Kort vraagje over TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Kort vraagje over TL

Bericht door michelp »

Ik was gister begonnen met een TL zonder simulaties oid. Gewoon 300/4/fs als lengte aangehouden en van 2*sd naar 1*sd.
Maar de grote zak met dempingswol is nergens meer te vinden..
Wat ik zo weet is dat met de wol de luchtsnelheid verlaagd word en daarom de lengte van de lijn wat minder kan worden. Dus eigenlijk zou ik ongedempt eigenlijk een te korte lijn hebben als ik het goed heb.
Het hoeft niet perfect te klinken, het is meer als testje wat een 6 inch sub in een TL doet :D
Is het echt noodzakelijk bij een TL? Of zeggen jullie dichtlijmen en testen? :P
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door ff lunche »

definieer noodzakelijk zou ik zeggen
volgens mij beter van wel, de Tl's die ik ken hebben demping.
Anders klem je de kast toch tijdelijk dicht met tape, een spanband of met lijmklemmen, als het toch een experiment is ?
Kun je daarna nog wat verandereren, als je boel al dichtplakt niet.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door michelp »

Dat zou kunnen als het allemaal mooi gezaagd was, maar de bouwmarkt heeft fijn naar me geluisterd. Ik heb hem zelfs uitgelegd in welke volgorde hij moest zagen. Eerst alles in dezelfde breedte, en daarna de lengte op maat. Maar er zit zeker een mm tussen bij de breedte, dus moet het wel opgevuld worden met bruislijm. Waarschijnlijk heeft hij eerst een strook op breedte gedaan, daarna op lengte gezaagd, en toen de volgende strook weer op breedte en daarna op lengte. Dus er zit weer fijn verschil in..
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door Zweitse »

michelp schreef:
Dat zou kunnen als het allemaal mooi gezaagd was, maar de bouwmarkt heeft fijn naar me geluisterd. Ik heb hem zelfs uitgelegd in welke volgorde hij moest zagen. Eerst alles in dezelfde breedte, en daarna de lengte op maat. Maar er zit zeker een mm tussen bij de breedte, dus moet het wel opgevuld worden met bruislijm. Waarschijnlijk heeft hij eerst een strook op breedte gedaan, daarna op lengte gezaagd, en toen de volgende strook weer op breedte en daarna op lengte. Dus er zit weer fijn verschil in..
Stroken allemaal vast klemmen met lijmklemmen en alles gelijk schuren met een vlak of bandschuurmachine
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door michelp »

Had gekund als ik niet in een studio appartement zat op de 1e verdieping. Ik wou hem gewoon als snel testje even in elkaar zetten. Alles zit al gelijmd alleen 1 zijkant dus niet :P
Meestal los ik zulke dingen wel op met bruislijm. Maar nu is het wel anders, omdat ik er later wat minder makkelijk bij kan om demping toe te voegen
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door sietse »

Tekeningetje van de line ???
Voor de demping, 1/3 van de line achter de woof, demping, maar niet te stijf,
volgende 1/3 demping alleen langs de achterwand,
laatste 1/3 van de line leeg laten.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door michelp »

De 'tekening' staat op een kladblaadje :P
Ik heb de lijn ongeveer berekend (globale buitenmaten) en daarna al zagend de hoeken berekend
Ik zal zo ff een foto maken
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door michelp »

Hier is ie dan. Nog niet helemaal netjes, maar de lijmklodders schuur ik nog wel weg
Bijlagen
IMG_20130715_200557.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door sietse »

maar wat is de voorkant??
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door ds23man »

sietse schreef:
maar wat is de voorkant??
Voorkant? Heb je die nodig dan? Volgens Dr. Bose niet.......... :rofl:
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Kort vraagje over TL

Bericht door michelp »

Haha ja het gat voor de driver moet ik nog even maken :P
De bedoeling is dat ie op de foto rechts onderin komt
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”