Welke mediaplayer te gebruiken voor Linux systemen (LMD)

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Kappa7
Contacteer:

Welke mediaplayer te gebruiken voor Linux systemen (LMD)

Bericht door Kappa7 »

Hoi hoi,

Ook ik ben me langzaam aan het bij bouwen om met de PC muziek te kunnen maken.
Goed naar Hans zijn project gekeken en kom daar nog wat dingen tegen die ik niet nodig heb.
Ik speel direct van de PC en gebruik dus geen knijpdoos of andere trucage om muziek te kunnen maken.
Ik heb ondertussen ook http://www.ap-linux.com/ draaien maar daar zitten wat beperkingen aan, de 64 Bit variant http://www.linuxmint.com/edition.php?id=100 draait op mijn PC wat mooier.
Ik ben dus begonnen om qjackctl te installeren en die draait.
Echter de mediaplayers die AP linux aandraagt zijn niet echt gebruiks-vriendelijk te noemen en spelen direct van uit de file manager en missen een mooie grafische schil die ala Banshee of I-tunes.
Daarnaast zou het prettig zijn om deze Player te kunnen bedienen van af een tablet (android) of telefoon.

De PC is nu nog verbonden met de E-Mu 0404 en die zal op termijn vervangen worden door een USB dacje dat ook direct tussen de PC en de versterker zit.
Dat is nog weer een ander project waar ik tzt. een ander draadje voor zal opstarten.

Zelf heb ik nu alles goed in Banshee staan en dat werkt prettig en doet bijna alles wat ik wil.
Schermafdruk.~png.jpg
Echter is daar niet goed in aan te geven welk output systeem er gebruikt moet worden.
Dit maakt het meteen een stuk minder audiophil.
Graag zou ik namelijk de audio via Jack laten lopen zo dat ik controle heb over de audio aansturing van de dac.

Daarom mijn vraag, is eer een player die dit allemaal gelijk kan?
Of ben ik verkeerd bezig en kan ik beter uit de file manager gaan spelen en het beeldscherm vergeten zo als Hans dat nu heeft op gezet via MPD?
MPD heeft zover ik heb kunnen nagaan geen interface via het beeldscherm en kan alleen via de tablet bediend worden.
Daar mis ik dus nog een stap.

Groetjes George die weer eerst lekker een plaatje gaat opzetten :rock:
hannesie
Contacteer:

Re: Welke mediaplayer te gebruiken voor Linux systemen (LMD)

Bericht door hannesie »

Kijk eens naar Sonata, werkt samen met MPD. http://sonata.berlios.de/index.html
En anders de GMPC voor linux, http://gmpc.wikia.com/wiki/Gnome_Music_Player_Client
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Als je bereid bent om een webserver (LAMP) te installeren, kan je ook overwegen om Ampache erop te zetten.

Ampache is tegelijker een frontend voor MPD (in localplay mode) én een streaming media-server met webinterface (voor beheer, maar desgewenst ook om via de browser te luisteren). Naast afspelen en streamen is het vanuit diverse programma's op andere computers en vanaf elk mobiel apparaat mogelijk om door je gehele verzameling te bladeren dankzij de open XML-api.

Programma's die daarmee overweg kunnen, aldan niet na uitbreiding met een van de vele extensions*, worden op die manier eveneens een MPD front-end, maar dan op afstand. Uiteraard kunnen ook gewoon de streams worden afgespeeld die je op de web-interface beheert, wat ook geldt voor iedere andere player. Zonodig worden streams on-the-fly geconverteerd naar naar het formaat dat je instelt. Dat kan een gebruikelijk formaat zijn, maar ook bijv. FLAC.
  • * de lijst met extensions op WikiPedia is verre van kompleet. Zelfs XBMC kent plugins om op afstand door de audioverzameling te bladeren, en zelfs andersom (vanuit Ampache door XBMC-database bladeren).
Wat linkjes voor Luxmint:
- Ampache
- Ampache themes
- Banshee extension
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Hans en Marp bedankt voor de linkjes ik zal eens wat proberen en laten weten wat mij het beste bevalt.
Ik zag dat Banshee ook als frontend is te gebruiken dus dat bied hoop.

Wordt vervolgd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Wat een gepruts,

MPD en Ampache zijn beide server cliënt oplossingen.
Lastig te configureren en veel te veel mogelijkheden die ik niet nodig heb.
Is er niet een media player binnen Linux Mint Debian die gewoon grafisch is te configureren?
Het programma en de muziek bestanden staan gewoon lokaal op de HD daar hoef je toch geen server voor op te bouwen??
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

VLC? Dat is in elk geval een eenvoudigere alleseter-in-een player met beperktere serverfunctionaliteit, waarbij bijna alles via het instellingenmenu binnen het programma wordt ingesteld. Enige serverfunctionaliteit heb je nodig om je android als remote controller te kunnen gebruiken.

In VLC mis je weer wel een flexibel doorzoekbare database zoals bijv. Amarok, DeaDBeef, Quod Libet en andere players hebben. Amarok en DeaDBeef zijn behoorlijk populaire, veelzijdige players, wat de kans reëel maakt dat er een android-extensie voor te vinden is. Het 1e programma is een vrij zware jongen, het 2e wordt door velen gezien als het Linux-altenatief voor FooBar.

Andere populaire namen waarmee ik niet bekend ben, maar waar misschien tussen zit wat je zoekt:
- Rhythmbox
- Decibel
- Aqualung
- Exaile
- Listen

Ps: voor DeaDBeef en Amarok bestaan in elk geval wel wat control apps en plugins.
Tevens is in DeaDBeef wel eenvoudig in te stellen waar de audiostream heen gaat.
Bijlagen
deadbeef-preferences.png
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Kappa7 schreef:
MPD en Ampache zijn beide server cliënt oplossingen.
Of het frontend nou zijn data via GStreamer streamt zoals Banshee doet, danwel via MPD of Phonon, maakt principiëel volgens mij niet veel uit. Net als MPD serveert immers ook GStreamer zijn datastream aan het locale audiosysteem. O:)

Ampache daarentegen streamt desgewenst ook naar andere computers, en is in die zin inderdaad meer een echte server als je hem niet locaal inzet als player-frontend. Ik had hem trouwens niet geadviseerd als ik erbij had stilgestaan dat je de interne routing via een menu wilt kunnen instellen.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Naar aanleiding van dit draadje even zitten klooien met VLC op de Lubuntu desktop en mijn Samsung smartphone. Grappig. Zit me nu af te vragen of de EEE PC 4G (die ik voor meten nog gebruik) eventueel ook in te zetten is als mediaspeler, met een dikke externe harde schijf er aan. Dat is misschien wel wat. :D
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik vond dit overzicht net, wou het jullie niet onthouden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... r_software
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

handig!

voor Android is er maar bar weinig... Mediamonkey maar eens testen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
handig!

Om mediafiles/films/muziek af te spelen?

MXPlayer voor films (vergeet de extra codec niet)
Vervolgens Mediahouse installeren en je kunt zo bij al je video en audio bestanden.
Appeltje-eitje :)

(daarnaast zijn er nog tig andere programma's)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ivo schreef:
Naar aanleiding van dit draadje even zitten klooien met VLC op de Lubuntu desktop en mijn Samsung smartphone. Grappig. Zit me nu af te vragen of de EEE PC 4G (die ik voor meten nog gebruik) eventueel ook in te zetten is als mediaspeler, met een dikke externe harde schijf er aan. Dat is misschien wel wat. :D
Ik heb hem een jaartje gebruikt met een gestripte XP er op. JRiver MC als player en de Musiland USD01 als USB -> S/PDIF converter. Werkte goed. Nadeel van XP is dat het volloopt met updates. Linux lijkt mij slimmer. JRiver zag mijn de muziek share op mijn NAS gewoon als netwerkschijf, geen enkel probleem. Maar doe mij toch maar een SBTouch :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Henkjan schreef:
Om mediafiles/films/muziek af te spelen?
vooral muziek, het is voor onderweg SD-kaart vol muziek in de telefoon en wat externe speakers mee en :rock:

Appeltje-eitje :)
nee, Android :lol:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Voor Android gebruik ik Winamp werkt prima op de telefoon.
http://www.winamp.com/
En zo staan er nog meer niet in het lijstje die prima werken.
de_smit

Bericht door de_smit »

Heb je al eens naar XBMC gekeken? Er bestaat een prima remote app voor tablets.
http://www.xbmc.org
Ik draai het op een raspberry pi en in het verleden ook onder Ubuntu Linux.
Gr. Frank
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als ik wat met android wil en dan via de telefoon afspelen, gebruik ik BubbleUpnp, kan ik alles doen.
Van de netwerkschijf of lokaal kiezen en dan local renderer met local media server, hij ziet alles en speelt het af via koptelefoon of luidsprekertje, misschien kan ik ook wel met bluetooth dat doen, nog niet geprobeerd.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”