Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pietpieper
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 13:37
Locatie: Tilburg

Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door pietpieper »

Ik heb 30 jaar geleden een set Piep Pipers gebouwd. De afgelopen jaren zijn ze nauwelijks gebruikt. Ik zat meer achter de PC en heb daar een setje DynAudio MC15 staan.

Onlangs huiskamer opnieuw ingericht en de PP's toch weer eens opgesteld. Het luisteren naar muziek vanuit een luie stoel heeft toch ook voordelen. De MC15's doen het heel aardig (zeker sinds ik er de MC250 sub bij heb geplaatst) maar het blijft toch een grote koptelefoon waar je hoofd tussen zit (de speakers staan binnen 50 CM van mijn oren).

De PP's hebben hun inherente beperkingen (laagafval op het gehoor vanaf ~100Hz). Dat is deels opgelost sinds ik een sub heb geplaatst. Heb tevens een nieuwe center speaker gebouwd (op basis van de Pillar). Deze geeft meer laag weer dan de PP's :-).

Ik had eigenlijk al besloten om de PP's te gaan vervangen maar de investering die ik dan wil doen komt mij qua tijd en financiën nu niet uit (Vivace 2012).

Anyway terug naar de PP's. 30 jaar oud en onderhoud is noodzakelijk. één van de Sonics woofers is defect en niet te repareren. Een 2de sonics woofer heb ik in het verleden verminkt door uit te schieten met een schroevendraaier precies door de rolrand.

Ik wil eens kijken wat ik kan doen met vervangende onderdelen. Maar ik moet dan eerst het filter correct hebben geanalyseerd. Er zitten op het filter enige onderdelen welke ik niet met zekerheid kan benoemen. Enige hulp zou welkom zijn.

Er zit een "Ferriet kern" gemonteerd doorsnee 3,5 cm en 2,5 cm hoog, geen markeringen zijn zichtbaar. Als iemand dit kan benoemen met de bijhorende waarde dan :goeie: :
Ferriet ding.~PNG.jpg
Daarnaast zijn er 3 luchtspoelen aanwezig maar ook daarvan zijn mij geen waarden bekend anders dan de fysieke afmetingen:
Luchtspoel 1 Norwe LD 060 doorsnede 7 cm, hoogte 2,8 cm dikte van draad 1,4 mm
Luchtspoel 2 doorsnede 35mm hoogte 18 mm dikte van de draad 1mm
Luchtspoel 3 doorsnede 30mm hoogte 15 mm dikte van de draad 0,71mm

Het filter
FilterBovenkant.~PNG.jpg
En voor de filterfetishisten onder ons ook de achterkant
FilterOnderkant.~PNG.jpg
BTW: je ziet nog 2 blauwe elco's op het filter. Gezien de ouderdom van deze onderdelen zijn ze inmiddels vervangen.

Ik heb op internet een schema gevonden van het originele Pied Piper filter. Dit komt niet overeen met het filter en speaker die ik heb. Die van mij zijn van 1983 versie MKII en daarin zit een andere middentoner.

voor de volledigheid de lijst met onderdelen zoals ik deze herken:
1 Spoel Norwe LO 060 - 60461 doorsnee 7cm - hoogte 2,8cm draad 1.4
2 Elco Alcap 60 uF 50 VAC 10%
3 Elco Alcap 50 uF 50 VAC 10%
4 Capacitator Red/Blue/Green/White/Brown 2,6 uF
5 Keramische weerstand 208-8 R39 10% 5 watt thermische resist 50 Kw-1 axiaal fibre glass core, http://www.universalimport.se/VTM_KH.pdf
6 Ferriet kern doorsnee 4 Cm hoog 2,5 CM
7 Luchtspoel ,71 mm draad 30/15
8 Luchtspoel 1 mm draad 32/18
9 Siemens B32234 3,3K 100 MKP 10% Radial Film Capacitors
10 Wima MKS 4 din 44122 6,8 uF - 100v a / Polyethylene terephthalate film http://www.datasheetarchive.com/capacit ... sheet.html
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door SARK »

pietpieper schreef:
Ik wil eens kijken wat ik kan doen met vervangende onderdelen. Maar ik moet dan eerst het filter correct hebben geanalyseerd. Er zitten op het filter enige onderdelen welke ik niet met zekerheid kan benoemen. Enige hulp zou welkom zijn.
Waarom wil je ze eerst hebben geanalyseerd :?:

Als je even vermeldt waar de Pied Pipers logeren dan kan iemand met een RCL-meter misschien even langskomen om de componenten doorfluiten. Als het logeeradres Amsterdam is dan kan ik wel even langskomen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door markbakk »

Ik snap niet zo goed wat je met de filteronderdelen aan wilt terwijl je nog geen plan hebt. Ga je units vervangen? De Sonics-units kun je misschien eenvoudig vervangen door deze. Het filter moet je ofwel sowieso aanpassen ofwel zo laten.

Overigens heb je wss. de 2160Sq8 in plaats van de 0211Sq8. Die twee units zijn vrijwel inwisselbaar (binnen de toleranties van een PP dan...). Het MKII-filter was wel verstandiger gezien de beperkingen van de Multicel en de mid-domes konden allebei 5kHz prima aan.

Trouwens wel leuk, pietpieperbouwers tegenkomen. Ooit, begin jaren '80 kreeg ik ook eens een HVT in handen met daarin het artikel van Klaas F. Je ziet wat er van komt...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door hannesie »

Trouwens wel leuk, pietpieperbouwers tegenkomen. Ooit, begin jaren '80 kreeg ik ook eens een HVT in handen met daarin het artikel van Klaas F. Je ziet wat er van komt...
En je bent niet de enige. :lol: :lol: , ik bouwde die ook, maar uiteraard wel weer afwijkend van het origineel, met Audax HIF13H :mrgreen:
pietpieper
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 13:37
Locatie: Tilburg

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door pietpieper »

@Sark
Ik wil gewoon weten wat de waarden zijn van de verschillende componenten daarmee houdt de analyse wel op:).

En inderdaad overweeg ik om de wooferts te vervangen. Het bijzondere aan de Sonics zou zijn dat de mechanische q-waarde richting de 8 ging. Dat is uitzonderlijk. Als het gaat om vervangers ben ik de Monacor sph 170c tegengekomen. Deze heeft ook een dergelijke hoge mechanisch q-factor en past fysiek.
Andere drivers betekend ook andere filters. Dan is het wel handig dat ik weet wat ik nu in handen heb. :roll:

@MarkBakk
De mid is inderdaad de Flipse 2160Sq8
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door SARK »

Maar waar woont je huis nou :?:
pietpieper
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 13:37
Locatie: Tilburg

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door pietpieper »

Euuhhh woont een huis 8)
Ik zit in het Zuiden Tilburg om nauwkeuriger te zijn. En ik had nog niet eens gedacht om e.e.a. zelf na te meten.
  • Ik zit in de ICT en daar is het meer als het niet werkt dan gooien wij het weg. Nameten doe je alleen bij een UTP kabel. En ook dat heeft niets met meten te maken. Tis gewoon kijken of alle aders verbonden zijn zo niet dan moet er een nieuwe connector geknepen worden.
Heb wel een multimeter maar spoelen opmeten is niet een van de functies. Capacitatoren moet het app. wel kunnen meten maar ik krijg daar geen betrouwbare informatie uit. En dat ligt ongetwijfeld aan mijzelf - mijn kennis van elektronica gaat niet veel verder dan + en -, maar ik leer snel :D.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door SARK »

pietpieper schreef:
Ik zit in het Zuiden Tilburg om nauwkeuriger te zijn. En ik had nog niet eens gedacht om e.e.a. zelf na te meten.
Dat is net even te ver fietsen voor mij :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door Pjotr »

pietpieper schreef:
  • Ik zit in de ICT en daar is het meer als het niet werkt dan gooien wij het weg. Nameten doe je alleen bij een UTP kabel. En ook dat heeft niets met meten te maken. Tis gewoon kijken of alle aders verbonden zijn zo niet dan moet er een nieuwe connector geknepen worden.
En die aanpak kun je niet ook toepassen op je Piepers? :hide: :lol:

Nou ja, als je met software overweg kunt kun je met LIMP en een goede geluidskaart ook een eind komen. LIMP is een onderdeel van ARTA wat je hier kunt downloaden.
pietpieper
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 13:37
Locatie: Tilburg

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door pietpieper »

Weggooien, het is wel onderdeel van de consumptie maatschappij maar in dit geval niet helemaal het plan. Het is wel een beetje sport om te kijken wat er nog van te maken is. Kan er altijd nog een gesloten systeem of BR van maken.

Maar ik zal moeten beginnen met de aanschaf van een meet microfoon. Ik heb nu alleen de mics in mijn laptop en een zang microfoor met nier karakteristiek. Beiden niet echt geschikt voor de taak :(

Maar we dwalen een beetje af. Tis hier het filter topic :) Dus maar wat extra info daarover. In het verleden heeft iemand op het hififorum een voorzet gegeven voor een filter met Monacors en de bestaande PP eenheden. Dat advies was gericht aan een zekere Pjotr (dat kan geen toeval zijn of toch wel :sure: ).
In het oorspronkelijke Pied Piper filter was voor de beide Sonics woofertjes een fikse inductiecompensatie (50 µF) aangebracht, die nu zou kunnen vervallen.
De eerste cross-over frequentie was bij de Pied Piper bij 750 Hz gelegd, omdat er bij 1100 Hz en gemene break-up optrad.
Bij de Monacor kevlar units zou die aanmerkelijk hoger kunnen worden gelegd - bij voorkeur via een fasevriendelijk eerste-orde filtertje.
Een seriespoel van 0,27 mH (luchtspoel, draaddikte minstens 1,2 mm2) voor de beide parallelgeschakelde Monacors is dan al voldoende  (c/o 2500 Hz / 4 Ohm, 6 dB/oct.)
Een MKP van 8,2 µF, in serie met een luchtspoeltje van 0,15 mH, zou voldoende zijn om de 8 Ohms middensectie uit te filteren (c/o 2500 Hz en 9000 Hz / 8 Ohm, 6 dB/oct.)
En een MKP van 2,2 µF biedt voldoende bescherming aan de ribbontweeter en laat hem onopvallend in werking treden in het hoogste weergavebereik (c/o 9000 Hz / 8 Ohm, 6 dB/oct.)
Bij een dergelijke opzet kunnen alle units in gelijke polariteit worden geschakeld.
Maar dat was 7 jaar geleden. Als ik besluit andere units aan te schaffen zou ik toch eerst wat gaan meten. Ik heb Arta, WinISD, BoxSim etc al enige tijd geleden opgehaald. Heb alleen te maken met een steile leercurve. Geeft niet daar is het hobby voor....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door Pjotr »

pietpieper schreef:
Maar we dwalen een beetje af. Tis hier het filter topic :) Dus maar wat extra info daarover. In het verleden heeft iemand op het hififorum een voorzet gegeven voor een filter met Monacors en de bestaande PP eenheden. Dat advies was gericht aan een zekere Pjotr (dat kan geen toeval zijn of toch wel :sure: ).
Ik kom daar nooit dus dat zal wel een ander zijn.

Maar afdwalen? Je wilde toch spoelen en condensatoren meten? Nou, dat kun je met LIMP wat ik noemde. FF de handleiding ervan lezen.
pietpieper
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 13:37
Locatie: Tilburg

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door pietpieper »

LIMP, ik heb het gezien. Komend weekend eens kijken of ik daar mee uit de voeten kan :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door Pjotr »

'Tis wel een beetje behelpen maar het gaat. En anders kost je een echt metertje ook de kop niet:

http://dx.com/p/4070l-2-1-lcd-3-1-2-dig ... eter-26768

(Vind je op Ebay nog goedkoper)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door markbakk »

Maar waarom zou je voor bijna driehonderd euro de laagunits willen vervangen? Kun je wel leukere dingen mee doen, denk ik.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door hannesie »

:oops:
Anyway terug naar de PP's. 30 jaar oud en onderhoud is noodzakelijk. één van de Sonics woofers is defect en niet te repareren. Een 2de sonics woofer heb ik in het verleden verminkt door uit te schieten met een schroevendraaier precies door de rolrand.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door markbakk »

Het gaat mij om de prijs. Met deze filteropzet moet je geen 75 Euro per unit gaan uitgeven. Die gelinkte modificatie slaat btw ook niet echt ergens op, waarom zou je twee parallelle units zo hoog affilteren?
pietpieper
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 13:37
Locatie: Tilburg

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door pietpieper »

Oh, dus als ik dit soort spoelen in het filter ga opnemen dan is het geen probleem om voor 3 meier drivers te kopen :lol:

Ik heb overigens niet gezegd dat het huidige filter moet blijven. Veel opties staan open. Maar zit niet te springen om nieuwe speakerkasten te bouwen.
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door beewee »

pietpieper schreef:
Maar we dwalen een beetje af. Tis hier het filter topic :) Dus maar wat extra info daarover. In het verleden heeft iemand op het hififorum een voorzet gegeven voor een filter met Monacors en de bestaande PP eenheden. Dat advies was gericht aan een zekere Pjotr (dat kan geen toeval zijn of toch wel :sure: ).
Deze link is beter leesbaar, je had de 'WAP' versie, http://www.hififorum.nl/index.php?topic=5611.235
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door markbakk »

pietpieper schreef:
Oh, dus als ik dit soort spoelen in het filter ga opnemen dan is het geen probleem om voor 3 meier drivers te kopen :lol:
Al trek je er drie ruggen voor uit, hoe meer hoe liever, goed voor de economie. Maar de Pied Piper gaan modificeren met veel geld brengt je verder weg van je uiteindelijke doel, die Vivace. En reken maar dat dat laatste doel je meer geluidskwaliteit gaat opleveren. Mijn vermoeden is dat je met een adequate hoeveelheid demping in de pijp en de Peerless-units die ik aanwees een behoorlijk goed resultaat gaat boeken. Beter dan met twee van die voor dit geval nogal overgedempte Monacors. Wat ik nog weet van die SLE60/120s is dat ze een redelijk hoge Qts hadden.
pietpieper
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 13:37
Locatie: Tilburg

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door pietpieper »

Even stil geweest, andere dingen gingen voor..... Dank voor alle reacties. De Vivace 2012 moet op zich laten wachten en wordt wellicht de Vivace 2014 of later.
Maar het kriebelt dus heb ik een meetmicrofoon aangeschaft. Vanavond wat met Arta zitten stoeien waarbij ik deze how-toheb gevolgd.

Metingen zijn in mijn huiskamer gedaan. Heb de TOSlink van de audiokaart (Soundblaster Recon 3d)aangesloten op mijn versterker (Denon AVR2800). De speaker met 2 correct werkende woofers in het midden van de kamer opgesteld. De microfoon op 1 meter afstand geplaatst en de meting gedaan.
zoals je ziet een zeer professionele microfoonstandaard
zoals je ziet een zeer professionele microfoonstandaard
Het resultaat is als volgt, voor de goede orde de metingen zijn verricht met het originele filter:
Mijn woning ligt pal aan een drukke weg waardoor er altijd achtergrondruis aanwezig is
Mijn woning ligt pal aan een drukke weg waardoor er altijd achtergrondruis aanwezig is
Arta kan met de gekozen gate geen analyse uitvoeren onder de 50 hertz. Neem van mij aan dat de responsecurve gewoon stijl doorloopt (gewoon met de eigen oortjes vastgesteld)
Arta kan met de gekozen gate geen analyse uitvoeren onder de 50 hertz. Neem van mij aan dat de responsecurve gewoon stijl doorloopt (gewoon met de eigen oortjes vastgesteld)
Tsja of dit veel extra informatie geeft. De achtergrond ruis van het verkeer voor mijn deur zal er niet veel goed aan doen.
Tsja of dit veel extra informatie geeft. De achtergrond ruis van het verkeer voor mijn deur zal er niet veel goed aan doen.
Uiteraard kan ik nog niets met deze metingen, daarvoor zijn ook metingen van de losse units nodig. Dat volgt later.
@MarkBak
Die peerless woofers die jij opgeeft kosten mij in ieder geval niet de kop. Zou je dat alle Sonics vervangen of in iedere speaker 1x Sonics en 1x Peerless SDS 164 THP plaatsen. Mij lijkt dat het beter is om alle Sonics te vervangen.
pietpieper
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 13:37
Locatie: Tilburg

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door pietpieper »

Even een gerelateerde vraag?
Hoe zouden jullie in WinISD een open pijp als de PP simuleren. Zelf lijkt mij dat je een kast met weinig liters moet invullen en vervolgens een basreflex poort met diameter die overeenkomt met de diameter en lengte van de binnenzijde van de PP. Dit betekend dat je de afstem frequentie van de box zodanig moet kiezen dat de poortlengte gelijk is aan de lengte van de PP.

Maar wellicht is dat volledig fout :-)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door Henkjan »

pietpieper schreef:
Hoe zouden jullie in WinISD een open pijp als de PP simuleren. .....
dat kan niet met winisd. als t gratis moet zijn, dan is Hornresp de beste optie.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door SARK »

pietpieper schreef:
Metingen zijn in mijn huiskamer gedaan. Heb de TOSlink van de audiokaart (Soundblaster Recon 3d)aangesloten op mijn versterker (Denon AVR2800).
Dit is een surround receiver, weet je 100% zeker dat er geen filterinstellingen actief zijn in de receiver die het meetsignaal kunnen beïnvloeden :?:
Voor de goede orde: Ik baseer dat niet op de getoonde meetresultaten maar ik kan me zo voorstellen dat je dit makkelijk over het hoofd kan zien :idea:

Ps.
Ik zie dat je in de tekst van een van de foto's het woord stijl hebt gebruikt terwijl ik zeker weet dat je hier het woord steil moet gebruiken, een veel gemaakte fout dus trek het je niet persoonlijk aan :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filter Pied Piper MKII - herken de componenten

Bericht door markbakk »

Ho, door vakanties even de vorderingen hier gemist.

Goed dat je aan het meten bent gegaan! De resultaten zou ik wel met je willen doornemen.
De 'gate' die je hebt ingesteld lijkt redelijk willekeurig. En het meetresultaat oogt ook wat vreemd. Je zou m.i. een loopback-meting moeten doen om de werking van ARTA en de kaart te checken. Daarna zou je eens een meting met een swept sine of periodische ruis kunnen doen, waarbij je meerdere metingen (4-8) gaat uitmiddelen. Zo druk je de invloed van het wegverkeer naar beneden.
Verder kun je van elke unit afzonderlijk close range metingen doen op een paar cm van de speaker. Zo kun je goed de werking controleren.
In antwoord op je vraag: die Peerless units zou ik ook gezien de prijs per 4 kopen ;) .
En BTW, ARTA werkt alleen goed met een fulltime-duplex soundcard, ik weet niet of jouw kaart dat zo aangesloten ook is.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”