grote afrond frees

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

grote afrond frees

Bericht door blu_line »

Ik ben op zoek naar een grote afrond frees.
Radius van 19 of 20 mm.

In Nederland zijn die dingen *&*^%$ duur.
Op ebay zijn ze te vinden voor 8 euro en hoger.
Ja, ik begrijp dat het met prijs/kwaliteit te maken heeft, maar dit prijs verschil is niet te rechtvaardigen voor die paar keer dat ik een frees gebruik.

Deze frezen hebben echter een shank van 1/2 inch of te wel 12 mm.
Mijn frees machine heeft accepteert slechts 8 mm
Zou een 8mm shank fysisch niet mogelijk zijn met zo'n grote frees ?

mvg

ST
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: grote afrond frees

Bericht door Pjotr »

1/2 inch is NIET hetzelfde als 12 mm. Dat gaat echt niet werken.

Kijk eens in het befaamde "frees"topic. Is het al eens uitvoerig aan bod geweest met die grote frezen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: grote afrond frees

Bericht door ds23man »

Dat is een behoorlijke radius en daarom vindt je dat soort frezen alleen in 12mm as en heb je een zware bovenfrees nodig. En dan is het nog de vraag of je het goed strak krijgt. Eigenlijk moet je dat soort werk op een freestafel doen:

http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachi ... -3435-1-0/

Mijn laagkasten hebben ook een grote afronding en zijn op freestafel gemaakt.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: grote afrond frees

Bericht door Rody »

Als je met R16 uit de voeten kunt: http://www.ecotools.nl/afrondfrees-159/

Gr ROdy
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: grote afrond frees

Bericht door MechanicalAnimal »

heb ff snel gekeken via google...maar r15mm/r16mm is toch echt wel het maximum dat je kunt halen met een 8mm schacht.

kun je niet zo'n goedkoop freesje in 12mm scoren en dan een bovenfrees lenen/huren ofzo?

of als je je baffle nog los hebt even langs een lokale timmerman met een freesbank of grote losse bovenfrees met een 12mm spantang?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: grote afrond frees

Bericht door Pjotr »

MechanicalAnimal schreef:
of als je je baffle nog los hebt even langs een lokale timmerman met een freesbank of grote losse bovenfrees met een 12mm spantang?
Dat is wel verreweg het goedkoopste en waarschijnlijk ook het netste als je niet 20 kasten denkt te gaan maken.

Paar jaar geleden heb ik dat ook zo gedaan. Was niet een afronding maar wel een 45 graden afschuining van 30 mm aan een kast. Kosten: Nul komma nul. Maar ik ben dan ook vaste klant :) Tegen zo'n grote vaste professionele freesbank kun je als DIY'er zelf niet op.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: grote afrond frees

Bericht door MechanicalAnimal »

als het perse r20 moet gaan worden dan wordt het denk ik idd een lokale timmerman, kastenbouwer, keukenboer, etc.
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Re: grote afrond frees

Bericht door blu_line »

kun je niet zo'n goedkoop freesje in 12mm scoren en dan een bovenfrees lenen/huren ofzo?
Ben al aan het zoeken geweest.
De grote machine verhuur bedrijven, althans hier in de buurt van Zutphen, hebben slechts bovenfrezen met een spantang van 6 of 8mm.
of als je je baffle nog los hebt even langs een lokale timmerman met een freesbank of grote losse bovenfrees met een 12mm spantang?
Dat of een freesje met een kleinere straal lijkt op dit moment de beste oplossing


mvg

ST
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: grote afrond frees

Bericht door beewee »

blu_line schreef:
De grote machine verhuur bedrijven, althans hier in de buurt van Zutphen, hebben slechts bovenfrezen met een spantang van 6 of 8mm.
Hier in Zutphen zijn we helaas beperkt tot de bouwmarkten en Boels, dat schiet idd niet op. Er zit op de Mars zo'n deuren- en trappenfabriek, ik meen dat die Rozut heet, die mensen produceren zelf en op maat, wie weet kunnen die je helpen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: grote afrond frees

Bericht door richard »

blu_line schreef:
Dat of een freesje met een kleinere straal lijkt op dit moment de beste oplossing
Of een scherpe schaaf, een malletje met de juiste ronding, wat schuurpapier en geduld.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: grote afrond frees

Bericht door SARK »

richard schreef:
Of een scherpe schaaf, een malletje met de juiste ronding, wat schuurpapier en geduld.
Bforce heeft zo zijn sub(je) ooit eens van een prachtige ronding voorzien, was erg goed gelukt imho. Als je deze methode gaat toepassen moet je je wel voorbereiden op veel werk waarbij doorzettingsvermogen en precisie een grote rol zullen spelen.

Een ander idee is om een mal te maken die op de hoek van de kast komt te staan als een soort zadel, de frees komt dan haaks op de hoek te staan ... beetje lastig uitleggen maar ik ga even op zoek naar een voorbeeld (volgens mij was een Belgisch forumlid hiermee bezig).
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: grote afrond frees

Bericht door SARK »

Gevonden :!:
[url=http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=5351][img]http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=5352&t=1[/img][/url] zijkant-frezen-3.jpg
Komt uit dit topic. Slanke 3-weg TL van PN
[url=http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=65216&mode=view][img]http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=65216&t=1[/img][/url] PICT0005.JPG
Komt uit dit topic. "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading van MH
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: grote afrond frees

Bericht door MechanicalAnimal »

briljant Sark! :goeie:
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Re: grote afrond frees

Bericht door blu_line »

Inderdaad geweldig.
Heb er zelf ook over nagedacht om een afgerond front te maken en dit was 1 van de oplossingen om het bewerkstelligen.
En het werkt dus ! Super.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”