Ha Martijn,Martijn M schreef:Een jaar geleden heb ik me een beetje ingelezen in dit onderwerp, maar heb uiteindelijk besloten dat paneelabsorbers voor mij niets zijn. Mocht ik ooit eens een huis (ver)bouwen, dan pak ik de boeken er echter zeker weer bij. Als je gebruikerservaringen m.bt. paneelabsorbers wilt, zou je Bert Stoltenborg een berichtje kunnen sturen. Hij heeft veel ervaring met dergelijke panelen, maar ik geloof dat hij hier niet meer zo vaak komt. Kijk anders ook hier: http://www.homerecording.be/forum/f16/ Dat forum is veel meer gericht op akoestiek dan dit forum. Bert Stoltenborg is daar wat actiever dan hier, evenals Eric Desart.
Ik kom nog wel eens hier, maar het gaat bijna nooit over akoestiek, en als ik iets over luidsprekers zeg krijg ik toch alleen maar heibel
Een paneelresonator werkt zeer smalbandig. Als hij breedbandiger wordt doet hij eigenlijk helemaal niets meer. Je moet die dingen dus heel netjes afstemmen. Een gipsplafond helpt daarom niet echt om staande golven te dempen; het is niet goed afgestemd of de Q is te laag om effectief te zijn.
Een bijkomend nadeel met hoge Q absorbers, zoals kwart lambda en Helmholtz resonatoren, is dat je soms nog meer geluid terug krijg dan dat ze dempen. Zowel Philip de Haan als ik hebben wel eens zonder het van elkaar te weten aan pijpresonatoren zitten meten omdat die 20 jaar geleden vaak in studio's werden gebouwd, terwijl wij de werkzaamheid betwijfelden, en we zagen allebei in watervallen dat ze energie de ruimte instuurden in plaats van dat ze absorbeerden. Als je ze dan gaat dempen met minerale wol, doen ze meteen niks meer.
Eric Desart heeft soortgelijke ervaringen met smalbandige absorbers.
Vandaar dat we meestal breedbaandige absorptie adviseren, in combinatie met, zoals hier ook wordt gezegd, het knoeien met luister- en speakerpositie om het laaggedrag zo goed mogelijk te krijgen.