Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Berre »

Blijkt dat tor "Q608" is overleden; een A1015Y (50V - 0,15A - PNP).
Heb ik niet in de kast liggen :(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door ray5150 »

Naar wat ik begrijp zou dat ook een Fairchild KSA1015Y kunnen zijn :
KSA1015.pdf
(136.23 KiB) 644 keer gedownload

Nu zie ik daar geen leverancier van, (zal wel zwaar obsolete zijn.) maar er is hier vast wel een knappe kop die aan de hand van de datasheet een vervanger kan voorstellen.

Kun je ook uitleggen op welke plek deze transistor zat ? (lees : welke functie dus)
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Berre »

De volledige code is 2SA1015Y. Op het internet gevonden onder drie merknamen, onder meer Toshiba.
Worden verkocht per 50 stuks voor 1.80 €.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Berre »

ray5150 schreef:
Kun je ook uitleggen op welke plek deze transistor zat ? (lees : welke functie dus)
De benaming van die verschillende "trappen" ken ik niet.

De defecte tor zit vlak bij het "begin", waar de voeding op het stuurbord binnen komt. Daarvandaan vertrekt ook de voeding voor de phono-voortrappen en de toonregeling. De singalen komen binnen aan de andere kant van het bord.
Bijlagen
schematics_Technics_SU-8099.pdf
PDF met het schema
(652.01 KiB) 103 keer gedownload
jeromach
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 07 jun 2013, 16:19

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door jeromach »

Misschien voor nu wat laat, maar dit vind ik een vrij zinnige keus voor reparatie onderdelen:

http://www.condoraudio.com/wp-content/u ... istors.pdf
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Berre »

Hij doet het! Het was een leerrijke reis. ;)

Eén defecte tor (2SA1015Y) in een balanstrap vervangen door een BC557C; had de geest gegeven door een (onzichtbare) kortsluiting in een gebroken connector. Gelukkig had ik eerst de poten van die BC557 opgezocht, (en wat dacht je, BCE liggen natuurlijk andersom...).

Het afregelen van de balans viel ontzettend mee: heb hem tot 5 à 7 mVDC gekregen. Kan het zelf nog amper geloven! Straks toch weer effe checken.

Bias van eindtorren ongewijzigd gelaten: heb de trimpots laten staan zoals ze vroeger stonden. Op het gehoor merk ik geen crossover, dus maar beter afblijven. (Al had ik dat wel graag nagemeten.)

Hij draait nu alweer ruim een uur; is goed op temperatuur en klinkt als een klok.

Hartelijk dank aan allen die me er door geholpen hebben, met advies en morele steun! Het is nodig geweest.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Kappa7 »

Leuk dat het gelukt is!
Je hebt er een mooi apparaat aan over gehouden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door ray5150 »

Ben blij dat hij weer werkt !
Ik wens je nog veel succes en plezier ermee.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Barry2001 »

Grote klasse, zie je wel! :mrgreen:
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Berre »

Sfeerfotootje van "het ding" in gebruik.
Bijlagen
Let niet op de speakertjes, ik had effe geen grotere in de buurt.
Let niet op de speakertjes, ik had effe geen grotere in de buurt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door hannesie »

Alle respect. :goeie: :goeie: :goeie:

Ik kan dat zeker niet.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Berre »

Een mens kan meer dan hij denkt hoor. Vaak is het vooral een kwestie van koppige volharding. En met de juiste info en hulp kom je een al heel eind.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zelf heb ik geen technische opleiding gehad. Heb kunstonderwijs gevolgd. ;) Techniek en electronica hebben me altijd wel geboeid; heb er stapels boeken over gelezen en jaren geleden complete jaargangen van electuur doorgespit.

Maar de theorie gaat me vaak wel ver boven de pet. Het handboek "Analoge techniek, Versterkerschakelingen met bipolaire en unipolaire transistoren" is me van pas gekomen, maar het maakt me vooral zeer nederig. Groot respect voor de "aces" op dit forum (en op andere) die het allemaal wel echt kennen en kunnen.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Berre »

Een deel van de oogst aan oude componenten.
Bijlagen
DSC04050.JPG
Plaats reactie