ecl82 waar te koop
Moderator: Beheerdersteam
Re: ecl82 waar te koop
Indeling :
Ik weet dat je de trafo en de output trafo onder een hoek moet hebben.
Maar omdat hij niet recht op staat weet ik niet of het zo goed is.
Even vragen voor ik ga boren .
Han
Ik weet dat je de trafo en de output trafo onder een hoek moet hebben.
Maar omdat hij niet recht op staat weet ik niet of het zo goed is.
Even vragen voor ik ga boren .
Han
Re: ecl82 waar te koop
Ik zou de voedingstrafo een kwartslag draaien.Nu wijst koker van z'n spoel (middenpoot trafo) recht/links ,richting UGT's.Na draaien is dat voor/achter ,komt ook beter uit met de aansluitingen (net vanachter,pennen voor de AZ1 in de buurt).
Anne
Anne
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: ecl82 waar te koop
Hallo medezelfbouwers,
ik reageer op deze discussie omdat ik toevallig met dezelfde vragen rondloop met betrekking tot de plaatsing van mijn trafo's. Ook ik ga de trafo's "neerleggen". Niet om mijn gelijk te halen, maar vooral voor de discussie, maar volgens mij stonden de trafo's in de oorspronkelijke foto van Han GOED.
Volgens mij is de koppeling van magnetische velden juist optimaal als de veldrichting parallel is. In de oorspronkelijke foto liggen de magnetische polen van de voedingstrafo - in het verlende van de middenkern - dus "links" en "rechts".
Als je de UGT's even liggend denkt, dan ligt de mddenkern - en dus de magnetische polen - op de foto dus "boven" en "onder".
De richting van de magnetische velden is dus haaks op elkaar en dus mijns inziens de minste beïnvloeding.
Niet draaien dus.
Dirk
ik reageer op deze discussie omdat ik toevallig met dezelfde vragen rondloop met betrekking tot de plaatsing van mijn trafo's. Ook ik ga de trafo's "neerleggen". Niet om mijn gelijk te halen, maar vooral voor de discussie, maar volgens mij stonden de trafo's in de oorspronkelijke foto van Han GOED.
Volgens mij is de koppeling van magnetische velden juist optimaal als de veldrichting parallel is. In de oorspronkelijke foto liggen de magnetische polen van de voedingstrafo - in het verlende van de middenkern - dus "links" en "rechts".
Als je de UGT's even liggend denkt, dan ligt de mddenkern - en dus de magnetische polen - op de foto dus "boven" en "onder".
De richting van de magnetische velden is dus haaks op elkaar en dus mijns inziens de minste beïnvloeding.
Niet draaien dus.
Dirk
Re: ecl82 waar te koop
Ik wacht even voor de boor er in gaat.
Wil het nu wel even zeker weten.
Han
Wil het nu wel even zeker weten.
Han
Re: ecl82 waar te koop
Jammer dat de trafo niet mooi vierkant is,zou je met dezelfde gaten gewoon kunnen uitproberen.
Voor mij komen de meeste veldlijnen buiten in 't verlengde van de spoelkern en daarom liever niet de UGT juist daar.
Overlangs doen ze een rondje om bij de andere pool aan te komen,mooi kortgesloten.
Iemand andere ervaringen ?
Anne
Voor mij komen de meeste veldlijnen buiten in 't verlengde van de spoelkern en daarom liever niet de UGT juist daar.
Overlangs doen ze een rondje om bij de andere pool aan te komen,mooi kortgesloten.
Iemand andere ervaringen ?
Anne
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: ecl82 waar te koop
Volgens mij maakt het in dit geval niet zo veel uit. Omdat de UGT's staan en de voedingstrafo ligt staan de magnetische velden in ieder geval toch al haaks op elkaar en vallen ze niet in een richting samen.
Maar misschien is er iemand die vroeger goed opgelet heeft tijdens de natuurkundelessen en het verlossende woord kan spreken ?
Binnenkort wordt deze discussie voor mij ook interessant want dan moet ik voor het geplande versterkerproject behalve de trafo's ook nog twee chokes zo positioneren dat alles elkaar niet beïnvloedt
Dirk
Maar misschien is er iemand die vroeger goed opgelet heeft tijdens de natuurkundelessen en het verlossende woord kan spreken ?
Binnenkort wordt deze discussie voor mij ook interessant want dan moet ik voor het geplande versterkerproject behalve de trafo's ook nog twee chokes zo positioneren dat alles elkaar niet beïnvloedt
Dirk
Re: ecl82 waar te koop
Lang geleden werd,om een telefoongesprek op te nemen of te laten meeluisteren,een spoeltje met zuignap op de telefoon of de hoorn geplakt.Met zo'n ding in dezelfde richting as de UGT gehouden,zou je rondom de voedingstrafo kunnen luisteren naar de brom.Om dan de zwakste kant te kiezen.
Of de primaire van de UGT op een versterker aansluiten en hetzelfde doen.
Anne
Of de primaire van de UGT op een versterker aansluiten en hetzelfde doen.
Anne
Re: ecl82 waar te koop
Ik moet (misschien ) nog zo'n ding hebben.
Dat wordt heeeeeel erg zoeken.
Han
Dat wordt heeeeeel erg zoeken.
Han
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ecl82 waar te koop
Er is hier op het forum een plaatje van de wijze waarop spoelen in een luidsprekerfilter geplaatst moeten worden. Die methode kunde hier ook aanhouden.
Re: ecl82 waar te koop
Als hij recht op staat dan weet ik het wel.
Maar nu hij ligt twijfel ik van daar de vraag.
Maar robert wat denk jij ( zie foto hier boven ).
Han
Maar nu hij ligt twijfel ik van daar de vraag.
Maar robert wat denk jij ( zie foto hier boven ).
Han
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ecl82 waar te koop
Als het gaat om luidspreker filter spoelen dan gaat het om de overspraak tussen de spoelen.
Dezelfde regels houd ik altijd aan bij het plaatsen van transformatoren in de buizenversterker.
Voedingstrafo, uitgangstrafo en eventuele smoorspoel kun je ook precies in drie richtingen plaatsen. Houdt een X, Y en Z-as aan voor de richting van de spoelkokers, dan zit je altijd goed. De trafo's op jouw buizenversterker staan m.i. op de wijze zoals in punt 5 van het plaatje.
Anne bedoelt dat je ze beter zoals bij 6 of 7 kunt plaatsen.
Dezelfde regels houd ik altijd aan bij het plaatsen van transformatoren in de buizenversterker.
Voedingstrafo, uitgangstrafo en eventuele smoorspoel kun je ook precies in drie richtingen plaatsen. Houdt een X, Y en Z-as aan voor de richting van de spoelkokers, dan zit je altijd goed. De trafo's op jouw buizenversterker staan m.i. op de wijze zoals in punt 5 van het plaatje.
Anne bedoelt dat je ze beter zoals bij 6 of 7 kunt plaatsen.
Re: ecl82 waar te koop
Het is al weer een tijd terug.
Maar i.v.m. de kou was het me te koud om te boren
in de schuur.
De gaten zitten er nu in.
Deze week probeer ik de onderdelen te halen.
Als ik het goed heb moet ik metaalfilm weerstanden hebben.
Waar moet ik op letten met de condensatoren.??
Maar i.v.m. de kou was het me te koud om te boren
in de schuur.
De gaten zitten er nu in.
Deze week probeer ik de onderdelen te halen.
Als ik het goed heb moet ik metaalfilm weerstanden hebben.
Waar moet ik op letten met de condensatoren.??
Re: ecl82 waar te koop
Gewone koolweerstanden zijn ook best,'t is geen versterker voor erg zwakke signalen.
Belangrijk is dat ze voldoende vermogen kunnen slikken zonder (te)heet te worden.
De condensators moeten (ruim)tegen de spanning kunnen die erop komt.
Anne
Belangrijk is dat ze voldoende vermogen kunnen slikken zonder (te)heet te worden.
De condensators moeten (ruim)tegen de spanning kunnen die erop komt.
Anne
Re: ecl82 waar te koop
Het gaat niet snel.
Maar ik ben weer wat verder.
Zit even met de elco in de voeding.
Bij onze elektro winkel in Zwolle was die elco niet te koop.
Bij me zelf in de bak gezocht en vond een elco 2 maal 25 uF bij 500/550 Volt
Dat is denk ik net te laag 400 Volt gelijk gericht kom je op 564 Volt.
Maar zo het goed gaan of moet ik even verder zoeken.
De ingang pot meter 1M8 Ohm was er ook niet.
Kan ik de ingang gewoon aan C1 en C2 hangen.
Han
Maar ik ben weer wat verder.
Zit even met de elco in de voeding.
Bij onze elektro winkel in Zwolle was die elco niet te koop.
Bij me zelf in de bak gezocht en vond een elco 2 maal 25 uF bij 500/550 Volt
Dat is denk ik net te laag 400 Volt gelijk gericht kom je op 564 Volt.
Maar zo het goed gaan of moet ik even verder zoeken.
De ingang pot meter 1M8 Ohm was er ook niet.
Kan ik de ingang gewoon aan C1 en C2 hangen.
Han
Re: ecl82 waar te koop
Wat de spanning betreft,niks mis met die elco's,maar hoe lang liggen ze daar al (niet te oud ?).
Er wordt nml. niet 400V maar 2x200V gelijkgericht (elke 200V ombeurte),kom je op de helft uit.
Voor P1 kun je vanalles gebruiken (100k...1M) zolang het verloop maar logaritmisch is.
P2 met C1 is een hoge tonen regeling,kun je ook weglaten en C2 aan de loper van P1.
Anne
Er wordt nml. niet 400V maar 2x200V gelijkgericht (elke 200V ombeurte),kom je op de helft uit.
Voor P1 kun je vanalles gebruiken (100k...1M) zolang het verloop maar logaritmisch is.
P2 met C1 is een hoge tonen regeling,kun je ook weglaten en C2 aan de loper van P1.
Anne
Re: ecl82 waar te koop
Hi Anne
Ja het is een hele oude elco.
Ik weet dat ze kunnen uit drogen.
Wat ik jammer vind is dat hij zo heel groot is.( hij is groter dan de ecl82 )
Even kijken wat ik doe,met een beugeltje onder vast maken.
Of even verder zoeken naar een kleine.
Had ook bosjes draad gekocht.
Kom ik thuis..ik weet niet wat de geleider is maar het is
geen koper draad.
Dus de volgende keer oude trafo slopen.
Nu gebruik ik het maar even.
Han
Ja het is een hele oude elco.
Ik weet dat ze kunnen uit drogen.
Wat ik jammer vind is dat hij zo heel groot is.( hij is groter dan de ecl82 )
Even kijken wat ik doe,met een beugeltje onder vast maken.
Of even verder zoeken naar een kleine.
Had ook bosjes draad gekocht.
Kom ik thuis..ik weet niet wat de geleider is maar het is
geen koper draad.
Dus de volgende keer oude trafo slopen.
Nu gebruik ik het maar even.
Han
Re: ecl82 waar te koop
Ben weer een stukje verder.
Ik dacht alle onderdelen nu wel te hebben.( niet dus )
C7 8uF welke spanning moet deze kunnen hebben.
Han
Ik dacht alle onderdelen nu wel te hebben.( niet dus )
C7 8uF welke spanning moet deze kunnen hebben.
Han
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: ecl82 waar te koop
C7 is de voedingselco voor de eerste versterkertrap, met de triode van de ECL82.
Deze moet dus wel iets van 300 .. 350uF kunnen hebben.
Het kan geen kwaad wanneer deze elco een wat grotere waarde heeft.
Bij Dick Best kun je kleine 47uF elco's kopen die geschikt zijn voor 400V. Kosten niet veel.
Deze moet dus wel iets van 300 .. 350uF kunnen hebben.
Het kan geen kwaad wanneer deze elco een wat grotere waarde heeft.
Bij Dick Best kun je kleine 47uF elco's kopen die geschikt zijn voor 400V. Kosten niet veel.
Re: ecl82 waar te koop
Bedankt Robert.
Heb het bestelt.
Ook meteen een kleine elko voor c9.
Die ik nu heb is 2 maal 25 UF en is groter dan de eindbuis.
Han
Heb het bestelt.
Ook meteen een kleine elko voor c9.
Die ik nu heb is 2 maal 25 UF en is groter dan de eindbuis.
Han
Re: ecl82 waar te koop
Bijna klaar.
Wordt ook wel tijd.
Maar dat krijg je als je niet alle onderdelen eerst in huis hebt.
Ik wilde de voeding ( de AZ1) aansluiten maar ik weet niet of ik de goede pen heb van de buis voet.
( LET NIET OP DE 10 WATT weer stand maar die had ik nog liggen.
Han
Wordt ook wel tijd.
Maar dat krijg je als je niet alle onderdelen eerst in huis hebt.
Ik wilde de voeding ( de AZ1) aansluiten maar ik weet niet of ik de goede pen heb van de buis voet.
( LET NIET OP DE 10 WATT weer stand maar die had ik nog liggen.
Han
Re: ecl82 waar te koop
zijn de rechter soldeerlippen voor de aarde ?
naar het schijnt kan je daar beter kartelringen voor gebruiken.
naar het schijnt kan je daar beter kartelringen voor gebruiken.
Re: ecl82 waar te koop
Dit is mijn eerste buis amp.
Dus het ziet er niet zo super uit.
Ik weet niet wat kartelringen zijn.
Ik wil hem eerst af maken en kijken of hij het wel doet.
Er moet ander draad op.
Het montagedraad wat ik heb gekocht is geen koper draad.
Han
P.s ja die lipjes gebruik ik voor aarde
Dus het ziet er niet zo super uit.
Ik weet niet wat kartelringen zijn.
Ik wil hem eerst af maken en kijken of hij het wel doet.
Er moet ander draad op.
Het montagedraad wat ik heb gekocht is geen koper draad.
Han
P.s ja die lipjes gebruik ik voor aarde
