Diy WTA tone arm
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Diy WTA tone arm
Ja ik heb het idd goed verbruid.. Maar vijlen heb ik ook geleerd. Het blokje, het figuurzaaghulpstuk, de centerpons, blaren van gehad haha.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Diy WTA tone arm
Mijn broer heeft dat ook moeten doen, ik kon het toen niet begrijpen dat hij er trots op was.Pjotr schreef:Ik ben ook begonnen om een stuk grof afgezaagd zwart staal tot een mooi perfect rechthoekig blokje te vijlen binnen 0,1 mm. Destijds leek dat volkomen nutteloze tijdverspilling maar je verleert het nooit meer..
Re: Diy WTA tone arm
Tjeemig, nu herinner ik me ineens dat ik dit ook heb moeten doen maar dan met een blok alu (wat uiteindelijk een Boter, Kaas en Eieren-spel moest worden dus ook nog 9 gaten keurig in lijn borenPjotr schreef:Ik ben ook begonnen om een stuk grof afgezaagd zwart staal tot een mooi perfect rechthoekig blokje te vijlen binnen 0,1 mm.
ps.
Dit vijlen deed je met de vijl uit je eigen gereedschapsetje ... ik heb die vijl nog steeds en dat ding doet het nog als een tierelier (shock, de vijl is al 30 jaar oud
Re: Diy WTA tone arm
Haha ja, zo ging dit inderdaad..
Wat me vooral bij staat is de sleutel waarmee de frees werd vastgezet in de spantang van de freesmachine, die vloog met regelmaat door het lokaal als er weer eens iemand was vergeten hem er af te halen. Erg spannend!
En natuurlijk het geklooi bij het lassen, als gas en lucht weer eens in de verkeerde volgorde werd afgesloten hahaha.
Mvg Reinder
Wat me vooral bij staat is de sleutel waarmee de frees werd vastgezet in de spantang van de freesmachine, die vloog met regelmaat door het lokaal als er weer eens iemand was vergeten hem er af te halen. Erg spannend!
En natuurlijk het geklooi bij het lassen, als gas en lucht weer eens in de verkeerde volgorde werd afgesloten hahaha.
Mvg Reinder
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: Diy WTA tone arm
Goedemorgen Peter ("Pjotr"),
de zoektocht naar een lichte arm is gedreven door de compliantie van het element. Deze Colibri heeft een naaldbewegelijkheid van 35 micron/mN. Das dus een heel "los" opgehangen cantilevertje..... Hoe lichter de arm; hoe beter dit element zal tracken (mits goed afgeregeld natuurlijk; maar dat geldt voor alle combinaties). Dit elementje zal gewoon niet fijn spelen in een zware arm.
Een op zich zwaardere headshell en arm is te compenseren met een zwaarder tegengewicht; maar daar wordt de totaal constructie toch trager van.
Vergelijk het maar met een auto zoals een Lotus: een ultralichtgewicht welke excelleert in bochtgedrag. Je KAN er natuurlijk een dakdrager met bagage op zetten en het vermogen van de motor zal heus wel voldoende zijn om nog steeds prima rondetijden te maken. Maar in bochten .....wordt het allemaal wat moeilijker.
Dat ik pijlen gebruik heeft een aantal redenen:
- boogschieten was een voormalig hobby van mij;
- een pijl is per definitie recht ! Veel op zich mooie producten uit bijvoorbeeld de modelbouwwereld is gewoon niet recht.
- het was redelijk makkelijk om zeer veel versies pijlen uit te proberen in resonantietesten (element monteren - test-LP....heel interessant !). De vol-alu pijlen waren wel strakker en bogen minder door maar hadden een resonantieneiging. De vol-carbon pijlen bogen weer meer door maar waren uitstekend dempend. Juist de combinatie was zo handig (en daar heb je echt veel soorten in). En dan de grootste winst: bepaalde wedstrijdpijlen zijn konisch (of zelfs dubbel-konisch) uitgevoerd. Dat is gedaan vanwege de aerodynamische eigenschappen van een pijl. Die zullen met werkelijk niet boeien in deze toonarm-toepassing maar het betekent wel dat de pijl dus geen parallelle wanden heeft ! Het loopt dus iets toe richting de punt (in mijn geval Martin's headshell). Geweldig voor het tegengaan van staande golven !
Met muzikale groet,
Reinout
de zoektocht naar een lichte arm is gedreven door de compliantie van het element. Deze Colibri heeft een naaldbewegelijkheid van 35 micron/mN. Das dus een heel "los" opgehangen cantilevertje..... Hoe lichter de arm; hoe beter dit element zal tracken (mits goed afgeregeld natuurlijk; maar dat geldt voor alle combinaties). Dit elementje zal gewoon niet fijn spelen in een zware arm.
Een op zich zwaardere headshell en arm is te compenseren met een zwaarder tegengewicht; maar daar wordt de totaal constructie toch trager van.
Vergelijk het maar met een auto zoals een Lotus: een ultralichtgewicht welke excelleert in bochtgedrag. Je KAN er natuurlijk een dakdrager met bagage op zetten en het vermogen van de motor zal heus wel voldoende zijn om nog steeds prima rondetijden te maken. Maar in bochten .....wordt het allemaal wat moeilijker.
Dat ik pijlen gebruik heeft een aantal redenen:
- boogschieten was een voormalig hobby van mij;
- een pijl is per definitie recht ! Veel op zich mooie producten uit bijvoorbeeld de modelbouwwereld is gewoon niet recht.
- het was redelijk makkelijk om zeer veel versies pijlen uit te proberen in resonantietesten (element monteren - test-LP....heel interessant !). De vol-alu pijlen waren wel strakker en bogen minder door maar hadden een resonantieneiging. De vol-carbon pijlen bogen weer meer door maar waren uitstekend dempend. Juist de combinatie was zo handig (en daar heb je echt veel soorten in). En dan de grootste winst: bepaalde wedstrijdpijlen zijn konisch (of zelfs dubbel-konisch) uitgevoerd. Dat is gedaan vanwege de aerodynamische eigenschappen van een pijl. Die zullen met werkelijk niet boeien in deze toonarm-toepassing maar het betekent wel dat de pijl dus geen parallelle wanden heeft ! Het loopt dus iets toe richting de punt (in mijn geval Martin's headshell). Geweldig voor het tegengaan van staande golven !
Met muzikale groet,
Reinout
Re: Diy WTA tone arm
Helder Reinout,
Met een dergelijke compliantie kun je het i.d.d. praktisch gezien niet licht genoeg maken.
Ja, carbonbuis is er in heel veel soorten en kwaliteiten. Goede kwaliteit is ook tamelijk duur Zelf heb ik carbonbuis uit Duitsland gehaald met 0,5mm wanddikte. Is een combinatie van rechte vezels en kruislings geweven en dat is echt zo recht dat een meter lengte zo van de tafel rolt. Dat is veel buig-stijver dan buis met alleen rechte vezels van een mm dik. Leuke daarvan is dat oplopende mm maten perfect in elkaar passen met een speling van een honderdste. Op die manier een aantal stukken in/aan elkaar gelijmd geeft een soort van semi conische arm die zeer effectief staande golven dempt. Overigens valt dat wel mee met die staande golven als je bedenkt dat de geluidssnelheid in carbon iets van 15 km/s is. De lucht in de buis zal vervelender resoneren denk ik, maar dat is makkelijk op te lossen met wat schotjes van piepschuim.
Ok, het blijft eindeloos wat er te experimenteren valt en ergens houdt het ook op. Anders kom je nooit aan muziek luisteren toe.
Geniet ze
P.s. Mijn opmerking was eigenlijk gebaseerd op het feit dat de headshell de minste resonanties van het totaal veroorzaakt --> Alle eff massa moet van de headshell + element komen, de rest mag niets wegen
Met een dergelijke compliantie kun je het i.d.d. praktisch gezien niet licht genoeg maken.
Ja, carbonbuis is er in heel veel soorten en kwaliteiten. Goede kwaliteit is ook tamelijk duur Zelf heb ik carbonbuis uit Duitsland gehaald met 0,5mm wanddikte. Is een combinatie van rechte vezels en kruislings geweven en dat is echt zo recht dat een meter lengte zo van de tafel rolt. Dat is veel buig-stijver dan buis met alleen rechte vezels van een mm dik. Leuke daarvan is dat oplopende mm maten perfect in elkaar passen met een speling van een honderdste. Op die manier een aantal stukken in/aan elkaar gelijmd geeft een soort van semi conische arm die zeer effectief staande golven dempt. Overigens valt dat wel mee met die staande golven als je bedenkt dat de geluidssnelheid in carbon iets van 15 km/s is. De lucht in de buis zal vervelender resoneren denk ik, maar dat is makkelijk op te lossen met wat schotjes van piepschuim.
Ok, het blijft eindeloos wat er te experimenteren valt en ergens houdt het ook op. Anders kom je nooit aan muziek luisteren toe.
Yes, I know. Voor de effectieve massa op het punt van de headshell reken je met de massatraagheid van de arm onderdelen. En dan blijkt dat een zwaarder contragewicht dicht bij het draaipunt een lagere eff massa oplevert dan een lichter contragewicht verder af van het draaipunt. Al is het verschil in de praktijk meestal marginaal, de hoofdmoot is toch de arm zelf en headshell + element. Waarschijnlijk weet je dat ook wel.rdv300b833 schreef:Een op zich zwaardere headshell en arm is te compenseren met een zwaarder tegengewicht; maar daar wordt de totaal constructie toch trager van.
Vergelijk het maar met een auto zoals een Lotus: een ultralichtgewicht welke excelleert in bochtgedrag. Je KAN er natuurlijk een dakdrager met bagage op zetten en het vermogen van de motor zal heus wel voldoende zijn om nog steeds prima rondetijden te maken. Maar in bochten .....wordt het allemaal wat moeilijker.
Geniet ze
P.s. Mijn opmerking was eigenlijk gebaseerd op het feit dat de headshell de minste resonanties van het totaal veroorzaakt --> Alle eff massa moet van de headshell + element komen, de rest mag niets wegen
Re: Diy WTA tone arm
Ha Reinout,
Dat is erg netjes geworden.
mooi dat je zo toch nog weer wat grammetjes er af hebt gekregen.
Heb je nu ook al gemeten waar je nu zit qua resonantie frequentie?
mijn gereedschapsmakers opleiding heb ik na mijn LTS opleiding gehad in een bedrijf waar we productie lijnen maakten voor de autoindustrie.(Audi, Ford, Saab en dergelijke waren klanten van ons.)
Mijn specialisatie daar was conventioneel draaien maar deed natuurlijk ook andere dingen zo als stempels maken. Veel geleerd daar.
Groetjes George
Dat is erg netjes geworden.
mooi dat je zo toch nog weer wat grammetjes er af hebt gekregen.
Heb je nu ook al gemeten waar je nu zit qua resonantie frequentie?
mijn gereedschapsmakers opleiding heb ik na mijn LTS opleiding gehad in een bedrijf waar we productie lijnen maakten voor de autoindustrie.(Audi, Ford, Saab en dergelijke waren klanten van ons.)
Mijn specialisatie daar was conventioneel draaien maar deed natuurlijk ook andere dingen zo als stempels maken. Veel geleerd daar.
Groetjes George
Re: Diy WTA tone arm
Leuk al deze verhalen, veel technische mannen (en dames, natuurlijk
) hier maar dat is natuurlijk ook logisch gezien de hobby.
Prachtige arm, ik ben zelf geen purist op platen gebied maar vraag mij af bij zo'n lichte arm: is het risico dat de naald uit de groef loopt niet vele malen hoger met zo'n lichte constructie? Een krasje of dergelijke lijkt mij de arm zo omhoog te wippen met alle nare gevolgen van dien (overslaan nog de minste).
Mvg Reinder
Prachtige arm, ik ben zelf geen purist op platen gebied maar vraag mij af bij zo'n lichte arm: is het risico dat de naald uit de groef loopt niet vele malen hoger met zo'n lichte constructie? Een krasje of dergelijke lijkt mij de arm zo omhoog te wippen met alle nare gevolgen van dien (overslaan nog de minste).
Mvg Reinder
Re: Diy WTA tone arm
Je moet ook het raam niet openzetten, een rustige ruimte zonder tocht of windvlagen. 
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: Diy WTA tone arm
Goedemiddag !
George: nog niet gemeten. Eerst even puur genieten van muziek zonder dat ik gelijk weer in de techniek verval. En dat luisteren is nu al een tikkie moeilijk met een zieke kleine thuis.....
Veel succes met je tangentiële arm. Ik blijf het een onwijs systeem vinden maar het wordt wel heel erg bizar op m'n overmaatse draaitafel.
Reinder: valt wel mee hoor met dat uit de groef vliegen bij een krasje. Juist bij zo'n lichte arm hoort idealiter een hoog compliant element (dus met een hoge meegaandheid van de cantilever). Zo'n combinatie "zweeft" boven het vinyl en de naald "hangt" onderin de groef. Een krasje of ander probleempje wordt eenvoudig weggepoetst in de losse ophanging van de cantilever.
Ik kan je uit de muzikale praktijk hier melden dat het prima werkt. Je moet natuurlijk niet een laag compliant element in een lichte arm zetten; of een hoog compliant element in een zware arm. Dat is vragen om problemen/uitdagingen....
Da's ook de reden waarom er zo'n tendens is richting de middelzware armen en middel-compliante elementen: werkt veel handiger voor fabrikanten van armen en elementen.....
Natuurlijk heb je gelijk dat het een licht geheel is en dus een tikkie beleid vraagt als je een plaat opzet. Daarom was ik ook zo blij dat Martin zo'n goede fingerrest heeft gemonteerd. Daarmee zet ik het element aan de 17" arm prima in/uit de groef.
Hannesie: daarom heb ik ook gelukkig een eigen audiohok !
Met muzikale groet,
Reinout
George: nog niet gemeten. Eerst even puur genieten van muziek zonder dat ik gelijk weer in de techniek verval. En dat luisteren is nu al een tikkie moeilijk met een zieke kleine thuis.....
Veel succes met je tangentiële arm. Ik blijf het een onwijs systeem vinden maar het wordt wel heel erg bizar op m'n overmaatse draaitafel.
Reinder: valt wel mee hoor met dat uit de groef vliegen bij een krasje. Juist bij zo'n lichte arm hoort idealiter een hoog compliant element (dus met een hoge meegaandheid van de cantilever). Zo'n combinatie "zweeft" boven het vinyl en de naald "hangt" onderin de groef. Een krasje of ander probleempje wordt eenvoudig weggepoetst in de losse ophanging van de cantilever.
Ik kan je uit de muzikale praktijk hier melden dat het prima werkt. Je moet natuurlijk niet een laag compliant element in een lichte arm zetten; of een hoog compliant element in een zware arm. Dat is vragen om problemen/uitdagingen....
Da's ook de reden waarom er zo'n tendens is richting de middelzware armen en middel-compliante elementen: werkt veel handiger voor fabrikanten van armen en elementen.....
Natuurlijk heb je gelijk dat het een licht geheel is en dus een tikkie beleid vraagt als je een plaat opzet. Daarom was ik ook zo blij dat Martin zo'n goede fingerrest heeft gemonteerd. Daarmee zet ik het element aan de 17" arm prima in/uit de groef.
Hannesie: daarom heb ik ook gelukkig een eigen audiohok !
Met muzikale groet,
Reinout
Re: Diy WTA tone arm
Dag,
ik ben spullen aan het verzamelen om ook zelf een arm te bouwen. Langzaam kom ik er achter dat de ene pijl de ander niet is, los van het materiaal zie ik ook een hele range aan diameters voorbij komen.
Wat is ongeveer de diameter om naar te zoeken voor een 12" arm?
ik ben spullen aan het verzamelen om ook zelf een arm te bouwen. Langzaam kom ik er achter dat de ene pijl de ander niet is, los van het materiaal zie ik ook een hele range aan diameters voorbij komen.
Wat is ongeveer de diameter om naar te zoeken voor een 12" arm?
