Nu zullen jullie zeggen, dat dat vrij simpel is. een paar van die goudkleurige vermogens weerstanden op een koelblok en klaar.
Maar ja, die weerstanden kosten geld, en wat er niet is kun je niet uitgeven...
Dus eens even gekeken of ik zo iets kan maken tegen minimale kosten. eerst maar eens een koelblok...
Een tijdje geleden vond ik op straat bij het grofvuil een JVC subwoofer met ingebouwde versterker, de trafo daarvan heeft inmiddels een weg gevonden naar de Elektuur 100 Watter.
er bleef een versterker over, ben niet zo dol op van die STK plakken, dus het zaakje geript en ik had een leuk stuk alu om mee te beginnen.
Dan de weerstanden, ik had in de loop der jaren een bakje vol verzameld tbv emitter weerstanden, shunts, en soft start dingen.
Waardes liggen tussen de 0R1 en een paar Ohm, beetje puzzelen en rekenen.
En ik kom door serie en paralel schakelen uit op een weerstand van tussen de 4 en 5 Ohm, bij een maximaal vermogen van rond de 120 Watt.
Stukje alu hoekprofiel uit een puinbak, schuurpapier erover en weer als nieuw.
omdat de weerstanden niet allemaal even groot zijn word de ruimte ertussen opgevuld met koperfolie en koelpasta.
Gaatjes boren, bevestigings schroeven.
Van een gecanceld voedingsprojekt had ik nog een paar mooie banaan stekker delen met draaiknop om draad in te klemmen. massief koperdraad van 0.8 mm, lekker degelijk.
Isolatie van siliconenslang en krimpkous.
Klaar !
Kosten ? noppes, nakko, nada