Kan ik niet bepalen op basis van dit project. De MLTL geeft teveel kleuring om het systeem top te laten zijn naar mijn maatstaven. Vooral bij klassieke muziek (symphonie-orkest en piano) hoor je dat er iets niet in orde is met het lagere deel van het middengebied. Er blijft een bepaalde vaagheid in het geluid zitten, ook als je dichtbij zit. Op zich heel gek, want de Breda I t/m IV CD's van doppedoos klinken werkelijk subliem op dit systeem. Dan heb je helemaal geen last van vaagheid in het geluid. Stemmen heel plastisch, en als er een lekker diepe bas in zit komt dit ook heel mooi uit de verf.bertor schreef:Maar het maakt ook uit hoe ver je er dan vanaf zit. Bij de Pluto's is de luisterafstand veel kleiner. Wordt de verhouding direct-indirect dan niet gelijk aan een dipool op grotere luisterafstand. Hoeveel klankverschil is er dan nog?jeroen_d schreef:Hoe het zich gehoormatig verhoudt tot de dipool is simpel: probleemloze tonale balans is veel sneller te bereiken, echter, je moet straks maar luisteren (Breda V) in hoeverre je de toename in ruimte informatie al dan niet prettig vindt.
Het hoog van de Technics bandtweeter is niet van de topklasse die ik eenmaal gewend ben van de AMT2340, ergens klopt ook daar iets niet. Het is op zich heel mooi en zijdezacht, maar mist een bepaalde attack en helderheid die de AMT2340 wel heeft en het geluid voor mij echt realistisch maakt.
Best wel gemeen dit vergelijk, MOB3W is uiteindelijk toch gewoon van een andere orde (voor de niet ingewijden, zie mijn avatar dan wel homepage).
Ik ben toch heel tevreden met het resultaat van dit project, zolang het geen klassieke muziek is kan ik enorm genieten van dit systeem.
Maar ik denk dat ik pas echt eerlijk kan vergelijken als ik een dergelijk systeem maak op basis van een goede 15cm middentoner in een gesloten behuizing met een dome tweeter zoals de SEAS millennium daarboven. Dan zitten er geen discontinuïteiten meer in het afstraalgedrag en geen kleuring door basversterkende truukjes in de kast.