AD1992 sigma delta modulator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

AD1992 sigma delta modulator

Bericht door Martin V »

Ik zou graag eens deze vorm van audio versterking willen gaan experimenteren.
Aangezien de audio bewerking een beetje complex is kwam ik uit op een ic waar alles al ingebakken zit de AD1992.
Het probleem is alleen dat dit ic moeilijk is te verkrijgen omdat het obsolete is, een ander punt is de 64 pins behuizing.

Is er een makkelijkere oplossing mogelijk waar een minder aantal aansluitingen op het ic zit?

Op de uitgang heb ik maar 1 bit nodig, of zoals dat bij de AD1992 is een mosfet power driver.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door SuperR »

Ik heb nog wel wat leuke probeersel-IC's liggen;
TPA3122, TPA3106

Interesse? Dan hoor ik het wel.
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door Martin V »

Bedankt voor het aanbod, maar dit zijn geen sigma delta modulator maar conventionele pwm ic's.

En dat zocht ik eigenlijk niet.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door Rudy »

Martin V schreef:
Ik zou graag eens deze vorm van audio versterking willen gaan experimenteren.
Aangezien de audio bewerking een beetje complex is kwam ik uit op een ic waar alles al ingebakken zit de AD1992.
Het probleem is alleen dat dit ic moeilijk is te verkrijgen omdat het obsolete is, een ander punt is de 64 pins behuizing.

Is er een makkelijkere oplossing mogelijk waar een minder aantal aansluitingen op het ic zit?

Op de uitgang heb ik maar 1 bit nodig, of zoals dat bij de AD1992 is een mosfet power driver.
De pitch van het ic in kwestie is 0.5mm, geen ramp, maar enige/veel ervaring is hierbij toch wel vereist.
Maar dat is niet noodzakelijk een ramp, het feit dat de MLP behuizing een koelvlak heeft aan de onderzijde en deze ook absoluut moet gesoldeerd moet worden, maakt een oven/pasta bijna onmisbaar in deze situaties.

Farnell heeft deze nog op voorraad, dus verkrijgbaarheid is hedendaags nog te doen, pcb design daarentegen gaat een heel andere uitdaging zijn.

mvg Rudy
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door Martin V »

De AD1992 is inderdaad gewoon te koop bij Farnell voor het kleine bedrag van twee euro ex.

Intussen heb ik in mijn huidige pwm signaal bewerking een flash converter geplaatst die een oversampling maakt van de semi -sigma delta modulatie.
Hetgeen een beetje afwijkt wat er conventioneel gedaan word.
In een voorbeeld schema heb ik gezien hoe met een paar componenten een sigma delta modulatie conversie gemaakt kan worden, zonder al te complexe signaal bewerkingen die in de AD1992 zit.
De behuizing van de AD1992 is inderdaad een verhaal apart in smd te plaatsen en te reflowen, dus ik denk dat het wat anders word.
Echter mogelijkheden te over en anders zoek ik wel een éénvoudiger ic of bouw het met losse componenten.

Hartelijk dank voor jullie inbreng.

groetjes van Martin
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door SuperR »

Ik neem aan dat je dit al heb doorgenomen;
http://www.wpi.edu/Pubs/E-project/Avail ... report.pdf
Niet echt een all-in-one-IC, maar wel wat elementaire informatie.
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door Martin V »

Dit is hele bruikbare info en het laat zien hoe dit éénvoudig gemaakt kan worden met 1 bit.
Eigenlijk zocht ik hier exact naar.
De basis vormt een opamp en een D-flip flop en een simpel laagdoorlaat filter,
dus dat is zo gemaakt in een test opstelling.
Dit document vormt daar een zeer goede leidraad voor.

groetjes van Martin
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door Ah!buis »

Niet met de grond van de zaak te maken,maar zou je zo'n SMD die gekoeld moet worden niet op z'n kop op de print kunnen solderen (pootjes wat buigen) en een koelvin erop ?
Anne
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door SuperR »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door ds23man »

Ach, wat Pokon, water en wat zon en ze groeien er vanzelf aan! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1992 sigma delta modulator

Bericht door Ah!buis »

Haha,idd.Ik ken dat IC niet,met SMD dacht ik meer aan zoiets.
Anne
Bijlagen
Vt.JPG
Plaats reactie