MechanicalAnimal schreef:Mochten er nog mensen in dit topic komen........probeer dit maar eens met een Creusen ofz van >100 kilo
Met een fatsoenlijke kolomboor met een redelijke uitlading (of een radiaalboormachine) kan je direct boren en hoef je niet zo ingewikkeld te doen. Maar ik heb makkelijk kletsen; ik heb 3 echte kolomboormachines (tandwiel Arboga met kruistafel (250kg), snaar Bimak tafelmodel (80kg)en een tandwiel Strands (350kg).
Ben ooit wel begonnen met twee Fermpjes. Ik kan zeggen dat het kleinste modelletje je ernstig gaat teleurstellen. Zelf voor wat boren in hout!. De grotere vloerstaander (met 1,5pk motor (beetje vermogen is belangrijk) heeft nooit echt teleurgesteld. Ook in aluminium ging dat best. Uiteindelijk is hij gesneuveld op de motor (grote-gaten-boor in 38mm mdf), te heet geworden en doorgebrand, heeft alles te maken met het rendement en koeling van de motor, daarom is een goede motor ook wat duurder. Een goede motor is ook belangrijk om het toerental goed constant te houden zodat je gladdere, rondere,rechtere(haaks) gaten krijgt. En natuurlijk (voor metaal in ieder geval) goede boortjes. Is een groot verschil tussen, wat je bijna niet kan voorstellen voordat je ermee hebt gewerkt. (puntgeometrie, coating, productieproces(gewalst, gerold, geslepen), hardheid (niet alle hss is hetzelfde)
Kortom, alles wat je in je eentje kan dragen aan machines gewoon laten staan.