MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
De positieve berichten blijven komen! Die C-Quenze driver is zijn geld gewoon meer dan waard.
Hi Jeroen,
After about 20 hours of break-in i must confess that this is one of the best speakers i have heard till now.
I also had 3 friends in my house last weekend that although they have heard various speakers in my home and in theirs, they all said that it was the best speaker i have owned by far....
I have not experimented with the tweeter resistor yet as i like what i hear right now. Only when i remove the carpets from the floor for the summer i might try the different resistors.
The bass is full ( i do not understand why you have also installed sub-woofers in your place...) and i do not feel that i miss any information down below.
The woofers are integrated extremely well with the AT unit. There is an exemplary projection of voices in the mid range and the extension to the upper treble is seamless.
The treble is not only airy but it also has substance.
Even if I change the power cable in my cd transport, the difference in sound quality is evident.
I will keep you posted.
Regards,
Nikos
Hi Jeroen,
After about 20 hours of break-in i must confess that this is one of the best speakers i have heard till now.
I also had 3 friends in my house last weekend that although they have heard various speakers in my home and in theirs, they all said that it was the best speaker i have owned by far....
I have not experimented with the tweeter resistor yet as i like what i hear right now. Only when i remove the carpets from the floor for the summer i might try the different resistors.
The bass is full ( i do not understand why you have also installed sub-woofers in your place...) and i do not feel that i miss any information down below.
The woofers are integrated extremely well with the AT unit. There is an exemplary projection of voices in the mid range and the extension to the upper treble is seamless.
The treble is not only airy but it also has substance.
Even if I change the power cable in my cd transport, the difference in sound quality is evident.
I will keep you posted.
Regards,
Nikos
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
De units zullen vast goed zijn, maar ik geloof alleen niet dat C quenze zoveel beter ->klinkt dan andere merken units. Het verhaal van dure wijn is goede wijn?
In een testsetup met één speaker met bijv een seas excel mid of de nieuwe peerless hds en één speaker met c quenze kan je denk ik niet uit elkaar halen wat wat is, laat staan na wat actief fine tunen.
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Hoi Martijn, wij hebben samen nog naar Sonus Fabers geluisterd in de audiofabriek. Beiden waren we niet onder de indruk wat we daar hoorden. Zoals je begrijpt is mijn mening over de audio technology drivers erg in positieve zin veranderd. Ik denk dat je jezelf een keer moet gunnen met deze drivers te werken en pas dan je mening te herhalen, als je dan nog steeds een non believer bent. Zeker gezien jouw liefde voor piano muziek moet je deze units gewoon een keer uitproberen.
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Die C-Quenze 18H52 die Jeroen en ik gebruiken klinken gewoon heel erg natuurlijk in het mid en ze laten echt alles horen. Het type dat Leobus gebruikt heeft dezelfde eigenschappen.
Al mijn voorgaande speakers lieten veel minder horen in het mid, het vreemde is dat je daar pas achterkomt na een tijdje spelen met de C-Quenze units.
Groetjes Walter
Al mijn voorgaande speakers lieten veel minder horen in het mid, het vreemde is dat je daar pas achterkomt na een tijdje spelen met de C-Quenze units.
Groetjes Walter
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Een goede basis is essentieel en een combi met deze unit kan een topspeaker geven, maar ik hou nog een tijdje vast aan mijn geloof dat moderne middentoners met een mooi afstraalgedrag en lage vervormingscijfers evenveel detail laten horen onder normale omstandigheden. Verwachting van de ontwerper en kwaliteit van de rest van het bouwsel zijn naar mijn mening de reden waarom iets mooier klinkt dan "al het andere".
Wie weet zeg jij over een jaar hetzelfde Jeroen, of ben ik wel helemaal bijgedraaid
In de loop der jaren veranderen inzichten nog welleens is gebleken.
Desalniettemin ben ik altijd onder de indruk geweest van je creaties. Weet zeker dat dit ook weer top speelt!
Wie weet zeg jij over een jaar hetzelfde Jeroen, of ben ik wel helemaal bijgedraaid
Desalniettemin ben ik altijd onder de indruk geweest van je creaties. Weet zeker dat dit ook weer top speelt!
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
in dit geval moet ik je ook teleur stellen martijn,het zijn echt heel fraaie units.
en echt beter als menig die ik beluisterd heb.
en echt beter als menig die ik beluisterd heb.
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Mijn C-Quenze18H52 heeft wel een correctie filter in de vorm van een LCR netwerk. Zonder die correctie zit er een rare bult en dip in de responsie.
Tevens ben ik erachter gekomen dat de 18H52 ook niet goed klinkt met een spoel van 1.5mH en groter, het moet echt 1.0mH of 1.2mH zijn anders krijg je een suf geluid.
In dat opzicht stelt de 18H52 C-Quenze unit dus wel wat eisen aan de filtering...
Maar goed uitgevoerd klinkt het dus ZEER fraai!
Groetjes Walter
Tevens ben ik erachter gekomen dat de 18H52 ook niet goed klinkt met een spoel van 1.5mH en groter, het moet echt 1.0mH of 1.2mH zijn anders krijg je een suf geluid.
In dat opzicht stelt de 18H52 C-Quenze unit dus wel wat eisen aan de filtering...
Maar goed uitgevoerd klinkt het dus ZEER fraai!
Groetjes Walter
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Hallo,
In de afgelopen jaren heb ik zowel speakers gehoord met de Accuton units als met AT units. Telkens weer vind ik de Accutons zeer detailrijk, maar niet lekker klinken. Best wel goed denk ik, maar net niet mijn geluid. Vaak vermoeiend en wat aan de harde kant. Voorbeeld: de Isophon speakers. Ik heb echter ook al aardig wat speakers met AT units gehoord ( 2x eigen creatie en diverse Verity's) en die vond ik altijd prachtig. Zeker zo detailrijk, maar meer muzikaal en urenlang luisterbaar. Voor mij geen andere dan AT' s meer.
Dat zouden meer mensen moeten doen...... eh, .... proberen.
Groet,
Leobus
In de afgelopen jaren heb ik zowel speakers gehoord met de Accuton units als met AT units. Telkens weer vind ik de Accutons zeer detailrijk, maar niet lekker klinken. Best wel goed denk ik, maar net niet mijn geluid. Vaak vermoeiend en wat aan de harde kant. Voorbeeld: de Isophon speakers. Ik heb echter ook al aardig wat speakers met AT units gehoord ( 2x eigen creatie en diverse Verity's) en die vond ik altijd prachtig. Zeker zo detailrijk, maar meer muzikaal en urenlang luisterbaar. Voor mij geen andere dan AT' s meer.
Dat zouden meer mensen moeten doen...... eh, .... proberen.
Groet,
Leobus
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Tja, kan het alleen maar eens zijn met bovenstaande sprekers.
Ondanks dat vooral in het begin de filtering hier lang niet optimaal was hoorde je de kwaliteit van de 15H52 er goed doorheen. Dat kon ik van andere drivers in eerdere projecten niet of minder zeggen.
Wanneer je een ruim budget hebt en je overweegt drivers van Seas, Scanspeak, of Accuton aan te schaffen zou ik AT zeker niet links laten liggen.
Ondanks dat vooral in het begin de filtering hier lang niet optimaal was hoorde je de kwaliteit van de 15H52 er goed doorheen. Dat kon ik van andere drivers in eerdere projecten niet of minder zeggen.
Wanneer je een ruim budget hebt en je overweegt drivers van Seas, Scanspeak, of Accuton aan te schaffen zou ik AT zeker niet links laten liggen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Waarom heb jij dan PHL ?dre schreef:in dit geval moet ik je ook teleur stellen martijn,het zijn echt heel fraaie units.
en echt beter als menig die ik beluisterd heb.
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Het antwoord daarop is simpel:
De bouw van Dre zijn luidsprekers duurde dermate lang, dat toen hij eraan begon die AT units nog niet bestonden...
Groetjes Walter
De bouw van Dre zijn luidsprekers duurde dermate lang, dat toen hij eraan begon die AT units nog niet bestonden...
Groetjes Walter
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
rendement.bas focal m180 schreef:Waarom heb jij dan PHL ?dre schreef:in dit geval moet ik je ook teleur stellen martijn,het zijn echt heel fraaie units.
en echt beter als menig die ik beluisterd heb.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Dat vermoeden had ik al .dre schreef:rendement.bas focal m180 schreef:Waarom heb jij dan PHL ?dre schreef:in dit geval moet ik je ook teleur stellen martijn,het zijn echt heel fraaie units.
en echt beter als menig die ik beluisterd heb.
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Na ruim een jaar te hebben gespeeld met het tweede orde filter (ja ik wijzig niet zo snel als Walt), is dan toch het filter aangepast naar eerste orde.
Ik ben er zeer enthousiast over, Walt is in zijn opzet nog aan het pielen maar bij MOB3W klinkt het perfect. Zo ontzettend mooi hoe koormuziek nu klinkt, dit heb ik eigenlijk nooit zo gehoord, ook niet bij andere speakers. Die bekende van Telarc met de carmina burana van Orff, zo mooi. En ook requiem van Mozart, wauw.
Het is allemaal super warm, vloeiend en toch gedetailleerd. Je 'kijkt' dwars door de muziek heen. Hieronder het schema.
Ik ben er zeer enthousiast over, Walt is in zijn opzet nog aan het pielen maar bij MOB3W klinkt het perfect. Zo ontzettend mooi hoe koormuziek nu klinkt, dit heb ik eigenlijk nooit zo gehoord, ook niet bij andere speakers. Die bekende van Telarc met de carmina burana van Orff, zo mooi. En ook requiem van Mozart, wauw.
Het is allemaal super warm, vloeiend en toch gedetailleerd. Je 'kijkt' dwars door de muziek heen. Hieronder het schema.
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Jawel hoor. Zolang er geen AT woofers in zitten ook geen dure condensatoren.
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Hallo Jeroen,
Ik heb gisteren nog even op lekker niveau gedraaid (-30dB op de Daudio DAC) en dan klinkt het echt wel ERG goed hier met het 1e orde filter.
Alleen als het zachter staat lijkt het minder goed uit de verf te komen, hoe is dat bij jouw?
Groetjes Walter
Ik heb gisteren nog even op lekker niveau gedraaid (-30dB op de Daudio DAC) en dan klinkt het echt wel ERG goed hier met het 1e orde filter.
Alleen als het zachter staat lijkt het minder goed uit de verf te komen, hoe is dat bij jouw?
Groetjes Walter
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Ik heb daar op zich geen last van, maar op zacht niveau luisteren is achtergrond muziek en dat beoordeel ik niet kritisch. Ik weet ook niet goed met wat je verwacht als je op zacht niveau luistert. Als het goed is dan staat bij laag niveau de muziek veel verder op afstand en zijn de details moeilijker waar te nemen omdat ze verdwijnen in het achtergrond lawaai. Als het dan 's avonds heel stil is, luisteren na middernacht, dan zou het wel goed moeten gaan op zacht niveau.
Wat er zo fijn is aan dit filter is dat het juist op normaal en luid niveau totaal niet dicht loopt en transparant blijft. Je hoort echt alles, terwijl het puur genieten blijft en luistermoeheid niet bestaat.
Wat er zo fijn is aan dit filter is dat het juist op normaal en luid niveau totaal niet dicht loopt en transparant blijft. Je hoort echt alles, terwijl het puur genieten blijft en luistermoeheid niet bestaat.
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Achtergrond lawaai kan erg irritant zijn, als bijv. hier het raam op een kier staat dan komt er zoveel zooi naar binnen dat het de muziek echt verpest of je moet het echt hard gaan zetten.
Toch ben ik wel benieuwd hoe het bij jouw 'zacht' klinkt, misschien kun je een keer in de avond Horowitz draaien, ik ben benieuwd of je het dan helder genoeg vind klinken met het eerste orde filter. Bij mij op de Daudio DAC is dit ongeveer stand 15/64 waarop ik dan luister dus echt zacht.
Groetjes Walter
Toch ben ik wel benieuwd hoe het bij jouw 'zacht' klinkt, misschien kun je een keer in de avond Horowitz draaien, ik ben benieuwd of je het dan helder genoeg vind klinken met het eerste orde filter. Bij mij op de Daudio DAC is dit ongeveer stand 15/64 waarop ik dan luister dus echt zacht.
Groetjes Walter
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Ja, het is helder genoeg, dat kan ik zo ook zeggen. Moet je wel weten hoe een piano klinkt, in mijn geval heb ik mijn halve leven urenlang professioneel pianospel aan mijn hoofd gehad van huis uit.
Voor jou ter referentie: toen jij nog een 20uF cap over de C-Quenze had zitten was het niet helder genoeg. Er ontbrak energie.
Voor jou ter referentie: toen jij nog een 20uF cap over de C-Quenze had zitten was het niet helder genoeg. Er ontbrak energie.
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Hallo Jeroen,
Mijn laag sectie van het filter is exact volgens jouw schema, dus de C-Quenze zou in theorie nagenoeg hetzelfde moeten presteren.
Wel vind ik jouw AMT meer klinken als een echte tweeter. mijn AMT vind ik rustiger klinken misschien maakt dat het verschil.
Maar zoals vermeld vanaf zo'n 25/64 en harder klinkt het op zich prima dus ik ga het maar even zo houden denk ik. Straks eerst maar eens de Daudio versterker op het laag gaan aansluiten
Groetjes Walter
Mijn laag sectie van het filter is exact volgens jouw schema, dus de C-Quenze zou in theorie nagenoeg hetzelfde moeten presteren.
Wel vind ik jouw AMT meer klinken als een echte tweeter. mijn AMT vind ik rustiger klinken misschien maakt dat het verschil.
Maar zoals vermeld vanaf zo'n 25/64 en harder klinkt het op zich prima dus ik ga het maar even zo houden denk ik. Straks eerst maar eens de Daudio versterker op het laag gaan aansluiten
Groetjes Walter
Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer
Hoi Jeroen
Ik ga toch bijna van plagiaat beschuldigen
Bijna dezelde naam Daudio / Dynaudio
En het zelfde design statement „less is more“:
Bert
Ik ga toch bijna van plagiaat beschuldigen
Bijna dezelde naam Daudio / Dynaudio
En het zelfde design statement „less is more“:
Bert
