Blanda rears
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Blanda rears
Die dingen worden gewoon echt supergaaf
én ze zijn mee te nemen naar Breda 2014 
Re: Blanda rears
Heb je de mic wel op de xlr ingangen aangesloten ,deze heeft een lagere impedantie dan de jack line en gitaar ingangErikW schreef:Deze week niet zo heel veel aan de speakers kunnen doen. De kantenfrees die ik heb was niet lang genoeg om 18mm multiplex te frezen dus opzoek gegaan naar een 25mm versie. Dat valt niet mee dus uiteindelijk maar online besteld. Deze kwam vandaag binnen nu maar hopen dat het van het weekend een beetje droog weer blijft.
Verder de juiste pluggen XLR verlooppluggen besteld en dan ook maar meteen een goedkope microfoon standaard. Ook die spulletjes zijn binnen. In afwachting daarvan een een ARTA Limp meetkastje in elkaar geknutseld. Dit is het resultaat van de impedantie meting. De impedantie meten met de Externe TASCAM usb interface werkt prima. Maar toen de MM10 microfoon aangesloten...
Helaas, dat werkt dus niet. Die MM10 microfoon doet het op de internegeluidskaart van mijn laptop wel maar het lijkt er op dat de versterkingsfactor van de microfoon input van de TASCAM onvoldoende is voor deze microfoon. Het zou ook heel goed kunnen dat ik nog iets verkeerd doe. Aanwijzingen zijn welkomIn het ergste geval zal ik toch een andere microfoon moeten aanschaffen om de TASCAM kaart te kunnen gebruiken met microfoon.
Ik heb wel een poging gewaagt om via de interne geluidskaart een meting te doen. Ik had niet veel tijd meer dus dit is even snel gedaan, de opstellingen was verre van optimaal dus ik betwijfel over er iets zinnigs uit op te maken is maar hierbij toch het plaatje. Nu maar duimen voor droog weer zodat ik verder kan met de standaard, anders eerst maar de binnenkant van de tweede speaker bekleden met een deurmat en vilt.
Ik kan bij Rumoh overigens ook niets vinden over de impedantie en of mv uitput van de microfoon .
dat zou je eerst moeetn weten de impedantie van de TASCAM IS 2.2 K OP DE XLR INGANGEN .
Re: Blanda rears
Beetje vertraagde reactie i.v.m. drukte door "bouw werkzaamheden" bij mijzelf
, maar ik ben eens wezen luisteren en kijken bij Erik.
Ik vond de Blanda's erg mooi geconstrueerd, en ik was verbaasd over het geluid dat de MarkAudio Alpair neer zet! Ik denk er sterk aan om als ik nog eens iets nieuws/anders bouw, of gewoon voor er bij, (ooit) een FAST met deze driver te maken. Het klinkt gewoon heel goed, en dan waren ze nog niet eens klaar/optimaal.
Puik werk Erik!
Ik vond de Blanda's erg mooi geconstrueerd, en ik was verbaasd over het geluid dat de MarkAudio Alpair neer zet! Ik denk er sterk aan om als ik nog eens iets nieuws/anders bouw, of gewoon voor er bij, (ooit) een FAST met deze driver te maken. Het klinkt gewoon heel goed, en dan waren ze nog niet eens klaar/optimaal.
Puik werk Erik!
Re: Blanda rears
Dank jeDie dingen worden gewoon echt supergaafén ze zijn mee te nemen naar Breda 2014
Met zo iets moet dat kunnen toch!? Maar als ik de gelegenheid heb ben ik zeker geïnteresseerd aan een bezoekje Breda in 2014, het lijkt mij geweldig om de diverse projecten "live" je bekijken en te beluisteren.
Ja, ik heb de XLR input gebruikt icm een XLR naar RCA verloopplug en dan de potmeter voor de input volledig naar MIC. gedraaid. Dit staat in de PDF die mij de mic wordt geleverd.Heb je de mic wel op de xlr ingangen aangesloten ,deze heeft een lagere impedantie dan de jack line en gitaar ingang
Ik kan bij Rumoh overigens ook niets vinden over de impedantie en of mv uitput van de microfoon .
dat zou je eerst moeten weten de impedantie van de TASCAM IS 2.2 K OP DE XLR INGANGEN .
Microphone sensitivity: 12,4 mV mV @ 94dBspl,1kHz
Microphone power supply:2V / 2,2k
Hoi Alexander, dank je.Beetje vertraagde reactie i.v.m. drukte door "bouw werkzaamheden" bij mijzelf, maar ik ben eens wezen luisteren en kijken bij Erik.
Ik vond de Blanda's erg mooi geconstrueerd, en ik was verbaasd over het geluid dat de MarkAudio Alpair neer zet! Ik denk er sterk aan om als ik nog eens iets nieuws/anders bouw, of gewoon voor er bij, (ooit) een FAST met deze driver te maken. Het klinkt gewoon heel goed, en dan waren ze nog niet eens klaar/optimaal.
Puik werk Erik!
Ja je kan je hier lekker op uitlevenDat ziet er goed uit!Eigen stands maken lijkt mij een leuke en creatieve uitdaging.
Wie weet als ik meer ruimte heb ooit ook eens aan wagen
Al een idee hoe je de speakers gaat monteren aan/op de stands?
Op deze manier zullen de bollen aan de standaard worden bevestigt.
In de gleuf zullen de inslag moeten komen. Via de binnenkant van de bol kan deze dan worden vastgezet met een M6 boutje.
Die inslag moeren zet ik wel vast met lijm zodat ik zeker weet dat ook op hun plek blijven want wanneer alle lagen zijn verlijmd kan ik en niet meer bij. Via de zelfde weg wordt straks ook de kabel geleid.
Re: Blanda rears
Dank je ! Helaas nog geen zelfzuigende betonklinkertjes in de tuinOrgineel hoor en net zo netjes als de rest!
Oh, ja. Dit worden de voeten, lengte en breedte zijn het zelfde als de diameter van de bollen (28 cm)
Een gedeelte wordt hol om verzwaring in aan te kunnen brengen, waarschijnlijk word dat lood.
Re: Blanda rears
Interessant om dit te volgen zeg!
Kan niet wachten tot dat ik zelf kan beginnen.
Verzwaren met lood?bitumen of echt platen of dergelijke?
Kan niet wachten tot dat ik zelf kan beginnen.
Verzwaren met lood?bitumen of echt platen of dergelijke?
Re: Blanda rears
Hallo Eric.
Volgens Tascam is het maximale input niveau voor de gitaar ingan 11.8 mv .
ER zou met jou microfoon dus zeker voldoende uitgangs spanning moeten zijn .
had je die al geprobeerd?
Volgens Tascam is het maximale input niveau voor de gitaar ingan 11.8 mv .
ER zou met jou microfoon dus zeker voldoende uitgangs spanning moeten zijn .
had je die al geprobeerd?
Re: Blanda rears
Hoi Rik,
Noop, die heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal vanavond eens de rechter input gebruiken en deze dan op "Guitar" zetten. Eens kijken wat er dan gebeurd.
Ik zal ook eens meten of mijn laptop misschien toch iets 2Volt spanning op die microfoon zet waardoor deze hierop wel functioneert.
Wordt vervolgt....
Noop, die heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal vanavond eens de rechter input gebruiken en deze dan op "Guitar" zetten. Eens kijken wat er dan gebeurd.
Ik zal ook eens meten of mijn laptop misschien toch iets 2Volt spanning op die microfoon zet waardoor deze hierop wel functioneert.
Wordt vervolgt....
Re: Blanda rears
Kun je eens vertellen hoe je die RCA-naar-XLR-verloop hebt aangesloten? Die Tascam zal alleen +48V leveren op pootje 2 en 3 (of Tip en Ring van de jackplug). Nou weet ik niet of de MM10 meteen 48V aankan, dus wacht nog even met die aanzetten (ook omdat je fantoomvoeding niet zo maar op een asymmetrische lijn kan zetten
). Je soundcard heeft waarschijnlijk +5V spanning op de signaalaansluiting (tip) staan, daarmee is de MM10 goed bediend.
Waarom gebruik je niet gewoon je soundcard trouwens? Zo lang die maar full duplex is, kun je er prima mee meten.
Waarom gebruik je niet gewoon je soundcard trouwens? Zo lang die maar full duplex is, kun je er prima mee meten.
Re: Blanda rears
De guitar input geeft ook geen resultaat.
Die 48V fantoom heb ik inderdaad nog maar niet aangezet, ik ben er ook lang niet zeker van dat die MM10 dat overleefd.
De laptop (HP) zet inderdaad 3,7 V DC op de input van de microfoon. Ik denk dat die MM10 een electret is en dat deze wat externe spanning nodig heeft om (goed) te functioneren. Maar of die ook die 48 volt aan kan......?
. Het nadeel is die 3,5mm aansluiting, die is niet heel geweldig. Hij kraakte nogal, een beetje draaien aan het plugje en de metingen gingen alle kanten op. Waarschijnlijk omdat die aansluiting nooit werd gebruikt, inmiddels gaat dat wel wat beter (kraakt minder).
Ik heb een loopback meting gedaan. Dat ziet er als volgt uit.
Ik heb Arta als volgt gebruikt.
1. Geluidskaart geselecteerd in Arta
2. Volume van in en uitgang wat teruggezet zodat bij de calibratie het input signaal nog net in het groene gebied bleef
3. Impulse meting -> record (nr averages=5)
4. Analysis -> single-gated smoothed FR
Dit is dan de uitkomst van de interne geluidskaart.
Klopt het een beetje wat ik heb gedaan ?
Ik heb daar deze verloopplug voor. XLR pen 2 = hot RCA XLR pen 1 en 3= massaKun je eens vertellen hoe je die RCA-naar-XLR-verloop hebt aangesloten?
Die 48V fantoom heb ik inderdaad nog maar niet aangezet, ik ben er ook lang niet zeker van dat die MM10 dat overleefd.
De laptop (HP) zet inderdaad 3,7 V DC op de input van de microfoon. Ik denk dat die MM10 een electret is en dat deze wat externe spanning nodig heeft om (goed) te functioneren. Maar of die ook die 48 volt aan kan......?
In de eerste instantie heb ik geprobeerd wat impedantie metingen te doen met de interne geluidskaart. Dat wilde niet heel erg goed lukken. Inmiddels ben ik er achter dat die interne kaart wat overdracht aangaat eigenlijk helemaal niet zo slecht is (beetje te ongeduldig denk ikWaarom gebruik je niet gewoon je soundcard trouwens? Zo lang die maar full duplex is, kun je er prima mee meten.
Ik heb een loopback meting gedaan. Dat ziet er als volgt uit.
Ik heb Arta als volgt gebruikt.
1. Geluidskaart geselecteerd in Arta
2. Volume van in en uitgang wat teruggezet zodat bij de calibratie het input signaal nog net in het groene gebied bleef
3. Impulse meting -> record (nr averages=5)
4. Analysis -> single-gated smoothed FR
Dit is dan de uitkomst van de interne geluidskaart.
Klopt het een beetje wat ik heb gedaan ?
Re: Blanda rears
hij heeft dus externe voeding nodig, ik dacht dat er een batterij in zat .
Dat heb ik dan verkeerd begrepen .
Maar de 48 v phantoom voeding zou ik er in ieder geval niet op zetten .
Heb je met de geluidskaart meten wel een kabeltje tussen de in en uitgang gezet .
Ik vind de twee curven wel te erg op elkaar lijken ,het lijkt mij ook vreemd dat het signaal zo vroeg afvalt
Dat heb ik dan verkeerd begrepen .
Maar de 48 v phantoom voeding zou ik er in ieder geval niet op zetten .
Heb je met de geluidskaart meten wel een kabeltje tussen de in en uitgang gezet .
Ik vind de twee curven wel te erg op elkaar lijken ,het lijkt mij ook vreemd dat het signaal zo vroeg afvalt
Re: Blanda rears
Ja, daar ging van alles mis met die plaatjes, daar klopt werkelijk geen hout van
.
Alle stappen nagelopen en nog maar eens gedaan en ik denk dat dit beter klopt.
Zo te zien beperken ze de bandbreedte van de input van de interne geluidskaart.
Die TASCAM is in dat opzicht in ieder geval een betere keus lijkt mij. Nu nog zien dat ik de MM10 aan te praat krijg op die kaart, 48V fantoomspanning gaat denk ik niet goed komen.
Eerst maar eens knutselen met een batterijtje
De MM10 kan ik aansluiten via de ARTA Limp jig, daar is vast nog wel iets in te prutsen met een weerstandje en een 9V batterijtje.
Alle stappen nagelopen en nog maar eens gedaan en ik denk dat dit beter klopt.
Zo te zien beperken ze de bandbreedte van de input van de interne geluidskaart.
Die TASCAM is in dat opzicht in ieder geval een betere keus lijkt mij. Nu nog zien dat ik de MM10 aan te praat krijg op die kaart, 48V fantoomspanning gaat denk ik niet goed komen.
Eerst maar eens knutselen met een batterijtje
Re: Blanda rears
Toch valt die interne geluidskaart mij mee ,ik heb er ook niet heel veel kaas van gegeten maar om speakers te meten looptie volgens mij voldoende ver door ,verder dan die breedbanders geven in ieder geval.
En mijn oren gaan vrees ik.
Wat de microfoon betreft wellicht is een mailtje naar Isecom raadzaam .
En mijn oren gaan vrees ik.
Wat de microfoon betreft wellicht is een mailtje naar Isecom raadzaam .
Re: Blanda rears
Die breedbanders lopen vrolijk door tot ver boven 20Khz, volgens Mark audio zelfs tot 32KhzToch valt die interne geluidskaart mij mee ,ik heb er ook niet heel veel kaas van gegeten maar om speakers te meten looptie volgens mij voldoende ver door ,verder dan die breedbanders geven in ieder geval.
Leuk voor het geval je een setje Blanda's voor vleermuizen wil maken (of een hele dure katten verschrikker)
Hoewel mijn gehoor het dan al lang heeft opgegeven lijkt mij de bandbreedte voor meetdoeleinden wel wat krap.
Voor nu, om te oefenen met meten is het ruim voldoende. Eerst maar weer eens verder worstelen door de documentatie van Arta.
Ik zal er eens een mailtje naar Isecom aan wagen om iets meer te weten te komen over der specs van die microfoon.
Alvast heel erg bedankt voor al je tips en meedenken Rik
Re: Blanda rears
Blijft de kaart ook zo meten bij hogere samplefrequenties? Wat je laat zien is niet heel vreemd voor een kaart ingesteld op 44,1 kHz.
Re: Blanda rears
Bij 24b/96Khz neemt de bandbreedte wel wat toe maar hij blijft hem afhakken.
Re: Blanda rears
Kleine stapjes maar toch wel het een en ander kunnen doen.
De eerste lagen verlijmd en bij de eerste standaard de inslag moeren aangebracht.
De boutjes zijn nog wat lang, daar moet straks zoveel vanaf dat ze niet te ver door de inslagmoeren steken wanneer ze aangedraaid zijn.
Anders zouden ze dwars door de aansluitdraden gedraaid kunnen worden.
De eerste lagen verlijmd en bij de eerste standaard de inslag moeren aangebracht.
De boutjes zijn nog wat lang, daar moet straks zoveel vanaf dat ze niet te ver door de inslagmoeren steken wanneer ze aangedraaid zijn.
Anders zouden ze dwars door de aansluitdraden gedraaid kunnen worden.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Blanda rears
Alle lagen zijn verlijmd, en nu maar schuren ... en schuren ..... en schuren.
De linker standaard is nu geschuurd t/m 120 met de vlakschuurmachine. De rechter is vanmorgen pas verlijmd dus die wil ik zeker nog 24 uur laten drogen. Hierna verder met de hand en nog fijner schuurpapier...
Dat berken multiplex kun je wel heel mooi spiegelglad krijgen. Ik nog een aardig restje Osmo hardwax staan dus dat binnenkort maar eens uitproberen op een proefstukje. Zo, van dat stof krijg je dorst.... daar gaan we eerst eens even wat aan doen
Inmiddels heb ik ook de MM10 microfoon aan de praat op de TASCAM geluidskaart. Kwestie van een 9v batterij een 2K2 weerstand en een 47uF elco.
De linker standaard is nu geschuurd t/m 120 met de vlakschuurmachine. De rechter is vanmorgen pas verlijmd dus die wil ik zeker nog 24 uur laten drogen. Hierna verder met de hand en nog fijner schuurpapier...
Dat berken multiplex kun je wel heel mooi spiegelglad krijgen. Ik nog een aardig restje Osmo hardwax staan dus dat binnenkort maar eens uitproberen op een proefstukje. Zo, van dat stof krijg je dorst.... daar gaan we eerst eens even wat aan doen
Re: Blanda rears
Dat van dat schuren kan ik over mee praten de laatste tijd
Maar die steun ziet er strak uit zo ,mooi stukje ambacht Erik
Ben benieuwd hoe dat straks staat met die bollen
Maar die steun ziet er strak uit zo ,mooi stukje ambacht Erik
Ben benieuwd hoe dat straks staat met die bollen
Re: Blanda rears
Oh ja, dat schuren van polyester zal helemaal wel een crime zijn.Dat van dat schuren kan ik over mee praten de laatste tijd![]()
Het zal nog wel even duren voordat de bollen gemonteerd kunnen worden.
Er komt straks eerst een vakantie aan en ik denk niet dat het goede aarde gaat vallen als ik de spullen meeneem om op vakantie verder te knutselen
