Heb ik niet in de kast liggen
Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Moderator: Beheerdersteam
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Blijkt dat tor "Q608" is overleden; een A1015Y (50V - 0,15A - PNP).
Heb ik niet in de kast liggen
Heb ik niet in de kast liggen
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Naar wat ik begrijp zou dat ook een Fairchild KSA1015Y kunnen zijn :
Nu zie ik daar geen leverancier van, (zal wel zwaar obsolete zijn.) maar er is hier vast wel een knappe kop die aan de hand van de datasheet een vervanger kan voorstellen.
Kun je ook uitleggen op welke plek deze transistor zat ? (lees : welke functie dus)
Nu zie ik daar geen leverancier van, (zal wel zwaar obsolete zijn.) maar er is hier vast wel een knappe kop die aan de hand van de datasheet een vervanger kan voorstellen.
Kun je ook uitleggen op welke plek deze transistor zat ? (lees : welke functie dus)
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
De volledige code is 2SA1015Y. Op het internet gevonden onder drie merknamen, onder meer Toshiba.
Worden verkocht per 50 stuks voor 1.80 €.
Worden verkocht per 50 stuks voor 1.80 €.
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
De benaming van die verschillende "trappen" ken ik niet.ray5150 schreef:Kun je ook uitleggen op welke plek deze transistor zat ? (lees : welke functie dus)
De defecte tor zit vlak bij het "begin", waar de voeding op het stuurbord binnen komt. Daarvandaan vertrekt ook de voeding voor de phono-voortrappen en de toonregeling. De singalen komen binnen aan de andere kant van het bord.
- Bijlagen
-
- schematics_Technics_SU-8099.pdf
- PDF met het schema
- (652.01 KiB) 103 keer gedownload
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Misschien voor nu wat laat, maar dit vind ik een vrij zinnige keus voor reparatie onderdelen:
http://www.condoraudio.com/wp-content/u ... istors.pdf
http://www.condoraudio.com/wp-content/u ... istors.pdf
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Hij doet het! Het was een leerrijke reis. 
Eén defecte tor (2SA1015Y) in een balanstrap vervangen door een BC557C; had de geest gegeven door een (onzichtbare) kortsluiting in een gebroken connector. Gelukkig had ik eerst de poten van die BC557 opgezocht, (en wat dacht je, BCE liggen natuurlijk andersom...).
Het afregelen van de balans viel ontzettend mee: heb hem tot 5 à 7 mVDC gekregen. Kan het zelf nog amper geloven! Straks toch weer effe checken.
Bias van eindtorren ongewijzigd gelaten: heb de trimpots laten staan zoals ze vroeger stonden. Op het gehoor merk ik geen crossover, dus maar beter afblijven. (Al had ik dat wel graag nagemeten.)
Hij draait nu alweer ruim een uur; is goed op temperatuur en klinkt als een klok.
Hartelijk dank aan allen die me er door geholpen hebben, met advies en morele steun! Het is nodig geweest.
Eén defecte tor (2SA1015Y) in een balanstrap vervangen door een BC557C; had de geest gegeven door een (onzichtbare) kortsluiting in een gebroken connector. Gelukkig had ik eerst de poten van die BC557 opgezocht, (en wat dacht je, BCE liggen natuurlijk andersom...).
Het afregelen van de balans viel ontzettend mee: heb hem tot 5 à 7 mVDC gekregen. Kan het zelf nog amper geloven! Straks toch weer effe checken.
Bias van eindtorren ongewijzigd gelaten: heb de trimpots laten staan zoals ze vroeger stonden. Op het gehoor merk ik geen crossover, dus maar beter afblijven. (Al had ik dat wel graag nagemeten.)
Hij draait nu alweer ruim een uur; is goed op temperatuur en klinkt als een klok.
Hartelijk dank aan allen die me er door geholpen hebben, met advies en morele steun! Het is nodig geweest.
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Leuk dat het gelukt is!
Je hebt er een mooi apparaat aan over gehouden.
Je hebt er een mooi apparaat aan over gehouden.
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Ben blij dat hij weer werkt !
Ik wens je nog veel succes en plezier ermee.
Ik wens je nog veel succes en plezier ermee.
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Sfeerfotootje van "het ding" in gebruik.
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Een mens kan meer dan hij denkt hoor. Vaak is het vooral een kwestie van koppige volharding. En met de juiste info en hulp kom je een al heel eind.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zelf heb ik geen technische opleiding gehad. Heb kunstonderwijs gevolgd.
Techniek en electronica hebben me altijd wel geboeid; heb er stapels boeken over gelezen en jaren geleden complete jaargangen van electuur doorgespit.
Maar de theorie gaat me vaak wel ver boven de pet. Het handboek "Analoge techniek, Versterkerschakelingen met bipolaire en unipolaire transistoren" is me van pas gekomen, maar het maakt me vooral zeer nederig. Groot respect voor de "aces" op dit forum (en op andere) die het allemaal wel echt kennen en kunnen.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zelf heb ik geen technische opleiding gehad. Heb kunstonderwijs gevolgd.
Maar de theorie gaat me vaak wel ver boven de pet. Het handboek "Analoge techniek, Versterkerschakelingen met bipolaire en unipolaire transistoren" is me van pas gekomen, maar het maakt me vooral zeer nederig. Groot respect voor de "aces" op dit forum (en op andere) die het allemaal wel echt kennen en kunnen.
Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099
Een deel van de oogst aan oude componenten.
