb een spoeltje en condensator gehaald om dit te doen.
Verder gegoogled hoe mdf te bewerken.
http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=6138
Schuren, met middelfijn schuurpapier, maar niet overdrijven.
MDF is van zichzelf al redelijk glad.
Je krijgt het toch pas wat gladder als er een grondverflaag op zit!
Met een vochtige doek stofvrij maken. Afnemen met ammonia hoeft niet, er zit geen oude verflaag op.
Gronden met een watergedragen (acryl) grondverf.
Voor deze toepassing is het merk niet echt heel kritisch, Hema bijv. heeft best wel goede verf.
Glad schuren met middelfijn of fijn schuurpapier.
Niet te "zwaar" schuren, het gaat erom alle kleine oneffenheidjes weg te halen.
Steeds na het schuren het oppervlak stofvrij maken voor de volgende laag, met een vochtige doek en/of met een fijne stoffer.
Plamuren met een acrylaat plamuur.
Na drogen die plekjes nog even nalopen met schuurpapier, het is niet de bedoeling dat door het plamuren weer oneffenheden ontstaan.
Soms gaat het makkelijker om eerst een dun laagje te doen en na droging nóg een laagje.
Ook het plamuren niet overdrijven, als de deklaag er later op zit en je het van afstand ziet, merk je van de meeste kleine oneffenheden niets meer.
Hoe meer plamuur des te slechter is de totale verflaag... .
2e keer gronden, daarna eventueel met zeer fijn schuurpapier nog "nalopen" Liever niet opnieuw plamuren als je nog wat ziet, want dat zie je door de deklaag heen (andere struktuur). Soms (als je bijv met wit wilt aflakken) is zelfs nog een 3e grondlaag nodig.
MDF heeft een bruine kleur die door grondlagen heen zichtbaar blijft.
Is niet zo erg (die 3e grondlaag), want acrylverf droogt snel, dus je kunt relatief snel weer verder!
Aflakken met een zijdeglans acryl dekverf.
Ik zou voor zo'n groot oppervlak geen glansverf nemen dat staat niet zo mooi... Je kunt ook overwegen na twee lagen grondverf een latex verf te gebruiken, dan krijg je een veel matter effect, zoals op gewone muren.
Verf de latex niet direct op het MDF, dan blijft het bruin van de MDF er doorheen komen, vele lagen lang...
http://www.bodebouwer.nl/advies/verven-van-mdf.html
Verven van mdf
Het verven van mdf is anders dan het verven van "gewoon" hout. mdf (of Medium Density Fiberboard) is namelijk een sterk zuigende vorm van hout, die enige vettigheid bevat. Toch is het niet nodig om een speciale mdf-verf te gebruiken, een gewone grond- en lakverf volstaat.
Stappenplan voor het verven van mdf
Stap 1: Ontvetten van het mdf-materiaal
Stap 2: Schuren van het mdf.
Stap 3: Aanbrengen van een dunne laag grondverf.
Stap 4: Plamuren van de zijkanten van de mdf-plaat.
Stap 5: Opschuren van mdf met fijn schuurpapier.
Stap 6: Aflakken van mdf in meerdere lagen
Tips bij het verven van mdf
De kanten van een mdf-plaat kun je behandelen met plamuur. Dit vermindert de zuiging van de randen van de mdf en zorgt voor een glad resultaat.
Schuur een mdf-plaat niet te veel, je kunt de plaat onherstelbaar hiermee beschadigen.
Bij het verven van mdf geeft het spuiten een beter resultaat dan het opbrengen met een kwast.
Morgen kast 1 afmaken, luchtspuit erop om alle stof eruit te blazen en dan gronden en proefdraaien. Ik heb een spoeltje en condensator gehaald om dit te doen.
Verder gegoogled hoe mdf te bewerken.
http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=6138
Schuren, met middelfijn schuurpapier, maar niet overdrijven.
MDF is van zichzelf al redelijk glad.
Je krijgt het toch pas wat gladder als er een grondverflaag op zit!
Met een vochtige doek stofvrij maken. Afnemen met ammonia hoeft niet, er zit geen oude verflaag op.
Gronden met een watergedragen (acryl) grondverf.
Voor deze toepassing is het merk niet echt heel kritisch, Hema bijv. heeft best wel goede verf.
Glad schuren met middelfijn of fijn schuurpapier.
Niet te "zwaar" schuren, het gaat erom alle kleine oneffenheidjes weg te halen.
Steeds na het schuren het oppervlak stofvrij maken voor de volgende laag, met een vochtige doek en/of met een fijne stoffer.
Plamuren met een acrylaat plamuur.
Na drogen die plekjes nog even nalopen met schuurpapier, het is niet de bedoeling dat door het plamuren weer oneffenheden ontstaan.
Soms gaat het makkelijker om eerst een dun laagje te doen en na droging nóg een laagje.
Ook het plamuren niet overdrijven, als de deklaag er later op zit en je het van afstand ziet, merk je van de meeste kleine oneffenheden niets meer.
Hoe meer plamuur des te slechter is de totale verflaag... .
2e keer gronden, daarna eventueel met zeer fijn schuurpapier nog "nalopen" Liever niet opnieuw plamuren als je nog wat ziet, want dat zie je door de deklaag heen (andere struktuur). Soms (als je bijv met wit wilt aflakken) is zelfs nog een 3e grondlaag nodig.
MDF heeft een bruine kleur die door grondlagen heen zichtbaar blijft.
Is niet zo erg (die 3e grondlaag), want acrylverf droogt snel, dus je kunt relatief snel weer verder!
Aflakken met een zijdeglans acryl dekverf.
Ik zou voor zo'n groot oppervlak geen glansverf nemen dat staat niet zo mooi... Je kunt ook overwegen na twee lagen grondverf een latex verf te gebruiken, dan krijg je een veel matter effect, zoals op gewone muren.
Verf de latex niet direct op het MDF, dan blijft het bruin van de MDF er doorheen komen, vele lagen lang...
http://www.bodebouwer.nl/advies/verven-van-mdf.html
Verven van mdf
Het verven van mdf is anders dan het verven van "gewoon" hout. mdf (of Medium Density Fiberboard) is namelijk een sterk zuigende vorm van hout, die enige vettigheid bevat. Toch is het niet nodig om een speciale mdf-verf te gebruiken, een gewone grond- en lakverf volstaat.
Stappenplan voor het verven van mdf
Stap 1: Ontvetten van het mdf-materiaal
Stap 2: Schuren van het mdf.
Stap 3: Aanbrengen van een dunne laag grondverf.
Stap 4: Plamuren van de zijkanten van de mdf-plaat.
Stap 5: Opschuren van mdf met fijn schuurpapier.
Stap 6: Aflakken van mdf in meerdere lagen
Tips bij het verven van mdf
De kanten van een mdf-plaat kun je behandelen met plamuur. Dit vermindert de zuiging van de randen van de mdf en zorgt voor een glad resultaat.
Schuur een mdf-plaat niet te veel, je kunt de plaat onherstelbaar hiermee beschadigen.
Bij het verven van mdf geeft het spuiten een beter resultaat dan het opbrengen met een kwast.
Mijn ervaring is dat zelf na het schoonspuiten er nog heel wat stof achterblijft. Dit kun je goed weghalen met een doek met ammonia al dan niet extra verdunt. Let er dan wel op dat je de boel niet te nat maakt ivm met de zuigende werking van MDF. Kopse kanten zijn prima te bewerken met licht verdunde houtlijm om wat zuiging tegen te gaan. Je hebt vrij veel kopse kanten aan je luidspreker en een nadeel is dat je altijd naden blijft zien. Ook zal midden tussen twee verlijmde delen de zuiging iets groter zijn en zal het hout daar ietsjes gaan uitzetten. Bij de bouwmarkt heb je MDF grondverf wat voor mij prima heeft gewerkt. Deze grondverf is volgens mij wat dikker en zal daarom minder last hebben van de zuiging. Schuren heb ik veel met korrel 240/280 (ben het even kwijt) gedaan, hiermee kreeg ik de grondlaag echt super glad mee, maar schoot het ook nog wel aardig op (relatief gezien dan
).
succes
succes
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Kleine tip: witte houtlijm verdunnen met wat water, op de kopse kanten smeren en laten drogen. Goedkoop en zuigt lekker in het hout en wordt hard. Even schuren en je hebt de kanten bijna net zo als de andere oppervlakken van het MDF.De kanten van een mdf-plaat kun je behandelen met plamuur. Dit vermindert de zuiging van de randen van de mdf en zorgt voor een glad resultaat.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Het klinkt nu al geweldig veel mooier.
Alles nog op de KRELL en straks OB met de buisjes ertussen…………wow……ik heb hoge verwachtingen en ben al zeer tevreden.
Het midden en hoog lijkt beter tot zijn recht te komen en het laag is prachtig zonder overdrijving.
Camiel, “mijn” filter engineer krijg een mooie uitdaging alles “in orde” te maken.
De bracing ga ik aanbrengen, ik neem geen risico, ik ben wederom door dit resultaat super gemotiveerd.
Na de bracing ook nog het vilt.
Het wordt allemaal nog spankelender…..
Wat leuk om te maken en wat een voldoening krijg je van dit soort klussen.
Morgen de boel weer uit elkaar en dan verder tot de OB erop kan en weer luisteren en serieus filteren en beslissen of de OB "doorgaat".....
Plan B ligt klaar met gesloten topkasten.......maar dit verdiend een kans.
Alles nog op de KRELL en straks OB met de buisjes ertussen…………wow……ik heb hoge verwachtingen en ben al zeer tevreden.
Het midden en hoog lijkt beter tot zijn recht te komen en het laag is prachtig zonder overdrijving.
Camiel, “mijn” filter engineer krijg een mooie uitdaging alles “in orde” te maken.
De bracing ga ik aanbrengen, ik neem geen risico, ik ben wederom door dit resultaat super gemotiveerd.
Na de bracing ook nog het vilt.
Het wordt allemaal nog spankelender…..
Wat leuk om te maken en wat een voldoening krijg je van dit soort klussen.
Morgen de boel weer uit elkaar en dan verder tot de OB erop kan en weer luisteren en serieus filteren en beslissen of de OB "doorgaat".....
Plan B ligt klaar met gesloten topkasten.......maar dit verdiend een kans.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Omdat het kamertje beneden nu toch een bende is,
Ik nu gemakkelijker bouw door opgedane ervaring,
Er nog plenty hout over is,
De huidige center totaal niet meer bij beide links en rechts past,
Ga ik een nieuw centertje maken.
Tussendoor.
Ik zal er niet teveel over posten omdat het een gesloten kastje wordt en met de stereo opstelling (OB) niet veel te maken heeft, het is voor het totaal de 5.1
Maar wel belangrijk wil ik alle werkzaamheden als schuren en spuiten nu tegelijkertijd kan doen en dan uniformiteit krijg.
Vandaar.
Gr
Paul
Ik nu gemakkelijker bouw door opgedane ervaring,
Er nog plenty hout over is,
De huidige center totaal niet meer bij beide links en rechts past,
Ga ik een nieuw centertje maken.
Tussendoor.
Ik zal er niet teveel over posten omdat het een gesloten kastje wordt en met de stereo opstelling (OB) niet veel te maken heeft, het is voor het totaal de 5.1
Maar wel belangrijk wil ik alle werkzaamheden als schuren en spuiten nu tegelijkertijd kan doen en dan uniformiteit krijg.
Vandaar.
Gr
Paul
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Dat is bij centerspeakers nog weer ietsje anders
De afstraling van een basmidden / hoog / basmidden geeft horizontaal vaak een flinke dip onder een hoek.
Daarom zie je wel eens de tweeter naast 2 basmiddentoners, en soms wordt 1 woofer veel eerder weggefilterd, dus meer een 2,5 weg.
bij o.a. JKakoestics kun je eens rondneuzen voor centers met accuton units.
Succes!
De afstraling van een basmidden / hoog / basmidden geeft horizontaal vaak een flinke dip onder een hoek.
Daarom zie je wel eens de tweeter naast 2 basmiddentoners, en soms wordt 1 woofer veel eerder weggefilterd, dus meer een 2,5 weg.
bij o.a. JKakoestics kun je eens rondneuzen voor centers met accuton units.
Succes!
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Ja dat is zo Robert, tweeter bij dapolito in het midden maar ik “hoor” ook wel dat het voor de center anders mag..........Ik weet het niet ik hoop nog wat reacties van kenners te krijgen.
Het blijkt niet eenduidig.
Dank je wel Wouter voor je uitleg.
Voorlopig laat ik het even zo tenzij er goede argumenten komen om de tweeter weer naar het midden te verhuizen.
Gr
Paul
Het blijkt niet eenduidig.
Dank je wel Wouter voor je uitleg.
Voorlopig laat ik het even zo tenzij er goede argumenten komen om de tweeter weer naar het midden te verhuizen.
Gr
Paul
Ik ben dan wel geen kenner, maar ik heb er ook al iets over gezegd en mijn advies is om de drivers zo te plaatsen als ik gesimuleerd heb op pagina 4. Tweeter dus tussen de woofers iets (1.5cm) uit het midden geplaatst. Dan kan de filterontwerper makkelijk switchen tussen d'apolito en 2.5 weg. Met de ene woofer is waarschijnlijk nog wat te boosten in het lage mid om de afval te compenseren.
Op jouw tekeningen zie ik de mids steeds verder naar de zijkant verplaatst worden. Probeer beide ongeveer 2cm uit het midden te plaatsen, zoals gesimuleerd en dan zo dicht mogelijk tegen de tweeter aan.
Op jouw tekeningen zie ik de mids steeds verder naar de zijkant verplaatst worden. Probeer beide ongeveer 2cm uit het midden te plaatsen, zoals gesimuleerd en dan zo dicht mogelijk tegen de tweeter aan.
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 23 apr 2009, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
