3D printer project
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
De extruder die ik eigenlijk voor de Eventorbot had ontworpen kon ik niet meer annuleren bij i.materialise. Is niet erg want het is wel een hele mooie degelijke setup geworden! Nadeel is dat hij vrij fors is maar dat zijn alle "geared" extruders. Het voordeel is dat ze meer kracht kunnen zetten en minder skippen. De motor word ook minder warm daardoor. Omdat ik de direct drive extruder bij de rest van de geprinte onderdelen erbij kreeg kan ik ze mooi vergelijken. Aangezien ik toch een motor over heb kan ik ze beide opbouwen.
Hier de foto's van de extruder. Er ontbreekt alleen nog het idler wiel wat niet meer is dan een lager wat het filament tegen het getande wiel drukt. Het geheel is geprint in wit polyamide en thuis zwart gespoten.
Hier de foto's van de extruder. Er ontbreekt alleen nog het idler wiel wat niet meer is dan een lager wat het filament tegen het getande wiel drukt. Het geheel is geprint in wit polyamide en thuis zwart gespoten.
Re: 3D printer project
Kan ik ook ergens een woordenlijst vinden met vertalingen van alle termen, Ardon ? 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Haha ja dat is inderdaad een punt. Deze techniek is in nederland nog niet echt bekend dus termen zijn allemaal engels.ray5150 schreef:Kan ik ook ergens een woordenlijst vinden met vertalingen van alle termen, Ardon ?
Ik zal mijn best doen wat woorden uit te leggen.
Filament (letterlijk: gloeidraad)
Dit is het bronmateriaal wat je gebruikt om iets mee te printen. Het is in feite een draad plastic van 1.75mm of 3mm doorsnede. Meestal verkocht per kilo (ongeveer 100m) en verkrijgbaar in vele kleuren en materiaalsoorten. Meest gebruikte zijn PLA of ABS maar ook Nylon, PVA en andere materialen worden geleverd.
Extruder
Een extruder is een apparaatje die het filament (zie hierboven) van de rol trekt en door de hot end (zie hier beneden) duwt. Dit werkt met een gekarteld wiel die in het plastic grijpt en het zo door een buisje duwt. Meestal is er een lager of een wiel (engels: idler) die het plastic tegen het gekartelde wiel aandrukt.
Er zijn 2 types, direct drive (direct aangedreven) of geared (met tandwielen). Direct drive (zoals de Airtripper v3) zijn een stuk compacter en eenvoudiger. Het gekartelde tandwiel word direct op de stappenmotor gemonteerd. Nadeel is dat de motor vaak warmer word omdat hij harder moet werken en het schijnt dat ze toch net niet genoeg kracht hebben, vooral als je op hogere snelheden gaat printen.
De tandwielaangedreven modellen (Greg's Extruder, Wade Extruder) zijn groter maar hebben niet de nadelen van de Direct Drive. Wel heb je meer slijtage omdat je met tandwielen werkt. Ook zijn deze, wederom door de tandwielen, wat luidruchtiger. Beide types zijn uiteraard zelf te printen en het er zijn voor beide types evenveel voor en tegenstanders.
Hot end (letterlijk: heet einde)
Dit is eigenlijk het werkgedeelte. Het bestaat uit een houder van een speciaal plastic wat goed tegen hitte kan. Soms zie je ze ook in metaal. Het doel van deze houder is als isolator tussen het warme deel en de koude ophanging. Je wil natuurlijk niet dat je ophanging smelt...
Onder aan deze houder zit een nozzle (mondstuk). Dit is bijna altijd van messing. Feitelijk is het een smeltkamer met een inwendige buis die gaat van de diameter van het filament (1,75 - 3 mm) naar een heel klein gaatje (meestal 0,4mm of 0,5mm). Deze word opgewarmt door een verwarmingselement. Duur woord voor wat meestal gewoon een dikke weerstand is. Daarnaast zit er in die kop een thermometer element. De electronica zal een flinke stroom door de weerstand jagen die de nozzle opwarmt tot een temperatuur tussen de 180 en 240 graden afhankelijk van het materiaal. De thermometer is er natuurlijk om de temperatuur te bewaken en te reguleren.
De extruder zal dus het filament met kracht voeren aan de hot end. Daar smelt het en door de druk word het er door het kleine gaatje uitgeperst. Daarom is dus kracht zo belangrijk voor de extruder.
Ik hoop dat zaken nu wat duidelijker zijn. Mocht ik wat vergeten zijn of je wil meer weten dan hoor ik het graag.
Re: 3D printer project
Ardon kan dus binnenkort zijn eigen accu's printen.
http://tweakers.net/nieuws/89788/wetens ... inter.html
http://tweakers.net/nieuws/89788/wetens ... inter.html
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
De geprinte behuizing voor de LCD module us binnen gekomen. Gelijk maar een likje verf gegeven en alles ingebouwd. Nice!
Re: 3D printer project
Ik mis zo'n overweldigende 'like' knop
Dan maar een reactie, netjes hoor 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Voor degenen die het zich afvroegen, de zilveren knop is een subtiele noodknop. Als die ingedrukt word valt alles direct stil. Altijd handig... 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Weer een kleine update. De hotend is binnen en werkt! Net lekker opgestookt tot 200 graden. Zit binnen enkele seconden op temp en word met pwm superstrak zo gehouden.
Je ziet dat de error nu ook gelijk weg is. Wel moet de naam van de machine nog even aangepast worden (is geen Mendel maar een Rostock Mini).
Oh en de 6/4mm 3K carbon buizen zijn binnen alsook de borisilicaat glasplaat. Nu nog tijd om het allemaal in elkaar te zetten...
Je ziet dat de error nu ook gelijk weg is. Wel moet de naam van de machine nog even aangepast worden (is geen Mendel maar een Rostock Mini).
Oh en de 6/4mm 3K carbon buizen zijn binnen alsook de borisilicaat glasplaat. Nu nog tijd om het allemaal in elkaar te zetten...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
En vandaag toch nog de carbon stangen kunnen verwerken!
Re: 3D printer project
Denk dat ik maar eens een cursusje 3d tekenen ga doen want volgens mij ben je bijna klaar om bestellingen op te nemen. 
Re: 3D printer project
Ziet er gaaf uit 
Zag daarnet nog dit artikel, mocht je het printen goed lukken dan kun je veelzijdig worden
http://freshgadgets.nl/vrouw-krijgt-nie ... 3d-printer
Stel je voor dat je speciale vingerkootjes kunt printen om kleinere onderdelen vast te kunnen pakken voor soldeerwerk
hahaha
Zag daarnet nog dit artikel, mocht je het printen goed lukken dan kun je veelzijdig worden
http://freshgadgets.nl/vrouw-krijgt-nie ... 3d-printer
Stel je voor dat je speciale vingerkootjes kunt printen om kleinere onderdelen vast te kunnen pakken voor soldeerwerk
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Tada! Hij heeft zelfs al zijn eerste print gemaakt. Althans de bewegingen, de kop had ik uiteraard nog niet opzitten. Maar het werkt! Nu is het finetunen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Zeker indrukwekkend.
3D-printers hebben mij altijd wel geboeid, maar tegelijk vraag ik me ook altijd weer af of het echt praktisch nut gaat hebben.
Mooie dingen kun je er sowieso mee maken, dus wellicht kun je in het vervolg inspirerende projecten laten zien
Mag ik vragen wat het allemaal zo ongeveer gekost heeft?
3D-printers hebben mij altijd wel geboeid, maar tegelijk vraag ik me ook altijd weer af of het echt praktisch nut gaat hebben.
Mooie dingen kun je er sowieso mee maken, dus wellicht kun je in het vervolg inspirerende projecten laten zien
Mag ik vragen wat het allemaal zo ongeveer gekost heeft?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3D printer project
Heb nog een paar nieuwe remschijven nodig voor de Laro, kan je die voor me maken? 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 3D printer project
Tuurlijk. Schijven met een diameter van 16cm die smelten bij 80 graden is meer dan genoeg voor een LaRo...
Anyway... Eerste 'dry run'!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C1miKvsQCN0[/youtube]
Anyway... Eerste 'dry run'!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C1miKvsQCN0[/youtube]
