3D printer project

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: 3D printer project

Bericht door cool »

Mooi project!
Die 5 cilinder doet me hieraan denken:
http://www.youtube.com/watch?v=hirsRnytTkU
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Wow dat is wel heel heftig!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

De extruder die ik eigenlijk voor de Eventorbot had ontworpen kon ik niet meer annuleren bij i.materialise. Is niet erg want het is wel een hele mooie degelijke setup geworden! Nadeel is dat hij vrij fors is maar dat zijn alle "geared" extruders. Het voordeel is dat ze meer kracht kunnen zetten en minder skippen. De motor word ook minder warm daardoor. Omdat ik de direct drive extruder bij de rest van de geprinte onderdelen erbij kreeg kan ik ze mooi vergelijken. Aangezien ik toch een motor over heb kan ik ze beide opbouwen.

Hier de foto's van de extruder. Er ontbreekt alleen nog het idler wiel wat niet meer is dan een lager wat het filament tegen het getande wiel drukt. Het geheel is geprint in wit polyamide en thuis zwart gespoten.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3D printer project

Bericht door ray5150 »

Kan ik ook ergens een woordenlijst vinden met vertalingen van alle termen, Ardon ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

ray5150 schreef:
Kan ik ook ergens een woordenlijst vinden met vertalingen van alle termen, Ardon ? :mrgreen:
Haha ja dat is inderdaad een punt. Deze techniek is in nederland nog niet echt bekend dus termen zijn allemaal engels.

Ik zal mijn best doen wat woorden uit te leggen.

Filament (letterlijk: gloeidraad)
Dit is het bronmateriaal wat je gebruikt om iets mee te printen. Het is in feite een draad plastic van 1.75mm of 3mm doorsnede. Meestal verkocht per kilo (ongeveer 100m) en verkrijgbaar in vele kleuren en materiaalsoorten. Meest gebruikte zijn PLA of ABS maar ook Nylon, PVA en andere materialen worden geleverd.

Extruder
Een extruder is een apparaatje die het filament (zie hierboven) van de rol trekt en door de hot end (zie hier beneden) duwt. Dit werkt met een gekarteld wiel die in het plastic grijpt en het zo door een buisje duwt. Meestal is er een lager of een wiel (engels: idler) die het plastic tegen het gekartelde wiel aandrukt.
Er zijn 2 types, direct drive (direct aangedreven) of geared (met tandwielen). Direct drive (zoals de Airtripper v3) zijn een stuk compacter en eenvoudiger. Het gekartelde tandwiel word direct op de stappenmotor gemonteerd. Nadeel is dat de motor vaak warmer word omdat hij harder moet werken en het schijnt dat ze toch net niet genoeg kracht hebben, vooral als je op hogere snelheden gaat printen.
De tandwielaangedreven modellen (Greg's Extruder, Wade Extruder) zijn groter maar hebben niet de nadelen van de Direct Drive. Wel heb je meer slijtage omdat je met tandwielen werkt. Ook zijn deze, wederom door de tandwielen, wat luidruchtiger. Beide types zijn uiteraard zelf te printen en het er zijn voor beide types evenveel voor en tegenstanders.

Hot end (letterlijk: heet einde)
Dit is eigenlijk het werkgedeelte. Het bestaat uit een houder van een speciaal plastic wat goed tegen hitte kan. Soms zie je ze ook in metaal. Het doel van deze houder is als isolator tussen het warme deel en de koude ophanging. Je wil natuurlijk niet dat je ophanging smelt...
Onder aan deze houder zit een nozzle (mondstuk). Dit is bijna altijd van messing. Feitelijk is het een smeltkamer met een inwendige buis die gaat van de diameter van het filament (1,75 - 3 mm) naar een heel klein gaatje (meestal 0,4mm of 0,5mm). Deze word opgewarmt door een verwarmingselement. Duur woord voor wat meestal gewoon een dikke weerstand is. Daarnaast zit er in die kop een thermometer element. De electronica zal een flinke stroom door de weerstand jagen die de nozzle opwarmt tot een temperatuur tussen de 180 en 240 graden afhankelijk van het materiaal. De thermometer is er natuurlijk om de temperatuur te bewaken en te reguleren.
De extruder zal dus het filament met kracht voeren aan de hot end. Daar smelt het en door de druk word het er door het kleine gaatje uitgeperst. Daarom is dus kracht zo belangrijk voor de extruder.

Ik hoop dat zaken nu wat duidelijker zijn. Mocht ik wat vergeten zijn of je wil meer weten dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3D printer project

Bericht door ray5150 »

:-#

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door hannesie »

Ardon kan dus binnenkort zijn eigen accu's printen. :mrgreen:


http://tweakers.net/nieuws/89788/wetens ... inter.html
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Ik print alles wat je wil Hans... ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

De geprinte behuizing voor de LCD module us binnen gekomen. Gelijk maar een likje verf gegeven en alles ingebouwd. Nice!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3D printer project

Bericht door ray5150 »

Ziet er keurig uit ! =D>
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: 3D printer project

Bericht door EppeRRR »

Ik mis zo'n overweldigende 'like' knop :P Dan maar een reactie, netjes hoor :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3D printer project

Bericht door ray5150 »

1 x knop :
Facebook-Like-Button.jpg
Je kan erop drukken tot je 'n ons weegt...:lol:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: 3D printer project

Bericht door EppeRRR »

Zit al op 19 'likes' (19 keer bekeken :P)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Voor degenen die het zich afvroegen, de zilveren knop is een subtiele noodknop. Als die ingedrukt word valt alles direct stil. Altijd handig... :oops:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Weer een kleine update. De hotend is binnen en werkt! Net lekker opgestookt tot 200 graden. Zit binnen enkele seconden op temp en word met pwm superstrak zo gehouden.
Je ziet dat de error nu ook gelijk weg is. Wel moet de naam van de machine nog even aangepast worden (is geen Mendel maar een Rostock Mini).

Oh en de 6/4mm 3K carbon buizen zijn binnen alsook de borisilicaat glasplaat. Nu nog tijd om het allemaal in elkaar te zetten...
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Dit is al beter...
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

En vandaag toch nog de carbon stangen kunnen verwerken!
Bijlagen
image.jpg
Closeup van de prachtige carbon structuur!
Closeup van de prachtige carbon structuur!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 3D printer project

Bericht door FR_Aad »

Denk dat ik maar eens een cursusje 3d tekenen ga doen want volgens mij ben je bijna klaar om bestellingen op te nemen. :lol:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: 3D printer project

Bericht door EppeRRR »

Ziet er gaaf uit :D

Zag daarnet nog dit artikel, mocht je het printen goed lukken dan kun je veelzijdig worden :D

http://freshgadgets.nl/vrouw-krijgt-nie ... 3d-printer

Stel je voor dat je speciale vingerkootjes kunt printen om kleinere onderdelen vast te kunnen pakken voor soldeerwerk :P hahaha
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Tada! Hij heeft zelfs al zijn eerste print gemaakt. Althans de bewegingen, de kop had ik uiteraard nog niet opzitten. Maar het werkt! Nu is het finetunen.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 3D printer project

Bericht door FR_Aad »

Goed bezig!! :rock: :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3D printer project

Bericht door ray5150 »

=D> =D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door b_force »

Zeker indrukwekkend.
3D-printers hebben mij altijd wel geboeid, maar tegelijk vraag ik me ook altijd weer af of het echt praktisch nut gaat hebben.
Mooie dingen kun je er sowieso mee maken, dus wellicht kun je in het vervolg inspirerende projecten laten zien :)
Mag ik vragen wat het allemaal zo ongeveer gekost heeft?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3D printer project

Bericht door ds23man »

Heb nog een paar nieuwe remschijven nodig voor de Laro, kan je die voor me maken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 3D printer project

Bericht door Vinculum »

Tuurlijk. Schijven met een diameter van 16cm die smelten bij 80 graden is meer dan genoeg voor een LaRo...

Anyway... Eerste 'dry run'!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C1miKvsQCN0[/youtube]
Plaats reactie