Blanda rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

=D> =D> =D> Nice!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Blanda rears

Bericht door MechanicalAnimal »

Die dingen worden gewoon echt supergaaf :goeie: én ze zijn mee te nemen naar Breda 2014 :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

ErikW schreef:
Deze week niet zo heel veel aan de speakers kunnen doen. De kantenfrees die ik heb was niet lang genoeg om 18mm multiplex te frezen dus opzoek gegaan naar een 25mm versie. Dat valt niet mee dus uiteindelijk maar online besteld. Deze kwam vandaag binnen nu maar hopen dat het van het weekend een beetje droog weer blijft.
Verder de juiste pluggen XLR verlooppluggen besteld en dan ook maar meteen een goedkope microfoon standaard. Ook die spulletjes zijn binnen. In afwachting daarvan een een ARTA Limp meetkastje in elkaar geknutseld.
Limp meting.jpg
Dit is het resultaat van de impedantie meting.
Impedantie Blanda.png
De impedantie meten met de Externe TASCAM usb interface werkt prima. Maar toen de MM10 microfoon aangesloten...
Helaas, dat werkt dus niet. Die MM10 microfoon doet het op de internegeluidskaart van mijn laptop wel maar het lijkt er op dat de versterkingsfactor van de microfoon input van de TASCAM onvoldoende is voor deze microfoon. Het zou ook heel goed kunnen dat ik nog iets verkeerd doe. Aanwijzingen zijn welkom 8-[ In het ergste geval zal ik toch een andere microfoon moeten aanschaffen om de TASCAM kaart te kunnen gebruiken met microfoon.
Ik heb wel een poging gewaagt om via de interne geluidskaart een meting te doen. Ik had niet veel tijd meer dus dit is even snel gedaan, de opstellingen was verre van optimaal dus ik betwijfel over er iets zinnigs uit op te maken is maar hierbij toch het plaatje.
FR L.png
Nu maar duimen voor droog weer zodat ik verder kan met de standaard, anders eerst maar de binnenkant van de tweede speaker bekleden met een deurmat en vilt.
Heb je de mic wel op de xlr ingangen aangesloten ,deze heeft een lagere impedantie dan de jack line en gitaar ingang :?:
Ik kan bij Rumoh overigens ook niets vinden over de impedantie en of mv uitput van de microfoon .
dat zou je eerst moeetn weten de impedantie van de TASCAM IS 2.2 K OP DE XLR INGANGEN .
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door avdboom »

Beetje vertraagde reactie i.v.m. drukte door "bouw werkzaamheden" bij mijzelf :mrgreen: , maar ik ben eens wezen luisteren en kijken bij Erik.

Ik vond de Blanda's erg mooi geconstrueerd, en ik was verbaasd over het geluid dat de MarkAudio Alpair neer zet! Ik denk er sterk aan om als ik nog eens iets nieuws/anders bouw, of gewoon voor er bij, (ooit) een FAST met deze driver te maken. Het klinkt gewoon heel goed, en dan waren ze nog niet eens klaar/optimaal.

Puik werk Erik!
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Die dingen worden gewoon echt supergaaf :goeie: én ze zijn mee te nemen naar Breda 2014 :lol:
Dank je :D Als we nou eens afspreken dat ik de Blanda's meeneem ...... als jij je Galactica's mee neemt :rofl:
Met zo iets moet dat kunnen toch!?
convoi.jpg
convoi.jpg (4.55 KiB) 339 keer bekeken
Maar als ik de gelegenheid heb ben ik zeker geïnteresseerd aan een bezoekje Breda in 2014, het lijkt mij geweldig om de diverse projecten "live" je bekijken en te beluisteren.
Heb je de mic wel op de xlr ingangen aangesloten ,deze heeft een lagere impedantie dan de jack line en gitaar ingang :?:
Ik kan bij Rumoh overigens ook niets vinden over de impedantie en of mv uitput van de microfoon .
dat zou je eerst moeten weten de impedantie van de TASCAM IS 2.2 K OP DE XLR INGANGEN .
Ja, ik heb de XLR input gebruikt icm een XLR naar RCA verloopplug en dan de potmeter voor de input volledig naar MIC. gedraaid. Dit staat in de PDF die mij de mic wordt geleverd.
Microphone sensitivity: 12,4 mV mV @ 94dBspl,1kHz
Microphone power supply:2V / 2,2k
MM10 Data.pdf
(71.26 KiB) 88 keer gedownload
Beetje vertraagde reactie i.v.m. drukte door "bouw werkzaamheden" bij mijzelf :mrgreen: , maar ik ben eens wezen luisteren en kijken bij Erik.

Ik vond de Blanda's erg mooi geconstrueerd, en ik was verbaasd over het geluid dat de MarkAudio Alpair neer zet! Ik denk er sterk aan om als ik nog eens iets nieuws/anders bouw, of gewoon voor er bij, (ooit) een FAST met deze driver te maken. Het klinkt gewoon heel goed, en dan waren ze nog niet eens klaar/optimaal.

Puik werk Erik!
Hoi Alexander, dank je. :dank: Tegen de tijd dat ze helemaal klaar zijn moet je nog maar eens komen luisteren. Ik vind de prestaties nog steeds verbeteren, ze zitten dan ook nog niet aan de 100 uur inspelen die Markaudio adviseert. Het is werkelijk verbluffend wat er uit een speaker komt met een conus nog niet ter grote van een bierviltje. Ik zou ook heel geïnteresseerd zijn in een FAST systeem met deze speakers. Het punt is wel dat het dan een passieve filtering zou moeten worden. Ik heb mij er nog niet heel erg ver in verdiept maar ik begrijp dat passief filteren een lastige opgave kan zijn voor een FAST systeem. Maar goed eerst dit project maar eens tot een goed resultaat brengen.
Dat ziet er goed uit!Eigen stands maken lijkt mij een leuke en creatieve uitdaging.
Wie weet als ik meer ruimte heb ooit ook eens aan wagen :mrgreen:

Al een idee hoe je de speakers gaat monteren aan/op de stands?
Ja je kan je hier lekker op uitleven :rock:
Op deze manier zullen de bollen aan de standaard worden bevestigt.
In de gleuf zullen de inslag moeten komen. Via de binnenkant van de bol kan deze dan worden vastgezet met een M6 boutje.
Die inslag moeren zet ik wel vast met lijm zodat ik zeker weet dat ook op hun plek blijven want wanneer alle lagen zijn verlijmd kan ik en niet meer bij. Via de zelfde weg wordt straks ook de kabel geleid.
2013-06-30 15.25.25.jpg
Kabelgootje
Kabelgootje
2013-06-30 16.31.43.jpg
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Blanda rears

Bericht door DKM »

Orgineel hoor en net zo netjes als de rest!
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Orgineel hoor en net zo netjes als de rest!
Dank je ! Helaas nog geen zelfzuigende betonklinkertjes in de tuin :mrgreen:
Oh, ja. Dit worden de voeten, lengte en breedte zijn het zelfde als de diameter van de bollen (28 cm)
Een gedeelte wordt hol om verzwaring in aan te kunnen brengen, waarschijnlijk word dat lood.
Voeten aan aanbouw.
Voeten aan aanbouw.
Dagobert
Berichten: 28
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 12:42

Re: Blanda rears

Bericht door Dagobert »

Interessant om dit te volgen zeg!
Kan niet wachten tot dat ik zelf kan beginnen.

Verzwaren met lood?bitumen of echt platen of dergelijke?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

Hallo Eric.
Volgens Tascam is het maximale input niveau voor de gitaar ingan 11.8 mv .
ER zou met jou microfoon dus zeker voldoende uitgangs spanning moeten zijn .
had je die al geprobeerd?
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Hoi Rik,
Noop, die heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal vanavond eens de rechter input gebruiken en deze dan op "Guitar" zetten. Eens kijken wat er dan gebeurd.
Ik zal ook eens meten of mijn laptop misschien toch iets 2Volt spanning op die microfoon zet waardoor deze hierop wel functioneert.
Wordt vervolgt....
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Blanda rears

Bericht door markbakk »

Kun je eens vertellen hoe je die RCA-naar-XLR-verloop hebt aangesloten? Die Tascam zal alleen +48V leveren op pootje 2 en 3 (of Tip en Ring van de jackplug). Nou weet ik niet of de MM10 meteen 48V aankan, dus wacht nog even met die aanzetten (ook omdat je fantoomvoeding niet zo maar op een asymmetrische lijn kan zetten :!: ). Je soundcard heeft waarschijnlijk +5V spanning op de signaalaansluiting (tip) staan, daarmee is de MM10 goed bediend.

Waarom gebruik je niet gewoon je soundcard trouwens? Zo lang die maar full duplex is, kun je er prima mee meten.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

De guitar input geeft ook geen resultaat.
Kun je eens vertellen hoe je die RCA-naar-XLR-verloop hebt aangesloten?
Ik heb daar deze verloopplug voor. XLR pen 2 = hot RCA XLR pen 1 en 3= massa
Die 48V fantoom heb ik inderdaad nog maar niet aangezet, ik ben er ook lang niet zeker van dat die MM10 dat overleefd.
De laptop (HP) zet inderdaad 3,7 V DC op de input van de microfoon. Ik denk dat die MM10 een electret is en dat deze wat externe spanning nodig heeft om (goed) te functioneren. Maar of die ook die 48 volt aan kan......?
Waarom gebruik je niet gewoon je soundcard trouwens? Zo lang die maar full duplex is, kun je er prima mee meten.
In de eerste instantie heb ik geprobeerd wat impedantie metingen te doen met de interne geluidskaart. Dat wilde niet heel erg goed lukken. Inmiddels ben ik er achter dat die interne kaart wat overdracht aangaat eigenlijk helemaal niet zo slecht is (beetje te ongeduldig denk ik :oops: . Het nadeel is die 3,5mm aansluiting, die is niet heel geweldig. Hij kraakte nogal, een beetje draaien aan het plugje en de metingen gingen alle kanten op. Waarschijnlijk omdat die aansluiting nooit werd gebruikt, inmiddels gaat dat wel wat beter (kraakt minder).
Ik heb een loopback meting gedaan. Dat ziet er als volgt uit.
Ik heb Arta als volgt gebruikt.
1. Geluidskaart geselecteerd in Arta
2. Volume van in en uitgang wat teruggezet zodat bij de calibratie het input signaal nog net in het groene gebied bleef
3. Impulse meting -> record (nr averages=5)
4. Analysis -> single-gated smoothed FR
Dit is dan de uitkomst van de interne geluidskaart.
Klopt het een beetje wat ik heb gedaan ?
Interne geluidskaart.png
Bijlagen
TASCAM loopback
TASCAM loopback
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

hij heeft dus externe voeding nodig, ik dacht dat er een batterij in zat .
Dat heb ik dan verkeerd begrepen .
Maar de 48 v phantoom voeding zou ik er in ieder geval niet op zetten .

Heb je met de geluidskaart meten wel een kabeltje tussen de in en uitgang gezet .
Ik vind de twee curven wel te erg op elkaar lijken ,het lijkt mij ook vreemd dat het signaal zo vroeg afvalt
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Ja, daar ging van alles mis met die plaatjes, daar klopt werkelijk geen hout van :roll: .
Alle stappen nagelopen en nog maar eens gedaan en ik denk dat dit beter klopt.
Zo te zien beperken ze de bandbreedte van de input van de interne geluidskaart.
Die TASCAM is in dat opzicht in ieder geval een betere keus lijkt mij.
Interne geluidskaart HP laptop
Interne geluidskaart HP laptop
TASCAM Line-out naar Line-in
TASCAM Line-out naar Line-in
TASCAM Line-ou naar MIC-in
TASCAM Line-ou naar MIC-in
Nu nog zien dat ik de MM10 aan te praat krijg op die kaart, 48V fantoomspanning gaat denk ik niet goed komen.
Eerst maar eens knutselen met een batterijtje :-# De MM10 kan ik aansluiten via de ARTA Limp jig, daar is vast nog wel iets in te prutsen met een weerstandje en een 9V batterijtje.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

Toch valt die interne geluidskaart mij mee ,ik heb er ook niet heel veel kaas van gegeten maar om speakers te meten looptie volgens mij voldoende ver door ,verder dan die breedbanders geven in ieder geval.
En mijn oren gaan vrees ik.

Wat de microfoon betreft wellicht is een mailtje naar Isecom raadzaam .
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Toch valt die interne geluidskaart mij mee ,ik heb er ook niet heel veel kaas van gegeten maar om speakers te meten looptie volgens mij voldoende ver door ,verder dan die breedbanders geven in ieder geval.
Die breedbanders lopen vrolijk door tot ver boven 20Khz, volgens Mark audio zelfs tot 32Khz :shock:
Leuk voor het geval je een setje Blanda's voor vleermuizen wil maken (of een hele dure katten verschrikker) :lol:
A73SPL.~png.jpg
Zo te zien begint die interne geluidskaart flink af te vallen bij zo'n 15Khz.
Hoewel mijn gehoor het dan al lang heeft opgegeven lijkt mij de bandbreedte voor meetdoeleinden wel wat krap.
Voor nu, om te oefenen met meten is het ruim voldoende. Eerst maar weer eens verder worstelen door de documentatie van Arta.
Ik zal er eens een mailtje naar Isecom aan wagen om iets meer te weten te komen over der specs van die microfoon.
Alvast heel erg bedankt voor al je tips en meedenken Rik :goedzo:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

Graag gedaan.
Enne bijzondere units hoor :rock:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Blanda rears

Bericht door markbakk »

Blijft de kaart ook zo meten bij hogere samplefrequenties? Wat je laat zien is niet heel vreemd voor een kaart ingesteld op 44,1 kHz.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Bij 24b/96Khz neemt de bandbreedte wel wat toe maar hij blijft hem afhakken.
Groen= 16bits 44,1Khz  Geel=24bits 96Khz
Groen= 16bits 44,1Khz Geel=24bits 96Khz
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Kleine stapjes maar toch wel het een en ander kunnen doen.
De eerste lagen verlijmd en bij de eerste standaard de inslag moeren aangebracht.
De boutjes zijn nog wat lang, daar moet straks zoveel vanaf dat ze niet te ver door de inslagmoeren steken wanneer ze aangedraaid zijn.
Anders zouden ze dwars door de aansluitdraden gedraaid kunnen worden.
2013-07-07 19.28.31.jpg
2013-07-07 19.28.39.jpg
De onderkant, dit kot straks uit in de voet waarin dan weer de aansluitbussen zitten.
De onderkant, dit kot straks uit in de voet waarin dan weer de aansluitbussen zitten.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Blanda rears

Bericht door MechanicalAnimal »

Dat heb je slim gedaan :goeie:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Alle lagen zijn verlijmd, en nu maar schuren ... en schuren ..... en schuren.
De linker standaard is nu geschuurd t/m 120 met de vlakschuurmachine. De rechter is vanmorgen pas verlijmd dus die wil ik zeker nog 24 uur laten drogen. Hierna verder met de hand en nog fijner schuurpapier...
Dat berken multiplex kun je wel heel mooi spiegelglad krijgen. Ik nog een aardig restje Osmo hardwax staan dus dat binnenkort maar eens uitproberen op een proefstukje. Zo, van dat stof krijg je dorst.... daar gaan we eerst eens even wat aan doen :beer: :beer:
2013-07-13 16.36.41.jpg
2013-07-13 16.36.57.jpg
Inmiddels heb ik ook de MM10 microfoon aan de praat op de TASCAM geluidskaart. Kwestie van een 9v batterij een 2K2 weerstand en een 47uF elco.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

Dat van dat schuren kan ik over mee praten de laatste tijd :(

Maar die steun ziet er strak uit zo ,mooi stukje ambacht Erik :goeie:
Ben benieuwd hoe dat straks staat met die bollen :!:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Blanda rears

Bericht door ErikW »

Dat van dat schuren kan ik over mee praten de laatste tijd :(
Oh ja, dat schuren van polyester zal helemaal wel een crime zijn.
Het zal nog wel even duren voordat de bollen gemonteerd kunnen worden.
Er komt straks eerst een vakantie aan en ik denk niet dat het goede aarde gaat vallen als ik de spullen meeneem om op vakantie verder te knutselen :rofl:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Blanda rears

Bericht door rikpost »

Zou wel humor zijn :rofl:
En geef toe ,je zou het nog doen ook :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”