plannen voor LBVS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

Eerst zal ik mij even voorstellen.
Ik ben Arne, woonachtig in België en werk in de betonindustrie.
Blijkbaar heb ik hier in 2007 al rondgeneusd maar geen post geplaatst, ik heb altijd al interesse gehad in het audio-gebeuren maar heb er mij nooit op gefixeerd.
Doordat ik vorige week op de ibood-hunt een receiver heb besteld van Onkyo http://www.receiverstore.be/product/214 ... r-548.html (voor mij een hele verbetering i.p.v. mijn stereotorentje die ik voor mijn plechtige communie heb gekregen) ben ik nu op zoek naar speakers.
Op het forum heb ik verschillende topics gelezen over "edo's LBVS".
Het zit er dik in dat er binnenkort nog een paar de wereld zullen ingaan :)

Ik ben (denk ik toch) redelijk handig met hout maar heb bijna geen kennis van elektronica, dus dit onderdeeltje zal ik doorschuiven naar mijn broer :)

Na de verschillende topics gelezen te hebben sla ik toch het een en ander door elkaar, dus zal ik het mij makkelijk maken en hier nog eens vragen.
- Welke componenten heb ik precies nodig (webshop zou ook handig zijn)
- ik heb bouwtekeningen gezien in een ander topic voor de luidsprekers maar vind ze niet meer terug
- tevens heb ik in een ander artikel een youtube-filmpje gezien over iemand die zijn schaakbord wetsandde, kan ik bv mdf gewoon met de rol schilderen in glanzende lak en er zo een spiegeltje van maken?

Voor het moment zijn dit zo mijn voornaamste vragen.
Verder heb ik een off-topic vraagje,
Bose is een duur(der) merk, kan het zijn dat dit geen zo'n "speciale" luidsprekers zijn maar gewoon een stempel die je betaalt?

alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ray5150 »

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: plannen voor LBVS

Bericht door grimoire »

hier staat een boel info:
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/LVBS

verder hier de showcase:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=15285

succes :wink:


PS we waren tegelijk aanhet typen denk ik Ray, maar je was me voor :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door markbakk »

ArcösS schreef:
Bose is een duur(der) merk, kan het zijn dat dit geen zo'n "speciale" luidsprekers zijn maar gewoon een stempel die je betaalt?
Als je een tijdje lang de luidsprekerchassis in handen hebt gehad die in deze hoek van de zelfbouwwereld populair zijn, gezien hebt met welke aandacht kasten en filters worden ontwikkeld en gebouwd én je hebt een beetje leren luisteren, lach je je straks een deuk om wat dat zg. dure merk Bose weet te verkopen. Knollen voor citroenen. Maar let op: dat geldt wel voor meer merken in deze branche.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: plannen voor LBVS

Bericht door Lieuwe »

LBVS is zeker aan te raden! Prachtig beginnersproject voor niet al teveel geld!

Maar ik lees dit:
werk in de betonindustrie
Dan zie ik snel een betonnen lbvs aankomen :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: plannen voor LBVS

Bericht door hannesie »

Dan moet hij toch wel even hier kijken. :mrgreen:

De gietmortelkasten van Arno, super, maar wel ietsje duurdere componenten.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=14597
ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

Bedankt voor de info!
De betonnen kasten zullen niet voor direct zijn, ik heb al mijn overtuigingskracht moeten uithalen om de madam te kunnen overtuigen om luidsprekers op de grond te hebben.
Ik zie ze niet direct betonnen versleuren om eronder te kunnen poetsen :)
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: plannen voor LBVS

Bericht door Lieuwe »

Daarom staan ze dus bij Arno in de vensterbank, hij mag ze gewoon niet op de grond neerzetten :mrgreen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

Mooi ...

Kzal toch beginnen met houten kasten :)

Ps, waar kan ik als Belg het best aan de onderdelen raken?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: plannen voor LBVS

Bericht door sander1238 »

bij onze rudy.

http://www.rumoh.eu/
ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

Hmz, kan ik het mij eens makkelijk maken.
Kan iemand eens een lijstje maken wat ik precies nodig heb van elektrische onderdelen. Daar ken ik nu nix van (maar wat niet is kan nog komen :) ).
Ik heb de andere topics gelezen en daar wordt over sommige onderdelen gediscussieerd, waardoor ik niet weet wat precies gebruikt zal worden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door markbakk »

Vooruit, eens kijken:
  • Voor de 1,5mH seriespoel deze of deze. Als je ergens een kwaliteitsslagje wilt maken kies je de eerste i.p.v. de tweede, maar of je het gaat horen...
  • Voor de 0,27mH (=270uH) parallelspoel deze.
  • Voor de 6,8uF- en 10uF condensatoren deze en deze. Het prijsvoordeel van één bipolaire elco is m.i. te verwaarlozen, maar je mag voor de C parallel aan de woofer ook deze kiezen.
  • Voor alle weerstanden kies je deze, al zou ik gewoon 5W-exemplaren nemen.
Nou krijg ik vast allemaal mensen over me heen rollen die zeggen dat je MKP moet nemen voor de hoogsectie :hide: , maar iedereen mag het dubbel blind testend bewijzen dat dat beter is. Koop dan liever wat extra en goed dempingsmateriaal, dat heeft die LBVS wel nodig.
ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

Een goed half jaar later ben ik dus nog altijd niet aan de luidsprekers begonnen.
Ook vrees ik dat ik de plannen zal moeten veranderen. Ik denk dat ik voor goeie low budget boekenplankluidsprekers zal moeten gaan aangezien de plannen voor ons toekomstig tvmeubel voorlopig de volledige breedte van de muur inneemt zodat er geen plaats meer over is om vloerstaanders naast te plaatsen ...

Zijn er voorstellen van componenten, het gaat mij niet zozeer om het superieure geluid maar eigenlijk vooral om het project in zijn geheel.
Het dient voor film en muziek waar laag toch wel gewenst is, een subwoofertje komt er in de toekomst waarschijnlijk ook nog wel bij :)

ps.
@markbakk bedankt voor uw lijstje op 31 augustus, ik heb er blijkbaar vergeten op te antwoorden :/
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: plannen voor LBVS

Bericht door SARK »

ArcösS schreef:
- tevens heb ik in een ander artikel een youtube-filmpje gezien over iemand die zijn schaakbord wetsandde, kan ik bv mdf gewoon met de rol schilderen in glanzende lak en er zo een spiegeltje van maken?
Bedoel je deze "Zen-master" :?: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P6Ny-s7v ... B1C622FC3B[/youtube]
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: plannen voor LBVS

Bericht door Henkjan »

ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

Bedankt, dit helpt me alweer verder.
Iemand nog wat tips voor lb boekenplankspeakers of lb soundbar?

ps, het was idd deze "zen master" :)
Laatst gewijzigd door ArcösS op ma 20 mei 2013, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: plannen voor LBVS

Bericht door Henkjan »

lb = low budget neem ik aan? hoe low?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: plannen voor LBVS

Bericht door meiborg »

Ik heb ooit deze bookshelf gemaakt, zei het met een betere breedbander voor het hoog. Tot de dag van vandaag maar weinig twee-weg systemen gehoord (want qua respons meting lijkt het niet eens zo geweldig) in dezelfde prijsklasse die aan het mooie geluid kunnen tippen.

Mvg Reinder
Bijlagen
render1_medium.jpg
ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

lb = low budget = de prijsklasse van deze van edo

Deze van meiborg zien er wel netjes uit, ik zal het morgen eens op mijn gemak lezen.

Verdere tips blijven welkom :)
ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

Nog even dit topic terug ophalen:

Ik blijf maar twijfelen (momenteel ontbreekt de tijd me wel eventjes).
Mijn grote probleem is dat ik geen degelijk referentiemateriaal heb, ik heb enkel maar mijn speakers van mijn hifi-keten van toentertijd 500€ die inmiddels 20 jaar oud is, en een enkele marantz speaker waarvan rubber is gescheurd. Bij mij gaat het vooral om het project, het geluid speelt (nog) niet zo'n belangrijke rol, zolang ze maar niet slechter klinken als mijn oude hifi-speakers. Het zou wel leuk zijn moesten ze kunnen opgaan tegen de entry's van bose :)

Het zullen hoogstwaarschijnlijk toch de lbvs's worden, al kan een bookshelve mij ook bekoren.

*Ik heb ook nog een bijkomend vraagje.Onlangs vroeg iemand mij als ik 2 speakers kon meenemen van het containerpark om in een schooltje te plaatsen, die dienen om de kleuters te laten dansen ofzo. Iets in mij vertelt me dat deze ook niet lang zullen meegaan. Welk budget zou je zo kwijt zijn om een stelletje zelf te maken.
Gewoon het idee dat je muziek "luid" kunt afspelen zonder dat het 'kraakt'. (http://www.bekafun.com/nl/products/detail/bhr-vs1520 duurder of goedkoper?)

Alvast bedankt!
ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

Niemand meer? :(

Ik weet dat ik lang van de hak op de tak heb gesprongen maar ik wil er uit komen :)
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: plannen voor LBVS

Bericht door beewee »

Dank je de koekoek, je stelt steeds meer vragen. Wordt het nu een vloerstaande of boekenplank luidspreker?

Betreft die herrieschopper voor de kleuters, wat dacht je van een setje gebruikte luidsprekerboxen? Zo veel is daar ook weer niet voor nodig hoor. http://www.2dehands.be/audio-video-tv/a ... idspreker/
ArcösS
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 12:55
Locatie: Gullegem

Re: plannen voor LBVS

Bericht door ArcösS »

beewee schreef:
Dank je de koekoek, je stelt steeds meer vragen. Wordt het nu een vloerstaande of boekenplank luidspreker?
Als ik de voor- en nadelen bekijk van de lbvs vrees ik dat ik voor een kleiner formaat moet gaan.

+ persoonlijk vind ik het een mooi ontwerp
+ Mooie prijs
- we hebben maar een muurtje van 2m waar het "multimediameubel" moet komen, ik vrees dat deze niet tot hun recht zullen komen.
- 1 kindje van 1 jaar, nu nog een tweede op komst en wie weet een derde? (misschien opletten met het omvallen)
- Mijn wederhelft vindt het geen goed idee ...

Vooral het laatste minpuntje geeft de doorslag om kleiner te gaan :s
Aangezien ik totaal geen achtergrond in de materie heb is het belangrijk dat het geen complex ontwerp is, oftewel eentje met gedetailleerde uitleg :)
Dit is één eis, de tweede is dat het geluid beter is dan een gewoon stereosetje ...
Voor de rest sta ik open voor alle ideeën.
Eenmaal de doorslag gegeven is open ik een nieuw topic als de bouw is begonnen om het toch maar wat overzichtelijk te houden.
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: plannen voor LBVS

Bericht door beewee »

OK, dat geeft een boel duidelijkheid. Dan zijn er dus 3 kleintjes op komst: eentje die krijst, en twee die wat beter moeten klinken.

Gezien de beperkte ruimte zou ik de speakers niet superklein kiezen zodat je (al was het maar omdat je het zo te merken al druk genoeg krijgt) er ook nog wat lage tonen uit krijgt en niet aansluitend een peuterproof subwoofer moet bouwen. Houdt sowieso rekening met een rooster of iets anders beschermends voor de luidsprekerunits.

Er circuleren op dit forum diverse leuke compacte ontwerpen, vaak ook voor breedbandluidsprekers zodat het ook betaalbaar en eenvoudig te bouwen is. En wedden dat je je over het geluid zult verbazen? Ik ga morgen even voor je op zoek, al hoop ik dat anderen hier ook al met een aantal suggesties komen.

Uit mijn hoofd 2 van mijn favorieten, die alleen niet zo heel erg goedkoop zijn, met Fostex units:
http://www.planet10-hifi.com/fonken.html
http://www.humblehomemadehifi.com/download.html (de Solo 13)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”